Auteur Topic: Moet je gedoopt zijn om te trouwen?  (gelezen 26023 keer)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #150 Gepost op: februari 01, 2012, 12:17:43 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 februari 2012 om 11:47:

Die vraag heeft ze al beantwoord in haar TS:


Dank je, dan was me in het begin iets ontgaan. Ze vroeg zich dus af of je als  niet gedoopte kunt trouwen. Dat had ik verkeerd gelezen.

quote:


 Niet aanbevolen maar "in de regel".


Nog duidelijker :)
al geeft de term "in de regel" net zo goed als "aanbevolen" al aan dat er mogelijk uitzonderingen hier en daar zullen zijn, maar doorgaans niet. Klopt dit?

quote:


 Ja, dus: de gereformeerde maat is dan ook wel maatgevend in gereformeerd leven  O-)  


Jawel, maar soms mag je dat even voor de "niet-gereformeerden" wat vertalen voor de duidelijkheid. Om een voorbeeld te noemen, ik kan het allemaal wel in het twents gaan zeggen, maar daar snapt een Fries niet alles van, dus dan maar in het Nederlands :) Andersom is het probleem nog groter is gebleken. Een Fries spreekt eerder twents dan een twentenaar Fries  }:|  

quote:


"vrijzinnig" staat natuurlijk wel tussen " en " :)
Je benadering tref je wel aan in de "vrijere" hoek van de gereformeerde kerken.
Dus: wat jij zegt past niet binnen GL maar zou in CL beslist geen probleem geven.
Maar een uitgangspunt van "zij gelooft maar niet in de Kerk / een gemeente" gaat hem niet worden. Lidmaatschap van een geloofsgenootschap waar enige overeenkomst mee is op grond van doop en belijden is een heel normaal wenselijk iets lijkt mij.(binnen GL dan wel te verstaan!)
Ik neem aan de vrijere hoek binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerken. Zo vrij zien ze mij in onze kerk niet :) Nog een vraag: is vrij gereformeerd denken ook niet gereformeerd, of zoals ze in de gereformeerde bond stellen het verschil tussen rechtse en linkse bonders? Maar gebruik liever de term "vrijzinnig" totaal niet in de benadering tot je broeders en zusters, want het is een zeer zwaar beladen intimiderende term. Al kan ik het wel hebben. Ik ben wel wat gewend inmiddels.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 12:31:20 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #151 Gepost op: februari 01, 2012, 12:37:21 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2012 om 12:17:
Nog duidelijker :)
al geeft de term "in de regel" net zo goed als "aanbevolen" al aan dat er mogelijk uitzonderingen hier en daar zullen zijn, maar doorgaans niet. Klopt dit?
Uitzonderingen moeten dan wel hele goede papieren hebben ;)

quote:

Jawel, maar soms mag je dat even voor de "niet-gereformeerden" wat vertalen voor de duidelijkheid. Om een voorbeeld te noemen, ik kan het allemaal wel in het twents gaan zeggen, maar daar snapt een Fries niet alles van, dus dan maar in het Nederlands :) Andersom is het probleem nog groter is gebleken. Een Fries spreekt eerder twents dan een twentenaar Fries  }:|
Je zit hier in GL dus moet je de inburgeringscursus even volgen. Die tref je hier aan. Zegen en kracht toegewenst met het lezen ervan _O_

quote:




[...]


Ik neem aan de vrijere hoek binnen de gereformeerd vrijgemaakte kerken. Zo vrij zien ze mij in onze kerk niet :) Nog een vraag: is vrij gereformeerd denken ook niet gereformeerd, of zoals ze in de gereformeerde bond stellen het verschil tussen rechtse en linkse bonders? Maar gebruik liever de term "vrijzinnig" totaal niet in de benadering tot je broeders en zusters, want het is een zeer zwaar beladen intimiderende term. Al kan ik het wel hebben. Ik ben wel wat gewend inmiddels.
Soms is het vrij zinnig om het woord vrijzinnig te gebruiken. Vandaar :)
Zonder gekheid: er zijn de meest wilde ideeën binnen de GKv op kerkvloer niveau. Heel veel daarvan heeft helemaal niets meer met gereformeerd te maken (bv de wens om een "geloofsdoop" te ontvangen terwijl er al op kind leeftijd gedoopt is...) maar is puur evangelisch van aard.
En dat is ook in deze "casus" te zien: het moet toch kunnen?
Nee, het kan in principe niet. Afwijkingen daargelaten.

Leuker kan ik het niet maken binnen GL, makkelijker ook niet....
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #152 Gepost op: februari 01, 2012, 12:37:49 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 februari 2012 om 11:55:
[...]
 De voorgestelde kerkordewijziging is in lijn met de historie op dit gebied.
Sinds Dordt hebben meerdere synode's hun hoofd gebroken over de vraag of een dergelijk huwelijk kan en wat dan de "voorwaarden" zijn. Steeds weer is het antwoord"het kan mits en maar..." en die mitsen en maren zijn hier vaak genoeg benoemd.
Ook is er op elke synode weer gezegd "pastorale bewogenheid en zorg". Ook al meermalen gemeld dus volgens mij vallen we in herhaling.

Die indruk heb ik ook.

quote:


Exact. Uitstellen van het huwelijk omdat de kerkorde nog niet ondertekend is lijkt me niet juist. Een diepere bezinning op de eigen theologie en die van de ander lijkt me belangrijker.
In de grond van de zaak is de kinderdoop vanuit evangelisch perspectief "verknoeien van water" (bron)
Het is niet handig om hier op deze plek het gesprek over te gaan voeren nu lijkt mij.


Behalve bij de vrij-evangelische theologie. De vrij evangelische kerken doen aan kinderdoop, al zijn ze evangelisch. Ook is vandaag de dag in de evangelische beweging meer openheid valt me op. In een discussie met de voorganger en oprichter van de vol-evangelische gemeente van Onze mooie Nijverdal, zei hij dat in hun gemeente de kinderdoop wel erkend wordt en er ook niet overgedoopt hoeft te worden, toen ik hem man op man er naar vroeg.
Waarscheinlijk zijn ze wat "vrij"  :P
Maar dat is locaal en zegt nog niets over hara situatie.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #153 Gepost op: februari 01, 2012, 12:50:07 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 februari 2012 om 12:37:
[...]
 Uitzonderingen moeten dan wel hele goede papieren hebben ;)


Via de kerkelijke weg , of een waterdicht rookgordijn. Net zo iets geloof ik  :+

quote:


 Je zit hier in GL dus moet je de inburgeringscursus even volgen. Die tref je hier aan. Zegen en kracht toegewenst met het lezen ervan _O_


Evangelist!  }:|

quote:


Soms is het vrij zinnig om het woord vrijzinnig te gebruiken. Vandaar :)
Zonder gekheid: er zijn de meest wilde ideeën binnen de GKv op kerkvloer niveau. Heel veel daarvan heeft helemaal niets meer met gereformeerd te maken (bv de wens om een "geloofsdoop" te ontvangen terwijl er al op kind leeftijd gedoopt is...) maar is puur evangelisch van aard.
En dat is ook in deze "casus" te zien: het moet toch kunnen?
Nee, het kan in principe niet. Afwijkingen daargelaten.

Tja, die zijn bang dat ze Gods nabijheid missen als ze dat niet doen. Och, mijn advies aan hen is: "wees niet langer bang! Blijven bidden, dan word je een grotere wijsheid helder!"

quote:

Leuker kan ik het niet maken binnen GL, makkelijker ook niet....
Zo vrij hoeft het ook weer niet  :D
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #154 Gepost op: februari 01, 2012, 01:00:49 pm »

quote:

Nee, dat heet "dogmaticus" :Y)
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #155 Gepost op: februari 01, 2012, 03:56:43 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2012 om 02:17:
[...]

Jullie gereformeerden zijn toch wel onbegrijpelijke mensen hoor. Keer op keer worden er bijbelteksten bijgehaald om een gereformeerd standpunt te verklaren, maar als ik er met mijn christelijke algemene geloof op inga, dan kan dat dus weer niet. Wel, dan kan dat maar niet. Dan hoef ik me er ook niet mee bezig te houden. Laten de gereformeerden dan maar de gereformeerden trouwen, de karavaan trekt wel verder.

[...]

Dat zei ik dus ook. Maar omdat mijn overleg dus gereformeerd niet gewaardeerd wordt, tellen mijn woorden dus niet mee. Overleg betekend in deze dat ieder in het keurslijf der kerkenraad moet passen en dan wel een keurig gereformeerd belijdend kerkeraad, al weet ik niet wat dat dan is.

Ai!
Nou, ik zie dat een reactie op wat je schrijft al door elle en Riemer gegeven is en rechtstreeks reageren door mij hoeft niet echt.
Overigens ben ik niet gereformeerd, zoals jij onrechtstreeks zegt.
« Laatst bewerkt op: februari 01, 2012, 04:45:21 pm door Trajecto »

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #156 Gepost op: februari 01, 2012, 10:41:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 februari 2012 om 13:00:
[...]

Nee, dat heet "dogmaticus" :Y)
Altijd dwars  :(
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #157 Gepost op: februari 01, 2012, 10:45:12 pm »

quote:

Trajecto schreef op 01 februari 2012 om 15:56:
[...]

Ai!
Nou, ik zie dat een reactie op wat je schrijft al door elle en Riemer gegeven is en rechtstreeks reageren door mij hoeft niet echt.
Overigens ben ik niet gereformeerd, zoals jij onrechtstreeks zegt.
De wolken zijn al weer opgeklaard. Het was slechts miezerregen. Ik ben haast genijgd om te vragen wat je dan wel bent, maar dat vind ik niet belangrijk eigenlijk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #158 Gepost op: februari 02, 2012, 12:29:48 am »

quote:

gaitema schreef op 01 februari 2012 om 22:45:
[...]


De wolken zijn al weer opgeklaard. Het was slechts miezerregen.
er waren geen wolken, je bril was gewoon vies.....

quote:

Ik ben haast genijgd om te vragen wat je dan wel bent, maar dat vind ik niet belangrijk eigenlijk.
Naah, ben ook wel nieuwsgierig naar zijn achtergrond op denominatiegebied.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #159 Gepost op: februari 02, 2012, 10:06:21 am »
Wel, toch maar de vraag dan, van waar zijt gij gekomen en waar gaat gij naar toe?
Trajecto?
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #160 Gepost op: februari 02, 2012, 10:07:25 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 02 februari 2012 om 00:29:
[...]
 er waren geen wolken, je bril was gewoon vies.....

Nou je het zegt, meer dan een smerige bril was het niet.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #161 Gepost op: februari 02, 2012, 03:58:48 pm »
Haha ja..., nou omdat jullie zo aandringen even offtopic dan. :)
Dat vinden de mods wel goed, denk(/hoop) ik. :P
Ik ben niet lid van een kerk maar om een indicatie te geven wat betreft geloofsopvatting: ik heb wel gemerkt dat ik aardig op dezelfde lijn zit als Wim Nusselder.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #162 Gepost op: februari 03, 2012, 12:36:49 am »
Kijk, dat is wel aardig om te weten. Dat klinkt me ook wel positief in de oren.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #163 Gepost op: februari 03, 2012, 12:38:43 am »

quote:

Trajecto schreef op 02 februari 2012 om 15:58:
Haha ja..., nou omdat jullie zo aandringen even offtopic dan. :)
Dat vinden de mods wel goed, denk(/hoop) ik. :P
Ik ben niet lid van een kerk maar om een indicatie te geven wat betreft geloofsopvatting: ik heb wel gemerkt dat ik aardig op dezelfde lijn zit als Wim Nusselder.

Je kwaakt dus met de Qaukers maar bent niet aangesloten _O_
En dat is een compliment, ik heb diep respect voor Wim  d:)b
Mail me maar als je wat wilt weten

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #164 Gepost op: februari 03, 2012, 01:05:45 pm »
@ Gaitema: Die dominee die je noemde ken ik niet...

Ik ben van plan me te laten dopen voor mijn trouwen, maar stel dat dat nou niet zo is, wilde ik graag weten of het ook anders kon.
Maar mijn vriend is nu dus meer in gaan verdiepen wat GKV nu eigenlijk inhoudt en nu zijn we samen aant kerkshoppen. Er is een CGK in de buurt waar we wat vaker willen kijken. Die zit meer tussen GKV en evangelisch in. Dus wie weet :)
Ondanks die beslissing van dit moment, hebben we de 14e wel een gesprek met de dominee over de mogelijkheden en gaan we huwelijkscathechese volgen 3 avonden. Is nooit weggegooide tijd lijkt me, waar je je ook gaat aansluiten uiteindelijk.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #165 Gepost op: februari 03, 2012, 04:59:36 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 03 februari 2012 om 13:05:
@ Gaitema: Die dominee die je noemde ken ik niet...

Ik ben van plan me te laten dopen voor mijn trouwen, maar stel dat dat nou niet zo is, wilde ik graag weten of het ook anders kon.
Maar mijn vriend is nu dus meer in gaan verdiepen wat GKV nu eigenlijk inhoudt en nu zijn we samen aant kerkshoppen. Er is een CGK in de buurt waar we wat vaker willen kijken. Die zit meer tussen GKV en evangelisch in. Dus wie weet :)
Ondanks die beslissing van dit moment, hebben we de 14e wel een gesprek met de dominee over de mogelijkheden en gaan we huwelijkscathechese volgen 3 avonden. Is nooit weggegooide tijd lijkt me, waar je je ook gaat aansluiten uiteindelijk.
De idee dat de CGK tussen de GKv en de evangelische hoek zit is gebaseerd op een totaal verkeerd beeld van de CGK.
Theologisch is het bijna één pot nat namelijk.
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #166 Gepost op: februari 03, 2012, 05:02:55 pm »
Lijkt me een goed besluit Stephanie. Dopen, huwelijkscatechisatie en eventueel samen in een andere gemeente beginnen. Als je allebei daarin de leiding van de Heilige Geest vraagt en verwacht, dan zal er een weg zijn waarop je samen als kinderen van God kunt gaan. Ik bid je zijn zegen toe.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #167 Gepost op: februari 03, 2012, 05:11:26 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2012 om 00:38:
[...]

Je kwaakt dus met de Quakers maar bent niet aangesloten _O_
En dat is een compliment, ik heb diep respect voor Wim  d:)b
http://www.animaatjes.nl/icons-plaatjes/dieren/eenden/animaatjes-eenden-54752.gif Ach ja, ik kwaak heel wat, dus wat dat betreft zou er hier ter plaatse best ook een afdeling kunnen komen!
( O nee, het betekent eigenlijk beven. :P )

Maar goed..., on-topic weer! :)

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #168 Gepost op: februari 03, 2012, 05:51:56 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2012 om 16:59:
[...]
De idee dat de CGK tussen de GKv en de evangelische hoek zit is gebaseerd op een totaal verkeerd beeld van de CGK.
Theologisch is het bijna één pot nat namelijk.
Da's wat flauw, hoewel je op zich gelijk hebt. Maar geloof is niet alleen theologie, het is voor een groot deel christen zijn in de dagelijkse praktijk. Theologie is imho voor hobbyisten. Het kan best zijn dat de CGK een minder vastgeroeste, veel warmere gemeente is (in de lijn van mattheus 25:34-37), waar geloof in de dagelijkse praktijk veel 'multicultureler' kan zijn. Maw: ruimte voor charismatische bevlogenheid.

De punten waar Stephanie onder andere tegenaan loopt zijn de starre liturgische vormen in de GKv (en kennelijk niet zozeer de theologie). Vanwege de vormen wil ze er geen lid van worden. Wanneer dat in de CGK anders is (en qua theologie kan een vrijere liturgie prima; de kerkorde ligt alleen soms wat lastig), kunnen ze daar misschien beide aarden. Het lijkt me een mooie oplossing.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #169 Gepost op: februari 03, 2012, 05:55:24 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 03 februari 2012 om 13:05:
[...]

Ik ben van plan me te laten dopen voor mijn trouwen, maar stel dat dat nou niet zo is, wilde ik graag weten of het ook anders kon.
Maar mijn vriend is nu dus meer in gaan verdiepen wat GKV nu eigenlijk inhoudt en nu zijn we samen aant kerkshoppen. Er is een CGK in de buurt waar we wat vaker willen kijken. Die zit meer tussen GKV en evangelisch in. Dus wie weet :)
Ondanks die beslissing van dit moment, hebben we de 14e wel een gesprek met de dominee over de mogelijkheden en gaan we huwelijkscathechese volgen 3 avonden. Is nooit weggegooide tijd lijkt me, waar je je ook gaat aansluiten uiteindelijk.

Goed idee Stephanie!
Riemer heeft denk ik wel gelijk met wat hij zegt over wel of niet verschil tussen CGK en GKv. Maar het is niet iets dat jullie zou moeten tegenhouden om bij de kerk van de CGK die er bij jullie in de buurt is te gaan ervaren of het daar een plek is waar jullie beiden zouden willen gaan zijn.
Het lijkt me voor een huwelijk een goede zaak om essentiële dingen waarbij het geloof toch hoort, zo veel mogelijk gezamenlijk te kunnen beleven.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #170 Gepost op: februari 03, 2012, 06:51:59 pm »

quote:

elle schreef op 03 februari 2012 om 17:51:
[...]
Da's wat flauw, hoewel je op zich gelijk hebt.
Je mag het gerust flauw vinden maar als er één kerk is waar de GKv eenheid mee ervaart en ziet dan is het de CGK.

quote:

Maar geloof is niet alleen theologie, het is voor een groot deel christen zijn in de dagelijkse praktijk. Theologie is imho voor hobbyisten. Het kan best zijn dat de CGK een minder vastgeroeste, veel warmere gemeente is (in de lijn van mattheus 25:34-37), waar geloof in de dagelijkse praktijk veel 'multicultureler' kan zijn. Maw: ruimte voor charismatische bevlogenheid.
Zou best kunnen maar ondanks dat blijf je hangen in het gereformeerde :)
Daar wilde ik even op wijzen.

quote:

De punten waar Stephanie onder andere tegenaan loopt zijn de starre liturgische vormen in de GKv (en kennelijk niet zozeer de theologie). Vanwege de vormen wil ze er geen lid van worden. Wanneer dat in de CGK anders is (en qua theologie kan een vrijere liturgie prima; de kerkorde ligt alleen soms wat lastig), kunnen ze daar misschien beide aarden. Het lijkt me een mooie oplossing.
Geen lid worden van een kerk om de vormen zou een optie kunnen zijn maar lid worden van een kerk doe je imho op basis van eenheid in geloof en niet op basis van kleinmenselijk geneuzel over de vorm. (oeps....)
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2012, 07:13:43 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #171 Gepost op: februari 03, 2012, 11:13:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2012 om 16:59:
[...]
De idee dat de CGK tussen de GKv en de evangelische hoek zit is gebaseerd op een totaal verkeerd beeld van de CGK.
Theologisch is het bijna één pot nat namelijk.


Eén christelijk gereformeerde gemeente in Zwolle (één kerkgebouw) bijvoorbeeld heeft een evangelische methode uit Amerika. Die houden 5 kerkdiensten op één zondag, waarvan één in een apparte zaal elders dat niet van de kerk is, met beamerprecentatie en evangelische liederen, terwijl de diensten in de kerk zelf meer traditioneel is.  Gereformeerde theologie met evangelische aanpak zeg maar. Al is de theologie van Zwolle wel wat ruimer opgevat als de synode dat graag ziet, dat leverd wel eens wrijving op tussen deze gemeente en de synode.
Het levert de plaatselijke gemeente echter veel succes op, mensen die amper of niet meer in de kerk kwamen, gaan weer naar de kerk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #172 Gepost op: februari 03, 2012, 11:14:20 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 03 februari 2012 om 13:05:
@ Gaitema: Die dominee die je noemde ken ik niet...

Ik ben van plan me te laten dopen voor mijn trouwen, maar stel dat dat nou niet zo is, wilde ik graag weten of het ook anders kon.
Maar mijn vriend is nu dus meer in gaan verdiepen wat GKV nu eigenlijk inhoudt en nu zijn we samen aant kerkshoppen. Er is een CGK in de buurt waar we wat vaker willen kijken. Die zit meer tussen GKV en evangelisch in. Dus wie weet :)
Ondanks die beslissing van dit moment, hebben we de 14e wel een gesprek met de dominee over de mogelijkheden en gaan we huwelijkscathechese volgen 3 avonden. Is nooit weggegooide tijd lijkt me, waar je je ook gaat aansluiten uiteindelijk.
Mooi om te horen. Jullie komen er vast wel uit. Succes! Ik zal voor wijsheid bidden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #173 Gepost op: februari 03, 2012, 11:21:34 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 03 februari 2012 om 18:51:
Geen lid worden van een kerk om de vormen zou een optie kunnen zijn maar lid worden van een kerk doe je imho op basis van eenheid in geloof en niet op basis van kleinmenselijk geneuzel over de vorm. (oeps....)

Ik geloof dat de meeste christenen niet zo fundamenteel vast zitten aan bepaalde theologie, maar vooral kijken naar wat "echt"op ze over komt. Theologie is nogal moeilijk. Ik snap zelf die van de evangelischen en de gereformeerden ook niet altijd. Maar wat wel te snappen is, dat is een getuigenis van iemand die zijn rotsvaste vertrouwen op Jezus uitspreekt, vooral de manier waarop. Bewogen of opdringerig bijvoorbeeld maakt een heel verschil. Het is niet voor niets dat Jezus leerde dat geloof en hoop zonder de liefde niets meer is dan een dreunende cymbaal is of als een schelle gong. Zonder liefde ben je niets. Als die liefde er wel is, dan verraad het de aanwezigheid van God. Al zou de theologie niet helemaal kloppen. Nu valt het me zelf op dat je gesloten gemeentes naar buiten toe hebt en open gemeentes naar buiten toe hebt, in verschillende denominaties. Vaak worden vormen ook aangepast aan bepaalde culturele behoeftes. In Afrika komen evangelisten ook niet zo snel met kerkorgels aanzetten. Katholieke kerken daar zien er dikwels anders uit dan hier.
Wat dacht je hiervan trouwens, de orthodoxe kerk van Ethiopie:
http://www.youtube.com/watch?v=BnSUJffsRLA&feature=related
Of echt iets voor het midden oosten:
Kopisch orthodox: http://www.youtube.com/watch?v=8DkK8uWWjHM&feature=related
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2012, 11:42:01 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #174 Gepost op: februari 03, 2012, 11:46:32 pm »
Dit blijven de mooiste kerken om te zien en te horen :)
http://www.youtube.com/watch?v=zMGdwfef1Og&feature=related
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #175 Gepost op: februari 03, 2012, 11:52:34 pm »
Maar goed, het gaat in de kern niet om het plaatje, de geur, de klank of het verhaal, maar om de relatie met Jezus Christus en zijn broers en zussen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #176 Gepost op: februari 04, 2012, 12:31:19 am »

quote:

gaitema schreef op 03 februari 2012 om 23:52:
Maar goed, het gaat in de kern niet om het plaatje, de geur, de klank of het verhaal, maar om de relatie met Jezus Christus en zijn broers en zussen.

En dus gaat het domweg NIET om de vorm maar om de inhoud.
Verhalen als "Jezus in je hartje" of een gedegen onderbouwing die de GKv en de CGK hebben kun je niet domweg negeren _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #177 Gepost op: februari 04, 2012, 12:40:20 am »
Jezus in je hartje was toch Remonstrants? :)
Maar ff serieus: daarom juist denk ik dat een evangelische prima in de CGK zich thuis kan voelen als dus actief aandacht besteed wordt aan een relatie met Jezus en de broeders en zusters van Hem, omdat dit streven immers ook binnen evangelische kringen bestaat. Natuurlijk ga ik hier uit van de echte christenen en niet om de "naam"-christenen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #178 Gepost op: februari 04, 2012, 01:18:47 pm »
Evangelisch zoals ik het trouwens zie is er ééntje van oprechte overgave. Zoals in dit nummer verwoord en te gelijk aangeeft dat de weg daar naartoe een smalle is:
http://www.youtube.com/watch?v=Nx29EQJAZ4E

Dat lijkt me ook in het gereformeerde geloof een overéénkomst.
Deze hiphopband treed dan ook op in een jeugddienst bij ons, in de vrij evangelische gemeente. De PKN-Nijverdal houd de jeugddiensten samen met de vrij evangelische gemeente.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #179 Gepost op: februari 04, 2012, 01:19:30 pm »
Met de kinderdopende babtisten, zoals de vrij evangelische gemeenten in Nederland zichzelf omschrijft.
Dat blijft boeiend aan ons dorp. De worstels van de plaatselijke hervormde en gereformeerde kerk is de vrije zendingsgemeente. Deze vrije zendingsgemeentes is de oude naam voor de vrij evangelische gemeentes. De evangelist die in ons dorp bij de bewoners het evangelie kwam brengen in het net tot stand gekomen Nijverdal (door fabrieksarbeiders die bij de tekstielfabrieken kwamen wonen) werden door Jacob van Houte (de jonge evangelist) bewogen een gemeente te stichten. Ze namen namelijk de moeite niet om na een lange werkweek helemaal naar Hellendoorn of Rijssen te lopen om er te kerke te gaan. Mensen kwamen toen bij hem huilend tot bekering. Mannen stopten met overmatig drankgebruik en karakters van belhamers veranderden compleet. Ogen vonkelden van honger naar Gods Woord. Er kwamen eerst huiskamerbijeenkomsten. Vervolgens een vrije zendingsgemeente die hij later door zich te bekeren tot het gereformeerde geloof omgezet had tot een christelijke gereformeerde kerk, waar hij na een studie theologie dominee van werd, voor hij naar Amerika ging om daar een grote Reformed Church op te richten. Later werd dit bij ons de gereformeerde kerk. Een groep dat de vrije zendingsgemeentewerk wilde voortzetten (genaamd:  evangelisatiebeweging Philipus) trad uit en dat spleet uit één in een hervormde gemeente en een vrij evangelische gemeente toen besloten moest worden tot het oprichten van een officiële kerkgebouw en gemeente. Tot dusver had de beweging hulp van een hervormde predikant uit Hellendoorn en uit Rijssen (en meen ik ook ééntje uit Heino, of ze hadden enkel wat later contact met hem), door hen werden toen kinderen gedoopt, geloofsbelijdenis gedaan en werd het avondmaal bediend. De leden stonden hierbij ingeschreven in de Nederlands Hervormde kerk. Toen de hervormde en vrij evangelische gemeente opgericht werd verdedigden ze de hervormden natuurlijk en moesten de vrij evangelischen opzoek naar een nieuwe predikant, die ze inmiddels al in hun gelederen hadden als evangelist. De leden van de vrij evangelische gemeente werden daarbij uitgeschreven uit de landelijke Ned. Herv. Kerk.

De vrije zendingsgemeentes hebben hun oorsprong in een dominee van de hervormde kerk te Ermelo, die er uit werd gezet als predikant, hoewel hij altijd hervormd is gebleven. Echter zijn evangelisatiewerk met het team van evangelisten om zich heen werd uiteindelijk de bond van de vrij evangelische gemeentes in Nederland. Deze bond onderhoudt ook landelijk contacten met de PKN om te beraden over de toekomst. Mogelijk dat zij zich bij de PKN gaan voegen als deel van de evangelische beweging in de PKN, maar voorals nog zijn ze zelfstandig.

Wat ik er maar mee wil zeggen: door de vrij evangelischen en de hervormde uit zijn ambt geplaatste predikant  ben ik een christen, dus ik bestrijd mijn  afkomst niet. :)

bron: http://www.veg-nijverdal.nl/index.php?type=6 Daarnaast een boek van de vrij evangelische gemeente dat ik thuis heb liggen.

De gereformeerden leggen trouwens dit verhaal iets anders uit. In deze link wordt weergegeven dat Jacob van Houte met een groot deel van de gemeente lid werd van de koersenkerk (een gereformeerd gezinde zelfstandige kerkje), maar wij als gereformeerden leggen het uit als een fusie. De koersenkerkje werd ook gesloten en in de zendingskerk van Jacob van Houte werd er voortaan gekerkt.  Eigenlijk kwamen de leden van de koersenkerkje juist bij ons toen Jacob van Houte toch besloot gereformeerd en dominee te worden, ook omdat de koersenkerkje toch al leden verloor aan de zeer aantrekkelijke succesvolle snel groeiende kerk (snelst groeiende van alle zendingsgemeentes in NL) van Jacob van Houte en zijn dominee al oud was geworden. Dat was de eerste fusie. De tweede fusie heeft afgelopen jaar plaats gevonden. Tussen de hervormden en gereformeerden onder de landelijke PKN-vlag. Nu zijn we één plaatselijk PKN gemeente, officiëel verdeeld over drie wijkkerken die gezamelijk gebruik maken van twee gebouwen. Ik behoor tot PKN wijk oost :) Maar in de praktijk functioneren we als één gemeente, waarvan de wijken bepaalde zelfstandige bevoegdheden hebben die hun eigen kerkdiensten beleggen, dat is het oude hervormde model. Daarnaast werken we sterk samen met de vrij evangelischen en uiten dat door gezamelijk één avonddienst per week te beleggen afwisselend in één van de drie gebouwen. De overige locaties zijn dan gesloten. Een idee voor gereformeerd vrijgemaakten die worstelen met hun middagdienst, houd het samen met de christelijk gereformeerden en/of de nederlands gereformeerden en je hebt de banken weer redelijk gevuld.

Een korte, maar bevlogen geschiedenis :)  waarbij de kinderdopende babtisten en gereformeerd gezinden hand in hand op elkaar over gingen in de evangelisatiebeweging Filipus. Wat allemaal wel niet mogelijk is.

Echter heb ik één les hieruit weten te trekken. Verdeeldheid ontstond toen gedegen theologie werd toegepast om een zendingsgemeente te moeten hervormen. Theologie heeft hierin splijtend gewerkt. Die splijting kwam omdat mensen vreesden hun vrijheid in hun geloof kwijt te raken. Later de splijting met de hervormden door vrij evangelischen uit angst voor de vrijzinnigheid die er in de Nederlands Hervormde kerk plaats vond.
Wat is hier gaande geweest? Ik denk menselijke angst dat het opwekkingsvuur aanviel. Angst om het allemaal verkeerd te doen, dat het helemaal anders moet. angst waardoor mensen blindweg acties namen waarin te weinig rekening werd gehouden met elkaar. De gezinden kwamen zo recht tegen over elkaar te staan.
God had ze best de tijd en ruimte willen schenken om één gemeente te kunnen vormen, maar mensen besloten voor God om zelf tot actie te komen.

Een advies aan de TS is dan wel op zijn plek: verdiep je in wat je precies geloofd en vertrouw op Jezus in alles. Breng alles in gebed, want God weet van verdeeldheid en wie daarin zijn kinderen zijn. Hij weet ook hoe je daar het beste mee om moet gaan. Boven al: heb geduld en geef alles zijn tijd, want God heeft veel geduld en veel tijd voor deze wereld.
Satan is er op uit te splijten en te verdelen, maar Jezus brengt zijn kudde bij één.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2012, 02:45:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Stephanie19

  • Berichten: 96
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #180 Gepost op: februari 04, 2012, 04:30:00 pm »
Het is niet alleen de vorm die me uitmaakt. Natuurlijk ook theologie. Maar ik zou niet moeilijk doen over elk klein puntje want geen enkele kerk of genootschap is perfect. Leer vind ik ook heel belangrijk en in mijn visie komt de vorm uit op leer. Bijvoorbeeld: Als je vindt dat kinderen erbij horen, vind ik dat er een kinderstukje in de kerk moet zijn. Ook wat hier charismatische bevlogenheid wordt genoemd. Als je de Heilige Geest ook belangrijk vind in je leven en je wilt er echt voor open staan, dan kunnen er dingen gebeuren waarvan je het nooit zou kunnen denken. Zoals wat Simson deed toen hij vervuld raakte van de Heilige Geest. Ik mis dat heel erg in gkv etc. Dat is misschien wat Elle ook aangeeft. Je hebt een starre liturgie en daar valt niet van af te wijken. En wat ik bijvoorbeeld heel mooi vind, is dat als iemand iets bijzonders heeft meegemaakt dat ie dat dan in de gemeente kan vertellen om geloofsbemoediging. Ik merk dat daar in de GKV (die paar GKV's die ik ken) geen ruimte voor is.

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #181 Gepost op: februari 04, 2012, 07:54:29 pm »
Stephanie: je zult versteld staan wat er leeft in de ervaringen van mensen die in de gkv zijn. Er zijn er mensen die dromen van God dromen, er zijn er mensen die engelen hebben gezien. Ik zelf zit in een PKN-kerk dus en als leider van een tienerclub heeft een hervormd meisje me eens gemaild van twee dromen die ze heeft gehad die zij als van God ziet. In de eerste droom zat ze als klein meisje bij Jezus op schoot. Hij had een hele mooie glanzende grijze baard en was ontzettend liefdevol. Hij vertelde haar alles over haar leven. Wat er verkeerd ging en wat er goed ging, maar alles met zo'n ongelovelijk sterke liefde, dat ze die dag na de droom ongelovelijk opgewekt was. Later zag ze een regenboog in een droom. Die regenboog kwam op vanuit de nacht en rijkte boven het licht. Zij met haar broertje liepen over die regenboog vanuit de nacht naar het licht toe. Onze gemeente heet trouwens de protestantse gemeente "de Regenboog".
De liturgie en de cultuur zit wat vast gespijkerd, maar juist in zulke kerken zijn Gods kinderen werkzaam. Onze kerk was vroeger zeer gereformeerd. De predikant die we hadden was zo gereformeerd, dat geen enkele gereformeerde kerk in Nederland hem wilde hebben. Er was zo een soos bij de kerk, maar hij vond de soos iets van de duivel. Daar hoor je niet naar toe te gaan. Nu is dat niet helemaal onzin, maar het licht moet juist schijnen in de duisternis, omdat dat licht aanstekelijk werkt. Zo komt er steeds meer openheid in de gemeente. Nu hebben we in de loop der jaren speciale jeugddiensten mogen beleggen. Sinds enkele jaren terug zijn we begonnen met enkele sprekers uit te nodigen die onder toezicht van een dominee in zijn dienst een getuigenis en onderwijs mogen geven. Afgelopen jaar heeft Joop Gottmers zo zijn getuigenis mogen geven. In streng orthodoxe gereformeerd gezinde kerken hebben ze ook handige middelen daar voor. In de Gereformeerde bondskerk van Den Ham is de dochter van de dominee aangeraakt door de Heilige Geest geweest op iets als Opwekking of zo. Ze heeft haar verlangens bekend gemaakt in de gemeente, zoals het op haar hart lag. Het duurde niet lang of er werden speciale evangelische diensten met sprekers georganiseerd in een clubruimte voor de jongeren. Het halve dorp leek uit te stromen, zo veel dat er kwamen.
Vaak is er veel mogelijk waar de wil er is. De Christelijk Gereformeerde Kerk waar je het over hebt kent vast meerdere mensen waarmee dat mogelijk is.

Ik was eens in een pinkstergemeente, waar een oudtestamentische preek werd gehouden. Het ging over een profeet die door God naar een plek werd gestuurd waar het grote gebeuren al verleden tijd was, terwijl het in zijn tijd op joods gebied het elders meer afspeelde. Maar God stuurde hem toch naar deze oude plaats toe, daar had God hem nodig. De boodschap was dat de pinkstergemeentes van vandaag al weer niet zo in zijn als weer andere gemeentes vandaag de dag misschien (denk aan huiskerkengroei bijvoorbeeld), en weer andere kerken zijn van een eerdere tijd (van de Reformatie), maar God plaatst je bewust op een bepaalde plek, waar Hij je kan gebruiken.

Jij mag daar ook een getuige zijn. Dat zal niet iedereen jou in dank afnemen, maar anderen zullen er kracht uit putten. Dwars tegen de storm in zal je groeien en God zal je nimmer teleurstellen.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2012, 08:05:44 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #182 Gepost op: februari 04, 2012, 08:52:58 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 februari 2012 om 19:54:
Jij mag daar ook een getuige zijn. Dat zal niet iedereen jou in dank afnemen, maar anderen zullen er kracht uit putten. Dwars tegen de storm in zal je groeien en God zal je nimmer teleurstellen.


Mooi Gait! Het is niet altijd Gods bedoeling dat we met gelijkgestemden onze religieuze behoeften trachten te bevredigen. We moeten opletten waar God ons wil plaatsen.

Je had het eerder in dit topic over de geschiedenis waaruit jouw gemeente is ontstaan. Je vertelde daar dat mensen onder gehuil tot bekering kwamen en Jezus als hun Verlosser aannamen. Ik denk dat dit het kenmerk van Gods Heilige Geest is. Hij overtuigt van zonde en leidt ons tot Jezus. Dat is meer dan allerlei verhalen die mogelijk waar zijn maar niet altijd controleerbaar.

Riemer lap reduceerde de evangelische beweging tot het "Jezus in je hartje hebben". Dit lijkt een beetje kleinerend. Maar dat Jezus in ons hart woning maakt is een belangrijk gegeven uit de bijbel:

quote:


Ef 3,17  opdat Christus door het geloof in uw harten woning make.

Gal. 2:20 Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij.


Zou dit minder belangrijk zijn dan "gedegen theologische onderbouwing"? Deze diepgang tref je ook veelvuldig aan in evangelische gemeentes.  

Evangelischen en gereformeerden hebben elkaar nodig. Mogen van elkaar leren. Laten we oppassen dat we ons niet hoogmoedig boven anderen stellen.

quote:

Rom. 14:4 Wie zijt gij, dat gij eens anders knecht oordeelt?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #183 Gepost op: februari 04, 2012, 11:35:50 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 04 februari 2012 om 16:30:
Het is niet alleen de vorm die me uitmaakt. Natuurlijk ook theologie. Maar ik zou niet moeilijk doen over elk klein puntje want geen enkele kerk of genootschap is perfect. Leer vind ik ook heel belangrijk en in mijn visie komt de vorm uit op leer. Bijvoorbeeld: Als je vindt dat kinderen erbij horen, vind ik dat er een kinderstukje in de kerk moet zijn.
Binnen GL levert dit bij mij "kromme tenen op". Buiten de policy van dit deel kan ik je beter begrijpen. Maar wat is dan "een kinderstukje"? De doop aan kinderen is geen "stukje" zeg maar ;)

quote:

Ook wat hier charismatische bevlogenheid wordt genoemd. Als je de Heilige Geest ook belangrijk vind in je leven en je wilt er echt voor open staan, dan kunnen er dingen gebeuren waarvan je het nooit zou kunnen denken.
Charisma is de genadegave Gods, er zijn lezingen die zeggen dat de gemeente Charisma ontvangt in haar oudsten  O-)

quote:

Zoals wat Simson deed toen hij vervuld raakte van de Heilige Geest. Ik mis dat heel erg in gkv etc. Dat is misschien wat Elle ook aangeeft. Je hebt een starre liturgie en daar valt niet van af te wijken.
Humbug conform Dickens. Er is geen starre liturgie namelijk. Een gemeente kan kiezen voor een bepaalde starheid. Kijk even in Assen bij ds.Sieds de Jong en ontdek dat er heel wat kan :)

quote:

En wat ik bijvoorbeeld heel mooi vind, is dat als iemand iets bijzonders heeft meegemaakt dat ie dat dan in de gemeente kan vertellen om geloofsbemoediging. Ik merk dat daar in de GKV (die paar GKV's die ik ken) geen ruimte voor is.

Klopt, de eredienst is ook niet de plek voor persoonlijke verhalen en wederom: dat heeft te maken met visie en theologie.
Als iemand iets leuks heeft meegemaakt dan kan hij / zij dat prima op andere plaatsen kwijt (denk aan de arme weduwe die haar geld kwijt is. Ze gaat NIET naar de synagoge of tempel maar roept haar omgeving samen om het te vieren.)
Klinkt allemaal vast heel "bot" maar binnen GL zijn we gewoon lekker kort en gereformeerd ;)

Mijn tip: verdiep je eens in wat gereformeerden geloven en belijden en zet je evangelische verleden eens uit. Dan gaat er een wereld voor je open.
Daarnaast vraag ik me af of je überhaupt iets hebt met de gereformeerde kant van de zaak hebt anders dan je toekomstige man.
Dat kan maar verwacht niet dat een kerk haar overtuiging omwille van jou overboord gaat gooien.
Waarom moet het huwelijk zo nodig in de Gkv plaats vinden?

(mijn opmerkingen mag je als niet persoonlijk lezen,. De "zaak" echter die je aankaart kan gewoon niet zo in de GKv en ik hoop dat ik je daar enig wegwijs in kan geven)
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2012, 12:24:16 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #184 Gepost op: februari 05, 2012, 12:50:33 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 februari 2012 om 23:35:
[...]
 Binnen GL levert dit bij mij "kromme tenen op". Buiten de policy van dit deel kan ik je beter begrijpen. Maar wat is dan "een kinderstukje"? De doop aan kinderen is geen "stukje" zeg maar ;)
Ja, eigenlijk zou een draad over huwelijk met iemand van een andere kerk elders, bijvoorbeeld in LB, wel mooi zijn. We stuiten nu steeds op dingen die in GL niet passen.

quote:

Charisma is de genadegave Gods, er zijn lezingen die zeggen dat de gemeente Charisma ontvangt in haar oudsten  O-)
Gefeliciteerd! ;)

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #185 Gepost op: februari 05, 2012, 12:53:50 am »
Sorry dat ik hier en daar wat "kort" overkom maar er wordt van alles geroepen over de GKv (zoals "starre liturgie" etc.) waar totaal geen onderbouwing voor aangedragen wordt.
En daar baal ik wel eens van.
de GKv willen nadrukkelijk kerk van God zijn.
Dat is het eerste en enige wat ze na willen streven.
Bij dat Kerk zijn worden afspraken gehanteerd zoals elke kerk die kent (kerkorde bv) waarbij de afspraken onder gebed en leiding van de Geest zijn vastgesteld.
Dat anderen zich daar niet in kunnen vinden: so be it. Maar ga dan niet allerlei onzin verwachten van een kerk die een overtuiging heeft.
Moeten de regels aangepast worden omdat stel X iets wil?
Ik denk van niet en daarmee doet het mij denken aan de RKK waar in de loop der eeuwen geen enkele concessie aan de "tijd" is gedaan.
Wil je in de GKv trouwen? Prima, graag zelfs. Maar er zijn wel afspraken over wat wel en niet kan. Onderwerp je daar dan aan of zoek een andere "toko". Waarbij ik van mening ben dat de GKv een leer van waarheid leert die op weinig andere plaatsen in Nederland nog te vinden is.
Eenvoudig voorbeeld is het gegeven dat een "Hendriks" nog steeds in de PKN kan vertoeven als predikant of dat homoseksuelen in de doperse kerken kunnen trouwen. Zo zijn er heel veel dingen te noemen waar het fout gaat in kerken en gemeenten. Dat zegt overigens niet dat de GKv de eenige waare kerk is :)

Maar:
Waar kies je voor? Voor een kerk die eenvoudig de bijbel negeert in haar leven of kies je voor een kerk die de Waarheid van het Woord durft te preken en te spreken?
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2012, 07:24:55 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #186 Gepost op: februari 05, 2012, 12:56:48 am »

quote:

Trajecto schreef op 05 februari 2012 om 00:50:
[...]

Ja, eigenlijk zou een draad over huwelijk met iemand van een andere kerk elders, bijvoorbeeld in LB, wel mooi zijn. We stuiten nu steeds op dingen die in GL niet passen.
Inderdaad....

quote:


[...]

Gefeliciteerd! ;)
Ik ervaar mijn "ambt" ook als gave aan de rest van de gemeente. Het is nu niet bepaald zo dat ik "begenadigd ben" maar in mijn functie kan ik iets betekenen voor de gemeente. Van Andel heeft daar een zeer interessant boek over geschreven overigens.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #187 Gepost op: februari 05, 2012, 01:16:42 pm »
Riemer: je zegt dat de kerkdiensten geen plek is voor persoonlijke getuigenissen, als we als PKN daar wat over mogen zeggen, dan zeggen wij "KLOPT NIET!" :)
De dominee's bij ons laten ruimte voor getuigenissen, omdat getuigenissen vaak overtuigder overkomt dan een preek. Vertel namelijk de mensen maar hoe je persoonlijk in jouw eigen leven God aan het werk hebt gezien en de mensen zullen dan kunnen bepalen of dat daadwerkelijk waar God was of niet.

Bij ons heeft in een jeugddienst Joop Gottmers in een getuigenis van 50 minuten verteld over hoe God hem van een drugsbaron en europees kampioen boksen in een leven dat gericht was op "kracht, je staat er helemaal alleen voor!" tot een christen die breekt met zijn zonden en vervuld werd met Gods liefde.
De dienst duurde er door 2 uur, maar geen mens verveelde het en het kwam aan.

Ik heb trouwens zelf ook eens een getuigenis mogen geven in een dienst met ds. Sara de Vries. Een jonge bevlogen predikante van een jaar of 27  of 28 inmiddels.
Er zijn ook dominee's zelf die getuigenissen geven trouwens. Zo getuigde een dominee bij ons in een preek over wonderen hoe hij n=met zijn gezin eens langs de snelweg moest staan omdat zijn aanganger met vouwcaravan drijgde los te laten. Toen hij het eenmaal weer goed aan de auto gekoppeld had en weer opweg ging kwam hij direct bij een file en een kettingsbotsing aan. Voor aan die kettingbotsing stond een auto die hem passeerde toen hij langs de weg ging staan. Die auto stond in tweeën gedeeld tegen een boom.  De inzittenden hadden het niet overleefd. Hij besefde dat als hij geen problemen had met de aanhanger, dat hij in die kettingbotsing had gezeten en mogelijk zelfs nog wel erger.
Paulus preekte met zijn getuigenis. De Heilige Geest moedigd ons aan om te getuigen van wat God in je leven gedaan heeft.

Wat de PKN betreft: is daar ruimte voor in een gereformeerde bedding.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2012, 05:43:32 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #188 Gepost op: februari 05, 2012, 01:27:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 05 februari 2012 om 00:53:

Eenvoudig voorbeeld is het gegeven dat een "Hendriks" nog steeds in de PKN kan vertoeven als predikant of dat homoseksuelen in de doperse kerken kunnen trouwen.

Waar kies je voor? Voor een kerk die eenvoudig de bijbel negeert in haar leven of kies je voor een kerk die de Waarheid van het Woord durft te preken en te spreken?
Hendrikse heeft niets met ons van doen. Anders word je zelf maar Scriba in de PKN en lost het zelf maar op. Bovendien kan je dan niets beginnen, want dat is aan de classis van Zeeland. De top van de PKN wil maar wat graag daar wat aan doen, maar kan dat niet. Bovendien is dit hier niet het gespreksonderwerp.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2012, 05:39:21 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #189 Gepost op: februari 05, 2012, 01:28:44 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 februari 2012 om 20:52:

Evangelischen en gereformeerden hebben elkaar nodig. Mogen van elkaar leren. Laten we oppassen dat we ons niet hoogmoedig boven anderen stellen.
Zo is het maar net :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #190 Gepost op: februari 05, 2012, 07:04:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 februari 2012 om 13:16:
Riemer: je zegt dat de kerkdiensten geen plek is voor persoonlijke getuigenissen, als we als PKN daar wat over mogen zeggen, dan zeggen wij "KLOPT NIET!" :)
Grappig: je spreekt in koninklijk meervoud _O_ Wij Gaitema zijn van mening dat...  O-)
Zonder dollen: het kan best zijn dat het in jullie gemeente wel plaats vindt maar het gaat hier over de GKv.
Er zijn legio mogelijkheden om te getuigen maar in de regel wordt de eredienst daar niet voor benut.
Dat is hier ook niet het onderwerp van gesprek trouwens.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #191 Gepost op: februari 05, 2012, 07:06:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 februari 2012 om 13:27:
[...]


Hendrikse heeft niets met ons van doen. Anders word je zelf maar Scriba in de PKN en lost het zelf maar op. Bovendien kan je dan niets beginnen, want dat is aan de classis van Zeeland. De top van de PKN wil maar wat graag daar wat aan doen, maar kan dat niet. Bovendien is dit hier niet het gespreksonderwerp.
Het was maar een voorbeeld Gaitema, niets meer dan dat.
En scriba van de PKN is een beetje lastig voor een GKv-er vrees ik  O-)

Vervelende is dat binnen de grenzen van GL en de GKv het een heel vervelend verhaal kan worden in dit soort situaties. Maar grenzen zijn grenzen dus ik kan het niet leuker maken dan wat het is.
Zoals elders al gezegd werd: binnen CL zou dit een totaal ander verhaal kunnen worden!
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2012, 07:27:09 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #192 Gepost op: februari 05, 2012, 10:36:04 pm »
Ja, maar de CL is eigenlijk ook terecht niet waar hier op beroepen wordt, omdat de TS iets wil weten over de gkv. Ik zelf persoonlijk zit constand in de ludieke situatie dat de PKN een gereformeerdgezinde gemeente is en de belevenissen dat daar in plaats vindt ook binnen de gkv herkenbaar is. Wanneer je dan stelt dat iets wel of niet kan in de gereformeerde kerk, dan roeren de groepen daar binnen naar de ruimte daarvan.

Vandaag hadden we in de jeugddienst een praiseband uit Hasselt/Zwolle waarin ook iemand een getuigenis en meditatie in gaf en een zangeres gaf zelf aan dat ze vooral in de PKN optreden en een vrij evangelische gemeente soms, maar niet in de gereformeerd vrijgemaakte kerk, omdat het daar niet gewoon is.
Kennelijk zit er in de PKN ook veel meer ruimte in kerkdienstinvullingen. Wat overigens niet vlekkeloos verloopt, want onze dominee mopperde vandaag wel weer dat hij eigenlijk alleen voor de zegen komt opdraven. Ik bedacht me zelf dat ik me daar niet te veel van aan moest trekken, want onze gemeente belegd ongeveer 160 kerkdiensten in het jaar, waarvan 3 jeugddiensten dit jaar de dominee niet veel meer dan een zegen hoeft te geven en de dienst in te leiden, de rest is helemaal voor hen. 2 jeugddiensten zijn naast die andere drie ook nog gewoon voor het grootste deel aan hen. Wrijving zal er altijd wel zijn.

Bewegingsvrijheid binnen de GKV kerken zal vooral zijn zoals bij de Christelijke gereformeerde kerk van Zwolle en de Gereformeerde bondkerk van Den Ham wordt toegepast: gebruik een ruimte appart en organiseer daar de praise/jeugdvieringen of gastenvieringen naast de traditionele kerkdiensten in de kerk. Het zijn dan samenkomsten die niet onder de officiële kerkdiensten vallen.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2012, 10:38:18 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #193 Gepost op: februari 05, 2012, 11:47:31 pm »

quote:

gaitema schreef op 05 februari 2012 om 22:36:
Bewegingsvrijheid binnen de GKV kerken zal vooral zijn zoals bij de Christelijke gereformeerde kerk van Zwolle en de Gereformeerde bondkerk van Den Ham wordt toegepast: gebruik een ruimte appart en organiseer daar de praise/jeugdvieringen of gastenvieringen naast de traditionele kerkdiensten in de kerk. Het zijn dan samenkomsten die niet onder de officiële kerkdiensten vallen.
Nope, de vrijheid is aan de lokale kerkenraad. De kerk binnen  de GKv wordt namelijk niet top-down geregeerd.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #194 Gepost op: februari 06, 2012, 02:39:42 pm »
Iedere keer als ik denk dat ik het snap, lees ik weer iets en snap ik het opeens niet meer. Behalve dan dat als het puntje bij paaltje komt (tweede keer :) ) dat het van de kerkenraad afhangt. Dus al weer, op naar de kerkenraad.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #195 Gepost op: februari 06, 2012, 02:51:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2012 om 14:39:
Iedere keer als ik denk dat ik het snap, lees ik weer iets en snap ik het opeens niet meer. Behalve dan dat als het puntje bij paaltje komt (tweede keer :) ) dat het van de kerkenraad afhangt. Dus al weer, op naar de kerkenraad.
Dan snap je het dus toch  d:)b
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #196 Gepost op: februari 06, 2012, 02:59:50 pm »
Net wiskunde, als de uitkomst maar positief is, dan zit het wel goed.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #197 Gepost op: februari 06, 2012, 07:42:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2012 om 14:59:
Net wiskunde, als de uitkomst maar positief is, dan zit het wel goed.

Soms is bij een wiskundevraagstuk een negatieve uitkomst de juiste. :P
Dus..., ik weet niet hoor... ;)

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #198 Gepost op: februari 06, 2012, 08:25:39 pm »
Dat is waar ook. Zegt de één: daar kan er wel wat bij op, de anderen daar in tegen, doe der liever maar wat af. Per saldo doe je dan aan delen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #199 Gepost op: februari 06, 2012, 10:44:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 februari 2012 om 20:52:

Je had het eerder in dit topic over de geschiedenis waaruit jouw gemeente is ontstaan. Je vertelde daar dat mensen onder gehuil tot bekering kwamen en Jezus als hun Verlosser aannamen. Ik denk dat dit het kenmerk van Gods Heilige Geest is. Hij overtuigt van zonde en leidt ons tot Jezus. Dat is meer dan allerlei verhalen die mogelijk waar zijn maar niet altijd controleerbaar.


Dat maakte me haast jaloers aan het verhaal. Eens was het allemaal zo springlevend. zo oprecht, nu vervelen we ons allemaal een beetje in ons kapitaal. We hebben nu alles, maar zijn dat broederlijke van het begin een beetje kwijt. Wat me persoonlijk aansprak was niet enkel dat belhamers huilende tot bekering kwamen en echt van de drank afbleven, maar ook dat er in de kerk gehuild werd omdat ze afscheid moesten nemen van een geliefde broeder die als jonge zendeling naar Zuid Afrika ging.  De hervormden in de fabriek later ook die de vrij evangelischen aanspraken dat bij hen een vrij evangelische dominee eens voorging die erg goed was, die moesten ze toch eens gaan beroepen. Het hele gemeenteleven van de drie kerken liep in het begin gebroederlijk door elkaar heen. Ze werken in de fabriek. Hadden geen cent te makken, maar hadden elkaar en hadden Jezus. Allemaal legden ze een paar cent opzij door een keer geen suiker in de thee te doen om de zendeling te kunnen betalen. Het leven was daarnaast ook wel hard. Mensen werden er niet oud en de wereld was klein.
Maar toch waren ze toen rijk in de Heer.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2012, 10:46:31 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin