Auteur Topic: veranderingen gkv  (gelezen 28787 keer)

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #30 Gepost op: februari 08, 2012, 09:52:41 am »
Dit is de eerste keer dat ik schrijf op dit forum. Heb wel veel draadjes gevolgd.
Bijzonder om te lezen dat locale verschillen tussen diverse gemeenten ineens betekenen dat de hele GKV aan het 'afglijden' is (misschien hebben we in het verleden wel te hoog in de boom gezeten en dan is afglijden misschien niet zo erg)
Ik ben zelf geboren en getogen in de GKV en nog steeds van harte lid!
Ik kerk in een grote stadsgemeente die te boek staat als zeer progressief (wat dat ook betekenen mag) Ik heb meerdere malen gemerkt dat broeders en zusters uit een naburige GKV gemeente (500 meter verderop) meteen een oordeel hebben over of ik dan wel of niet goed gereformeerd zou zijn. Ook ben ik regelmatig op een in mijn ogen zeer onchristelijke manier aangesproken over zaken die in onze gemeente spelen en zelfs over de predikanten. Volgens mij zou het beter zijn om over de interpretatieverschillen op een liefdevolle manier (de ander hoger achten dan jezelf) in gesprek te gaan en elkaar te bemoedigen en te manen om te volharden in het geloof. Helaas zie ik vaak het omgekeerde gebeuren, we vechten elkaar de tent uit over allerlei zaken. Eenheid is mijn optiek niet hetzelfde als een 'mcdonalds' kerk waardoor je van te voren weet dat of je nu in Maastricht of Winschoten naar de kerk gaat het overal het zelfde is.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #31 Gepost op: februari 08, 2012, 10:03:58 am »

quote:

gaitema schreef op 07 februari 2012 om 23:02:
[...]

Zoals in de gereformeerd vrijgemaakte kerk bij ons hebben ze tegenwoordig opeens een schrift in de hand en schrijven delen van de preek over. Ook zo iets. Waarom doet men dat?
Offtopic: ik heb het wel eens als huiswerk meegekregen voor catechesatie. De week erop moest ik dan een samenvatting inleveren van de preek van zondagochtend. Achterliggende gedachte: het samenvatten van een preek zorgt voor een actieve luisterhouding en is dus een probaat middel voor geloofsgroei. :Y) Bovendien kom je beslagener ten ijs bij de preekbespreking op vereniging (al denk ik dat dat een bijkans uitgestorven traditie is).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2012, 12:03:01 pm »

quote:

Peter68 schreef op 08 februari 2012 om 09:52:
Dit is de eerste keer dat ik schrijf op dit forum. Heb wel veel draadjes gevolgd.
Bijzonder om te lezen dat locale verschillen tussen diverse gemeenten ineens betekenen dat de hele GKV aan het 'afglijden' is (misschien hebben we in het verleden wel te hoog in de boom gezeten en dan is afglijden misschien niet zo erg)
Ik ben zelf geboren en getogen in de GKV en nog steeds van harte lid!
Ik kerk in een grote stadsgemeente die te boek staat als zeer progressief (wat dat ook betekenen mag) Ik heb meerdere malen gemerkt dat broeders en zusters uit een naburige GKV gemeente (500 meter verderop) meteen een oordeel hebben over of ik dan wel of niet goed gereformeerd zou zijn. Ook ben ik regelmatig op een in mijn ogen zeer onchristelijke manier aangesproken over zaken die in onze gemeente spelen en zelfs over de predikanten. Volgens mij zou het beter zijn om over de interpretatieverschillen op een liefdevolle manier (de ander hoger achten dan jezelf) in gesprek te gaan en elkaar te bemoedigen en te manen om te volharden in het geloof. Helaas zie ik vaak het omgekeerde gebeuren, we vechten elkaar de tent uit over allerlei zaken. Eenheid is mijn optiek niet hetzelfde als een 'mcdonalds' kerk waardoor je van te voren weet dat of je nu in Maastricht of Winschoten naar de kerk gaat het overal het zelfde is.
scherp gesteld. volledig mee eens

small brother

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #33 Gepost op: februari 08, 2012, 12:53:29 pm »
@ eigen ontwikkelingen aanvaarden en ingaan:
Maar is het dan niet terechter om ook in alle openheid en eerlijkheid jezelf als kerk of groep of persoon af te vragen wat je speciaal gereformeerd vrijgemaakt maakt? Immers, als er geen reden (meer) is om verschil te maken met Christelijk Gereformeerd of NG of HHK of een evangelische kerk of een baptistische kerk, wat maakt dat je dan elke zondag weer zo bewust een onderscheid bevestigt, dat er niet hoort te zijn en er mogelijk ook niet is?

Anders gezegd: is dan niet een vraag gerechtvaardigd of je niet een sleur-vrijgemaakte bent? Het zou toch raar zijn als je actief bent in geloof en beleving, maar in je identificatie met de eenheid van Christus een sleur volgt in leer of onderscheid die enkel terug te voeren is op sleur bij jou en fouten in het verleden bij anderen?
De vrijgemaakte leer en traditie is waar je in staat. Ofwel daar sta je op en bouw je op, ofwel je staat erop en je vertrapt het. Maar daar hoort een morele duiding bij waarom je er middenin wilt staan.

Maar als we als sleur-vrijgemaakten ons niet om ons fundament in leer en belijdenis bekommeren, en onze eigen wegen gaan, hangen we niet alleen in onze eigen sleur, maar sleuren we ook anderen daarin mee. En dat is misschien goed, als de anderen dat als zeer gewenst zien. Verander dan de naam of ga samen.

Maar dan is de vraag of de enkeling die juist niet uit sleur speciaal vrijgemaakt is niet onnodig schade wordt aangedaan. Want uiteindelijk ben jij ook nog steeds vrijgemaakt, en sta je dus in de traditie en het gedachtengoed van een kerk die kiest voor God boven eenheid en voor trouw boven het volgen van allerlei wind en leer. En allerlei andere dingetjes meer, die vrijgemaakt (nog) onderscheid van andere denominaties.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2012, 01:26:30 pm door small brother »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #34 Gepost op: februari 08, 2012, 01:14:37 pm »
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt, small brother.

Wanneer iemand juist 'speciaal' vrijgemaakt is, is dat niet per se reden om zo iemand met fluwelen handschoenen te behandelen. Wanneer iemand 'speciaal' vrijgemaakt is omdat die zo van de vrijgemaakte cultuur, vorm en traditie houdt, dan heb ik er weinig geduld mee.
De 'vrijgemaakte leer', die overigens geen norm is in de GKv zoals de 3FvE (ook een regelmatig gemaakte denkfout imho), is iets anders dan vrijgemaakte traditie. De laatste mag, wanneer dat nuttig is, met het badwater weggegooid worden. Een wet die dat verbiedt is een menselijke wet.

Verder kent 'Amsterdam in beweging', een samenwerkingsverband dat veel kerkgenootschappen omspant, inderdaad ook diverse gemeenten waarvan de theologie nauwelijks verschilt (GKv, bondse PKN, CGK/NGK gemeente). Daar spelen echter wel gewoonten en tradities een rol, waar men graag aan vast houdt. Bovendien is Amsterdam groot en staan de kerken ver genoeg uit elkaar om zo 'bestaansrecht' te hebben.
Kortom, hoewel de theologische verschillen erg klein zijn is daadwerkelijk samengaan niet nuttig. We erkennen elkaar, gaan bij elkaar aan het avondmaal (tenminste met CGK/NGK gemeente), wisselen soms predikanten uit, en vinden dat voldoende. We steken liever energie in evangelisatie dan in een samenvoegproces.

small brother

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #35 Gepost op: februari 08, 2012, 02:00:02 pm »

quote:

elle schreef op 08 februari 2012 om 13:14:
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt, small brother.
Wanneer iemand juist 'speciaal' vrijgemaakt is, is dat niet per se reden om zo iemand met fluwelen handschoenen te behandelen. Wanneer iemand 'speciaal' vrijgemaakt is omdat die zo van de vrijgemaakte cultuur, vorm en traditie houdt, dan heb ik er weinig geduld mee.
Fraai is dat. Dan is het geruststellend voor ons gesprek om aan te nemen dat die zaken niet zodanig opvallen door aangenaamheid, dat we gerust mogen vertrouwen dat als iemand niet heeft gekozen voor de leer, dat hij niet enkel om die zaken vrijgemaakt zou willen worden. Dus een appèl aan jou om meer geduld te hebben met het feit dat de vrijgemaakte leer (nog) gepaard gaat met een traditie die niet de jouwe is, maar wel vrijgemaakt.

quote:

De 'vrijgemaakte leer', die overigens geen norm is in de GKv zoals de 3FvE (ook een regelmatig gemaakte denkfout imho), is iets anders dan vrijgemaakte traditie. De laatste mag, wanneer dat nuttig is, met het badwater weggegooid worden. Een wet die dat verbiedt is een menselijke wet.

Precies. Waarom wordt kunstmatig een "vrijgemaakte" kerk in stand gehouden? We zijn toch gewoon christenen? Haal de stop uit het bad met vuil water, en laat het vuile water weglopen!
Maar doe je dat niet en kies je elke week voor vrijgemaakt, dan kun je er niet omheen om je te confronteren met de onstaansreden van vrijgemaakt. Want het is precies om wat je zegt dat er zonder de onstaansreden geen basis is om een eigen kerk te hebben. Want de vrijgemaakte leer bestaat niet. Maar als hij niet bestaat, wat zit iemand dan een eigen gebouw en eigen kerkenraad en een eigen synode in stand te houden? Zo gewend om anders te zijn en in eigen kring te heersen, dat we het niet op willen geven? Of gewoon uit sleur maar zitten gebleven? Sleur-vrijgemaakten zijn vrijgemaakten die wel vrijgemaakt heten, maar eigenlijk geen affiniteit hebben met "vrijgemaakt". Ze komen alleen in die kerk omdat ze dat nu eenmaal zo gewend zijn en er hun kennissen hebben. En dan worden ze vervelend of ongeduldig als er niet wordt tegemoetgekomen aan hun redelijke eisen vanuit wat gangbaar is in andere kerken. Onderwijl veelbetekend wijzend naar die andere kerken. Vergetende dat wat ze willen dus gewoon beschikbaar is in die andere kerken. Voor elk wat wils. Je merkt: ik beantwoord het sentiment in je post.

quote:

Verder kent 'Amsterdam in beweging', een samenwerkingsverband dat veel kerkgenootschappen omspant, inderdaad ook diverse gemeenten waarvan de theologie nauwelijks verschilt (GKv, bondse PKN, CGK/NGK gemeente). Daar spelen echter wel gewoonten en tradities een rol, waar men graag aan vast houdt. Bovendien is Amsterdam groot en staan de kerken ver genoeg uit elkaar om zo 'bestaansrecht' te hebben.
Raar is dat toch dat iemand aan zijn tradities wil vasthouden; vind je niet? Waarom accepteren en bevestigen wij niet een traditie als die ergens geldt?

quote:

Kortom, hoewel de theologische verschillen erg klein zijn is daadwerkelijk samengaan niet nuttig. We erkennen elkaar, gaan bij elkaar aan het avondmaal (tenminste met CGK/NGK gemeente), wisselen soms predikanten uit, en vinden dat voldoende. We steken liever energie in evangelisatie dan in een samenvoegproces.

Maar dat is prima! Dat overkomt de PKN ook in diverse plaatsen. Daar is niets mis mee: er passen toch niet veel meer dan 1000 mensen in één kerkgebouw! Maar houd dan s.v.p. op je te identificeren en te vereenzelvigen met "vrijgemaakt". Het is dan gewoon Nederlands Christelijk Vrijgemaakt Gereformeerd. En dat verklaart dan ook hoe de grootste gemene deler aankijkt tegen de specifiek vrijgemaakte geschiedenis..  Deze post zal ik dus moeten verhuizen naar de waarheidscommissie...

En is dus de conclusie tussen ons tweeën dat de veranderingen in de GKv de verschillen voldoende hebben overbrugd die er waren met in ieder geval de CGK en de NG. Klopt dat?
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2012, 02:17:28 pm door small brother »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #36 Gepost op: februari 08, 2012, 02:29:20 pm »
Ah, nu begrijp ik je beter.
Volgens mij ontkom je niet aan een inhoudelijk theologisch kader; eentje die nader aangeeft hoe de bijbel geïnterpreteerd dient te worden. Voorbeeld daarvan zijn de 3FvE (in zichzelf niet volmaakt, imho). Binnen zo'n kader moet er vormvrijheid zijn.
Dan hebben we nu 2 dingen geconstateerd:
1: er zijn diverse kerkgenootschappen die binnen hetzelfde theologische kader vallen (zoals CGK, GKv, diverse NGKs en sommige PKNs. En nog wat andere). Ze zijn ontstaan vanuit 'engere' theologische geschillen of vanuit kerkordelijke twisten. Daarnaast zijn er verschillen in vorm per gemeente en kerkverband.
2: de GKv wordt steeds pluriformer, terwijl 't van oorsprong heel uniform was, zowel in leer als in vorm/traditie. Met pluriformiteit in vorm heb ik geen moeite, ik zie dat niet als afglijden. Met pluriformiteit in leer heb ik weinig moeite, zolang het binnen de kaders blijft (zoals nu door 3FvE verwoord worden). Met de kanttekening dat de leer door de kerkenraad bewaakt wordt maar niet dwingend opgelegd dient te worden aan leden (hoewel dat een kerkordelijk bepaalde regel is).

Volgens mij is het geen probleem om gemeenten binnen een kerkverband te hebben met heel verschillende vormen terwijl ze het theologisch kader delen. 'Herkenbaarheid' vind ik geen vereiste wanneer dat alleen om vorm gaat.

Kortom: wat mij betreft gaan allerlei gemeenten samen die nu nog bij verschillende kerkverbanden horen, mits het theologische kader gedeeld wordt. En mogen tegelijk allerlei gemeenten opsplitsen wanneer er geen gezamenlijk gewenste vorm gevonden kan worden.

Bezield christen zijn kan zich op veel manieren uiten. Dat hoeft niet per se samengeperst te worden in 1 dienst met van alles wat en niets heel goed. De een zingt liever psalmen bij orgel waar de ander een op diezelfde psalm gebaseerd opwekkingslied zingt bij gitaar en cajon. Wanneer we het doen ter ere van God is het goed.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #37 Gepost op: februari 08, 2012, 02:38:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 februari 2012 om 00:09:
[...]
Nee, het gaat veel dieper. Een intens gewrocht geloof verwordt tot handopheffen en opwekking zingen hier en daar. Sommige gemeenten weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om de mensen in de zaal te krijgen.
Ik betwijfel ten zeerste of dat goed is. Vaak vervaagd de grens met de "evangelicale" richting en verdwijnen mensen alsnog in die richting.
Domweg gereformeerd in leer en leven lijkt niet meer mogelijk. We moeten als kerkenraden de meest gekke dingen maar toelaten omdat er "vraag" naar is.
Jezus heeft nimmer gereageerd op dat soort zaken en ik pleit (binnen GL mag dat lekker!) voor een gedegen gereformeerde theologie en een idem dito praxis in de kerken.
Kappen met al dat moderne gedoe en weer gewoon kerk zijn aub: een gemeenschap die leeft met en vanuit God.
In plaats van de handen in de lucht kun je ze ook maatschappelijk uit de mouwen steken lijkt mij!!!

Waarbij ik nadrukkelijk niet zeg dat het één (handopheffen etc.) niet mag of niet hoort. Ik zou het graag binnen de kaders van geloof in plaats van gevoel willen houden.

Dan heb ik een mooie kerk voor je als voorbeeld. De Hervormde kerk Hellendoorn, voordat het PKN werd. Zo confessioneel Hervormd als maar kan. Staat als redelijk stijf en zwaar te boek. Twee ochtenddiensten en een avonddienst. Tot voor kort geen enkele bijzondere dienst, behalve dan soms een oecumenische met de katholieken. Recht in de leer. Volle kerken, maar ondanks dat met slechts weinig jeugd. Het is vooral de oudere mensen vanaf een jaar of 40 a 50 dat de kerk vult.
Het heeft dus met de mensen zelf te maken. Niets met de opwekkingsliederen.
Maar ik kan me wel een beeld voorstellen van een gemeenschap dat eerst alles strak onder de teugels had, waarin iedereen gewoon vanzelfsprekend meedeed. Je ging mee naar de kerk, ging mee naar de club en naar de cathegesatie. Daar werd niet over gesproken, dat deed je gewoon. Als dan iets nieuws als "evangelisch" komt wordt er gesproken over zelf een keuze maken en dan blijken velen die eerst vanzelfsprekend gewoon mee deden toch een keuze te gaan maken tegen God. Maar ik geloof dat die mensen die afvloeien dat doen, omdat zij niet bij Jezus horen. Zo simpel is dat. In deze tijd zijn de verlijdingen groot, als de teugels van het christendom dat de wetteloze mens nog verborgen houdt uit plichtmatig besef wat los gaat vieren, dan schiet het geheel direct los en verlaat het grote gros de kerk. Dat is ook in de bijbel voorspeld. Dan zal de wetteloze mens openbaar worden. Mensen die voorheen nog bij God leken te horen, moeten er opeens niets meer van weten.
Ik ken ze bij ons ook in de kerk. Zij die vroeger letterlijk victorie kraaiden over dat je niet mocht hokken en dat het niet christelijk was om met ene thema-avond van een christelijke muziekvereniging wat militaire atributen in de zaal laat komen, omdat het niet christelijk zou zijn, die verlaten juist de kerk. De eerste is juist zelf gaan samen wonen en de tweede is gewoon een verstokte atheïst geworden die als leraar in de klas (waar mijn broertje in zat) nog daar volgens mijn broertje zei: "en dan heb je ook nog van die mensen die in een God geloven, nou waar is die dan?"
Hij zat vroeger elke zondag in de kerk.

Riemer: in de bijbel staat ook: we horen niet bij de mensen die God verlaten, maar bij de genen die volhouden. Dat is ook met betrekking hierop. Vormgeloof is er veel, maar als het niet goed doorvoed is vanuit het hart, dan lopen die genen zo weg als ze de kans krijgen. In onze kerk verlaten er ook velen de kerk als hun ouders komen te overlijden, waardoor de sociale controle wegvalt. Zo is er een grote groep vijftigers die de kerk steeds verlaat.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2012, 05:43:29 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #38 Gepost op: februari 08, 2012, 02:43:12 pm »

quote:

elle schreef op 08 februari 2012 om 10:03:
[...]
Offtopic: ik heb het wel eens als huiswerk meegekregen voor catechesatie. De week erop moest ik dan een samenvatting inleveren van de preek van zondagochtend. Achterliggende gedachte: het samenvatten van een preek zorgt voor een actieve luisterhouding en is dus een probaat middel voor geloofsgroei. :Y) Bovendien kom je beslagener ten ijs bij de preekbespreking op vereniging (al denk ik dat dat een bijkans uitgestorven traditie is).
Oh, dus het wordt minder. Ik leer weer nieuwe dingen :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2012, 12:24:11 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 februari 2012 om 23:45:

Nee, ik heb het idee dat er steeds vaker vanuit de mens en het gevoel gedacht wordt en dat het christocentrische meer en meer verdwijnt en het "ikcentrische" er voor in de plaats aan het komen is.

Was de GKv 'vroeger' wel christocentrisch dan?

Met individualiteit is imho niet zo veel mis zolang het maar niet ontaardt in individualisme.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2012, 12:36:54 am »

quote:

Peter68 schreef op 09 februari 2012 om 00:24:
[...]

Was de GKv 'vroeger' wel christocentrisch dan?
Zolang ik mij kan heugen wel maar ja: dat is niet zo ellenlang :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2012, 12:38:28 am »

quote:

gaitema schreef op 08 februari 2012 om 14:38:
[...]

Dan heb ik een mooie kerk voor je als voorbeeld. De Hervormde kerk Hellendoorn, voordat het PKN werd. Zo confessioneel Hervormd als maar kan. Staat als redelijk stijf en zwaar te boek. Twee ochtenddiensten en een avonddienst. Tot voor kort geen enkele bijzondere dienst, behalve dan soms een oecumenische met de katholieken. Recht in de leer. Volle kerken, maar ondanks dat met slechts weinig jeugd. Het is vooral de oudere mensen vanaf een jaar of 40 a 50 dat de kerk vult.
Het heeft dus met de mensen zelf te maken. Niets met de opwekkingsliederen.
Maar ik kan me wel een beeld voorstellen van een gemeenschap dat eerst alles strak onder de teugels had, waarin iedereen gewoon vanzelfsprekend meedeed. Je ging mee naar de kerk, ging mee naar de club en naar de cathegesatie. Daar werd niet over gesproken, dat deed je gewoon. Als dan iets nieuws als "evangelisch" komt wordt er gesproken over zelf een keuze maken en dan blijken velen die eerst vanzelfsprekend gewoon mee deden toch een keuze te gaan maken tegen God. Maar ik geloof dat die mensen die afvloeien dat doen, omdat zij niet bij Jezus horen. Zo simpel is dat. In deze tijd zijn de verlijdingen groot, als de teugels van het christendom dat de wetteloze mens nog verborgen houdt uit plichtmatig besef wat los gaat vieren, dan schiet het geheel direct los en verlaat het grote gros de kerk. Dat is ook in de bijbel voorspeld. Dan zal de wetteloze mens openbaar worden. Mensen die voorheen nog bij God leken te horen, moeten er opeens niets meer van weten.
Ik ken ze bij ons ook in de kerk. Zij die vroeger letterlijk victorie kraaiden over dat je niet mocht hokken en dat het niet christelijk was om met ene thema-avond van een christelijke muziekvereniging wat militaire atributen in de zaal laat komen, omdat het niet christelijk zou zijn, die verlaten juist de kerk. De eerste is juist zelf gaan samen wonen en de tweede is gewoon een verstokte atheïst geworden die als leraar in de klas (waar mijn broertje in zat) nog daar volgens mijn broertje zei: "en dan heb je ook nog van die mensen die in een God geloven, nou waar is die dan?"
Hij zat vroeger elke zondag in de kerk.
Ik heb geen idee wat je me hiermee wilt duidelijk maken...

quote:

Riemer: in de bijbel staat ook: we horen niet bij de mensen die God verlaten, maar bij de genen die volhouden. Dat is ook met betrekking hierop. Vormgeloof is er veel, maar als het niet goed doorvoed is vanuit het hart, dan lopen die genen zo weg als ze de kans krijgen. In onze kerk verlaten er ook velen de kerk als hun ouders komen te overlijden, waardoor de sociale controle wegvalt. Zo is er een grote groep vijftigers die de kerk steeds verlaat.
Wat wil je hiermee zeggen?
Mail me maar als je wat wilt weten

meribel

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #42 Gepost op: februari 09, 2012, 09:36:09 am »

quote:

small brother schreef op 08 februari 2012 om 12:53:
@ eigen ontwikkelingen aanvaarden en ingaan:
Maar is het dan niet terechter om ook in alle openheid en eerlijkheid jezelf als kerk of groep of persoon af te vragen wat je speciaal gereformeerd vrijgemaakt maakt? Immers, als er geen reden (meer) is om verschil te maken met Christelijk Gereformeerd of NG of HHK of een evangelische kerk of een baptistische kerk, wat maakt dat je dan elke zondag weer zo bewust een onderscheid bevestigt, dat er niet hoort te zijn en er mogelijk ook niet is?

Anders gezegd: is dan niet een vraag gerechtvaardigd of je niet een sleur-vrijgemaakte bent? Het zou toch raar zijn als je actief bent in geloof en beleving, maar in je identificatie met de eenheid van Christus een sleur volgt in leer of onderscheid die enkel terug te voeren is op sleur bij jou en fouten in het verleden bij anderen?
De vrijgemaakte leer en traditie is waar je in staat. Ofwel daar sta je op en bouw je op, ofwel je staat erop en je vertrapt het. Maar daar hoort een morele duiding bij waarom je er middenin wilt staan.

Maar als we als sleur-vrijgemaakten ons niet om ons fundament in leer en belijdenis bekommeren, en onze eigen wegen gaan, hangen we niet alleen in onze eigen sleur, maar sleuren we ook anderen daarin mee. En dat is misschien goed, als de anderen dat als zeer gewenst zien. Verander dan de naam of ga samen.

Maar dan is de vraag of de enkeling die juist niet uit sleur speciaal vrijgemaakt is niet onnodig schade wordt aangedaan. Want uiteindelijk ben jij ook nog steeds vrijgemaakt, en sta je dus in de traditie en het gedachtengoed van een kerk die kiest voor God boven eenheid en voor trouw boven het volgen van allerlei wind en leer. En allerlei andere dingetjes meer, die vrijgemaakt (nog) onderscheid van andere denominaties.

ik denk dat je een heel terechte vraag stelt of er niet heel veel sleur-vrijgemaakten zijn. Misschien ben ik er wel zo eentje. En dan weet ik nog een héél klein beetje van de oorzaak van de scheuring in 1944 maar onder leeftijdsgenoten is die kennis zo goed als helemaal niet aanwezig.
Velen bij mij in de kerk zouden volgens mij net zo goed cgk of ngk kunnen zijn, in ieder geval het verschil tussen die kerkverbanden en gkv? Dat is in de meeste gevallen onbekend.

Toch uit traditie wordt er wel aan heel veel vastgehouden zoals bijv. kinderen naar de 'eigen' basisschool. Absoluut geen kindernevendienst of iets wat daar op lijkt. En meer van dat soort tradtionele dingen. ( ja, allemaal je eigen boekjes mee in de dienst ook al is er een beamer, en natuurlijk meepennen met de preek. Dat is overigens heel handig )

Wat ik zo moeilijk vind is dat er onder 30- - ers dus weinig benul is over de vrijgemaakte geschiedenis terwijl bij veel ouderen in de kerk de vrijmaking nog redelijk vers op het netvlies ligt. Het dorp hier is erdoor in 2-en gescheurd en er is nog immer een lid bij ons in de kerk die naar de gkv gaat en haar man al hun hele huwelijk naar de inmiddels pkn. Is dat allemaal voor niets geweest? Zo'n gevoel bekruipt me. Als die misére toen, dat familieleed, die koudheid dat mensen onderling niet meer met elkaar spraken....
Als nu de jeugd ( mensen tot 30 bedoel ik )  niet eens de redenen weten of kennen van de vrijmaking?

Peter68

• Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #43 Gepost op: februari 09, 2012, 09:49:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 februari 2012 om 00:36:
[...]
 Zolang ik mij kan heugen wel maar ja: dat is niet zo ellenlang :)

Heb je dan echt het idee dat er een verschuiving is van Christus naar "ik"?
Ik herken dat namelijk niet.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
veranderingen gkv
« Reactie #44 Gepost op: februari 09, 2012, 09:52:19 am »
Weten de ouders van die jongere generatie eigenlijk nog wel waar het om ging, of weten zij het ook niet zo goed meer en zetten ze zich af tegen de (vermeende?) starheid van de generatie boven hen? Is het reëel om alleen van de 30--ers te zeggen dat ze niet meer weten waar het om ging, of hebben de eerdere generaties op dat punt steken laten vallen?
computerfout: een vreemde een in de byte