Auteur Topic: Moet je gedoopt zijn om te trouwen?  (gelezen 22767 keer)

Stephanie19

• Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Gepost op: januari 18, 2012, 05:02:06 pm »
Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Stephanie en ben 21 jaar. Ik ben evangelisch. Mijn verloofde is gereformeerd vrijgemaakt.
Wij weten beide niet zo goed of het persé nodig is om gedoopt te zijn, wil je trouwen. We hebben wel een gesprek met de dominee gepland, maar dit duurt nog even en vind het fijn om wat meer voorbereid te zijn.
Zoals ik al zei, ben ik evangelisch en van plan dit te blijven. Het is na ons huwelijk ook de bedoeling om af en toe met elkaar mee te gaan, maar wel allebei lid zijn van een andere gemeente.
Zelf wil ik me heel graag laten dopen maar ben ik nog niet lid van een gemeente. Er is wel een gemeente die ik nu wat vaker bezoek. Omdat ik een paar jaar heb lopen kerkshoppen en grotendeels in de GKV ben geweest, heb ik mij nog niet laten dopen. Nu is mijn vraag: Wil een dominee van de GKV mensen trouwen waarvan de één niet gedoopt is?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 18, 2012, 05:59:48 pm »
Stephanie, goed je weer te zien. Fijn om te mogen constateren dat jullie goed gaat!

Wanneer één van beide niet gedoopt is (en dus geen lid van de GKv is), volgt er meestal een aangepaste trouwdienst. Het gebruikelijke formulier wordt wat veranderd.
Wanneer je het formulier leest, zie je dat een echtpaar haar plek in de gemeente hoort in te nemen. Dat is lastig wanneer een van beide besluit geen lid te worden van die gemeente.
Evengoed kan er een zegen over het huwelijk worden gevraagd.
Wat ik gewend ben is dat degene die lid is van de GKv de beloften aflegt (tegenover God en zijn gemeente) zoals in dat formulier staat, en dat aan de partner algemenere beloften (soms tegenover God & partner, soms alleen tegenover partner) worden gevraagd.

Maar hoe het precies zit weet ik niet; ook denk ik dat het per gemeente kan verschillen hoe de kerkenraad er mee omgaat.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 18, 2012, 07:14:39 pm »
Voor zover ik weet kan het niet, je hoeft geen belijdend lid te zijn maar wel dooplid als ik het goed herinner. In dat geval kun je wel een "dienst" organiseren maar die zal niet van de kerk uit gaan. Mogelijk dat een plaatselijke kerk van die regel afwijkt maar dat hangt dus van je plaatselijke kerk af.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2012, 07:49:34 pm »

quote:

dingo schreef op 18 januari 2012 om 19:14:
Voor zover ik weet kan het niet, je hoeft geen belijdend lid te zijn maar wel dooplid als ik het goed herinner. In dat geval kun je wel een "dienst" organiseren maar die zal niet van de kerk uit gaan. Mogelijk dat een plaatselijke kerk van die regel afwijkt maar dat hangt dus van je plaatselijke kerk af.
Een kerkelijk huwelijk kan alleen er zijn voor leden van de kerkgemeente. Dooplid kan maar dan wel met de intentie om belijdenis te doen meen ik?
Mail me maar als je wat wilt weten

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2012, 09:51:52 pm »
Nou, het idee was eigenlijk om zelf de dienst in te vullen en dat de dominee preek houdt over de trouwtekst en de trouwgeloftes doet. Omdat ik niet echt bekend ben met zulke formulieren (en mijn vriend overigens ook niet) is het wel fijn om wat info van de experts te krijgen ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2012, 12:45:27 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 18 januari 2012 om 21:51:
Nou, het idee was eigenlijk om zelf de dienst in te vullen en dat de dominee preek houdt over de trouwtekst en de trouwgeloftes doet. Omdat ik niet echt bekend ben met zulke formulieren (en mijn vriend overigens ook niet) is het wel fijn om wat info van de experts te krijgen ;)

Vrij simpel: een bevestiging van een huwelijk in de kerkelijke gemeente is voorbehouden aan de leden van de gemeente. Niets meer of minder dan dat.
De dienst kan alleen plaatsvinden NA het inschrijven van het burgerlijk huwelijk in de burgerlijke stand (dat is reguliere wetgeving).
De dienst wordt belegd door de kerkenraad en NIET door het echtpaar want de kerkenraad is de samenroeper van de gemeente voor een eredienst en niet het individuele gemeentelid.
Ik weet niet wat je bij "trouwgeloftes" bedoelt maar als dat de vragen uit het huwelijksformulier in de GKv zijn dan is het voor jou als niet lid onmogelijk om daar antwoord op te geven omdat je niet onder "opzicht en tucht" van de kerkenraad bivakkeert. (http://www.gkv.nl/getdown...0-4E8A-857D-629EB31912EC/)
Het formulier begint met de kanselafkondiging een x-tal weken vóór het huwelijk en zegt:
De kerkenraad maakt aan de gemeente bekend dat N.N. en N.N. van plan zijn te trouwen. Zij willen hun huwelijk in de naam van God beginnen en samen met de gemeente om zijn zegen vragen. De instemming van u als gemeente is verkregen wanneer voor … geen gegronde bezwaren worden ingebracht. De huwelijksdienst zal gehouden worden op ... (datum/tijd).
Als je geen lid bent van "de club GKv" dan hoor je domweg niet bij de gemeente en zal er hoe dan ook een gegrond bezwaar zijn dat ingebracht kan worden tegen het huwelijk.
Klinkt heel zakelijk maar er zit een fors stuk theologie achter verstopt.
(ga ik hier niet uitleggen omdat je dan gillend gek wordt :) )

Wat ik lees in je mail is dit:
ik wil trouwen met mijn GKv vriend en zoek daar een zegen bij.
Die zegen kun je imho niet krijgen over deze relatie in de GKv simpelweg omdat je geen lid bent van deze kerk en ook niet van plan bent om via de weg van doop en belijden lid te worden van deze kerk.

Wat echter wel kan is het vragen van een zegen over het huwelijk in een reguliere eredienst zonder gebruikmaking van de formulieren etc.
Wat Elle schrijft kan officieel niet. Informeel wordt er soms van alles gedaan ( met de beste wil van de wereld!) maar het kan kerkrechtelijk niet.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2012, 01:26:52 am »

quote:

Stephanie19 schreef op 18 januari 2012 om 17:02:
Nu is mijn vraag: Wil een dominee van de GKV mensen trouwen waarvan de één niet gedoopt is?

Overigens is het niet de vraag of de domi het wil, de vraag moet zijn of de domi het MAG van zijn kerkenraad en volgens de regels binnen het kerkgenootschap.
Het antwoord is volgens mij "neen, dat mag hij niet."

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2012, 10:41:56 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 januari 2012 om 01:26:
[...]

Overigens is het niet de vraag of de domi het wil, de vraag moet zijn of de domi het MAG van zijn kerkenraad en volgens de regels binnen het kerkgenootschap.
Het antwoord is volgens mij "neen, dat mag hij niet."
Het mag niet in een eredienst uitgaande van de GKv maar je kan gerust je eigen bijeenkomst organiseren en een dominee vragen daarin voor te gaan. Of de dominee dat mag, hangt van zijn kerkraad af. Tenminste dat is wat ik er van begrepen heb.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2012, 11:17:27 am »
Let wel: de kerkenraad van je vriend zal er ook niet blij mee zijn wanneer hij trouwt 'buiten de gemeente om'. Wanneer hij op eigen houtje, samen met zijn vriendin,  een dienst belegt en daar om Gods zegen vraagt. Hij is niet voor niets belijdend lid van die gemeente; het is dus goed om de grote stappen in je leven samen met die gemeente te doen! De kerkenraad is daar dus graag bij, omdat zij door God zijn aangesteld als oudsten van de gemeente.

Zoals Riemer Lap zegt: 't is niet zozeer de dominee die bepaalt wat goed is en wat niet, het is de kerkenraad (voor je vriend dan).
Daarom kan het per gemeente ook zo verschillen hoe er mee wordt omgegaan. Een goedwillende kerkenraad zal een vorm kiezen zoals ik in mijn eerste post geschetst heb. Een heel conservatieve kerkenraad zal, veel meer in overeenstemming met onze kerkorde, er niet aan meewerken en het de dominee ook niet toestaan erin voor te gaan. De dominee is als herder dienstbaar aan de gemeente, niet direct aan individuen; de kerkenraad ziet daar op toe.

't Klinkt allemaal heel zwaar. Ik zou idd eerst gewoon eens gaan praten met de dominee en met de kerkenraad, kijken wat ze ervan vinden.

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2012, 05:28:31 pm »
Het wordt me al een stuk duidelijker!
Dus het komt er op neer, dat je wel zelf een kerkdienst kunt houden en een dominee kunt uitnodigen, maar dit dan niet vanuit de gemeente is.
Dus dan moet de dominee hier toestemming hebben van de kerkenraad. Maar in zo'n geval gaat het toch buiten de gemeente om en is de dominee niet gebonden aan kerkenraad? Of zie ik dat verkeerd.
De reden dat we niet in de gemeente willen trouwen is dat we dan bepaalde dingen niet mogen. Zoals bepaalde instrumenten en bepaalde liederen die dan niet beoordeeld zijn door de synode zoals Sela en opwekking.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 19, 2012, 06:03:24 pm »
Hmz.. Dan heb je een nog wat conservatievere gemeente, helaas. Dat er bedenkingen zijn bij (sommige) opwekkingsliederen snap ik prima, maar tegen bepaalde instrumenten zijn, dat begrijp ik niet goed.
Wat je je kunt afvragen is of deze 'beperkingen' bij een dienst het je waard zijn om de kerkenraad/gemeente van je vriend te passeren door zelf een dienst te organiseren.
En op zich speelt deze kwestie ook voor jou en je evangelische gemeente. Al zullen zij zich wrsch minder gepasseerd voelen, omdat je nog niet gedoopt bent.

Het kan overigens een GKv-dominee verboden worden mee te werken aan zo'n dienst. (Dat heb ik meegemaakt; al ging het daar om een wat andere situatie, namelijk hertrouwen. Beide partners waren eerder gescheiden; hij was eerder lid van een ander kerkverband. Wat meespeelde is dat ze een poosje voor het trouwen samenwoonden om financiële redenen. Een paar dagen voor de trouwdatum werd de dominee teruggefloten; het werd daarna een erg karige 'dienst'.)

Ik weet niet wat de gevolgen voor je vriend zijn wanneer hij zijn trouwdienst helemaal buiten de kerkenraad om organiseert. De GKv verschilt hierin gewoon te veel per gemeente! Maar zoals eerder gesteld, geen enkele kerkenraad zal er blij mee zijn. Wat dat in de praktijk voor jullie/hem betekent, moet dan blijken. (Waarschijnlijk mogen jullie dan het kerkgebouw niet gebruiken.)

Hoewel het ongetwijfeld pittig zal zijn, denk ik dat je/jullie er goed aan doen om gewoon open kaart te (blijven) spelen.
Wellicht gaan jullie keuzes ook gevolgen hebben voor jullie relatie met zijn ouders/familie. Ook daar is 't handig om erover te blijven praten, denk ik. Geef duidelijk aan wat jullie wensen en kijk of er oplossingen mogelijk zijn die naar ieders tevredenheid zijn.

't Blijft een goeie om eerst met de dominee te praten. Is dat nog die 'goeie vent', waar je ooit over schreef? Die kan zich jullie situatie dan vast indenken.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 19, 2012, 06:38:58 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 19 januari 2012 om 17:28:
Het wordt me al een stuk duidelijker!
Dus het komt er op neer, dat je wel zelf een kerkdienst kunt houden en een dominee kunt uitnodigen, maar dit dan niet vanuit de gemeente is.
Nee, je kunt zonder ouderlingen nimmer een kerkdienst beleggen. Een gezellig onderonsje kan wel maar dat zou ik geen kerkdienst gaan noemen.
Citaat

Dus dan moet de dominee hier toestemming hebben van de kerkenraad. Maar in zo'n geval gaat het toch buiten de gemeente om en is de dominee niet gebonden aan kerkenraad? Of zie ik dat verkeerd.[/qoute]Je iet het inderdaad verkeerd. Een predikant is in de regel verbonden aan een gemeente en staat onder toezicht van de kerkenraad van die gemeente. Zonder toestemming van de kerkenraad is hij niet gerechtigd om handelingen op kerkelijk gebied te verrichten zoals dopen en trouwen.

quote:

De reden dat we niet in de gemeente willen trouwen is dat we dan bepaalde dingen niet mogen. Zoals bepaalde instrumenten en bepaalde liederen die dan niet beoordeeld zijn door de synode zoals Sela en opwekking.
Onzin. Elke gemeente heeft het recht om in bijzondere situaties af te wijken van de lijst met liederen. Een huwelijksdienst kan zo'n situatie zijn.
Maar dat is niet wat hier speelt denk ik.
De vraag is waarom zou je wél binnen een kerkverband een zegen over je huwelijk willen vragen maar verder niets met dit kerkverband willen?
Sorry dat ik het zeg maar het lijkt er op dat je de zegen loskoppelt van het Lichaam van Christus zoals dat plaatselijk vorm krijgt in de kerkelijke gemeente.
En dus denk ik dan: vreemd.
Als jij van mening bent dat je binnen de GKv een zegen moet vragen over je huwelijk dan zul je ook moeten overwegen dat die zegen geen consumptieartikel is maar iets wat nadrukkelijk binnen de context van de leer en de gemeente valt.
Deel je dat niet: er zijn heel wat vrijzinnige voorgangers die tegen een vast tarief een standaard riedel willen oplepelen en daarmee een samenkomst willen leiden.
De vraag is echter in hoeverre dat is wat God van je vraagt.....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 19, 2012, 06:43:03 pm »

quote:

elle schreef op 19 januari 2012 om 18:03:

Ik weet niet wat de gevolgen voor je vriend zijn wanneer hij zijn trouwdienst helemaal buiten de kerkenraad om organiseert. De GKv verschilt hierin gewoon te veel per gemeente! Maar zoals eerder gesteld, geen enkele kerkenraad zal er blij mee zijn. Wat dat in de praktijk voor jullie/hem betekent, moet dan blijken. (Waarschijnlijk mogen jullie dan het kerkgebouw niet gebruiken.)
Het gebouw kun je in de regel wel huren. En als de man van mening is dat hij niet hoeft te onderschrijven dat "huwelijken kerkelijk bevestigd worden" dan denk ik dat je een pastoraal gesprek kunt verwachten.

quote:

't Blijft een goeie om eerst met de dominee te praten. Is dat nog die 'goeie vent', waar je ooit over schreef? Die kan zich jullie situatie dan vast indenken.
Maar ook die "goeie vent" is gebonden aan de afspraken binnen de kerken dus lijkt het mij stug dat de wens feitelijk kán vervuld worden.
Mijn idee is dat het beter is om dan in een eredienst op zondag een zegen over de relatie te vragen. Dat kan weer wel namelijk en is niet gebonden aan regels :)
Ondanks dat zal ook dan het pastorale deel in de richting van je vriend gaan spelen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 19, 2012, 06:56:08 pm »
Ons kerkgebouw is tijdlang niet te huur geweest. Of de kerkenraad belegde de dienst, of er werd in ons gebouw niet getrouwd/getreurd/gefeest.

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 19, 2012, 10:24:07 pm »
We willen zelf een kerk huren vlakbij de locatie. Een mooi schattig kerkje. Dus we hoeven ook niet het kerkgebouw te huren van de gemeente zelf. Wij vinden het wel belangrijk om een zegen te krijgen over ons huwelijk. We willen graag een zegen van God en die zegen is in onze ogen niet gebonden aan kerkgenootschap. Maar omdat mijn vriend dus gereformeerd vrijgemaakt is, willen we graag een mix maken. Omdat de dominee zo'n fijn persoon is, willen we graag dat hij de ceremonie leidt. Ik dacht altijd dat er dan standaard een trouwformulier aan te pas kwam, omdat een dominee dit gewend is. Voor mij hoeft het trouwformulier niet persé zoals die nu is. Wel natuurlijk wat je aan elkaar en aan God belooft. Het is ook niet dat ik er tegen ben, maar als ik daar eenmaal sta weet ik wel waarom God het zo heeft ingesteld. Of is dit meer bedoeld voor de gemeente?

Ik wil ook niet een kerkenraad passeren, maar we vinden het wel belangrijk om een dienst te hebben die aansluit bij ons idee van feestelijke dienst. Maar dat is natuurlijk iets waar we het nog over kunnen hebben met de dominee.