Ik wil wel even advocaat van de duivel spelen hoor.

" class="smiley" />
Je hebt toen je kinderen gedoopt werden belooft dat je ze
"bij het opgroeien in
deze leer naar vermogen zult onderwijzen en laten onderwijzen". Schoolkeuze is daar een belangrijk onderdeel van, en 'naar vermogen' betekend dat het feit dat het allemaal iets verder weg is onvoldoende reden is je kinderen niet naar een fatsoenlijke school te sturen. Als je dan voor een niet vrijgemaakte school kiest is het niet meer dan logisch dat je die keuze moet verdedigen. Ik ben geen ouderling, maar ik zou er ook naar vragen (en niet tevreden zijn met 'het is zo onhandig'). Ik zou ook verwachten dat je, als de school van je kinderen, om wat voor reden dan ook, te kort schiet in het christelijke karakter dat je dan kunt vertellen hoe je dat gaat aanvullen.
En dan heb ik m'n kinderen niet op de vrijgemaakte school zitten en in ons geval is die maar 8km verderop.

Maar dat heb ik alleen maar gedaan omdat er een 'degelijke' hervormde basisschool in het dorp is. Die acht ik wat het christelijke betreft gelijkwaardig aan de vrijgemaakte school en daarmee voldoet hij wat mij betreft aan het 'naar vermogen laten onderwijzen'.
Daarnaast heeft die een aantal andere voordelen, waarvan de belangrijkste wat mij betreft is dat mijn kinderen beter dan ik leren omgaan met verschillen tussen christenen. Hopelijk draagt dat een beetje bij aan wat meer kerkelijke eenheid bij de volgende generatie.
Ik ben ook wezen kijken bij een algemeen protestantse school. Toen ik daar vroeg naar de godsdienst lessen keken ze me heel verbaasd aan. Als dat de enige andere optie was geweest dan had ik die 8km voor lief genomen.
Overigens ben ik er best wel eens naar gevraagd, maar het heeft volgens mij nooit meer dan 5 minuten gekost om het uit te leggen.