Auteur Topic: veranderingen gkv  (gelezen 29217 keer)

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #270 Gepost op: maart 07, 2012, 12:01:23 am »

quote:

Willem1000 schreef op 06 maart 2012 om 23:04:
[...]

Ik heb het al gezegd, Christelijke geloof is een GEESTELIJKE leven leiden naast je fysieke leven.........snap je?  Wij hebben helemaal geen Beelden nodig, we leven een geestelijke leven en dat is alles wat telt.    Symbolen zoals kruisjes en vissen kan geen kwaad dat mag.

Uiteindelijk hebben we m.i. geen beelden nodig, zelfs geen visjes en kruisjes.
Christus is genoeg!

Ik heb even gezocht naar het specifieke gebod dat hier iets over zegt uit de staten vertaling: Deuteronomium 20 vers 4 en 5

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Als je het letterlijk neemt zou je dus zelfs geen foto's of schilderijen in je kamer mogen hangen.  ;)
Waar het om gaat is dat je de beelden niet vereerd alsof ze een god zijn.
Ik denk dan ook dat het er niet om gaat dat er wel of geen beelden mogen zijn. Het gaat erom of je God boven alles stelt en niet beelden, kruisjes, visjes, iconen, een gouden kalf of wat dan ook aanbidt.

Op een zelfde manier geldt dit denk ik voor allerlei vormen/liturgieën tijdens een kerkdienst. Niet de vorm maar God moet centraal staan. Vormen kunnen daar echter wel aan bijdragen.

Zelf bezoek ik in vakanties vaak Katholieke kerken en ik ben dan vaak onder de indruk van de beelden, een kruis, schilderijen etc. die daar zijn. Maar elke keer ben ik nog meer onder de indruk van het feit hoe groot en almachtig God is, het gebouw en alles wat daar in staat dragen daar voor mij wel enigszins aan bij, in elk geval meer dan bijvoorbeeld een fabriekshal met stoelen en een podium.

Zou je datgene wat je zegt over een geestelijk leven naast het fysieke leven nog eens wat meer kunnen verdiepen?
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2012, 12:45:03 pm door Peter68 »

Willem1000

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #271 Gepost op: maart 07, 2012, 12:36:54 pm »

quote:

Peter68 schreef op 07 maart 2012 om 00:01:Uiteindelijk hebben we m.i. geen beelden nodig, zelfs geen visjes en kruisjes.
Christus is genoeg!

Ja je hebt helemaal gelijk.  Ik snap wat je bedoeld, maar hopelijk snap je mij ook :)
Het dragen van een kruisje/visje of een davidster mag dat zijn Heer Gods tekens in zekere zin.  Ik draag zelf een Davidster :)

quote:

Ik heb even gezocht naar het specifieke gebod dat hier iets over zegt uit de staten vertaling: Deuteronomium 20 vers 4 en 5

Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;

Als je het letterlijk neemt zou je dus zelfs geen foto's of schilderijen in je kamer mogen hangen.  ;)

Waar het om gaat is dat je de beelden niet vereerd alsof ze een god zijn.
Ik denk dan ook dat het er niet om gaat dat er wel of geen beelden mogen zijn. Het gaat erom of je God boven alles stelt en niet beelden, kruisjes, visjes, iconen, een gouden kalf of wat dan ook aanbidt.

Op een zelfde manier geldt dit denk ik voor allerlei vormen/liturgieën tijdens een kerkdienst. Niet de vorm maar God moet centraal staan. Vormen kunnen daar echter wel aan bijdragen.

foto is geen beeld, maar een afbeelding en is niet driedimensionaal en een schilderij is een getekend voorwerp en is ook niet driedimensionaal ;)

Een beeld is een driedimensionaal object waar je aan kan bidden/vereren/kunst of decoratie, dat kan niet met een foto of schilderij tenzij je hebt mensen die echt de weg zijn geraakt dan bedoel ik alleen met aanbidden of vereren :)

Het gaat om letterlijk uitgesneden beelden, of je hakt of wat anders het is hetzelfde.
Ik hoop dat je nu wel snapt wat de verschillen zijn :)

kruisjes/Visjes of Davidster zijn symbolen en geen beelden, hou daar rekening mee.
En je kan ook officieel niet vereren op symbolen want symbolen zijn geen goden als aanzien, alleen een teken van een symbool van.

Ik heb nooit een mens gezien die een ketting aanbid :)

quote:

Zelf bezoek ik in vakanties vaak Katholieke kerken en ik ben dan vaak onder de indruk van de beelden, een kruis, schilderijen etc. die daar zijn. Maar elke keer ben ik nog meer onder de indruk van het feit hoe groot en almachtig God is, het gebouw en alles wat daar in staat dragen daar voor mij wel enigszins aan bij, in elk geval meer als bijvoorbeeld een fabriekshal met stoelen en een podium.

Daar ben ik met je eens, maar dat is pronken met rijkdom en Heer Jezus gaf niets om rijkdom want de rijkdom is Heer Gods koninkrijk. Als je ziet hoe rijk de Kerk is daar gaan je de haren recht overeind staan zo rijk en machtig is de katholieke Kerk en juist rijk en machtig is niet toegestaan in de leer van de Bijbel heeft Heer Jezus ook gezegd.
En Heer Jezus is Heer God in vlees.

quote:

Zou je datgene wat je zegt over een geestelijk leven naast het fysieke leven nog eens wat meer kunnen verdiepen?

Heel simpel, fysieke leven is een leven zoals werk/verhouding je dagelijks bezigheden. Geestelijke leven is bidden tot Heer God in de naam van Heer Jezus en zo krijg je een band wat geestelijk is en dat noemt men een geestelijke band de enige band die men heeft met Heer God en veel mensen hebben niet deze band omdat veel van onze broeders teveel fysiek leven lijden zeg maar Heer Jezus in het hart behouden is goed, maar de band is de geestelijke band het belangrijkste.

Ik bid elke dag voordat ik ga slapen tot Heer God, ik praat met Heer God wat voor zondes ik vandaag hebt gedaan en vraag aan Heer God of mij wilt vergeven en vragen aan Heer God voor mijn mede mensen die moeilijk hebben wilt zegenen.

Ik zeg ook tegen Heer God dat ik van u vreest en dat van mij houdt.

Soms praat ik met God 15 minuten lang soms wat langer en elk geestelijke band die heb krijg ik een intense gevoel over mijn hele lichaam en dat is een gift een teken dat ik elke dag wordt vergeven voor mijn zondes.

Dat is het verschil beste Peter :)
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2012, 12:42:10 pm door Willem1000 »
Jezus is God in vlees, aanvaard Jezus en je zal gered worden!!

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #272 Gepost op: maart 07, 2012, 01:19:10 pm »

quote:

Willem1000 schreef op 07 maart 2012 om 12:36:

foto is geen beeld, maar een afbeelding en is niet driedimensionaal en een schilderij is een getekend voorwerp en is ook niet driedimensionaal ;)

Een beeld is een driedimensionaal object waar je aan kan bidden/vereren/kunst of decoratie, dat kan niet met een foto of schilderij tenzij je hebt mensen die echt de weg zijn geraakt dan bedoel ik alleen met aanbidden of vereren :)

Het gaat om letterlijk uitgesneden beelden, of je hakt of wat anders het is hetzelfde.
Ik hoop dat je nu wel snapt wat de verschillen zijn :)

kruisjes/Visjes of Davidster zijn symbolen en geen beelden, hou daar rekening mee.
En je kan ook officieel niet vereren op symbolen want symbolen zijn geen goden als aanzien, alleen een teken van een symbool van.

Ik heb nooit een mens gezien die een ketting aanbid :)

Ik denk dat een discussie over wat wel of geen beelden zijn behoorlijk off-topic is dus hier laat ik het bij.

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #273 Gepost op: maart 07, 2012, 01:31:01 pm »

quote:

Willem1000 schreef op 07 maart 2012 om 12:36:
[...]

Daar ben ik met je eens, maar dat is pronken met rijkdom en Heer Jezus gaf niets om rijkdom want de rijkdom is Heer Gods koninkrijk. Als je ziet hoe rijk de Kerk is daar gaan je de haren recht overeind staan zo rijk en machtig is de katholieke Kerk en juist rijk en machtig is niet toegestaan in de leer van de Bijbel heeft Heer Jezus ook gezegd.
En Heer Jezus is Heer God in vlees.

Onze kerk is niet zo rijk hoor, we hebben een behoorlijk begrotingstekort en schat in dat dat voor veel gemeenten geldt.
[...]

Heel simpel, fysieke leven is een leven zoals werk/verhouding je dagelijks bezigheden. Geestelijke leven is bidden tot Heer God in de naam van Heer Jezus en zo krijg je een band wat geestelijk is en dat noemt men een geestelijke band de enige band die men heeft met Heer God en veel mensen hebben niet deze band omdat veel van onze broeders teveel fysiek leven lijden zeg maar Heer Jezus in het hart behouden is goed, maar de band is de geestelijke band het belangrijkste.

Ik bid elke dag voordat ik ga slapen tot Heer God, ik praat met Heer God wat voor zondes ik vandaag hebt gedaan en vraag aan Heer God of mij wilt vergeven en vragen aan Heer God voor mijn mede mensen die moeilijk hebben wilt zegenen.

Ik zeg ook tegen Heer God dat ik van u vreest en dat van mij houdt.

Soms praat ik met God 15 minuten lang soms wat langer en elk geestelijke band die heb krijg ik een intense gevoel over mijn hele lichaam en dat is een gift een teken dat ik elke dag wordt vergeven voor mijn zondes.

Dat is het verschil beste Peter :)

Ik snap nog niet goed wat je bedoelt, begrijp ik het als je zegt dat we eigenlijk twee levens hebben en dat het geestelijke leven het belangrijkste is?
Persoonlijk heb ik al genoeg moeite met één leven en daar zou ik dan ook nog een leven naast moeten hebben?

Zouden we God niet meer moeten betrekken ins ons dagelijkse leven i.p.v. alleen op zondag? We zijn van God afhankelijk als we gaan werken of werkloos thuis zitten, als we naar school gaan, als we gaan eten, als we beslissingen moeten nemen etc. Dat alles kun je in gebed naar God brengen en dat mag in Jezus' naam.

Maar goed, ook dit wijkt denk ik nogal af van het topic, het gaat om veranderingen in de GKV. Wat mij betreft gaan we daarnaar terug.
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2012, 01:31:36 pm door Peter68 »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #274 Gepost op: maart 07, 2012, 02:57:22 pm »

quote:

Willem1000 schreef op 06 maart 2012 om 23:08:
[...]

Absoluut niet, jij leest een vertaling die nieuw is, lees eens de vertaling in die tijd waar de Katholieken zelf alles onder controle hadden, dat is een groot verschil.

Zij aanbidden toen der tijd beelden zoals van Maria, in soms zie ik dat nu ook.
Ik denk dat jij net iets eerder je conclusie hebt getrokken ;)

Ondertussen hebben we deze kennis ook:
De katholieke Petrus Canisius vertaling uit 1929 heeft:
 "Ge zult u geen godenbeeld maken"

De protestantse Herziene Statenvertaling uit 2010 heeft:
 "U zult voor uzelf geen beeld maken, geen enkele afbeelding..."

En nee, wij vereren geen godenbeelden...dat is uitdrukkelijk verboden.

De protestanten en katholieken zitten dus in hun vertalingen op één lijn.
Bij nader inzien, wat de vertalingen betreft.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #275 Gepost op: maart 07, 2012, 04:32:43 pm »

quote:

Willem1000 schreef op 06 maart 2012 om 23:04:
 Jezus had ook geen beelden toch ;)

Ik snap je punt.

quote:

En daarom leef ik 100% de Bijbel na, niet wat anderen doen, dan weet ik zeker dat niet misleid wordt. Baptisten hebben helemaal niets met popsterren en ik ook niet.

Nou, der zijn vast wel tienermeisjes die hun idolen aan de muren hebben hangen. Mijn zusjes hadden ze ook. De backstreetboys en Take That waren echte tieneridolen in mijn tijd. Leef je echt 100 procent de bijbel na? Dan ben je toch net als de rijke jonge man?  :Y) Maar ik snap wat je bedoelt.

quote:

Baptist is niet 100% protestant, we volgen de Bijbel letterlijk meer niet :) Maar je hebt wel gelijk dat Protestanten neiging hebben te flirten met pop sterren.

Dat bedoel ik.

quote:

Muurschilderijen maak niets uit, dat is niet door Heer God verboden.
Bedankt voor je uitleg, dat was best informatief :)

Graag gedaan.  :*)

quote:

Ik ga dit nader onderzoeken, ik weet zeker dat jij echt een grote vergissing maakt :)  Ja, zelfs ik moet nog veel leren ;)  Ik zal over enkele dagen reageren :)

Neem rustig de tijd, want de brieven van Paulus zijn machtig interessant :)

Maar we zitten hier eigenlijk off-topic, dus rond ik dit hier bij af. Je kan wel een nieuw topic hier over openen.

quote:

Je moet weten dat Jezus God in vlees is.  Volgens mij is het echt een druivenstok hoor? Maar goed, we zien wel :)
Ik snap wat je bedoeld.

Ik heb het voor je opgezocht:
Johannes 15:1-17

De ware wijnstok en de ranken
Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.

Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.

Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.

Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.

Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.

Hier zie je dat we rein zijn door naar Jezus te luisteren. Dat is puur genade. Niet rein uit ons zelf, maar door Hem.
Al hebben we onze terugvallen. Bekeringsproces is iets dagelijks.
Maar door genade kijkt God niet meer naar onze zonden, die zijn weggedragen aan het kruis. Dus ziet Hij jou als rein. Wat een genade :)

quote:

Dat zijn Messiaanse Joden  :)    Probleem met de Orthodoxe Joden is is dat zij Jezus ontkennen als de Messias. Wat Samuel heeft gezegd heeft volgens mij echt niets met erfzonde te maken.

Toch ook weer wel. Wat Samuël deed is ons confronteren met de zonde in het algemeen. Mensen zondigen, omdat ze er waarde aan hechten, terwijl God een zonde totaal waardeloos vindt. God zei eigenlijk: wanneer je zondigt, dan volg je dat wat waardeloos is (je niets oplevert en je niet bevrijd).
Er blijken trouwens steeds meer orthodoxe joden tegenwoordig in Jezus als de Messias te geloven. Sommigen worden messiaans Joods, anderen blijven orthodox. Vooral die laatste groep is groot. Dit stond laatst in de EO-visie.
Van de Israël-gebedsgroep weet ik ook dat dit mede komt door de inzet van veel christenen voor hen in Israël.

quote:

De Bijbel is een groot dik boek beste broeder :)  

Dat vind ik ook al  B)

quote:

Als je gedoopt bent, dan ben je van zondes vergeven maar niet verwijderd.
In de Kerk worden zelf kinderen gedoopt wat niet mag, dat leert de Bijbel ook niet.
Ik denk dat kinderen onschuldig zijn en rein zijn, maar neem het niet letterlijk op want een kind kan ook nare gedachte hebben.

Kinderdoop is ook een off-topic iets. Ik vrees dat een moderator daar ons een tik voor over de vingers mag geven. Het is een discussie appart, maar ik zeg het maar zo dat het Jezus nooit om het materiële of het vleselijke te doen is, maar om het geestelijke. Jezus gebruikte het beeld van de doop om ons op het geestelijke te wijzen. Wanneer we door hebben wat de doop betekend en er naar leven, dan zijn we zeker geestelijk gedoopt met de Heilige Geest. Het gaat niet om het water dat we over ons heen krijgen, maar om de Heilige Geest dat ons reinigt van onze zonden en ons een volledig nieuw mens maakt. Eentje die dus een deel van het lichaam van Christus is.

Ik denk dat de kinderen ook door de zondeval tekortkomingen hebben, maar evenzo dat een kind in een kinderlijk geloof in Jezus geestelijk van de zondeval bevrijd is en net als volwassen christenen geestelijk een groei kunnen door maken, door de werking van de Heilige Geest, al lijden de lichamen nog onder de gevolgen van de zondeval hier op aarde met de dood dat erop volgt. Kinderen staan eerder puur in geloof, geloof ik. Zonder te veel tegensputteringen. Dat maakt ze ontvankelijker.

quote:

Maar ik ga dit eens rustig bestuderen :)

Heel goed, neem de tijd en open er tegen die tijd een topic over. Ik zal hem wel vinden. :)

quote:

We hebben geestelijke band met Jezus niet lichamelijk band. Als de zonde er niet meer is, waarom sterven we dan nog?  Want dat is de erfzonde die we hebben.

De erfzonde is dat we allen God de rug toe gekeerd hebben en daardoor in de dood zijn. Adam en Eva zijn ons erin voorgegaan, maar wij hebben allemaal God de rug toegekeerd. Zo zijn we als zondige mensen geboren op aarde, met een natuur dat van God afgekeerd is. Dat zit in ons, nog voor we er als kind een besef van hebben. Dat het lichaam hoe dan ook sterft, heeft ook te maken met de god van deze wereld. De duivel heeft macht over het vlees en kan je lichaam dus laten sterven en lijden, al dan wel binnen de grenzen die God hem toe laat (denk aan Job). De duivel echter kan je geest niet doden, enkel gijzelen. Zo probeert de duivel je geest gevangen te houden in het dodenrijk. God kan je geest daarvan bevrijden, door ons geloof in Jezus Christus. Dan ben je dus wel geestelijk bevrijd van de zondeval en de dood, maar je lichaam zal sterven.
Je bent wel in deze wereld (van de duivel), maar niet van deze wereld (als christen).

quote:

Ik heb hier een video over verschillende vertalingen van de Bijbel. http://www.youtube.com/watch?v=xyfwg4PSdKA&feature=related

thanks.

quote:

WOW, dat is een geheim zeg ;)  Hopelijk meen je het niet :)

Paulus zal het wel uitleggen. Je bestaat zelf natuurlijk wel, maar hij legt je uit in termen van de oude mens en de nieuwe mens. De oude mens is van satan en op zichzelf gericht. Het probeert door de wetten te houden God te bewijzen dat die goed is, maar juist daardoor zondigt die. De nieuwe mens laat zichzelf los en is gericht op Jezus. Het doet er feitelijk niet meer toe hoe je zelf bent, het draait om wie Jezus is. Als je in Jezus leeft, dan leid Hij jouw hele bestaan en Hij zondigt niet. Wel, lees maar  :*)

quote:

Ik heb ook sterke troost gevoeld van de Heilige Geest, het was een geweldig gevoel.
De Heilige Geest is er overal.

Ja :)

quote:

Ik lees dat je zeer gecorrigeerd houd op communisten, de islam zelf is ook hetzelfde als communisme. Als je de Koran leest dan gaan mij haren echt overeind staan zoveel haat tegen ons, Moslims zijn degelijk misleid ook daar bid voor.

Ik heb zelf een vrouw die zelf een Moslima is, en ze zegt zelf dat de islam een en al gevaarlijk is en geen liefde kent. Laat je niet wijsmaken als een Moslim tegen jou zegt dat wij hetzelfde god hebben, dat is niet het geval geloof me.

Dat is interessant. Ik geloof zelf ook dat de Islam een dwaalleer is. Wat de Paus doet en waarom hij het doet, heb ik me niet in verdiept. Daar kan ik niet wat van zeggen.
Van de paus denk ik vooral: het is niet mijn manier van geloven.

quote:

Ik vond het gewoon normaal :D
Wat je vind hoef je niet te kopen  :+

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #276 Gepost op: maart 08, 2012, 12:48:05 am »

quote:

gaitema schreef op 07 maart 2012 om 16:32:

Kinderdoop is ook een off-topic iets. Ik vrees dat een moderator daar ons een tik voor over de vingers mag geven. Het is een discussie appart, maar ik zeg het maar zo dat het Jezus nooit om het materiële of het vleselijke te doen is, maar om het geestelijke. Jezus gebruikte het beeld van de doop om ons op het geestelijke te wijzen. Wanneer we door hebben wat de doop betekend en er naar leven, dan zijn we zeker geestelijk gedoopt met de Heilige Geest. Het gaat niet om het water dat we over ons heen krijgen, maar om de Heilige Geest dat ons reinigt van onze zonden en ons een volledig nieuw mens maakt. Eentje die dus een deel van het lichaam van Christus is.

Ik denk dat de kinderen ook door de zondeval tekortkomingen hebben, maar evenzo dat een kind in een kinderlijk geloof in Jezus geestelijk van de zondeval bevrijd is en net als volwassen christenen geestelijk een groei kunnen door maken, door de werking van de Heilige Geest, al lijden de lichamen nog onder de gevolgen van de zondeval hier op aarde met de dood dat erop volgt. Kinderen staan eerder puur in geloof, geloof ik. Zonder te veel tegensputteringen. Dat maakt ze ontvankelijker.

Ik weet niet of de doop off-topic is. Er zijn ook mensen die hun kinderen niet laten dopen en toch lid blijven van de GKv, dat is toch wel een verandering ten opzichte van vroeger.
Ook zijn er mensen die zich als volwassene nog een keer hebben laten dopen en lid zijn van een GKv gemeente. Vroeger was het zo dat als iemand zich liet "overdopen"  je metterdaad geen lid meer was, tegenwoordig denk men daar (niet generaliserend bedoeld) anders over.

Met andere woorden, de doop en het tijdstip waarop dat gebeurt is wel aan discussie onderhevig in de GKv.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #277 Gepost op: maart 08, 2012, 09:59:58 am »

quote:

Peter68 schreef op 08 maart 2012 om 00:48:
[...]
(..)
Met andere woorden, de doop en het tijdstip waarop dat gebeurt is wel aan discussie onderhevig in de GKv.
is het niet eerder zo dat de discussie maar zelden gevoerd wordt (of alleen in een smal deel) en het 'gewoon' (in de praktijk) aan verandering onderhevig is?

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #278 Gepost op: maart 08, 2012, 10:32:08 am »

quote:

E-line schreef op 08 maart 2012 om 09:59:
[...]

is het niet eerder zo dat de discussie maar zelden gevoerd wordt (of alleen in een smal deel) en het 'gewoon' (in de praktijk) aan verandering onderhevig is?

Ik denk dat je daar gelijk in hebt.

Dan rijst natuurlijk de vraag of dat goed is of niet, maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor de doop maar voor alle veranderingen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #279 Gepost op: maart 08, 2012, 03:28:49 pm »

quote:

Peter68 schreef op 08 maart 2012 om 00:48:
[...]

Ik weet niet of de doop off-topic is. Er zijn ook mensen die hun kinderen niet laten dopen en toch lid blijven van de GKv, dat is toch wel een verandering ten opzichte van vroeger.
Ook zijn er mensen die zich als volwassene nog een keer hebben laten dopen en lid zijn van een GKv gemeente. Vroeger was het zo dat als iemand zich liet "overdopen"  je metterdaad geen lid meer was, tegenwoordig denk men daar (niet generaliserend bedoeld) anders over.

Ja, dat zie je in de PKN ook op sommige plaatsen. Niet overal even sterk. Bij ons heb ik het nog niet zien gebeuren, maar als tienerleider van de YFC hadden we een aantal tieners van de pkn-wijkgemeente in de nieuwbouwwijk die ook opgedragen waren. Al begreep ik dat die mogelijkheid van later dopen volgens de kerkelijke orde opzich vroeger al wel kon, al weet ik niet of dat met het opdragen ook zo gelde.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #280 Gepost op: maart 08, 2012, 03:32:10 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 maart 2012 om 21:52:
[...]

Inderdaad, het klopt helemaal niet wat hij zegt.

(overigens gebruikt de Katholieke Kerk in Nederland alleen de Willibrordvertaling van 1978 en niet de NBV)
O, is daar trouwens ook bewust voor gekozen?

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #281 Gepost op: maart 08, 2012, 03:47:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 08 maart 2012 om 15:28:
[...]

Ja, dat zie je in de PKN ook op sommige plaatsen. Niet overal even sterk. Bij ons heb ik het nog niet zien gebeuren, maar als tienerleider van de YFC hadden we een aantal tieners van de pkn-wijkgemeente in de nieuwbouwwijk die ook opgedragen waren. Al begreep ik dat die mogelijkheid van later dopen volgens de kerkelijke orde opzich vroeger al wel kon, al weet ik niet of dat met het opdragen ook zo gelde.
'

Wat wel off-topic is maar waar ik gewoon nieuwsgierig naar ben: waarom worden kinderen dan opgedragen, is dat een soort vervanging van het doop ritueel?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #282 Gepost op: maart 08, 2012, 04:17:31 pm »
Wat de off-topic beeldendiscussie betreft, onze naburige dorp Hellendoorn heeft een schitterende legende over Gods ingrijpen voor de katholieken toen die in de oude dorpskerk plaatsvond, wel leuk :)

Korte voorgeschiedenis van de kerk, de Oale Grieze, genoemd:
De schip van de kerk (de lage kerk) stamt uit 1150
toren en koor werden vlak voor 1500 gebouwd. Omdat Hellendoorn tot 1600 in Spaanse handen was, was het tot 1600 een katholieke kerk. In 1600 kwam het dan ook in hervormde handen.
Nu komt het :) (bron: de Hellendoornse Markentocht van de VVV)
Verering van beelden was door de nieuwe leer verboden. Verachting van beelden is echter een andere zaak., zoals een twintig-delige lied uit die tijd ons laat zien. In het kort komt de inhoud van het lied op onderstaande alinea leer.

In het jaar 1643 veroordeelde de toenmalige predikant Halfwassius de beelden tot de brandstapel, als eerste zou het beeld van Sint-Antonius het moeten ontgelden. Koster Hendrik Vrieze nam hem mee naar huis en verachtte het beeld door hem in de zwijnenstal te zetten. Toen hij de volgende ochtend de varkens dood aantrof werd de koster zo kwaad dat hij het beeld flink mishandelde; hij sloeg een arm, neus, mond en ogen van het beeld en kraakte het hoofd en de rug.
Hij werd daarbij flink geholpen door zijn zwangere vrouw. Aan ieder die het beklaagde zei ze nog dit jaar een Sint Teunis te zullen baren. Het kind dat zij baarde miste echter een arm, neus, mond en oren en was in het hoofd en de rug gekraakt. De predikant Halfwassius was sprakeloos en niet in staat het kind te dopen, dat was in die tijd heel erg. Het kind stierf na drie dagen en de Hervormde buurtschap beefde van angst. Vanaf dat moment is het met de Beeldenstorm in de omgeving afgelopen.

Begin 1800 zijn twee andere beelden op de kerkzolder ontdekt, waarschijnlijk wist men in vroegere tijden niet goed wat men er mee moest. Het lied werd waarschijnlijk veel gezongen in de ook nu nog katholieke enclaves van de omgeving (bijvoorbeeld Haarle) en werd in de 19e eeuw opgeschreven door een in "Heldern" (streektaal) katholiek gebleven familie Vrielink.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #283 Gepost op: maart 08, 2012, 04:18:22 pm »

quote:

Peter68 schreef op 08 maart 2012 om 15:47:
[...]
'

Wat wel off-topic is maar waar ik gewoon nieuwsgierig naar ben: waarom worden kinderen dan opgedragen, is dat een soort vervanging van het doop ritueel?
Goede vraag, ik weet het niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #284 Gepost op: maart 08, 2012, 04:22:29 pm »
Even voor het plaatje:
de kerk bij het verhaal
http://koestraat9tekoop.nl/wp-content/uploads/2012/01/kerk_noord_2.jpg tevens de kerk waar mijn vader en zijn voorgeslacht gedoopt is.