Auteur Topic: Moet je gedoopt zijn om te trouwen?  (gelezen 22756 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #195 Gepost op: februari 06, 2012, 02:51:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2012 om 14:39:
Iedere keer als ik denk dat ik het snap, lees ik weer iets en snap ik het opeens niet meer. Behalve dan dat als het puntje bij paaltje komt (tweede keer :) ) dat het van de kerkenraad afhangt. Dus al weer, op naar de kerkenraad.
Dan snap je het dus toch  d:)b
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: februari 06, 2012, 02:59:50 pm »
Net wiskunde, als de uitkomst maar positief is, dan zit het wel goed.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: februari 06, 2012, 07:42:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2012 om 14:59:
Net wiskunde, als de uitkomst maar positief is, dan zit het wel goed.

Soms is bij een wiskundevraagstuk een negatieve uitkomst de juiste. :P
Dus..., ik weet niet hoor... ;)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: februari 06, 2012, 08:25:39 pm »
Dat is waar ook. Zegt de één: daar kan er wel wat bij op, de anderen daar in tegen, doe der liever maar wat af. Per saldo doe je dan aan delen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: februari 06, 2012, 10:44:33 pm »

quote:

Adinomis schreef op 04 februari 2012 om 20:52:

Je had het eerder in dit topic over de geschiedenis waaruit jouw gemeente is ontstaan. Je vertelde daar dat mensen onder gehuil tot bekering kwamen en Jezus als hun Verlosser aannamen. Ik denk dat dit het kenmerk van Gods Heilige Geest is. Hij overtuigt van zonde en leidt ons tot Jezus. Dat is meer dan allerlei verhalen die mogelijk waar zijn maar niet altijd controleerbaar.

Dat maakte me haast jaloers aan het verhaal. Eens was het allemaal zo springlevend. zo oprecht, nu vervelen we ons allemaal een beetje in ons kapitaal. We hebben nu alles, maar zijn dat broederlijke van het begin een beetje kwijt. Wat me persoonlijk aansprak was niet enkel dat belhamers huilende tot bekering kwamen en echt van de drank afbleven, maar ook dat er in de kerk gehuild werd omdat ze afscheid moesten nemen van een geliefde broeder die als jonge zendeling naar Zuid Afrika ging.  De hervormden in de fabriek later ook die de vrij evangelischen aanspraken dat bij hen een vrij evangelische dominee eens voorging die erg goed was, die moesten ze toch eens gaan beroepen. Het hele gemeenteleven van de drie kerken liep in het begin gebroederlijk door elkaar heen. Ze werken in de fabriek. Hadden geen cent te makken, maar hadden elkaar en hadden Jezus. Allemaal legden ze een paar cent opzij door een keer geen suiker in de thee te doen om de zendeling te kunnen betalen. Het leven was daarnaast ook wel hard. Mensen werden er niet oud en de wereld was klein.
Maar toch waren ze toen rijk in de Heer.
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2012, 10:46:31 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #200 Gepost op: februari 06, 2012, 11:51:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 06 februari 2012 om 22:44:
[...]

Dat maakte me haast jaloers aan het verhaal. Eens was het allemaal zo springlevend. zo oprecht, nu vervelen we ons allemaal een beetje in ons kapitaal. We hebben nu alles, maar zijn dat broederlijke van het begin een beetje kwijt.
Dat is wat de bijbel noemt: het verzaken van de eerste liefde.
We hebben alles goed georganiseerd, voelen ons daardoor minder afhankelijk van Gods leiding, hoewel we die met woorden belijden.
Dat gevaar belaagt iedere gemeente. Psalm 19 zegt: "dwalingen wie bemerkt ze?"
Het is goed om niet zelfgenoegzaam te zijn. Satan probeert altijd langs één of andere weg een gemeente binnen te komen. Het gaat ongemerkt. Zodra we denken dat alles wel goed zit, is het oppassen.

quote:

Wat me persoonlijk aansprak was niet enkel dat belhamers huilende tot bekering kwamen en echt van de drank afbleven,
Dit is echt het werk van Gods Geest geweest. Verdriet hebben van je zonde en dan de drank laten staan, wat vaak in eigen kracht niet lukt.

quote:

maar ook dat er in de kerk gehuild werd omdat ze afscheid moesten nemen van een geliefde broeder die als jonge zendeling naar Zuid Afrika ging.
Dat doet me denken aan het afscheid nemen van Paulus in Hand. 20:36.

quote:

Mensen werden er niet oud en de wereld was klein.
Maar toch waren ze toen rijk in de Heer.
Een mooi getuigenis!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: februari 07, 2012, 04:36:50 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 februari 2012 om 23:51:

Dat is wat de bijbel noemt: het verzaken van de eerste liefde.
We hebben alles goed georganiseerd, voelen ons daardoor minder afhankelijk van Gods leiding, hoewel we die met woorden belijden.
Dat gevaar belaagt iedere gemeente. Psalm 19 zegt: "dwalingen wie bemerkt ze?"
Het is goed om niet zelfgenoegzaam te zijn. Satan probeert altijd langs één of andere weg een gemeente binnen te komen. Het gaat ongemerkt. Zodra we denken dat alles wel goed zit, is het oppassen.  

Ja, dat realiseerde ik me vandaag nog. Snel kijken we naar andere groepen waar het mis zit, omdat het daar zo op zou vallen, maar het gevaar is het hem ook in je eigen gemeente als het niet zo opvalt. Ik zat aan de term "welvaardsevangelie" te denken. Het is dan makkelijk om te kijken naar hele rijke predikers in Amerika die meer dan een miljoen verdienen per jaar, maar bemerken we het ook van ons zelf als we toch wel waarde gaan hechten aan allerlei luxe inplaats van met de echte belangrijke dingen bezig te zijn.

quote:

Dit is echt het werk van Gods Geest geweest. Verdriet hebben van je zonde en dan de drank laten staan, wat vaak in eigen kracht niet lukt.  

Dat is het zeker. Een hele bijzondere tijd. God bezocht Nijverdal.
Het is ook opmerkelijk om te zien hoe snel de eerste problemen kwamen. De verdeeldheid kwam al binnen 2 jaar, maar ze bleven wel gebroederlijk in hun priveleven met elkaar omgaan gelukkig.

quote:

Dat doet me denken aan het afscheid nemen van Paulus in Hand. 20:36.

Dank je voor de tekst. Daar dacht ik zo niet aan. Nu ben ik wel nieuwschierig en lees ik dat ook verder door. Een opmerkelijke parallel.

quote:

Een mooi getuigenis!
Dat hebben ze zeker en ik ben blij dat te mogen lezen. Erg mooi. Iets wat mij mij de liefde voor onze gemeente en de Vrij Evangelische Gemeente wel aanwakkerd.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2012, 06:06:23 pm door gaitema »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: februari 07, 2012, 05:38:34 pm »

quote:

gaitema schreef op 07 februari 2012 om 16:36:

Dat hebben ze zeker en ik ben blij dat te mogen lezen. Erg mooi. Iets wat mij mij de liefde voor onze gemeente en de Vrij Evangelische Gemeente wel aanwakkert.
Laat het vooral de liefde tot God aanwakkeren!  :)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: februari 07, 2012, 06:06:49 pm »
Goed dat je het zegt. Ik zal er aan denken! d:)b