Auteur Topic: Traktement predikanten  (gelezen 14746 keer)

robb1975

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Gepost op: december 14, 2011, 11:13:15 am »
Er wordt voor volgend jaar een begrotingstekort voorzien in onze gemeente. Men vraagt de gemeenteleden om een extra gave in de vorm van de bekende VVB. (Wij hebben twee predikanten, 510 belijdende leden, 300.000 aan vvb inkomsten (2011).)

Nu heb ik een vraag, op de jaarbalans, of hoe je het noemen wil, staat bij Traktement Predikanten voor 2011 een bedrag van +- 100.000 euro. Voor 2013 staat er een bedrag van ruim 117.000 euro. Ik vind dit nogal een forse stijging?

Even snel gerekend is dat 4250 euro (bruto?) per predikant per jaar. Zelfs netto is dat meer dan een redelijk te noemen loonstijging van 1 a 2 % (1,3% bij de NGK).

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #1 Gepost op: december 14, 2011, 11:24:07 am »

quote:

robb1975 schreef op 14 december 2011 om 11:13:
Er wordt voor volgend jaar een begrotingstekort voorzien in onze gemeente. Men vraagt de gemeenteleden om een extra gave in de vorm van de bekende VVB. (Wij hebben twee predikanten, 510 belijdende leden, 300.000 aan vvb inkomsten (2011).)

Nu heb ik een vraag, op de jaarbalans, of hoe je het noemen wil, staat bij Traktement Predikanten voor 2011 een bedrag van +- 100.000 euro. Voor 2013 staat er een bedrag van ruim 117.000 euro. Ik vind dit nogal een forse stijging?

Even snel gerekend is dat 4250 euro (bruto?) per predikant per jaar. Zelfs netto is dat meer dan een redelijk te noemen loonstijging van 1 a 2 % (1,3% bij de NGK).
Wat geeft de kerkenraad zelf als reactie als je hun ernaar vraagt?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #2 Gepost op: december 14, 2011, 12:53:31 pm »
Het kan ook zijn dat de predikanten afgelopen jaar in verhouding te weinig kregen, en dat hun salaris nu is rechtgetrokken met de rest vd PKN. Of dat de gemeente een stuk gegroeid is, want salaris hangt volgens mij vaak samen met de grootte van de gemeente. Ik zou idd eerst de penningmeester om uitleg vragen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #3 Gepost op: december 14, 2011, 01:26:28 pm »

quote:

Welke kerkelijke kring?
Binnen de GKv zijn er nogal wat aanpassingen geweest onlangs waardoor de stijging te verklaren zou kunnen zijn.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #4 Gepost op: december 14, 2011, 01:28:00 pm »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2011, 01:53:59 pm »

quote:

Je moet kijken naar het aantal leden met een inkomen en niet naar de leden die belijdend zijn. Ook een dooplid met inkomen heeft een bijdrageverantwoordelijkheid namelijk.
Je bent immers samen gemeente?

penguin1978

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #6 Gepost op: december 15, 2011, 10:59:18 am »

quote:

elle schreef op 14 december 2011 om 12:53:
Het kan ook zijn dat de predikanten afgelopen jaar in verhouding te weinig kregen, en dat hun salaris nu is rechtgetrokken met de rest vd PKN. Of dat de gemeente een stuk gegroeid is, want salaris hangt volgens mij vaak samen met de grootte van de gemeente. Ik zou idd eerst de penningmeester om uitleg vragen.

Vraag is ook of het puur loon betreft, mogelijk zitten daar ook vergoedingen in voor aanschaf studiemateriaal of aanschaf theologische lectuur, reiskosten e.d. in.

Ook kan het zijn dat er een aantal posten zijn verdwenen uit oude begroting, die nu onder deze post zijn samengebracht.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #7 Gepost op: december 15, 2011, 11:17:07 am »
Sowieso gaat het hier om werkgeverslasten. Dat is dus inclusief verzekeringen, bijscholing, en andere meuk. Van 58k aan lasten houd je denk ik een inkomen van pakweg 3200 bruto over?

Maar op zich is een stijging van 17% wel bijzonder. Kans is groot dat daar een bijzondere situatie achterzit, bijvoorbeeld vanwege een andere berekening van vervoerskosten, huur van een pastorie, studiekosten, toegenomen aantal werkuren, of iets dergelijks. Zonder onderbouwing kun je weinig over zo'n getal zeggen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #8 Gepost op: december 15, 2011, 02:32:36 pm »
Uitgaande van de GKv tabel zou een predikant die 20 dienstjaren heeft in een gemeente met minder dan 350 leden net geen 47000 aan traktement hebben.
Daar komen de vergoedingen nog wel overheen.
Maar hebben we het dan over een vet loon?
Ik denk van niet omdat alle lasten ook bij de predikant liggen.
Als mensen dan roepen "dat verdien ik ook niet bij mijn baas" dan klopt dat maar wat veel mensen vergeten is dat de predikant alle lasten moet dragen terwijl een werknemer alleen de werknemerslasten krijgt om te betalen.
Je kunt dus dat bedrag niet beschouwen als brutoloon maar als "omzet" waar alle heffingen nog van af moeten.

penguin1978

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #9 Gepost op: december 15, 2011, 03:17:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 december 2011 om 14:32:
Uitgaande van de GKv tabel zou een predikant die 20 dienstjaren heeft in een gemeente met minder dan 350 leden net geen 47000 aan traktement hebben.
Daar komen de vergoedingen nog wel overheen.
Maar hebben we het dan over een vet loon?
Ik denk van niet omdat alle lasten ook bij de predikant liggen.
Als mensen dan roepen "dat verdien ik ook niet bij mijn baas" dan klopt dat maar wat veel mensen vergeten is dat de predikant alle lasten moet dragen terwijl een werknemer alleen de werknemerslasten krijgt om te betalen.
Je kunt dus dat bedrag niet beschouwen als brutoloon maar als "omzet" waar alle heffingen nog van af moeten.

Teruggerekend met de norm die ik heb gehanteerd bij PGB betalingen (brutouurloon * 1,50(compensatie vakantiegeld, volksverzekeringen, pensioen e.d)  komt dat uit op 31.333,33 bruto (ervan uitgaande dat er geen bedrijfskosten zijn gemaakt als reiskosten, aanschaf materiaal.

per maand is dit dan 2.611, 11 bruto - 40% belasting (schatting) zou dit netto 1.566,67 opleveren. In vergelijking met mijn nettoloon van 1.560 euro voor een saaie HBO baan, niet veel voor een universitair opgeleide.

In het voorbeeld van TS:

117.000 / 2 = 58.500 / 150 * 100 = 39.000 - 0,40 (belasting schatting) = 23.400 / 12 = 1.950 netto per maand ervan uitgaand dat er geen 'bedrijfskosten zijn'.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #10 Gepost op: december 15, 2011, 03:53:11 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 15 december 2011 om 15:17:
[...]

Teruggerekend met de norm die ik heb gehanteerd bij PGB betalingen (brutouurloon * 1,50(compensatie vakantiegeld, volksverzekeringen, pensioen e.d)  komt dat uit op 31.333,33 bruto (ervan uitgaande dat er geen bedrijfskosten zijn gemaakt als reiskosten, aanschaf materiaal.

per maand is dit dan 2.611, 11 bruto - 40% belasting (schatting) zou dit netto 1.566,67 opleveren. In vergelijking met mijn nettoloon van 1.560 euro voor een saaie HBO baan, niet veel voor een universitair opgeleide.

In het voorbeeld van TS:

117.000 / 2 = 58.500 / 150 * 100 = 39.000 - 0,40 (belasting schatting) = 23.400 / 12 = 1.950 netto per maand ervan uitgaand dat er geen 'bedrijfskosten zijn'.
Dus helemaal geen vetpot zoals de TS denkt ;)

penguin1978

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #11 Gepost op: december 18, 2011, 11:01:51 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 december 2011 om 15:53:
[...]

Dus helemaal geen vetpot zoals de TS denkt ;)

Idd ... geen hele grote vetpot, maar nog altijd meer dan iemand die een minimum inkomen heeft (hoewel sommige werken tussen de 60 en 80 uur per week, als je het dan terugrekent per uur, kom je wellicht wel onder minimum uurloon)! TS geeft ook aan dat hij vraagtekens heeft bij de stijging van 17 % in 2 jaar, dit is op zich natuurlijk best een grote stijging.

Daarnaast houden mijn berekeningen er geen rekening mee dat een predikant vaak woont (hoeft niet zo te zijn) in een huis van de kerk, is het algemeen gebruikelijk dat een predikant daar huur voor betaald? Ik kan me als zoon van een predikant herinneren dat we in behoorlijk grote woningen hebben gewoond en als daar huur aan de kerk zou moeten worden betaald conform marktwaarde zou dat een behoorlijke aanslag zijn op het netto inkomen. Het minder of niet hoeven betalen voor een ambtswoning kan ook gezien worden als verkapt nettoloon. (Daarnaast krijgt een predikant spreekgeld als hij extra in een andere dan zijn eigen gemeente spreekt of voor speciale diensten als begrafenisdiensten, op deze manier kan het inkomen dus enigszins verhoogd worden)
« Laatst bewerkt op: december 18, 2011, 01:20:27 pm door penguin1978 »

wimnusselder

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #12 Gepost op: december 18, 2011, 11:53:30 am »
Hoi robb en penguin,

quote:

Jij ook al?
Vandaar dat "Kind van de Alverzoener"? :P

Serieus: die 17% stijging kan behalve met prijscompensatie te maken hebben met periodieke verhoging (extra dienstjaren), vergroting van het aantal te werken uren (aanstellingspercentage), (compensatie voor) hogere pensioenlasten (hogere premies wegens de dekkingsproblemen die pensioenfondsen hebben door de lage rente) en inderdaad met een veranderde inhoud van de betreffende begrotingspost (al zou ik verwachten dat dat toegelicht wordt of anderszins evident is).

Met v&Vriendengroet,

Wim

penguin1978

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #13 Gepost op: december 18, 2011, 01:24:57 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 18 december 2011 om 11:53:
Hoi robb en penguin,

[...]
Jij ook al?
Vandaar dat "Kind van de Alverzoener"? :P
Met v&Vriendengroet,

Wim
Geheel off-topic ... ja ik ook al! Kind van Alverzoener heeft daar niets mee te maken ... alverzoening past denk niet echt in de gereformeerde leer. Op goedbericht.nl staat veel over alverzoening ... hoe het hier wordt uitgelegd is in grote lijnen wat ik ook geloof.

Trolando

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #14 Gepost op: december 22, 2011, 01:49:25 pm »
Inderdaad wat off-topic, maar ja ;) op christelijk-universalisme.nl is ook het één en ander beknopt samengevat wat alverzoening betreft.