Auteur Topic: Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?  (gelezen 3127 keer)

brechteld

• Bekijk profiel
Is religie vrijwel uitsluitend sociaal-cultureel bepaald?
« Gepost op: januari 26, 2012, 08:17:58 pm »

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drente, of Gereformeerden in China. Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Driekusman dansen…)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2012, 09:39:29 pm »
Tja... Dan zouden er dus geen "ietsisten" moeten voorkomen in Nederland. Of Nederland zou al eeuwenlang het Ietsisme moeten zijn aangedaan...

Ik denk dat de werkelijkheid dynamischer is dan je hier oppert... Ook kerkelijk Nederland is geen "statisch blok". De veranderingen op het kerkelijk erf zijn enorm...!!
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2012, 03:24:08 am »
Niet uitsluitend!
Er gaan missionarissen en evangelisten rond over de gehele wereld.
Iedereen krijgt een kans in het leven om verder te groeien - mensen nemen echter zelden de kans, bijv.:

Ik probeer mensen nu te overtuigen van de komst van de nieuwe Messias, Reverend Sun Myung Moon,  maar het is heel moei;ijk!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2012, 01:52:27 pm »

quote:

brechteld schreef op 26 januari 2012 om 20:17:

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drente, of Gereformeerden in China. Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Driekusman dansen…)
Dat is niet het geval meer. In onze kerk zijn de meeste jonge mensen van de kerk los geraakt of evangelisch geworden. In China is in de afgelopen 25 jaar door evangelisatie ongeveer 8 procent van haar inwoners christelijk geworden.De meesten kerken in huisgemeentes, waarvan een aantal ook gereformeerd gezind zijn. De huisgemeentes waren doorgaans een soort van evangelisch, maar is onder invloed van westerse christenen veelkleurig geworden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2012, 01:55:46 pm »
Modbreak:
Bericht verwijderd. Graag ontopic blijven.

Dat er ge-evangeliseerd wordt is duidelijk. Dat er mensen zich bekeren is ook duidelijk. Harmoniezoeker is er zelf een voorbeeld van. Bumblebee op dit forum ook (twee keer zelfs). Voorheen hadden we zwever, diak2 en weg2. Vrolijke is 'de andere kant op' bekeerd, als ik het goed heb onthouden.
Ook in mijn vrienden/kennissenkring ken ik mensen die zich hebben bekeerd; zowel tot ongelovige als tot moslim of christendom. Dat geloof een gevolg is van 'waar je wieg gestaan heeft' is nogal kort door de bocht.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2012, 02:30:31 pm »

quote:

Voor een groot gedeelte wss wel ... je groeit op in een bepaalde omgeving met bijhorende gebruiken, overtuigingen etc. en dat bepaald in grote mate wat je als 'normaal' of 'werkelijkheid' beschouwd. Naarmate je ouder wordt en meer ziet en meemaakt kunnen je overtuigingen veranderen, maar wel vanuit het beginpunt van hoe je opgegroeid bent denk ik ... zelf groeide ik op in gereformeerde kerk vrijgemaakt, ben later evangelisch geworden en mijn overtuigingen zijn op sommige punten noch evangelisch nog gereformeerd. Wel zie ik vanuit hoe ik opgroeide dat de bijbel volgens mijn overtuigingen Gods woord is gebleven en in ethische zaken verschillen mijn overtuigingen weinig met die ik meegekregen heb vanuit gereformeerde opvoeding. Persoonlijk zie ik beide, zowel het overnemen van waarin je opgroeide, maar ook het afstoten van bepaalde overtuigingen om er andere voor in de plaats te zetten.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2012, 05:07:41 pm »
Ergens zou ik het wel mooi vinden als ze bij ons allemaal lekker gereformeerd waren gebleven. Dan hadden we nu niet één kerk gehad die fuseerde met de hervormden, maar drie gehad met vier ochtenddiensten. Met een bloeiend jeugdwerk. Meerdere kringen. Veel vrijwilligers en zendelingen die de wereld in gingen. Zoals ik het las over de begintijd van onze gemeentes, dat mensen huilden omdat ze afscheid moesten nemen van een zendeling die de wereld in ging, omdat hij zo geliefd was. Dat gebeurde er vroeger. Al leefden ze toen wel in armoede. Armoede kon wel eens een sterk drijfveer zijn om God te zoeken en elkaar lief te hebben.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2012, 06:30:36 pm »

quote:

elle schreef op 27 januari 2012 om 13:55:
[mbr]Bericht verwijderd. Graag ontopic blijven.[/]
Dat er ge-evangeliseerd wordt is duidelijk. Dat er mensen zich bekeren is ook duidelijk. Harmoniezoeker is er zelf een voorbeeld van. Bumblebee op dit forum ook (twee keer zelfs). Voorheen hadden we zwever, diak2 en weg2. Vrolijke is 'de andere kant op' bekeerd, als ik het goed heb onthouden.
Ook in mijn vrienden/kennissenkring ken ik mensen die zich hebben bekeerd; zowel tot ongelovige als tot moslim of christendom. Dat geloof een gevolg is van 'waar je wieg gestaan heeft' is nogal kort door de bocht.
Nou ja, maar voor minstens 80% klopt het toch.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2012, 10:48:40 pm »
80% van de atheïsten, Rechts Ortodoxe Reformatorische Christenen, orthodoxe joden, orthodoxe evangelischen en moslims denk ik dan. bij de RKK en de PKN is het andersom en dan extremer. Meeer dan 90 procent van de jonge leden die een andere weg inslaat en hooguit nog als lid ingeschreven staan.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 30, 2012, 12:22:56 am »

quote:

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders.
bronnen?

quote:

Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drente,
Daar is in WOII wel aardig uitgedund vrees ik. klik

quote:

of Gereformeerden in China.
Gereformeerden zijn christenen en ht is een landelijke term dus beweer je nu dat er weinig christenen in China zijn?
klik

quote:

Slechts zeer weinig mensen kiezen bewust voor een religie, of sterker nog, switchen van bv. Nederlands Hervormd naar Katholicisme. Daarmee is er m.i. geen ‘vrije wil’ meer, waar veel religies mee te koop lopen, maar is het geloof dat je aanhangt een sociaal-culturele aangelegenheid, net zoals bv. volksdansen (weinig Maori die de Driekusman dansen…)
Naah, wat je doet is sociologie vermengen met eigen aannames en de contexten negeren.
Kom ik vaker tegen bij SPW-ers dus dat scheelt :)
Religie is geen keuze van de mens, God werkt het in de mens.
Lidmaatschap van een kerkgenootschap is wel een eigen keuze.
Vrije wil bestaat niet in de gereformeerde gezindte, katholieken denken daar anders over dus daarom ben ik na een katholieke periode uit vrije wil gereformeerd geworden  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

Harmoniezoeker

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 30, 2012, 03:20:08 am »
Volgende stap is Unificationist misschien?

http://youtu.be/5L6RRLCGmis

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2012, 01:04:28 pm »

quote:

Je neemt namelijk (in vrijwel alle gevallen) de religie over van je ouders. Daarom zie je ook zo weinig orthodoxe Joden in Drente...

Dit hebben we te danken aan onze oosterburen in de jaren 40-45 van de vorige eeuw. Verder is het zo dat je Joods geboren wordt, er zijn er wel die overgaan, maar dat zijn er enkelen per jaar. Het jodendom onderscheidt zich van het christendom en islam in die zin dat het geen zendingsmissie heeft (de uitzondering vormt Eliyahu Silver en consorte, die wel "een zendingsmissie" heeft, namelijk christenen "te bekeren" naar het noachisme omdat hij het christendom als een dwaling ziet).

Verder ziet er wel een kern van waarheid in de stelling. Zelfs als mensen tot bekering komen tot het christendom zie je dat hun geloof en invulling daarvan veelal bepaald wordt door de omgeving waar men uit komt dan wel bepaald wordt door de evangelist die hen het evangelie gebracht hebt.

Of er 8% procent christenen zijn in China zijn weet ik niet, het klinkt mij als "wishful thinking", ik denk dat het er (veel) minder zijn.
8 procent betekent toch van iedere 100, 8? Ik ken meer dan 100 chinezen, en er zijn er slechts 1 of 2 echt christen, de rest gelooft alles wat je ze voorzet als ze het idee er bij hebben dat het hun "wealth en prosperity" gaat brengen.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2012, 01:10:57 pm door Chaveriem »
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

KeesS

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2012, 05:18:40 pm »
De vraag was in eerste instantie: is religie sociaal cultureel bepaalt? Dan wordt inderdaad op de overdracht van een georganiseerd instituut als 'het gezin' of 'de kerk' gedoeld. Religie is uiteindelijk toch een georganiseerd iets. Dat er mensen besluiten iets anders te gaan geloven, zoals bij bekering het geval is, betekend in feite niets anders dat iemand van de ene sociaal culturele groepering overstapt op de andere. Per slot van rekening is het volgens mij nog nooit voorgekomen dat er iemand iets volledig uniek geloofde, en daar uiteindelijk ook de enige in bleef.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 31, 2012, 10:13:04 pm »

quote:

KeesS schreef op 31 januari 2012 om 17:18:
De vraag was in eerste instantie: is religie sociaal cultureel bepaalt? Dan wordt inderdaad op de overdracht van een georganiseerd instituut als 'het gezin' of 'de kerk' gedoeld. Religie is uiteindelijk toch een georganiseerd iets. Dat er mensen besluiten iets anders te gaan geloven, zoals bij bekering het geval is, betekend in feite niets anders dat iemand van de ene sociaal culturele groepering overstapt op de andere. Per slot van rekening is het volgens mij nog nooit voorgekomen dat er iemand iets volledig uniek geloofde, en daar uiteindelijk ook de enige in bleef.

Hier!

Het kan wel zijn, dat de een of ander net zo geloofd zoals ik, maar ik was de enige, die het voor mij gevonden had.

KeesS

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2012, 11:23:30 am »

quote:

vrolijke schreef op 31 januari 2012 om 22:13:
[...]

Hier!

Het kan wel zijn, dat de een of ander net zo geloofd zoals ik, maar ik was de enige, die het voor mij gevonden had.
Ik begrijp je niet helemaal; je beweert dat jij een bepaald idee, zoals het christendom zelf (uit)gevonden hebt? Of juist niet?