Auteur Topic: Hamsteren  (gelezen 2322 keer)

Puritan

• Bekijk profiel
Hamsteren
« Gepost op: december 05, 2011, 05:34:59 pm »
Stel je de volgende situatie voor, de Euro valt, als gevolg daarvan wereldwijde onrust en uiteindelijk op een verdrukking lijkende situatie in ons land. Niet de standaard eindtijddiscussie, maar gewoon iets realistischer.

Moet een christen hamsteren? Mormonen leren het wel aan hun leden/volgelingen. Zij zeggen dat je niet hoeft te vrezen als je je goed voorbereid.

Moet een christen op basis van de bergreden vertrouwen en zich geen zorgen maken over eten en drinken of moet een christen zich voorbereiden op barre tijden en eten en drinken opslaan.

Puritan
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Hamsteren
« Reactie #1 Gepost op: december 05, 2011, 06:27:37 pm »
De here Jezus leerde zijn discipelen:
Geef ons vandaag het brood dat we nodig hebben.
* vandaag, niet ook alvast voor morgen
* brood, geen beleg
* nodig, dus niet de luxeartikelen

En verder zie je opmerkingen als 'maak u geen zorgen voor de dag van morgen' en 'alles is ijdelheid, dus geniet' in de bijbel.

Hamsteren is imho een blijk van wantrouwen jegens God. Nu is het vlees zwak, ook al is de geest gewillig, en zegt Paulus daar troostende dingen over; dus denk ik niet dat je direct aan het hellevuur vervalt wanneer je hamstert.
Aan de andere kant: de 5 meisjes die goed waren voorbereid op de lange nacht en extra olie hadden meegenomen, die mochten het feest meemaken (mattheus 25). Dus enige vorm van vooruit plannen is niet fout.

Ik denk dat je te laat bent wanneer je hamstert. Investeer nu, vandaag, in dingen waarmee je God en je naaste morgen kunt dienen.
« Laatst bewerkt op: december 05, 2011, 06:32:48 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

wimnusselder

• Bekijk profiel
Hamsteren
« Reactie #2 Gepost op: december 05, 2011, 07:52:01 pm »
Hoi Puritan,

Er samen (ook met niet-christenen) het beste van proberen te maken, eerlijk delen en dus vooral niet hamsteren (zelf meer proberen te krijgen dan voor iedereen beschikbaar is), zou ik zeggen.

Met v&Vriendengroet,

Wim

pyro

• Bekijk profiel
Hamsteren
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2011, 07:12:43 am »

quote:

Puritan schreef op 05 december 2011 om 17:34:
Stel je de volgende situatie voor, de Euro valt, als gevolg daarvan wereldwijde onrust en uiteindelijk op een verdrukking lijkende situatie in ons land. Niet de standaard eindtijddiscussie, maar gewoon iets realistischer.
De euro zou best kunnen vallen, maar de gevolgen die je schetst komen me niet bekend voor. Wat ik me wel kan voorstellen is dat de schuldencrisis uiteindelijk leidt tot een andere welvaartsverdeling in de wereld, waarbij Europa en de VS inleveren. Maar lijkt dat op verdrukking? Mijn ouders hebben de hongerwinter meegemaakt, die verhalen doen me wel denken aan een verdrukking inderdaad. Persoonlijk zie ik een eventuele val van de euro nog niet zo gauw leiden tot een nieuwe hongerwinter o.i.d.

quote:

Moet een christen hamsteren? Mormonen leren het wel aan hun leden/volgelingen. Zij zeggen dat je niet hoeft te vrezen als je je goed voorbereidt.

Moet een christen op basis van de bergreden vertrouwen en zich geen zorgen maken over eten en drinken of moet een christen zich voorbereiden op barre tijden en eten en drinken opslaan.

Puritan

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten. Onbezorgd is nog niet meteen zorgeloos. Stel je een Jozef voor die tegen de farao zegt, nee hoor farao, u moet helemaal geen graan opslaan in de vette jaren. Er komen wel magere jaren, maar u moet geloven dat God u daar doorheen helpt. Voorzorgsmaatregelen zijn ongeloof!

Dat zou wat wezen. Gelukkig geeft de bijbel ons een verstandiger voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: december 06, 2011, 07:15:02 am door pyro »

small brother

• Bekijk profiel
Hamsteren
« Reactie #4 Gepost op: december 09, 2011, 11:51:53 am »

quote:

Puritan schreef op 05 december 2011 om 17:34:

Moet een christen hamsteren? Mormonen leren het wel aan hun leden/volgelingen. Zij zeggen dat je niet hoeft te vrezen als je je goed voorbereid.

Moet een christen op basis van de bergrede vertrouwen en zich geen zorgen maken over eten en drinken of moet een christen zich voorbereiden op barre tijden en eten en drinken opslaan.

Puritan

God zorgt. De mens ziet wat voor ogen is.
Een geestelijk mens rekent alle zegen en vloek terug tot een geestelijk kader. En hij weet wat hem te wachten staat. Wie denkt te weten dat het een strenge winter wordt die zorgt dat de sneeuwschep en ijskrabbers klaar liggen.

Maar dat is niet vanuit zorg; maar vanuit kennis en geloof en verstandigheid.  Juist door kennis en geloof wordt de ene mens voorbereid waar een ander nog zit te rekenen of, en waarom, deze tijd niet een kopie is van vorige tijden.

En zoals een sneeuwschep niet helpt tegen ijzel en een ijskrabber niet tegen twee meter sneeuw, zo zal onze voorbereiding er niet werkelijk toe of af doen aan hetgeen God ons brengt.

Maar, wie in geloof rekent met een geestelijke duiding en zijn leven inricht met indachtigheid God's toorn over het kwaad en God's zegen over het goede, die zal in zijn leven aan God tonen dat hij God ziet en zijn werken begrijpt.  En dan ineens kan de sneeuwschep een teken gebleken zijn van geloof waardoor God geen twee meter sneeuw geeft maar slechts een halve meter. Of ook kan de sneeuwschep juist een teken van ongeloof zijn, omdat alleen een sneeuwfrees de juiste duiding is van hetgeen het verstand en de kennis hadden moeten begrijpen.

Wie door de Tsjernobyl-crisis zijn huis vol had staan met houdbare melk werd uitgelachen. En niemand weet of er giftige melk in de schappen heeft gestaan. En ook Noach werd uitgelachen.

Maar wie rekent met God, en wie het geestelijke klimaat duiden kan, die mag erop rekenen dat zolang zijn keuzes worden gevoed vanuit het geloof in een almachtige God die ziet en ingrijpt tot in het kleinste onderdeel van ons leven, dat God hem ook net zolang zal volgen met Zijn zegen, en hem ook zal beproeven of de keuzes daadwerkelijk uit het geloof zijn of uit een materiële behoefte tot veiligstelling van het eigen genot.

Want een christen leeft in een geestelijk kader waarin de wereld een schouwspel en toneelspel is: de spelers doen mee aan een reality-show: Ze doen mee in een wereld die niet van hun is, en die hun niet kan scheiden van een eeuwig samenzijn voor God's aangezicht. En zodra een christen zich begint te hechten aan de toneelattributen en de gunst van het publiek, verliest hij het zicht op de realiteit en vergeet hij dat ook de engelen en God Zelf publiek zijn, en ook zeer actieve deelnemers van het schouwspel.

Er is dus nooit een ja of een nee. Maar er is het geloof.
En deze tijd zal voorbijgaan.

Wie zal deze tijd een naam geven?
Wie zal deze tijd een plaats in de geschiedenis geven?
Het zijn niet de bonussen en het is niet de politiek;
maar het is de mens die verzamelt wat hij niet heeft;
en die verkwanselt wat een ander hem heeft toevertrouwd.

Er was een volk dat leefde, en bouwde aan de toekomst;
en er kwam een volk dat leefde op kosten
van het verleden, èn van de toekomst.
En er zal een volk zijn dat schatplichtig is.

Maar het verleden, en het heden, en de toekomst,
zijn schatplichtig om God's Woord
getrouw en zo zuiver mogelijk te bewaren.

Mattheus 13, vers 12
Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.

Markus 4, vers 25
Want zo wie heeft, dien zal gegeven worden; en wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.

Lukas 8, vers 18
Ziet dan, hoe gij hoort; want zo wie heeft, dien zal gegeven worden; en zo wie niet heeft, ook hetgeen hij meent te hebben, zal van hem genomen worden.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2011, 11:42:07 pm door small brother »