Auteur Topic: Moet je gedoopt zijn om te trouwen?  (gelezen 22766 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Moet je gedoopt zijn om te trouwen?
« Reactie #30 Gepost op: januari 22, 2012, 01:07:24 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 januari 2012 om 23:11:
[...]

Stephanie, als die kloof zou groot is, lijkt het me niet raadzaam om te trouwen.
De kern kan wel in orde zijn, maar je moet wel respect hebben voor de opvattingen van je a.s. man. God heeft bepaald dat de man het hoofd van het huwelijk is, zoals Jezus dat is van de gemeente. De vrouw volgt dan haar man. Zelfs al heeft zij een andere koers voor ogen. Dat kan als je alles in Gods handen legt. Als je dat niet kunt ga dan niet trouwen. Tenzij je man je bewust vrij wil laten in jouw geloofsbeleving.

[...]

Maak eerst de openlijke keuze voor je Heer en Heiland. Laat het aan Hem over welke weg je moet kiezen.

Dat deel ik met je Adomis, maar ik zou het minder "hard" zeggen. Vandaar ook mijn vele vragen aan haar. Moet je niet éérst de geloofskeuze maken? En, stel dat die keuze ver van die van de partner ligt, moet je dan dáár niet ten diepste over na gaan denken of je stand kunt houden in je geloof binnen de relatie?
Dan kan het best zijn dat je zegt: "Ja, dat kan" maar het kan ook zijn dat de conclusie ligt in wat jij schrijft.

Een zware afweging waarin we Stephanie alleen maar zegen kunnen toewensen lijkt mij!
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 22, 2012, 02:01:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 22 januari 2012 om 13:07:
[...]

Dat deel ik met je Adomis, maar ik zou het minder "hard" zeggen. Vandaar ook mijn vele vragen aan haar. Moet je niet éérst de geloofskeuze maken? En, stel dat die keuze ver van die van de partner ligt, moet je dan dáár niet ten diepste over na gaan denken of je stand kunt houden in je geloof binnen de relatie?
Dan kan het best zijn dat je zegt: "Ja, dat kan" maar het kan ook zijn dat de conclusie ligt in wat jij schrijft.

Een zware afweging waarin we Stephanie alleen maar zegen kunnen toewensen lijkt mij!

Het was niet mijn bedoeling om hard te zijn, maar wel duidelijk. Ik begrijp dat het heel moeilijk is voor Stephanie en haar verloofde.
De keus voor God maken is trouwens niet iets wat je samen doet. Dat is een persoonlijke zaak. Ook als het huwelijk na de dood ontbonden is, sta je weer persoonlijk voor God.

Als beide partijen eerst een openlijke keus voor God hebben gemaakt, kunnen ze de volgende stappen biddend SAMEN nemen, in het vertrouwen dat God hen ook verder zal leiden.

Als je er van tevoren vanuit gaat dat die kloof onoverbrugbaar is, denken we klein van God.

Ik zou er bij Stephanie wel op willen aandringen dat, als zijn met hem trouwt, zij haar man zal volgen. Soms moeten we de minste willen zijn. De man is het beeld van Jezus en de verantwoordelijke in het huwelijk. Zij kan de dingen waar ze tegenaan loopt wel voortdurend in gebed brengen. Ze mag daarin de hulp en kracht van God verwachten.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 22, 2012, 06:34:56 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 januari 2012 om 00:45:
[...]

Wat echter wel kan is het vragen van een zegen over het huwelijk in een reguliere eredienst zonder gebruikmaking van de formulieren etc.
Dit gebeurd trouwens ook in bijzondere situaties in de PKN. Dit is een prive-kerkdienst die je kan houden in een kerkgebouw en waarbij je dus een dominee met ouderlingen kan vragen hier aan mee te werken. Dat valt niet onder de vlag van de gemeente, maar is prive. Wel is zo'n huwlijk bekend bij de gemeente. Hoe het met het dopen van kinderen gaat later weet ik weer niet, maar je kan ze geloof ik altijd weer opdragen.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 23, 2012, 12:24:25 am »

quote:

gaitema schreef op 22 januari 2012 om 18:34:
[...]

Dit gebeurd trouwens ook in bijzondere situaties in de PKN. Dit is een prive-kerkdienst die je kan houden in een kerkgebouw en waarbij je dus een dominee met ouderlingen kan vragen hier aan mee te werken.
Lijkt me stug omdat ook de kerkorde van de PKN domweg stelt dat de kerkenraad samenroept en niet de individu.

quote:

Dat valt niet onder de vlag van de gemeente, maar is prive. Wel is zo'n huwlijk bekend bij de gemeente.
Hoe leuk het ook klinkt, het kan kerkrechtelijk niet, ook niet in de PKN. Diensten worden ingesteld door de kerkenraad en niet anders. Predikanten en ouderlingen die daaraan meewerken kennen domweg hun eigen kerkorde niet (en ja, dat komt voor in de PKN).

quote:

Hoe het met het dopen van kinderen gaat later weet ik weer niet, maar je kan ze geloof ik altijd weer opdragen.

Tuurlijk, in de PKN kan heel veel omdat voorgangers en oudsten geen idee hebben wat hun eigen kerkorde zegt.
Dat komt ook voor in de GKv maar daar zal een dienst op basis van "ik wil een zegen" toch geen vorm krijgen.
Als ouderling zou ik er ook niet aan mee willen werken en ik vermoedt dat de lokale dominee dat ook niet zou doen omdat het zal leiden tot schorsing in het ambt.

Nu zijn er wel ZZP predikanten die op basis van een uurtarief "iets" willen zegenen en willen preken maar ik denk (nee: ik hoop!!!) dat die binnen de PKN niet aanwezig zijn.
De zegen over een huwelijk is geen consumptieartikel maar hoort binnen de gemeente vorm te krijgen.
Geen lid? Geen huwelijksdienst.
Niets meer dan dat....

http://kerkrecht.nl/main....deel&item=58&subitem=1670
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 12:29:50 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 23, 2012, 03:11:41 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 23 januari 2012 om 00:24:
[...]
 Lijkt me stug omdat ook de kerkorde van de PKN domweg stelt dat de kerkenraad samenroept en niet de individu.

Een privedienst buiten de gemeente om.
Bij ons zijn er een paar huwlijksdiensten geweest in onze kerk die niet onder toezicht van onze gemeente vielen, maar zoals een muziekvereniging in ons kerkgebouw een kerstoptreden organiseerd als particuliere organisatie dat los staat van de gemeente, zo kan ook een echtpaar het kerkgebouw huren om een particuliere dienst te organiseren dat niet uitgaat van de gemeente en los staat van de gemeente, maar waarbij wel een dominee vrijwillig op verzoek meewerkt.
zo zijn er in onze kerk twee homoparen getrouwd onder twee van onze predikanten. Daar was de kerkenraad niet echt blij mee, omdat dit namelijk niet in onze gemeente mag, maar kerkrechtelijk wel als particuliere dienst buiten de gemeente om, wat dus gebeurd is.

quote:

Hoe leuk het ook klinkt, het kan kerkrechtelijk niet, ook niet in de PKN. Diensten worden ingesteld door de kerkenraad en niet anders. Predikanten en ouderlingen die daaraan meewerken kennen domweg hun eigen kerkorde niet (en ja, dat komt voor in de PKN).

De babtisten kunnen ons kerkgebouw huren om hun kerkdienst te houden bijvoorbeeld, zo moet je dit zien. Het is een dienst los van de gemeente. Zo wordt op een zelfde manier ieder jaar door de christelijke muziekvereniging een kerstwijding georganiseerd in het kerkgebouw. Ze huren het gebouw van de kerk zoals ook met gewone voorspeelavonden voor publiek. In de kerstwijding dat standaard een week voor kerst gehouden wordt wordt ook een voorganger benaderd van één van de Nijverdalse kerken om de viering inhoud te geven.
Evenzo werd er ernkele jaren zo volkskerstzang georganiseerd en afgelopen zondag een oecumenische kerkdienst in de dorpskerk van Hellendoorn. Dat zijn particuliere diensten die niet onder toezicht van de gemeente staan.

quote:

Tuurlijk, in de PKN kan heel veel omdat voorgangers en oudsten geen idee hebben wat hun eigen kerkorde zegt.
Dat komt ook voor in de GKv maar daar zal een dienst op basis van "ik wil een zegen" toch geen vorm krijgen.
Als ouderling zou ik er ook niet aan mee willen werken en ik vermoedt dat de lokale dominee dat ook niet zou doen omdat het zal leiden tot schorsing in het ambt.

Dat zie ik als ongehoorzaamheid aan God en de kerk verheffen boven je hart en verstand. Hoe kan je immers een huwlijk weigeren tussen twee christenen van twee verschillende kerkgenootschappen en dat verantwoorden voor God? Dat zou ik echt slecht vinden als zo'n reguliere dienst niet mogelijk is en dat zou naar mijn geweten niet te rechtvaardigen zijn.  

quote:

Nu zijn er wel ZZP predikanten die op basis van een uurtarief "iets" willen zegenen en willen preken maar ik denk (nee: ik hoop!!!) dat die binnen de PKN niet aanwezig zijn.
De zegen over een huwelijk is geen consumptieartikel maar hoort binnen de gemeente vorm te krijgen.

Bij ons zijn oecumenische particuliere huwlijken mogelijk die buiten de gemeente staan en dat vindt ik niet anders dan gehoorzaam zijn aan God.

quote:

Geen lid? Geen huwelijksdienst.
Niets meer dan dat....
Dat is echt duister, als je het mij vraagt.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 03:42:49 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 23, 2012, 03:21:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 19 januari 2012 om 00:45:
[...
Wat echter wel kan is het vragen van een zegen over het huwelijk in een reguliere eredienst zonder gebruikmaking van de formulieren etc..
Wat is dit trouwens in de praktijk? Toch precies het zelfde als wat ik zeg? een privekerkdienst buiten de gemeente om waardoor er wel een zegen over een kerkelijk gemengt huwlijk mogelijk is? Zou je niet mee willen werken aan een huwlijk tussen twee christenen van twee verschillende kerken om er een zegen van God over te krijgen?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 03:22:35 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 23, 2012, 03:26:56 pm »

quote:

Stephanie19 schreef op 21 januari 2012 om 12:54:
De troost hierin is, dat ik het andere christenen heb zien doen met goed gevolg. Je wordt allebei opgebouwd in het geloof op een andere manier. Er zit natuurlijk verschil in hoe je God kunt ervaren. Sommige mensen zullen God bijvoorbeeld meer ervaren wanneer zij in de natuur zijn en anderen zullen God meer ervaren wanneer zij op een bidstond zijn. Zo is het ook verschillend tussen ons. Ik ben er ook niet zekr van dat mijn vriend goed zit. Ik denk dat hij nog veel kan leren over aanbidding en de werking van Gods Geest. De kans is wel 99% dat ik gedoopt ben wanneer wij trouwen. Idd in de evangelische gemeente leg je eerst een getuigenis af. Op grond van je geloof in God en je getuigenis wordt je gedoopt, mits er geen bezwaren zijn vanuit de gemeente. Omdat ik nog officieel geen lid ben, vroeg ik mij dus af hoe een dominee omgaat met trouwen waar de één niet gedoopt is.
Ik wil niet dat de dominee uit de kerk maar ''iets'' gaat doen. Het leek mij altijd dat de kern hetzelfde moest zijn en dat je niet voor een bepaald geloofsgenootschap trouwt, maar voor God en Zijn gemeente. En dan bedoel ik wereldwijd. We zijn immers toch broers en zussen van elkaar zonder grenzen van geloofsgenootschappen?
Voor mij hoeft het ook niet persé een dominee te zijn die ons trouwt, maar dat wil ik doen voor mijn vriend. Hij wil dat wel graag. En ik heb hier niks op tegen omdat het nu over trouwen gaat. Daar zijn (voor zover ik weet) geen verschillen in. Alleen ben ik niet zo thuis in het trouwformulier en gezag van kerkenraad en dergelijke. En daar leer ik telkens meer van :)
Ik hoop wel op een dag dat het anders zal zijn, maar vind dat niet eerlijk om van elkaar dit te verwachten. Ik wil hier gewoon heel eerlijk instappen. We hebben het tot nu toe al 4 jaar geprobeerd om met elkaar mee te gaan en er evt. lid van te worden. De kloof is helaas te groot. Maar de kern van het geloof is hetzelfde en dat is waar het mij om gaat. Zie ook 1 Korinthe 3
Ik ben het met je eens dat dit mogelijk moet zijn. Ik kan me stierlijk ergeren echter aan sommige kerkordelijke correctheid dat een ander het doen van iets goeds zoals een huwlijk onder Gods zegen tot stand te laten komen totaal onmogelijk maakt. Ik voel bij dergelijke kerkelijke blokkades een diepduistere kilte waar ik voor huiver. Naar mijn idee staat zo iets de rechtvaardigheid in de weg. Zulke blokkades kom je helaas overal wel tegen, in alle kerken en vrije gemeentes.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 03:29:04 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 23, 2012, 03:36:27 pm »

quote:

Adinomis schreef op 21 januari 2012 om 23:11:
[...]

Stephanie, als die kloof zou groot is, lijkt het me niet raadzaam om te trouwen.
De kern kan wel in orde zijn, maar je moet wel respect hebben voor de opvattingen van je a.s. man. God heeft bepaald dat de man het hoofd van het huwelijk is, zoals Jezus dat is van de gemeente. De vrouw volgt dan haar man. Zelfs al heeft zij een andere koers voor ogen. Dat kan als je alles in Gods handen legt. Als je dat niet kunt ga dan niet trouwen. Tenzij je man je bewust vrij wil laten in jouw geloofsbeleving.  

Is dat wat je aanraad? Dat twee christenen die Jezus dienen de liefde voor elkaar verzaken? Op dit forum heb ik gezien hoe twee katholieken getrouwd zijn met ieders een PKN-lid en dit gaat goed samen. Waar twee mensen elkaar lief hebben en vertrouwen op God, is éénheid mogelijk.
4 jaar een goede relatie ga je toch niet weggooien vanwege bijzakelijke kerkelijke onzin? Ik gruwel bij die gedachte.

quote:

Maak eerst de openlijke keuze voor je Heer en Heiland. Laat het aan Hem over welke weg je moet kiezen.
Dat heeft ze toch gedaan! Ze is zelfs van plan zich te laten dopen! Daarbij is zo'n doop zo belangrijk nog niet, het gaat om de keuze in je hart voor Jezus Christus. De doop is een uiting er van.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 23, 2012, 03:57:03 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2012 om 15:11:
[...]

Een privedienst buiten de gemeente om.
Bij ons zijn er een paar huwlijksdiensten geweest in onze kerk die niet onder toezicht van onze gemeente vielen, maar zoals een muziekvereniging in ons kerkgebouw een kerstoptreden organiseerd als particuliere organisatie dat los staat van de gemeente, zo kan ook een echtpaar het kerkgebouw huren om een particuliere dienst te organiseren dat niet uitgaat van de gemeente en los staat van de gemeente, maar waarbij wel een dominee vrijwillig op verzoek meewerkt.
zo zijn er in onze kerk twee homoparen getrouwd onder twee van onze predikanten. Daar was de kerkenraad niet echt blij mee, omdat dit namelijk niet in onze gemeente mag, maar kerkrechtelijk wel als particuliere dienst buiten de gemeente om, wat dus gebeurd is.
Dan is het binnen het kerkrecht dus geen kerkelijk huwelijk :) Gewoon een feestje met een zegenaar naar keuze. Niets meer dan dat.
Het kan ook niet ingeschreven worden in het kerkregister in dat geval en dus ben je kerkelijk niet getrouwd.

quote:

[...]

De babtisten kunnen ons kerkgebouw huren om hun kerkdienst te houden bijvoorbeeld, zo moet je dit zien. Het is een dienst los van de gemeente. Zo wordt op een zelfde manier ieder jaar door de christelijke muziekvereniging een kerstwijding georganiseerd in het kerkgebouw. Ze huren het gebouw van de kerk zoals ook met gewone voorspeelavonden voor publiek. In de kerstwijding dat standaard een week voor kerst gehouden wordt wordt ook een voorganger benaderd van één van de Nijverdalse kerken om de viering inhoud te geven.
Evenzo werd er ernkele jaren zo volkskerstzang georganiseerd en afgelopen zondag een oecumenische kerkdienst in de dorpskerk van Hellendoorn. Dat zijn particuliere diensten die niet onder toezicht van de gemeente staan.
Ik acht een kerstwijding van een totaal ander gehalte dan een kerkelijke huwelijksbevestiging. Als de carnavalsvereniging het gebouw wil huren dan is het gewoon een verhuurkwestie en heeft het niets met de Kerk als Corpus Christie te maken.

quote:

Dat zie ik als ongehoorzaamheid aan God en de kerk verheffen boven je hart en verstand. Hoe kan je immers een huwlijk weigeren tussen twee christenen van twee verschillende kerkgenootschappen en dat verantwoorden voor God? Dat zou ik echt slecht vinden als zo'n reguliere dienst niet mogelijk is en dat zou naar mijn geweten niet te rechtvaardigen zijn.
Probleem is dat het individuele geweten niet zoveel voorstelt binnen de Bijbel en het daarop gebaseerde kerkrecht. Snap je het probleem waar je tegenaan gaat lopen?

quote:

Bij ons zijn oecumenische particuliere huwlijken mogelijk die buiten de gemeente staan en dat vindt ik niet anders dan gehoorzaam zijn aan God.
Dus: de kerk als afhaalcentrum van de zegen. Wel God nodig hebben binnen je huwelijk maar je niet voegen bij de kerk? Snap ik dat goed?

quote:

Dat is echt duister, als je het mij vraagt.
Waarom dan? Is de kerk als Lichaam van Christus niet gesteld onder haar opzieners (kerkenraad) en wordt de gemeente niet geleid door de opzieners? En hoe kun je leiding aanvaarden als je geen lid van de gemeente wilt zijn? Hoe kan een door God geroepen opziener leiding geven aan iemand die zich niet onder de leiding van de opzieners wil stellen?
dat is niet duister, dat is juist heel helder!

(Vat het niet persoonlijk op Gait! We komen weer op scherpe sneden aan anders en dat willen we niet!!!!)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 23, 2012, 03:58:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2012 om 15:21:
[...]

Wat is dit trouwens in de praktijk? Toch precies het zelfde als wat ik zeg? een privekerkdienst buiten de gemeente om waardoor er wel een zegen over een kerkelijk gemengt huwlijk mogelijk is? Zou je niet mee willen werken aan een huwlijk tussen twee christenen van twee verschillende kerken om er een zegen van God over te krijgen?
Nee, het is een samenkomst van de gemeente van Christus Dus geen particulier feestje!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 23, 2012, 04:06:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 23 januari 2012 om 15:36:

4 jaar een goede relatie ga je toch niet weggooien vanwege bijzakelijke kerkelijke onzin? Ik gruwel bij die gedachte.
De bevestiging van het huwelijk in de gemeente van Christus is beslist geen kerkelijke bijzakelijke onzin.
Juist het huwelijk geeft de band aan van Christus met Zijn Bruid de Kerk.

Adinomis geeft haarfijn aan waar het om moet gaan in deze situatie en als Stephanie aangeeft dat die kloof niet te overbruggen is dan is er volgens Adinomis wel een probleem.
Zij geeft ook de oplossing overigens: volg je man want hij is boven je gesteld zoals Christus boven de Kerk is gesteld.
Snap't u het nog?
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 04:28:55 pm door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 23, 2012, 04:10:24 pm »
Hier even ter info de link naar het huwelijksformulier binnen de
http://www.gkv.nl/getdown...0-4E8A-857D-629EB31912EC/

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 23, 2012, 04:25:24 pm »
Mensen mogen best groeien in hun geloof. Het 'gaan met God en doen wat goed is' is volgens mij wel degelijk tijd- en cultuurgebonden. De gebruiken binnen de GKv zijn imho net zo: voor die tijd en cultuur zijn ze goed, omdat ieder binnen de GKv snapt dat het ter ere van God is. Het universaliseren van GKv-gebruiken lijkt me niet wenselijk; zelfs niet wanneer er gedegen theologie achter zit.

Het als vrouw volgen van je man, je neerleggen bij zijn beslissingen in vertrouwen dat dat gezegend wordt, dat lijkt me alleszins bijbels. Maar wanneer iemand uit een cultuur komt waarin vrouwen in alles gelijk geacht worden aan mannen, is zo'n stelling nogal verwerpelijk. Dan moet je echt naar de bijbelse manier van echtgenote zijn toe groeien. Van iemand die nog niet eens gedoopt is, verwacht ik niet dat die voor zoiets klaar is. En voor mij hoeft iemand daarom haar trouwen niet uit of af te stellen.

Neemt niet weg dat je als GKv-er -in casu Stephanies vriend- erg goed na moet denken voor je iets doet dat tegen de cultuur waarin je bent opgegroeid ingaat, alleen maar omdat dat een fijnere dienst oplevert.

(Ps: Adinomis is nog steeds vrouwelijk.)
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2012, 04:27:41 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 23, 2012, 04:29:43 pm »

quote:

elle schreef op 23 januari 2012 om 16:25:

(Ps: Adinomis is nog steeds vrouwelijk.)
offtopic:
opgelost....
Ik pleit voor geslachtsaanduidingen voor de naam!

Stephanie19

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 23, 2012, 05:53:05 pm »
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Ik denk dat ik het nu verder weer wil uitzoeken met vrienden, familie en voornamelijk mijn verloofde natuurlijk :)
We hebben nu samen besloten, dat wanneer een dominee ons niet wil trouwen, ondanks dat wij beiden christenen zijn en God willen volgen, dat we dan een andere manier willen vinden om toch te trouwen voor Gods gemeente en dan bedoel ik wereldwijd.