Hmz.
Je hebt de oorspronkelijke twistpunten. Die zullen op theologisch niveau nog wel wat relevant zijn. Maar voor de CGK is inmiddels uitgesproken dat de theologische verschillen niet belangrijk genoeg zijn om de ander te verketteren (nouja, is vast anders geformuleerd), al moet samengaan op lokaal niveau besloten worden.
En mogelijk zijn de oorspronkelijke twistpunten inmiddels herzien, zodat men elkaar verkettert om niet relevante zaken. Da's iig bij de RKK zo: die aflaten zijn allang verlaten en de stampij rond de mis is gedeeltelijk een misverstand.
Er zijn allerlei websites met info hierover. Zoek op:
- 1834 afscheiding; kerkordelijke kwestie; hervormde kerk was logge staatskerk
- 1886 doleantie; weet ik niet veel vanaf
- 1944 de vrijmaking; uiteindelijk ook een kerkordelijke kwestie. Onderliggende probleem was oa dat dogma's over veronderstelde wedergeboorte dwingend opgelegd werden van hoger hand. De kwestie Geelkerken speelde wellicht ook mee ('de uitspraak dat de slang niet daadwerkelijk gesproken heeft in het paradijs moet niet per definitie verketterd worden')
- 1967 de open brief kwestie; oecumene is belangrijker dat scheuren (1944)
- 1984, ds Hoorn; de GKv is wel/niet de enige ware kerk waar het heil te vinden is
- 2003 de rechter flank scheurt af en noemen zich hersteld gereformeerd; aanleiding is zondagsrust, echtscheiding en hertrouwen, liturgische vernieuwingen (en nog iets). Ergens is ook deze scheuring kerkrechtelijk van aard: men wenste steviger en bindender oordelen en standpunten van de synode in deze (waarmee ze imho lijnrecht tegen het gedachtengoed van 1944 in gingen)
Daarnaast blijven scheuringen politiek. In 1896 is een deel van de dolerenden bij de afgescheidenen aangehaakt. Maar de integratie is nooit goed gelukt; in 1944 liep de scheuring in grote lijn weer langs die oude kerken.
Ik denk dat ik in 1944 vrijgemaakt zou zijn geworden en in 1967 NGK. Maar ook best kans dat ik in 1834 hervormd gebleven was (dan was ik er nu vast een bonder geweest).
Overigens heb ik geleerd dat 1 van de verschillen tussen GKv en NGK het punt van de zieleslaap is. Hoewel ds Telder dacht dat na onze dood onze ziel tot de opstanding slaapt, en ds Telder zich bij de NGK aanloot, heb ik geen idee of dat onderdeel uitmaakt van de algemene NGK-dogmatiek. De GKv doet iig niet aan een zieleslaap.
Kortom: ik ken de data en ik weet globaal van de verschillen. Maar ook bij dit stukje zoek ik toch even wat meer info op. Zoals dit
docje.