Auteur Topic: Wijn  (gelezen 3959 keer)

Puritan

  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Wijn
« Gepost op: december 28, 2011, 01:11:40 pm »
Topicvraag: "Waarom zou Jezus ervoor gekozen hebben om (rode) wijn zo ontzettend belangrijk te maken."

Het speelt een rol in zijn eerste openbare wonder (Johannes' evangelie), het dient als metafoor voor zijn bloed (avondmaal).

Dus nogmaals, waarom wijn?

Groet,

Puritan
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Wijn
« Reactie #1 Gepost op: december 28, 2011, 03:45:54 pm »
Volgens mij kun je beter stellen dat Jezus eten en drinken in het algemeen royaal de aandacht gaf. Brood, vis, (stromend) water, wijn, graan, vijgen, olijven, druiven, ...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wijn
« Reactie #2 Gepost op: december 28, 2011, 06:01:18 pm »
Water is gevaarlijk wanneer je geen koelkast hebt. Wijn (als in licht gegist druivensap, het alcoholpercentage lag waarschijnlijk lager dan bij onze wijn) vormde een vast onderdeel van het dagelijks eten en drinken. De alcohol voorkomt dat er nare bacterien zoals cholera in groeien.
Er zijn natuurlijk andere gegiste dranken. Maar voor zover ik weet dronken joden destijds geen bier (gegist graan), al zou dat met de komst van de romeinen veranderd kunnen zijn. Ik denk dat 't niet echt ingeburgerd was en dat wijn gewoon het standaard drinken vormde bij een maaltijd.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

pyro

  • Berichten: 779
    • Bekijk profiel
Wijn
« Reactie #3 Gepost op: december 28, 2011, 06:45:08 pm »

quote:

Puritan schreef op 28 december 2011 om 13:11:
Topicvraag: "Waarom zou Jezus ervoor gekozen hebben om (rode) wijn zo ontzettend belangrijk te maken."

Het speelt een rol in zijn eerste openbare wonder (Johannes' evangelie), het dient als metafoor voor zijn bloed (avondmaal).

Dus nogmaals, waarom wijn?

Groet,

Puritan


in het oude testament vind je ook al talrijke vermeldingen van wijn, in hooglied 5:1 worden wij zelfs vrolijk uitgenodigd dronken te worden: "Ik ben gekomen tot mijn hof, mijn zuster, bruid, ik plukte mijn mirre en mijn balsem, ik at mijn raat en mijn honig, ik dronk mijn wijn en mijn melk. Eet, vrienden, drinkt, en wordt dronken, genoten."  :P

Natuurlijk wordt er (zoals vaker in de bijbel) geen letterlijk gebod bedoeld, maar betreft de dronkenschap de vreugde van de Heilige Geest. Zoals ook in Ef. 5:18 duidelijk wordt gemaakt: "En bedrinkt u niet aan wijn, waarin bandeloosheid is, maar wordt vervuld met de Geest".

Wat wijn betreft bevindt Jezus zich dus ten volle in de Joodse traditie.
« Laatst bewerkt op: december 28, 2011, 06:48:07 pm door pyro »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Wijn
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2011, 01:21:23 am »

quote:

Puritan schreef op 28 december 2011 om 13:11:
Topicvraag: "Waarom zou Jezus ervoor gekozen hebben om (rode) wijn zo ontzettend belangrijk te maken."

Het speelt een rol in zijn eerste openbare wonder (Johannes' evangelie), het dient als metafoor voor zijn bloed (avondmaal).

Dus nogmaals, waarom wijn?

Groet,

Puritan
Je zou wel gelijk kunnen hebben. Ik denk ook aan "volheid" in het verband met de beste wijn dat op het laatst komt.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Puritan

  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Wijn
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2011, 04:21:47 pm »

quote:

elle schreef op 28 december 2011 om 18:01:
Water is gevaarlijk wanneer je geen koelkast hebt. Wijn (als in licht gegist druivensap, het alcoholpercentage lag waarschijnlijk lager dan bij onze wijn) vormde een vast onderdeel van het dagelijks eten en drinken. De alcohol voorkomt dat er nare bacterien zoals cholera in groeien. (...) Ik denk dat 't niet echt ingeburgerd was en dat wijn gewoon het standaard drinken vormde bij een maaltijd.


Elle,

Ja dat lijkt mij inderdaad een heel goede reden voor het gebruik van wijn in de oudheid zoals beschreven in de Bijbel.

Alleen verklaart jouw verklaring nog niet waarom wijn zoveel meer is dan alleen voedsel. De metafoor voor Jezus bloed. Bijna altijd onderdeel van de zegeningen (gezegend worden met nieuwe wijn in overvloed) enzovoort.

Ik ben dit topic begonnen omdat ik een stuk aan het schrijven ben over wijn in de Bijbel en ik was benieuwd naar jullie inzichten. O ja, en ben natuurlijk nog steeds benieuwd naar inzichten ;-).
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Wijn
« Reactie #6 Gepost op: december 29, 2011, 05:53:44 pm »
Ik sluit mij bij Qohelet aan wat betreft de symboliek van wijn; ik zie die symboliek niet sterker voor wijn dan voor brood. Beide zijn basale levensbehoeften en worden door Jezus als symbool gebruikt. Zo staat brood bijvoorbeeld symbool voor de eenheid van de gemeente van Christus. Jezus leert ons bidden voor dagelijks brood, maar niet voor dagelijks drinken/wijn.
Overigens is het pesach ook omgeven door symboliek. Zowel (ongedesemd) brood als 'de beker' maken er deel vanuit (ik meen dat er traditioneel gezien 5 bekers rondgaan, elk met eigen betekenis). Jezus 'leent' de reeds bestaande symboliek van het pesach en plakt het op zijn eigen dood + bevrijding.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

AVee

  • Templateontwikkelaar
  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 1933
    • Bekijk profiel
Wijn
« Reactie #7 Gepost op: december 29, 2011, 10:55:01 pm »
Het hoeft geen wijn te zijn hoor, bier mag ook:
http://www.eichfeld.de/bier649.jpg

Maar serieus, er is niets mis met genieten en dus ook niet met (verantwoord) genieten van wijn. God heeft geen mensen gemaakt omdat hij graag deprimerend gezelschap wilde. In Israƫl was minstens 1 keer per jaar grondig genieten zelfs verplicht:

quote:

Ieder jaar moet u het tiende deel van de opbrengst van uw akkers afdragen. Van de tienden van uw koren, wijn en olie en uw eerstgeboren runderen, schapen en geiten moet u een feestmaal aanrichten ten overstaan van de HEER, uw God, op de plaats die hij zal uitkiezen om er zijn naam te laten wonen. Zo leert u steeds opnieuw te leven in ontzag voor de HEER, uw God. Voor het geval u niet in staat bent om uw tienden en uw offergaven die hele afstand mee te nemen – zeker wanneer de HEER u rijk gezegend heeft – omdat de plaats die hij uitkiest te ver weg is, moet u uw afdracht te gelde maken en met dat geld in een buidel naar de plaats van zijn keuze gaan. Daar mag u het uitgeven aan alles wat u maar wilt: runderen, schapen en geiten, wijn en andere drank en wat maar in u opkomt, en daarvan richt u dan, ten overstaan van de HEER, uw God, een feestmaal aan met uw hele familie. En vergeet daarbij de Levieten die bij u in de stad wonen niet, want zij bezitten geen eigen grond zoals u. (Deut 14)
Dus wijn, niet alleen omdat het symbool is van het bloed, maar ook omdat het symbool staat voor het goede van het leven, voor al het goede dat God uitdeelt.
« Laatst bewerkt op: december 29, 2011, 10:57:56 pm door AVee »
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash