quote:
Hier zegt Gaitema niets over en ik heb alleen maar gevraagd wat de verleiding dan is.
Gaitema gaat daar op in met een lange lijst zaken overigens waarbij op te merken valt dat het om verleidingen gaat die hij praktisch ziet. Ik zou ze samen kunnen vatten als "aardse dingen".
Daarna komt er een tekst van hem met woorden als "Ben je soms doof voor wat ik schrijf? Hoe vaak moet ik je vertellen dat we geen ene bliksem met die dominee te maken hebben die belijd dat er geen God bestaat? Je doet het er gewoon om. " (09-02, 17:48u)
Waarover ik kan aangeven dat de PKN wel degelijk handvat heeft om de man aan te pakken maar daar GING het niet om. Het ging om veranderingen ten opzichte van vroeger.
Daarna "Wat zijn dat voor een onnozele vergelijkingen!"
en "Bovendien bewijs je hiermee dat de leer van de uitverkiezing niet klopt." (een leugen en niet meer dan dat!)
Beide zijn opmerkingen die nergens over gaan omdat hij domweg mijn post niet gelezen blijkt te hebben.
Dezelde dag om 19:16u
"Dan moet jij niet iedere keer me zitten intimideren met die atheïstische dominee uit Zeeland, want daarmee schiet jij steeds de kogel door de PKN-kerk, iedere keer als ik met iets uit de PKN kom. "
Ik intimideer niet, ik geef een voorbeeld. Niets meer dan dat
en
"Vervolgens stelde ik vragen over je eigen achtergrond dat immers in onze PKN ligt, aangezien jullie ooit uit onze kerk zijn weg gelopen." (wederom een leugen, ik kom daar op terug).
en "Het staat mij totaal niet aan dat je met die kuldominee uit Zeeland iedere keer komt opdraven "
De term "kuldominee" mag hij zelf verantwoorden, Hendriks is prima bereikbaar via email. Ik heb die term niet genoemd en wens me ook verre te houden van dat soort aantijgingen.
Moet ik nog verder gaan?
Het is hier kennelijk not done om als gereformeerde in het subforum Gereformeerd Leven enige vragen te stellen over wat ooit gereformeerd was.
Een
eenvoudig voorbeeld:
Gaitema roept dat de GKv weggelopen is uit de toemanlig gereformeerde kerken.
Dat is echter pertinent onjuist. Prof. K. Schilder en de zijnen zijn niet weggelopen namelijk.
Ik wil gaitema daarom aanraden om "Kerkgeschiedenis" van Exalto eens te gaan lezen. Een zeer toegankelijk boek uit de hoek van de gereformeerde bond binnen de PKN. Zijn kerk.
Een schrijver / docent uit de PKN die heel helder is over zaken als de vrijmaking 1944: de mensen die later de GKv vormden werden geslachtofferd.
Weggelopen uit de toenmalig gereformeerde kerk? Niet dus. Historisch gezien onjuist.
Gaitema brult wel maar de onderliggende feiten uit de geschiedenis lijkt hij niet te kennen.
Het is exact wat anderen in die draad zeggen:
er is een grandioos gebrek aan kennis.
Je (Elle) inbreken is daarmee voor mij beslist niet acceptabel aangezien je de opmerkingen van Gaitema domweg laat staan.
En nogmaals: ik heb geen enkel beeld van zijn kerkelijke gemeente en heb daar geen enkele opmerking over gemaakt.