Auteur Topic: Veranderingen in de GKv  (gelezen 3553 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Gepost op: februari 09, 2012, 10:58:36 pm »
In de genoemde draad heeft Elle een modbreak gedaan met de volgende tekst:

quote:

elle schreef op 09 februari 2012 om 22:30:
[mbr]Enkele meta-posts en een one-liner verwijderd.
Het blijft natuurlijk verstandig om de goede discussievormen in acht te blijven nemen. (En ja, rethorische vragen kunnen neerbuigend overkomen.)[/]
Ik zou het zeer waarderen als je dan ook de bron verwijderd:
gaitema in "veranderingen gkv"
en
gaitema in "veranderingen gkv"

Ik heb op geen enkele wijze een retorische vraag gesteld, ik heb een voorbeeld gegeven. Niets meer dan dat.  :(
Mail me maar als je wat wilt weten

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #1 Gepost op: februari 09, 2012, 11:07:06 pm »

quote:

Precies: de verleiding. En wat kenmerkt dat die verleiding?....
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #2 Gepost op: februari 09, 2012, 11:07:11 pm »
En wanneer we morgen opstaan, zijn we alles weer vergeten.
Dat is een bijbelse princiepe  :P
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2012, 11:09:56 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2012, 12:03:24 am »

quote:

Hier zegt Gaitema niets over en ik heb alleen maar gevraagd wat de verleiding dan is.
Gaitema gaat daar op in met een lange lijst zaken overigens waarbij op te merken valt dat het om verleidingen gaat die hij praktisch ziet. Ik zou ze samen kunnen vatten als "aardse dingen".

Daarna komt er een tekst van hem met woorden als "Ben je soms doof voor wat ik schrijf? Hoe vaak moet ik je vertellen dat we geen ene bliksem met die dominee te maken hebben die belijd dat er geen God bestaat? Je doet het er gewoon om. " (09-02, 17:48u)
Waarover ik kan aangeven dat de PKN wel degelijk handvat heeft om de man aan te pakken maar daar GING het niet om. Het ging om veranderingen ten opzichte van vroeger.

Daarna "Wat zijn dat voor een onnozele vergelijkingen!"
en "Bovendien bewijs je hiermee dat de leer van de uitverkiezing niet klopt." (een leugen en niet meer dan dat!)
Beide zijn opmerkingen die nergens over gaan omdat hij domweg mijn post niet gelezen blijkt te hebben.

Dezelde dag om 19:16u
"Dan moet jij niet iedere keer me zitten intimideren met die atheïstische dominee uit Zeeland, want daarmee schiet jij steeds de kogel door de PKN-kerk, iedere keer als ik met iets uit de PKN kom. "

Ik intimideer niet, ik geef een voorbeeld. Niets meer dan dat

en
"Vervolgens stelde ik vragen over je eigen achtergrond dat immers in onze PKN ligt, aangezien jullie ooit uit onze kerk zijn weg gelopen." (wederom een leugen, ik kom daar op terug).
en "Het staat mij totaal niet aan dat je met die kuldominee uit Zeeland iedere keer komt opdraven "
De term "kuldominee" mag hij zelf verantwoorden, Hendriks is prima bereikbaar via email. Ik heb die term niet genoemd en wens me ook verre te houden van dat soort aantijgingen.

Moet ik nog verder gaan?
Het is hier kennelijk not done om als gereformeerde in het subforum Gereformeerd Leven enige vragen te stellen over wat ooit gereformeerd was.
Een eenvoudig voorbeeld:
Gaitema roept dat de GKv weggelopen is uit de toemanlig gereformeerde kerken.
Dat is echter pertinent onjuist. Prof. K. Schilder en de zijnen zijn niet weggelopen namelijk.
Ik wil gaitema daarom aanraden om "Kerkgeschiedenis" van Exalto eens te gaan lezen.  Een zeer toegankelijk boek uit de hoek van de gereformeerde bond binnen de PKN. Zijn kerk.
Een schrijver / docent uit de PKN die heel helder is over zaken als de vrijmaking 1944: de mensen die later de GKv vormden werden geslachtofferd.
Weggelopen uit de toenmalig gereformeerde kerk? Niet dus. Historisch gezien onjuist.
Gaitema brult wel maar de onderliggende feiten uit de geschiedenis lijkt hij niet te kennen.
Het is exact wat anderen in die draad zeggen: er is een grandioos gebrek aan kennis.

Je (Elle) inbreken is daarmee voor mij beslist niet acceptabel aangezien je de opmerkingen van Gaitema domweg laat staan.

En nogmaals: ik heb geen enkel beeld van zijn kerkelijke gemeente en heb daar geen enkele opmerking over gemaakt.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2012, 12:26:24 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2012, 12:06:16 am »

quote:

gaitema schreef op 09 februari 2012 om 23:17:
Ooooh, de begeerten lagen op de loer vandaag.
Ik voelde woede en jaloezie!
Ach, lieve Heer, ontferm U over ons, nu in dit uur van de verzoeking.

quote:

gaitema schreef op 09 februari 2012 om 23:07:
En wanneer we morgen opstaan, zijn we alles weer vergeten.
Dat is een bijbelse princiepe  :P

Bijbels principe is ook dit: psalm 19:15 en Job 15:6

Wees gegroet!
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2012, 12:16:32 am door Riemer Lap »

rtfm08

• Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2012, 10:46:45 am »
@Riemer:kijk eens naar buiten ! De zon schijnt,ga nog even lekker schaatsen want volgende week is het allemaal anders.

Mijn advies is dat jij je niet hoeft lopen te verdedigen (dat hoeft mi niemand hier) en dat er blijkbaar gevoelige zaken soms naar boven komen.

Veel,heel veel heeft mi inderdaad te maken met geen kennis meer hebben of gebrek aan kennis ! Dit zal alleen maar toenemen omdat de accenten op een ander vlak komen te liggen.(de jeugd zelf geeft ook aan dat de kannis te beperkt is dus wellicht een mooie uitdaging)

Daarnaast is communicatie,geschreven woord soms lastig want de een leest b terwijle je met schrijven a wou aangeven en voordat je het weet zit je in een verhitte discussie.

Lastig dus van tijd tot tijd.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2012, 12:02:53 pm »
Het is vrij duidelijk. Er zijn 3 posts verwijderd die totaal niets aan de discussie bijdroegen. Er staan nog wat posts die misschien deels wat toevoegen, en deels misschien niet door de beugel kunnen. Dat kan best zijn, maar 'hij deed het ook' of 'hij lokte het uit' is op dit forum nooit een argument. Dus is het nog steeds terecht dat betreffende posts verwijderd zijn.

Als je vindt dat een bepaalde post niet door de beugel kan, maak dan een topic-report aan, dan kijken we wat we eraan kunnen doen. Maar in het topic zelf reageren is not-done.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2012, 02:40:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 10 februari 2012 om 00:06:
[...]

[...]

Bijbels principe is ook dit: psalm 19:15 en Job 15:6

Wees gegroet!
Je bent me der eentje.  :D

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2012, 02:49:46 pm »
Over kennis gesproken",      
De tekst van de dag:
2 Timoteüs 2: 11-26

11 Het woord is betrouwbaar: immers, indien wij met Hem gestorven zijn, zullen wij ook met Hem leven; 12 indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen; indien wij Hem zullen verloochenen, zal ook Hij ons verloochenen; 13 indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw, want Zichzelf verloochenen kan Hij niet.
 De houding tegenover de dwaalleraars

14 Blijf dit in herinnering brengen en betuig in de tegenwoordigheid van God, dat men geen woordenstrijd moet voeren, die tot niets nut is, (ja) verderf brengt aan wie ernaar horen. 15 Maak er ernst mede u wèl beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid. 16 Maar vermijd de onheilige, holle klanken; want zij zullen de goddeloosheid nog verder drijven, 17 en hun woord zal voortwoekeren als de kanker. Tot hen behoren Hymeneüs en Filetus, 18 die uit het spoor der waarheid geraakt zijn met hun bewering, dat de opstanding reeds heeft plaatsgehad, waardoor zij het geloof van sommigen afbreken. 19 En toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en: Een ieder, die de naam des Heren noemt, breke met de ongerechtigheid. 20 Doch in een groot huis zijn niet alleen voorwerpen van goud en van zilver, maar ook van hout en van aardewerk, en wel deels met eervolle, deels met minder eervolle bestemming; 21 indien iemand zich nu hiervan gereinigd heeft, zal hij een voorwerp zijn met eervolle bestemming, geheiligd, bruikbaar voor de eigenaar, voor iedere goede taak gereed. 22 Schuw de begeerten der jeugd en jaag naar gerechtigheid, naar trouw, naar liefde en vrede met hen, die de Here aanroepen uit een rein hart. 23 Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen; 24 en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig, 25 met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. Het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren 26 en, ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem, (losgekomen) uit de strik des duivels, die hen gevangen hield.

Uit: NBG-vertaling 1951
 © 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Laten we ons best doen, in vertrouwen op Hem die ons er in bij wil staan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2012, 03:15:07 pm »
Even kort weergeven waar het me begon te irriteren gisteren:
Ik keek naar de opmerking van Riemer over de evangelische beweging binnen de gkv, dat volgens mij trouwens wat anders is dan de evangelische beweging buiten de calvanistische kerken. Ook wat anders dan de charismaten binnen de Rooms Katholieke kerk die vooral katholiek van leer zijn.
Los daar van, kom ik voor mijn verweer met een situatie bij ons locaal binnen een oerdegelijke confessionele hervormde kerk voor ze PKN werden. Als reactie daarop krijg ik Hendrikse voorgeschoteld, alsof we de leegloop te danken hebben aan onze samenwerking met hem. zo kwam dat op mij over, als een onterechte aantijging. In het ND heb ik overigens een artikel gelezen van een jonge theologe van ergens achter in de dertig die als rechterhand van Plaisier als scriba ten tijde van het gedoe rondom Hendrikse in de top van de PKN zat. Zij als stevig confessioneel met evangelische bevlogenheid voelde zich ontiegelijk machteloos destijds. Ze konden volgens haar woorden niets doen, omdat het aan de afdeling Zeeland was wat ze er mee deden. Dat geloof ik wel. bij ons plaatselijk heb je ook last van dit voormalige hervormde model binnen de PKN. elke wijk is zelfstandig. Hoewel de gemeente in zijn geheel in principe tegen homo's de zegen te geven tijdens hun huwlijk zijn, is één wijk van onze gemeente voor en mag het als wijk daarom uitvoeren, terwijl de andere twee wijken dat niet mag doen. Daar kan je als locale kerkenraad kerkrechtelijk weinig tegen doen. Of je moet de hele wijk er uit willen zetten of zo.
Eerlijk gezegd lijkt me onze gemeente daar te pluriform voor om dat te doen.

Wat de uitverkiezing betreft:
als Rijssen als reformatorische stad voor meer dan een kwart op zondag in de kerk zit en in Rotterdam gaat amper 3 procent van de bevolking naar de kerk, dan verraad het mij dat niet al de kerkgangers in Rijssen bij God kunnen horen als ze uitverkozen zijn of dat er een eigen keuze in het spel zit. Daarom geloof ik niet in op die manier in de uitverkiezing, dat hele gereformeerd gezinde kerken vol zitten uit zijn wil en anderen helemaal leeg stromen. Hoe valt het te rechtvaardigen dat God Rotterdam zo onder zou stellen onder Rijssen? Toch alleen als er iets meer te verklaren valt dan een uitverkiezing?

Wel is er iets als Gods zegen, dat van hier naar daar gaat en mensen de ogen opent. In de EO-gids staat deze week een artikeltje waarin vermeld staat dat er best wat orthodoxe joden in Israël tegenwoordig in Jezus/Jeshua als de Messias geloven, zonder zich aan te sluiten bij de messiaanse joden of de christenen. Deze orthodoxe joden weten dat ook van elkaar. Dat is iets wat veel christenen niet weten.
Dit geeft voor mij persoonlijke een openbaring weer van woorden die Paulus al sprak. Hij schreef immers in zijn brieven dat het heil van de joden naar de heidenen zijn gegaan vanwege de ontrouw van de joden, maar dat wanneer de heidenen ontrouw worden, het heil ook weer naar de joden gaat, zodat een ieder bewust wordt afhankelijk te zijn van Zijn genade. God is de bedekking over de joden aan het wegnemen, vanwege de ontrouw van de heidenen in deze tijd.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2012, 03:30:44 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #10 Gepost op: februari 10, 2012, 03:32:04 pm »
Achteraf gezien schoot ik uit mijn slof. Vast wel voor te stellen, als je evangelische en pkn-achtergrond pijnlijk ter discussie staat. Maar toch, wijsheid komt met de jaren.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2012, 03:32:38 pm door gaitema »

rtfm08

• Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #11 Gepost op: februari 10, 2012, 07:43:01 pm »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2012 om 15:32:
Maar toch, wijsheid komt met de jaren.
Iemand noemde dat ooit:voortschrijdend inzicht  ;)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #12 Gepost op: februari 11, 2012, 12:46:58 am »

quote:

gaitema schreef op 10 februari 2012 om 15:32:
Achteraf gezien schoot ik uit mijn slof. Vast wel voor te stellen, als je evangelische en pkn-achtergrond pijnlijk ter discussie staat. Maar toch, wijsheid komt met de jaren.

Nogmaals Gaitema: jouw achtergrond stond niet ter discussie. Wat wel opvalt overigens is dat jij de VEG verbind met "evangelisch" maar dat ik je niet hoor over het feit dat het "evangelische" in de VEG niets te maken heeft (historisch gezien) met de huidige evangelie gemeenten zoals de vrije baptisten.
De VEG zijn eerder "vrijzinnig" te noemen ( ontkennen van de triniteit van God bv.) die qua oorsprong en andere zaken lijnrecht tegenover de bijbelse en gereformeerde leer stonden. De beste dominee uit Ermelo is niet zomaar afgezet maar met een reden. Dat hoor en lees ik niet op de site die je aangeeft en in je eigen informatie.
Je opmerking dat de GKv ontstaan is uit die kringen is en blijft historisch onbewijsbaar en is tot op heden niet van bewijs voorzien.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #13 Gepost op: februari 11, 2012, 12:48:02 am »

quote:

rtfm08 schreef op 10 februari 2012 om 19:43:
[...]

Iemand noemde dat ooit:voortschrijdend inzicht  ;)
Ik noem dat totaal anders....
Iets met klokken horen luiden en klepels niet kunnen vinden  :X

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Veranderingen in de GKv
« Reactie #14 Gepost op: februari 11, 2012, 11:09:08 am »
Modbreak:
Dit topic gaat allang niet meer over feedback op moderatie, en gaat dus dicht.