Auteur Topic: Twijfel en ongeloof als vorm van vasten?  (gelezen 3809 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Twijfel en ongeloof als vorm van vasten?
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2012, 04:10:56 pm »
* E-line ziet een link met de discussie in de draad over veranderingen in de gkv: mensgericht, wat heb ik eraan, niet vragen naar wat God ervan vindt... wellicht is dit hier extremer dan de besproken dingen in die andere draad.
Ik moest er iig aan denken.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2012, 04:23:08 pm »
Nunc, daar heb je dan weer gelijk ik.
Blijft natuurlijk wel de vraag of het behandelen van zo'n boekje impliceert dat de blogger er achter zou staan. (Ik krijg het boekje niet te zien.)
Oja, toch wel... Dan zal ik het opnieuw verwoorden: 'Blijft natuurlijk de vraag of het behandelen van zo'n boekje impliceert dat de blogger er achter de inhoud van elk citaat zou staan.'
Maar de oproep om niet te bidden bevreemdt mij ook. Temeer omdat diverse citaten ter overdenking uit een gebed komen.
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2012, 04:36:00 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Willem1000

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: maart 05, 2012, 02:16:05 am »

quote:

Qohelet schreef op 23 februari 2012 om 19:16:
[...]

Wat denken jullie? Is dit een goede manier om te groeien in geloof? Om je voor te bereiden op het feest van Pasen?

Ik zou eens zeggen, als je de Bijbel 100% naleeft dan ga je zeker groeien in geloof van Here God.Je hoeft niet voor te bereiden, laat je hart open voor Jezus en de rest gaat vanzelf.

Dat overige Christelijke traditie heeft niets mee te maken, lees gewoon de Bijbel laat de Heilige Geest je leiden.

Moge Here je zegenen in Jezus naam.
Jezus is God in vlees, aanvaard Jezus en je zal gered worden!!

Willem1000

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: maart 05, 2012, 02:28:47 am »

quote:

E-line schreef op 23 februari 2012 om 19:34:
hmm als geloof een relatie is... gekke relatie krijg je dan!
Parallel: ik zeg mijn huwelijk (tijdelijk) op 'pauze', zeg tegen mijn man: de komende 40 dagen ga ik even kijken hoe het zou zijn als ik niet (met jou) getrouwd ben, ik ga ervan uit dat ik na die 40 dagen vanzelf weer bij jou terugkom.
Sorry, maar dat past toch niet bij een huwelijk?!

Beste E-line, ik wil je even gerust stellen dat een relatie met God puur Geestelijk is, Christelijke geloof is een geestelijke geloof. Geen zorgen over je relatie met je man op te geven voor 40 dagen onzin te vasten:)

Jij en je man zijn samen een vlees, wees goed voor elkaar en God zal gelukkig zijn.

Moge de Here jullie zegenen in Jezus naam.
Jezus is God in vlees, aanvaard Jezus en je zal gered worden!!

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: maart 05, 2012, 09:28:43 pm »

quote:

Willem1000 schreef op 05 maart 2012 om 02:28:

Beste E-line, ik wil je even gerust stellen dat een relatie met God puur Geestelijk is, Christelijke geloof is een geestelijke geloof.

Maar wat zegt de bijbel en de Kerk?

"Het is duidelijk dat een mens door daden wordt gerechtvaardigd en niet alleen door geloof" (Jak 2:24)

quote:

Geen zorgen over je relatie met je man op te geven voor 40 dagen onzin te vasten

Even kijken wat Jezus (en de Kerk) zegt:

"... Maar er zullen dagen komen dat de bruidegom van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten." (Matt 9:15)

"Maar als jij vast, zalf dan je hoofd en was je gezicht, ...en je Vader, die in het verborgene ziet, zal het je lonen." (Matt 6:17-18)
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: maart 06, 2012, 02:32:48 pm »

quote:

St. Ignatius schreef op 05 maart 2012 om 21:28:
[...]
Even kijken wat Jezus (en de Kerk) zegt:

"... Maar er zullen dagen komen dat de bruidegom van hen is weggenomen, en dan zullen ze vasten." (Matt 9:15)
Maar ook:
"En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld"... (Mat 28:20)  O-)

(wat overigens niets afdoet aan de andere verzen die je citeerde...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: maart 06, 2012, 03:49:41 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 06 maart 2012 om 14:32:

Maar ook:
"En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld"... (Mat 28:20)  O-)

(wat overigens niets afdoet aan de andere verzen die je citeerde...)

Zeker! Maar ik zeg ook niet dat God afwezig is tijdens het vasten...  

Sterker nog, de Vader zal je lonen als je je houd aan wat Jezus hier zegt... :+
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: maart 07, 2012, 08:25:37 pm »
Modbreak:
Offtopic post verwijderd.
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2012, 08:25:47 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: maart 08, 2012, 11:53:57 am »
Modbreak:
Off-topic post verwijderd. Kritiek op moderatie niet in de draad zelf, maar in Feedback

meribel

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: maart 09, 2012, 02:38:02 am »

quote:

Willem1000 schreef op 05 maart 2012 om 02:16:
[...]

Ik zou eens zeggen, als je de Bijbel 100% naleeft dan ga je zeker groeien in geloof van Here God.Je hoeft niet voor te bereiden, laat je hart open voor Jezus en de rest gaat vanzelf.

Dat overige Christelijke traditie heeft niets mee te maken, lees gewoon de Bijbel laat de Heilige Geest je leiden.

Moge Here je zegenen in Jezus naam.

@willem1000, wat is de bijbel 100% naleven?
Hoe heb je de wijsheid wat letterlijk bedoeld wordt en wat niet. ( heb jij je rechteroog nog? )

En hoe heb je de wijsheid dat je wel de 10 geboden poogt te houden maar niet de overige wetten ? ( Jezus zei toch elke jota en tittel van de wet blijft van kracht )
« Laatst bewerkt op: maart 09, 2012, 02:38:30 am door meribel »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: maart 12, 2012, 12:15:10 pm »

quote:

"De weken voor Pasen zijn de ideale tijd om eindelijk eens te stoppen met geloven.

Want stoppen met dingen, dat hoort bij de traditionele vastentijd."
 Je kunt (tijdelijk) stoppen met drinken, vlees eten, televisie kijken, seks hebben. En ook stoppen met geloven in je god.

Met vasten belijd je dat een mens niet leeft bij brood alleen, dat je uiteindelijk in alles afhankelijk bent van God ook wat betreft je basisbehoeften. Dat je niet op de troon zit van je eigen bestaan. Gewoon maar stoppen met dingen zegt niets, het gaat om de mentaliteit waarmee je dat doet.
Stoppen met geloven? Als het dood geloof is, kun je er niet snel genoeg mee ophouden inderdaad.

quote:

Klik op de link voor een bundel met meditaties voor elke werkdag in de veertigdagentijd. Teksten die bedoeld zijn om mensen een klein beetje uit evenwicht te brengen en ruimte te scheppen voor de universele ervaring van gods afwezigheid. In het vertrouwen dat hij toch te vinden is."
Jezus zei dat zijn discipelen zouden vasten wanneer de bruidegom van hen weggenomen zou zijn. Wellicht kan je stellen dat de periode tot de wederkomst een vasten van de ziel is waarbij de Heilige Geest ons troost.