quote:
Bedankt voor je geduld!
quote:
Ik geloof heilig dat God middelen zegenen kan. Ik heb het zelf zo ervaren

Ik ook. Maar daarbij dienen we een scherp oog te hebben voor de plaats die het middel in het geheel heeft. Toen Jonathan in zijn eentje (met wapenknecht) de Filistijnen tegemoet ging, gebruikte hij ook een middel. Maar het was een middel in volkomen geloof, en onder volkomen minachting van aardse haalbaarheidsoverwegingen. Precies voor dergelijke geestelijke overwegingen biedt het oude testament ons een onuitputtelijke schat aan informatie en wijsheid.
quote:
gaitema schreef op 06 maart 2012 om 16:26:Als je twijfelt over je eigen communicatieve vaardigheden, of daar hulp bij wil hebben, dan is daar toch niets mis mee? Als vrijwilliger bij de YFC had je ook cursusdagen voor vrijwilligers. Omdat je als vrijwilliger voor problemen komt te staan, is het prettig om van een ervaringsdeskundige handige tips te horen en er door begeleid te worden. Ik geloof daar wel in.
Prima. Maar is dat dan iets van jezelf als mens; of van de Heilige Geest en de mate van succes die God heeft?
quote:
Het feit is, dat we niet als gezin het kind zouden zijn gaan steunen, als ze er geen aandacht aan besteed hadden in onze kerk. De wereld zit vol van ellende, en daarom heb ik ook zo iets van: dit komt op mijn pad, hier wordt mij persoonlijk om een dienst gevraagd. Het werkt dus wel, en daarom doen goede doelen dat ook.
Prima, maar is dan wat God op jouw pad zet afhankelijk van wat God op jouw pad zet, of van wat andere mensen op jouw pad plaatsen? Natuurlijk kun je daar geen strict onderscheid in aanbrengen. God werkt in alles. Maar juist daarom gaat erom dat je het in de kerk niet verwacht van de menselijke middelen, maar van God. En dan zijn de middelen waarnaar je grijpt geen menselijke middelen maar geestelijke middelen. Niet gericht op de mens en zijn presentatie, maar gericht op God, dat wil zeggen in het bijzonder op gebed en heiliging. De mens en presentatie en middelen, worden dan volkomen onbelangrijk in hun verschijning, hun beperkingen, hun doelmatigheid, hun haalbaarheid. Ja, en waar dan wèl aandacht wordt gegeven aan die zaken, daar wordt gezocht naar God en daar wordt een gerichtheid getoond om God te bereiken. Dat is een verticale kijkrichting en NIET een horizontale kijkrichting. En ook voor de zegen en het resultaat, moet verticaal gekeken worden, en nooit horizontaal. Horizontaal kijken, dat doet de wereld. En die zal dan oordelen over de kerk. Kijkt de wereld naar de wereldse zaken die in de kerk belangrijk worden, dan lacht de wereld in haar vuistje want zij weet dat het geloof één grote leugen is. Maar kijkt de wereld naar wereldse zaken, en komt zij tot de ontdekking dat die in de kerk helemaal niet spelen, zo werken, of zo erkend worden; dan pas wordt de wereld verwonderd, en zal zich afvragen: wat is dit toch.. Daarom dragen veel middelen en presentatie-technieken uiteindelijk meer bij aan afbraak van de kerk dan een groei van Gods gemeente in de wereld.
Het krachtig gebed van een rechtvaardige vermag veel, zegt de bijbel. Wat een verschil zeg, als je bedenkt dat daarbij geen presentatie, en geen voorbereiding, en geen cursus aan te pas komt.
En omgekeerd, het kan voorkomen dat er echt helemaal niets mis is met de presentaties en middelen en eerbetoon. Niets mis met de brandoffers, zeg maar in termen van het volk Israël. En toch behaagt het God niet als deze offers niet gebracht worden in heiliging en liefde voor Hem.
Dus zelfs ook geestelijk goede werken dienen niet altijd of overal het goede geheiligde doel.
quote:
Dit gaat om een organisatie, niet om persoonlijke omstandigheden. Ook de onderwijzer op school wordt betaald om de ouders te vertellen tijdens een ouderbezoek, hoe het met hun kind op school gaat.
Ja natuurlijk. Ik heb het ook niet over je concrete voorbeeld. Maar over de gezindheid om het van de mens te verwachten en de gerichtheid op het naar de mens haalbare; en zulks onder verwaarlozing van hetgeen er echt toe doet: Aan God de eer en de heiliging en in alles alles van God alléén verwachten. Het is niet dat er geestelijke werken worden verricht dankzij de mens, maar ondanks de mens.
quote:
Je hebt talenten en gaven van God. Wat jij eigenlijk zegt is: God gebruikt jouw talenten niet en enkel Zijn eigen gaven, maar waarom heeft Hij jou dan met talenten gemaakt?
Je moet onderscheid maken tussen de gaven van God en de gaven van de mens. Dat is niet hetzelfde.
Luk.11:13 Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal de hemelse Vader den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden? De gaven die wij onderscheiden als gaven van God zijn de gaven van de Geest. Paulus spreekt daar het meest over tegen een gemeente waar ze naarstig zochten en ijverden in het onderscheiden en beleven van deze gaven. En dat is ook niet zo raar omdat de Geest ook met grote kracht werkte in de eerste gemeente. De gaven verloochenen zou daarmee God verloochenen zijn. Maar de boodschap van Paulus (1 Cor.12) is om de gaven die God geeft in haar verscheidenheid te laten bestaan, en Paulus voegt daaraan toe: en ik leer u een weg die nog uitnemender is: en dan begint een heel hoofdstuk over de liefde. Dat is de grootste gave van de Geest (1 Cor.13). En in hoofdstuk 14 bevestigt Paulus: Jaagt de liefde na, en ijvert om de geestelijke gaven, maar meest, dat gij moogt profeteren. Ik snap trouwens niet dat de nieuwe bijbelvertaling dat niet heeft vertaald met "prediken". Want de interpretatie van profeteren in dit hoofdstuk is niet zozeer dat er een profetie wordt gedaan, maar integendeel dat er wordt uitgelegd, en getroost en vermaand.
Maar goed, dat gaat dus nog steeds over de gaven van God. Dat zijn de gaven die in 1 Cor. 14:12 ook worden genoemd als
middelen om de gemeente te bouwen.
Maar waar wij hier bij de door jouw benoemde middelen over spreken is iets heel anders. Waar wij over spreken zijn de gaven van de mens zelf, of de talenten van de mens. Daarover is een gelijkenis, en die gaat over een onrechtvaardige rentmeester. En ook een gelijkenis die gaat over het geld dat de heer aan de dienstknecht ten gebruike geeft. De lering is daarvan, niet dat de mens in wijsheid die gaven moet benutten om zelf heil te bewerken. Maar de lering is dat de mens de gaven moet beschouwen als onverdiend en niet van zichzelf, en als geleend kapitaal waarover wij als dienstknechten beschikken. Maar niet om van onze gaven iets moois te maken. Maar om het te bezitten als niet bezittende. Om het in te zetten als iets dat niet ons toebehoort, maar aan God en de naaste. Het zijn de gaven die in de wereld ook zijn verdeeld over de ongelovigen. Zie je dat? Maar zij bouwen er hun tijdelijk eigen heil mee, en bewerken tijdelijke eigen doelen. Maar een christen verspilt het, en maakt het op, en die denkt niet in termen van voorzichtigheid of planning of een gerichte inzet tot een bepaald doel. Want een Christen zoekt steeds opnieuw bij God, wat het toch is dat in de nieuwe situatie gevraagd wordt. Want een Christen weet dat God altijd aanwezig is en in alles voorziet - al heeft voorzien, en van ons alleen vraagt om ook te tonen aan Hem en onze omgeving dat wij deze wereld al ontsnapt zijn, en haar dood al overwonnen hebben, en haar doel reeds bereikt in Christus. Denk aan de vogels in het veld in hun onbezorgdheid; hoeveel gaat een mens niet een vogel te boven!