Auteur Topic: Traktement predikanten  (gelezen 16151 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #30 Gepost op: november 04, 2012, 12:52:38 pm »

quote:

penguin1978 schreef op 04 november 2012 om 00:21:
[...]

De eerste vraag is beantwoord door Dingo, daarom sla ik die over! Zelf ga ik sinds een jaar of 10 naar evangelische gemeente, door verhuizingen heb ik er nu in 3 gezeten ... in sommige gemeenten zal het goed lopen een toegewijd persoon die naast zijn baan kans ziet om een kerk te leiden. Toch zie ik ook vaak een andere kant dat een gemeente niet of slecht draait omdat degenen die er verantwoordelijk voor zijn overbelast zijn ... of door de belasting dit buiten het eigen werk te moeten doen er niemand is die zich er beschikbaar voor wil stellen dit op zich te nemen.

In India, waar ik lange tijd geweest ben, ben ik op een project geweest waar voorgangers een dubbele baan hadden ... leiden van projecten van armen en een kerk leiden ... deze mensen werkten letterlijk 16 uur per dag zonder enige financiële beloning. Ze woonden op het terrein van het project en hadden daar ook hun werkplek, ook voorzag het project in hun andere noodzakelijke behoeften en was er voor bezoek van dorpjes auto's beschikbaar niet van hun persoonlijk maar ook behorend tot het project. Inspirerend hou deze mannen een dubbele baan, zondere enige vorm van inkomen hadden. Wel hadden ze zekerheid dat hun absolute noden voorzien waren ...

Ook logeerde ik bij een leider van baptisten kerken, deze leidde mannen op tot voorgangers voor dorpskerken ... vanwege geldgebrek stonden er veel kerken in aanbouw en kregen de voorgangers in de dorpjes een zeer kleine toelage voor hun werk, dit werd aangevuld door de leden die de voorgangers eten gaven en andere dingen die ze nodig hadden.

Mooie voorbeelden vind ik dit, zoals Paulus het ook gegeven heeft (verwijzend naar mijn antwoord aan Dingo)
Ik moet denken aan het stuk dat ik gisteren las en een topic over maakte, waar Jezus zei tegen de rijke jongeling, die vroeg wat hij doen moest om het eeuwige leven te beërven en waarop Jezus zei de geboden houden (niet eens in Hem geloven werd genoemd). Maar om de grootste schat in de hemel te verzamelen zouden we de aardse helemaal moeten weggeven aan de armen.

Lucas 18:22, Marcus 10:21 en Matteus 19:21
Of te wel, geven totdat het pijn doet !
En ja dat is enorm moeilijk en hierin kan ook ik niet het voorbeeld geven.

Zelf zie ik mijn tiende als een tiende aan G'd en niet aan de kerk.
De kerk krijgt dus 5% en de andere 5% geef ik aan goede christelijke doelen.
Ik zou ook makkelijk 10% aan goede doelen kunnen geven en 10% aan de kerk, of 5%. Maar toch is er altijd wel weer een aardse verleiding dat mij hiervan weerhoudt. ;(

Dat de gemeente zorgt dat de voorganger zich kan verplaatsen naar de gemeenteleden in een auto is normaal, maar dat hoeft geen nieuwe of luxe te zijn.
Dat de voorganger moet kunnen wonen in de  buurt van de kerk evenzeer, maar een standaard rijtjes eensgezins-woning moet voldoende zijn. Een net pak voor de kerkdienst, een reservepak hoeven geen duur merk te zijn. Enzovoort......

dingo

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #31 Gepost op: november 04, 2012, 01:05:45 pm »
Je mag van mij uitleggen hoe je wilt maar er staat "Voor hen die het evangelie bekendmaken geldt hetzelfde: de Heer heeft bepaald dat zij door te verkondigen in hun levensonderhoud mogen voorzien.". Er is dus niets mis mee om de gemeente te vragen in je onderhoud te voorzien als jij het evangelie verkondigd. Daar hoef je in de GKv overigens niet altijd hoog opgeleid voor te zijn, je kan ook dienaar van het Woord worden op grond van art 8 van de KO.

Maar de priesters mochten dus eten van het offervlees en dat was bepaald luxe want men at in die tijd echt niet elke dag vlees. In dat licht bezien hoeven we onze voorgangers dus niet af te schepen met een hongerloontje.

Dat is wat anders dan dat een grotere gemeente meer betaald en daarom ook de "betere" voorgangers krijgt. In dat opzicht zou een een centraal orgaan van de kerken dat alle predikanten in dienst heeft en begeleidt nog niet zo slecht zijn.

learsi

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #32 Gepost op: november 04, 2012, 01:23:35 pm »
@ Dingo,

In je onderhoud voorzien is niets mis mee schrijft ik ook, al siert het een voorganger als deze het niet doet, het voorbeeld van Paulus zelf volgend.

Maar wat is in onderhoud voorzien?
Een salaris getoetst aan de aardse salariëring? Op basis van universitaire studie de parallel trekkend naar bedrijfsleven? Doorrekenend het uurloon op basis van gemaakte uren?

Weet je wie er in hun onderhoud worden voorzien?
Een bijstands gerechtigde, die wordt in het onderhoud voorzien, niet meer en niet minder dan dat.

Ik geloof werkelijk dat een voorganger die zelf elders werkt, veel uren draait uit Liefde voor het evangelie, Zijn Gemeente en Christus, wordt gecompenseerd door de Heilige Geest en zeker niet in kwaliteit zal onderdoen voor degene die graag zijn zakken gevuld ziet en onder een bepaald riant salaris niet wenst te komen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #33 Gepost op: november 04, 2012, 02:25:57 pm »
Ik stel voor dat de mensen die hier roepen dat een dominee wel met minder toe kan zelf op bijstandsniveau gaan leven, 50-70 uur per week actief in de gemeente gaan staan (NAAST hun werk natuurlijk) en de rest van hun bezit / inkomen weggeven.
Als je geen idee hebt wat een predikant ontvangt per maand en hoe zijn / haar besteedbaar loon er uit ziet stop dan met speculeren en onzin verkondigen.
« Laatst bewerkt op: november 04, 2012, 02:27:03 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

learsi

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #34 Gepost op: november 04, 2012, 02:44:31 pm »
@ Riemer Lap,

De christelijke wereld is wel wat groter dan alleen de GKv hoor, wat mij betreft gaat dit over bezoldiging van een christelijke predikant in het algemeen.

Mijn stelling was ook niet dat de predikant op bijstand niveau leven moet, maar dat we goed moeten nadenken wat iemand in het levensonderhoud onderhouden is. Hopelijk begrijp je het nu beter.

Zoals ik eerder schreef, geven totdat het pijn doet is evenmin mijn sterkste punt, maar ik erken dat als een van mijn zonden en belijdt dat ook eerlijk als een tekortkoming, zonder om de pot hee te draaien.

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #35 Gepost op: november 04, 2012, 10:15:39 pm »

quote:

learsi schreef op 04 november 2012 om 12:52:
[...]

Mooie voorbeelden vind ik dit, zoals Paulus het ook gegeven heeft (verwijzend naar mijn antwoord aan Dingo)
Ik moet denken aan het stuk dat ik gisteren las en een topic over maakte, waar Jezus zei tegen de rijke jongeling, die vroeg wat hij doen moest om het eeuwige leven te beërven en waarop Jezus zei de geboden houden (niet eens in Hem geloven werd genoemd). Maar om de grootste schat in de hemel te verzamelen zouden we de aardse helemaal moeten weggeven aan de armen.

Lucas 18:22, Marcus 10:21 en Matteus 19:21
Of te wel, geven totdat het pijn doet !
En ja dat is enorm moeilijk en hierin kan ook ik niet het voorbeeld geven.

Zelf zie ik mijn tiende als een tiende aan G'd en niet aan de kerk.
De kerk krijgt dus 5% en de andere 5% geef ik aan goede christelijke doelen.
Ik zou ook makkelijk 10% aan goede doelen kunnen geven en 10% aan de kerk, of 5%. Maar toch is er altijd wel weer een aardse verleiding dat mij hiervan weerhoudt. ;(

Dat de gemeente zorgt dat de voorganger zich kan verplaatsen naar de gemeenteleden in een auto is normaal, maar dat hoeft geen nieuwe of luxe te zijn.
Dat de voorganger moet kunnen wonen in de  buurt van de kerk evenzeer, maar een standaard rijtjes eensgezins-woning moet voldoende zijn. Een net pak voor de kerkdienst, een reservepak hoeven geen duur merk te zijn. Enzovoort......
Jaap Dieleman heb ik ooit horen spreken ergens hij had het over o.a. tienden in zijn betoog, hij zei iets in de trant van dat hij soms mensen tegenkwam die het lastig vonden om tienden te geven ... hij vond dat correct van deze mensen omdat volgens hem de tienden oud testamentisch waren. Gelijk daarop zei hij in het nieuwe testament is alles van de Heer en mag je geluk hebben als je 10% mag houden.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #36 Gepost op: november 04, 2012, 10:27:32 pm »

quote:

learsi schreef op 04 november 2012 om 12:35:
[...]

Dank je Dingo :-)
Inzoomend in de tekst.

12 Als anderen aan dit recht over u deelhebben, waarom wij niet des te meer?  Wij hebben echter van dit recht geen gebruik gemaakt, maar wij verdragen alles, opdat wij geen enkele hindernis opwerpen voor het Evangelie van Christus.
13 Weet u niet  dat zij die de tempeldienst verrichten, van het heilige eten? En dat zij die steeds bij het altaar verkeren, hun deel ontvangen van de offers van het altaar?
14   Zo heeft de Heere ook met het oog op hen die het Evangelie verkondigen, opgedragen dat zij van het Evangelie leven.
15 Ik heb hiervan echter geen gebruik gemaakt. En ik schrijf dit niet opdat dit mij alsnog ten deel zal vallen, want ik zou liever sterven dan dat iemand mijn roem van zijn inhoud zou ontdoen.
16 Als ik het Evangelie verkondig, is er voor mij namelijk geen reden tot roem.  De noodzaak daarvan is mij immers opgelegd. En wee mij, als ik het Evangelie niet verkondig!
17 Want als ik dat vrijwillig doe, heb ik recht op loon, maar als ik het onwillig doe, is het beheer van het Evangelie mij toch toevertrouwd.
18 Wat voor loon heb ik dan? Dat ik, bij de evangelieverkondiging, het Evangelie van Christus kosteloos maak, om geen gebruik te maken van mijn recht als verkondiger van het Evangelie.

Paulus heeft dus het voorbeeld gegeven dat er geen loon wordt gevraagd, zoals ook Jezus geen loon vroeg.
Maar dat en gemeente een voorganger onderhoudt opdat hij leven kan is van een geheel andere strekking dan te spreken over opleidingsniveau en gemaakte uren tov het ontvangen geldloon, notabene de vergelijking makend met de aardse betalingsmethodiek, die veelal toch al oneerlijk is. Voor mij persoonlijk staat dat wel heel erg ver af van het voorbeeld dat Paulus gaf.

Het aantal hoofden in de gemeente tellend om daar vervolgens een inkomen bij te plaatsen in overeenstemming met andere voorgangers? Is het niet zo dan dat een volle kerk een zegen is van de Heer en dat die volle kerk het ontvangen loon is, waardoor men als dank dan graag meer uren draait? Waarbij de voorganger niet alles moet (willen) doen. Hij heeft "alleen" maar de aardse eindverantwoording als herder. Vaak zien we dat de voorganger alles wil doen, maar ook dat de gemeente dat onterecht van hem verwacht, want als een ander komt is het vaak niet goed (genoeg).
Het voorbeeld om je hele leven in te zetten ter ere van God, is niet voorbehouden aan alleen voorgangers / kerkelijk werkers / evangelisatiewerkers etc. als een voorganger niet volgens aardse methodiek betaald zou mogen worden waarom de gelovigen dan wel?
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #37 Gepost op: november 05, 2012, 12:26:29 am »

quote:

penguin1978 schreef op 04 november 2012 om 22:27:
[...]

Het voorbeeld om je hele leven in te zetten ter ere van God, is niet voorbehouden aan alleen voorgangers / kerkelijk werkers / evangelisatiewerkers etc. als een voorganger niet volgens aardse methodiek betaald zou mogen worden waarom de gelovigen dan wel?

En derhalve is het eenvoudig om van alles te roepen over de voorgangers (per saldo mensen die een roeping hebben van GOD!) en daar lekker negatief over te doen.
Zlef heb ik overwogen om de richting van predikant op te gaan maar het is voor mij onbetaalbaar om die studie te volgen. Ik zou derhalve veel moeten lenen dat mijn gezin er onder gaat lijden qua basisvoorzieningen.
Nogmaals: het is gemakkelijk roepen zonder de feiten te kennen.
Een beetje bibliotheek van een voorganger is een kapitaal aan aanschafwaarde bv.
En wat denk je van de bijkomende zaken?
Je hebt een boekhouder nodig wil je fiscaal er nog doorkomen in dit land.

Ach, en een ieder maar schreeuwen om de dikke lonen van de voorgangers.
Ik ken de groep en garandeer je dat "vette beurzen" onder de werkende klasse weinig voorkomt.

Daarnaast: Christus volgen is offeren. Met name voor de leden van de gemeente. Hoeveel mensen dragen een flutpercentage van hun inkomen af?
Christus zegt "de vossen hebben holen maar als jij mij volgt heb je geen slaapplaats, je hebt niets [vrij naar Aad Fraanje, predikant PKN].
Leef learsie van niets? Nee, hij zegt dat hij weet dat hij daarin zondigt.
Dikke prima: als je weet dat je daarin zondigt: pas je gedrag aan en stop met vragen om vergeving aub.
Waarom zou iemand bewust blijven zondigen?
Doe IETS aan je zondigen in plaats van zeggen " ik weet het maar...... doe er verder weinig aan."

Het geblaat over de lonen van de predikanten (ik bedoel:  ondernemers toe te kennen bruto omzet....) stoort mij nogal.

Netjes gezegd.....

learsi

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #38 Gepost op: november 05, 2012, 11:12:23 am »

quote:

penguin1978 schreef op 04 november 2012 om 22:27:
[...]

Je doelt op het feit dat gelovigen toch ook voor hun aardse werk worden betaald naar aardse maatstaven?
Met bovenstaande vraag is het antwoord denk ik dan al gegeven.
In veel kerken wordt er teveel aardse zaken binnengeloodst als vergaderen zoals bedrijven dat doen, media training, leiderschapstraining, alsof de kerk een onderneming is.

Het werk van een voorganger is werk voor de Heer en is niet vergelijkbaar met een kind van de Heer die voor zijn aardse werk naar aardse wijze wordt betaald.

Stel je voor dat de bidgroep in een kerk de uren van gebed gaat declareren? Immers ook zij steken tijd in gebed?
Of dat de huiskring-leiders een declaratie indienen voor hun bijdrage aan de mid weekse bijeenkomsten bij hun thuis voor slijtage meubilair en gemaakte uren ter voorbereiding. Een vergoeding voor de koffie en koekjes zou nog kunnen, maar vele huiskring-leiders willen daarvan zelfs niets weten.
Of dat een gemeente lid die een bezoek brengt aan een zieke kerkgenoot en voor die persoon bidt vervolges een declaratie indient.

Daar gaat dit om, het mag geen doel op zich worden is mijn mening.

learsi

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #39 Gepost op: november 05, 2012, 11:21:16 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 november 2012 om 00:26:
[...]

En derhalve is het eenvoudig om van alles te roepen over de voorgangers (per saldo mensen die een roeping hebben van GOD!) en daar lekker negatief over te doen.
Zlef heb ik overwogen om de richting van predikant op te gaan maar het is voor mij onbetaalbaar om die studie te volgen. Ik zou derhalve veel moeten lenen dat mijn gezin er onder gaat lijden qua basisvoorzieningen.

Als dit ook G'd Zijn Wil zal zijn zal er zich met zekerheid een mogelijkheid voordoen.

quote:

Nogmaals: het is gemakkelijk roepen zonder de feiten te kennen.
Een beetje bibliotheek van een voorganger is een kapitaal aan aanschafwaarde bv.

Dat is een investering voor de Heer dan, als Deze tenminste OOK het nut van al deze bijboeken zal zien.

quote:

Daarnaast: Christus volgen is offeren. Met name voor de leden van de gemeente. Hoeveel mensen dragen een flutpercentage van hun inkomen af?

Met name voor de leden van de gemeente?
Waar staat in de bijbel dat met name de gemeente moet offeren en niet de voorganger zelf?

Ik ken een voorganger die naast zijn full-time baan pastor is van een kleine evangelische gemeente. De kosten voor het huren van het kerkgebouw hoest hijzelf voor ruim 50% op. Twee maal weeks rijdt hij er 260km voor van woonplaats naar kerklocatie. Allemaal betaald uit zijn eigen inkomen vergaard met zijn eigen aardse full-time job.

Zo kan het dus ook.

Ander voorbeeld elders in het land, een vriend van me, full-time huisarts die eveneens pastor is naast zijn al zeer drukke job. Elk uurtje vrije tijd steekt deze broeder in de Heer te dienen, met geld EN tijd.

Zo kan het dus ook.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #40 Gepost op: november 05, 2012, 03:47:36 pm »

quote:

learsi schreef op 05 november 2012 om 11:21:
[...]

Als dit ook G'd Zijn Wil zal zijn zal er zich met zekerheid een mogelijkheid voordoen.
We hebben hier een discussie over die "zekerheid" gehad rondom een ander item. Ik geloof dat je met je eigen keuze God niet hoeft te verzoeken zo van "Hij zorgt wel voor een oplossing".
Enige nuchterheid dient er bij de mens te zijn ;)

quote:

[...]

Dat is een investering voor de Heer dan, als Deze tenminste OOK het nut van al deze bijboeken zal zien.
Jij zult daar het nut niet van inzien vrees ik omdat jij van mening bent dat de Schrift zelfuitleggend is. Ik sta daar totaal anders in dus laten we daar maar niet weer over beginnen.

quote:

[...]

Met name voor de leden van de gemeente?
Waar staat in de bijbel dat met name de gemeente moet offeren en niet de voorganger zelf?
staat er idd wat krom maar als je het goed leest zeg ik "offerbereidheid mag wel wat groter" _O_

quote:

Ik ken een voorganger die naast zijn full-time baan pastor is van een kleine evangelische gemeente. De kosten voor het huren van het kerkgebouw hoest hijzelf voor ruim 50% op. Twee maal weeks rijdt hij er 260km voor van woonplaats naar kerklocatie. Allemaal betaald uit zijn eigen inkomen vergaard met zijn eigen aardse full-time job.

Zo kan het dus ook.

Ander voorbeeld elders in het land, een vriend van me, full-time huisarts die eveneens pastor is naast zijn al zeer drukke job. Elk uurtje vrije tijd steekt deze broeder in de Heer te dienen, met geld EN tijd.

Zo kan het dus ook.
Inderdaad, zo KAN het ook maar MOET het ook zo?

rtfm08

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #41 Gepost op: november 08, 2012, 01:15:29 pm »

quote:

robb1975 schreef op 14 december 2011 om 11:13:
Er wordt voor volgend jaar een begrotingstekort voorzien in onze gemeente. Men vraagt de gemeenteleden om een extra gave in de vorm van de bekende VVB. (Wij hebben twee predikanten, 510 belijdende leden, 300.000 aan vvb inkomsten (2011).)

Nu heb ik een vraag, op de jaarbalans, of hoe je het noemen wil, staat bij Traktement Predikanten voor 2011 een bedrag van +- 100.000 euro. Voor 2013 staat er een bedrag van ruim 117.000 euro. Ik vind dit nogal een forse stijging?

Even snel gerekend is dat 4250 euro (bruto?) per predikant per jaar. Zelfs netto is dat meer dan een redelijk te noemen loonstijging van 1 a 2 % (1,3% bij de NGK).

Per kerkstroming zijn er richtlijnen waarin gedefinieerd staat hoe de inkomsten er uit zien en obv welke criteria - verder is de predikant deels te vergelijken met een zelfstandige dus het kan de indruk wekken dat het een hoog traktement is - aan de andere kant is de stijging die jij schrijft behoorlijk - mede gezien het feit dat maatschappelijk gezien de trend anders is.

Om een goed oordeel te kunnen geven zou je zicht moeten hebben op het traktement van de "pastor" - mijn indruk is dat er nogal wat verschillen kunnen zijn en dat bepaalde heren het zeker niet slecht hebben - integendeel !

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #42 Gepost op: november 09, 2012, 12:06:31 am »

quote:

rtfm08 schreef op 08 november 2012 om 13:15:

Om een goed oordeel te kunnen geven zou je zicht moeten hebben op het traktement van de "pastor" - mijn indruk is dat er nogal wat verschillen kunnen zijn en dat bepaalde heren het zeker niet slecht hebben - integendeel !

Bepaalde heren? Ik vermoed dat een voorganger in GerGem, PKN en GKV het vele malen slechter heeft dan zijn collega's in andere kringen.
Bepaalde heren lijken ook bij bepaalde richtingen te horen.
Welke "heren" bedoel jij dus?

rtfm08

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #43 Gepost op: november 09, 2012, 12:40:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 november 2012 om 00:06:
[...]

Bepaalde heren? Ik vermoed dat een voorganger in GerGem, PKN en GKV het vele malen slechter heeft dan zijn collega's in andere kringen.
Bepaalde heren lijken ook bij bepaalde richtingen te horen.
Welke "heren" bedoel jij dus?

Ik kan niet beoordelen zonder een traktement gezien te hebben of ze het slechter of beter hebben - door de bank genomen zijn de predikanten in een grote gemeente beter af dan in een kleine gemeente - alhoewel er in het verleden ook correctieslagen zijn geweest.
Een vergelijk met andere academici is mi discutabel - wil je meer verdienen moet je een andere baan zoeken of omscholen.

dingo

• Bekijk profiel
Traktement predikanten
« Reactie #44 Gepost op: november 09, 2012, 07:26:15 pm »
Waarom zou een predikant een andere baan moeten zoeken? Hij heeft het bijbelse recht om van zijn prediking te kunnen leven. Daarnaast heb je ook nog zoiets als een roeping om predikant te worden. Dat is ongetwijfeld ouderwets volgens sommigen maar de meeste predikanten die ik ken voelen zich wel degelijk geroepen. Daarnaast heb ik me wel eens in een belastingaangifte moeten verdiepen en als je dan kijkt wat er onder de streep overblijft verdient een goede mbo-er netto meer dan een predikant en dat lijkt me niet nodig.