Auteur Topic: Hebben "Engelen" dezelfde betekenis in elke godsdienst  (gelezen 1546 keer)

brechteld

• Bekijk profiel
Hebben "Engelen" dezelfde betekenis in elke godsdienst
« Gepost op: januari 26, 2012, 07:54:26 pm »
Hebben "Engelen" dezelfde betekenis in elke godsdienst? M.a.w. zijn ze in elke religie de dieners van God?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2012, 07:55:55 pm »
Geen idee. Het christelijke geloof kent iig ook gevallen engelen, die voor zichzelf begonnen zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Antonius

• Alle begin is moeilijk
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2012, 08:42:24 pm »

quote:

elle schreef op 26 januari 2012 om 19:55:
Geen idee. Het christelijke geloof kent iig ook gevallen engelen, die voor zichzelf begonnen zijn.

Begrijp ik goed dat het hier om Lucifer, oftewel satan,  en zijn familie gaat?

Inderdaad intersante vraag, wat mogen we van engelen verwachten, of zijn het hulpjes van God en ja dat lijkt me dan weer wel, dat ik het gewoon van Hem moet verwachten.
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2012, 08:44:02 pm door Antonius »
Mislukkingen, een kans om op nieuw te beginnen

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2012, 08:45:37 pm »

quote:

Antonius schreef op 26 januari 2012 om 20:42:
[...]

Begrijp ik goed dat het hier om Lucifer, oftewel satan,  en zijn familie gaat?
Die bedoel ik ja.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 29, 2012, 05:27:36 pm »
In hoeveel godsdiensten komen er wezens voor de "engelen" worden genoemd?

Christendom, islam, en jodendom gaan natuurlijk allemaal terug op de beschrijving in het Oude Testament van engelen, mal`achîm, als boodschappers. Het Griekse woord ἄγγελος, angelos, waarvan Nl. "engel" afkomstig is, gaat dan ook terug op een stam die "boodschapper".

In andere religies komen allerlei wezens voor die boodschappende functies hebben. Ze worden wel vaak anders genoemd. Soms zijn de boodschappers zelf goden; denk bijv. aan Hermes/Mercurius als boodschapper van Zeus/Jupiter.

De meeste religies schrijven goddelijke attributen toe aan natuurlijke en bovennatuurlijke verschijnselen. Engelen zijn dan persoonlijke of gepersonificeerde krachten of geesten, zelf ietwat goddelijk, die de verbinding tussen goden en mensen leggen.

In het christendom (en jodendom, islam) zijn engelen pertinent niet goddelijk. Net als mensen staan ze als schepselen tegenover de Schepper. In tegenstelling tot mensen behoren engelen in het hemelse, het bovennaatuurlijke, terwijl mensen aards, natuurlijk zijn.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.