Auteur Topic: Zoon van David op de troon?  (gelezen 4376 keer)

BMB

• Bekijk profiel
Zoon van David op de troon?
« Gepost op: februari 26, 2012, 02:59:14 pm »
God doet wat hij zegt. In dat vertrouwen mogen we leven, en uitzien naar een mooie toekomst, toch? Als we kijken naar 2 Samuel 7 doet God in vers 16 de belofte aan David: "Jou stel ik in het vooruitzicht dat je koningshuis eeuwig zal voortbestaan en je troon nooit zal wankelen." Volgens mij heeft er niet altijd een zoon van David op de troon gezeten. Doet God niet altijd wat Hij belooft? Zijn Gods beloften voorwaardelijk?

Ik ben benieuwd of u een interpretatie van de schrift hebt, die hier een antwoord op vindt.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2012, 03:58:29 pm »
Psalm 89 is hierop van toepassing:
* hij laat zien dat God zelfs had beloofd die koningsbelofte te vervullen als zijn volk hem ontrouw zou worden; dat gaat nog verder dan de belofte in Samuel;
* de psalm is één grote klacht dat God die belofte niet lijkt na te komen.
De Joden in en na de ballingschap wachtten dan ook in vertrouwen op het "herstel van het koningschap aan het huis van David". Zie bijv. de vraag van Jezus' discipelen in Handelingen 1.

De verrassende draai die we zien in het NT is dat de beloften van eeuwig koningschap wordt gerealiseerd in die ene Zoon, Jezus de Gezalfde, die voor altijd leeft en regeert, wiens koninkrijk de hele wereld is maar wiens koningschap niet van deze wereld is. Zie bijvoorbeeld ook de eerste verzen van Romeinen 1: naar het vlees is Jezus zoon van David (en dus koning van Israel), naar de Geest is hij de opgestane Heer.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2012, 03:59:04 pm door Qohelet »
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 27, 2012, 12:14:38 am »
Als we Lucas 1 erbij pakken zien we dat Gabriël Maria ook beloofd dat Jezus zal zitten op de troon van David.

quote:

31 Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. 32 Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. 33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’

34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God.

Wat de engel beloofde is voor het grootste deel letterlijk vervuld:

• ze werd zwanger en baarde een zoon
  • de zoon werd een groot man en zoon van de Allerhoogste genoemd
  • ~
  • de kracht van de Heilige Geest is over haar gekomen, waardoor het kind geboren kon worden
  •    [/li]
Een ander deel is nog niet vervuld, namelijk:

quote:

en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. 33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’

Koning over het volk van Jacob! Dat zijn de 12 stammen waarover David koning was. Onder Salomo waren er geen 12 stammen meer, toen was het rijk verdeeld.
Deze tekst wordt vaak vergeestelijkt. Dan wordt er vanuit gegaan dat de troon in de hemel is. Maar koning David had geen troon in de hemel, maar hier op aarde.

Toen Jezus Jeruzalem binnentrok op een ezel werd er geroepen ‘Hosanna voor de Zoon van David!’"
Het was voorspeld in Zach. 9:9:

quote:

9 Juich, Sion,
Jeruzalem, schreeuw het uit van vreugde!
Je koning is in aantocht,
bekleed met gerechtigheid en zege.
Nederig komt hij aanrijden op een ezel,
op een hengstveulen, het jong van een ezelin.

Koning Jezus werd in eerste instantie door het volk als zodanig erkend, maar met verkeerde verwachtingen. Het was een koningschap "niet van deze wereld", d.w.z. niet naar de normen van deze wereld. Vervolgens werd Hij afgewezen en gekruisigd.

Maar Gods beloften gaan onverminderd in vervulling.
Er komt er een tijd dat Jezus Christus als Koning vanuit Jeruzalem zal regeren. Op de troon van David die voor eeuwig in stand zal blijven.
Volgens Zach. 14:4 zullen de voeten van Jezus op de Olijfberg staan.
Het volk van Israël zal zijn Redder en Koning erkennen en zich op de borst slaan en rouw bedrijven om hun eerdere afwijzing.
 En als Hij de plaats heeft ingenomen op de troon van David in Jeruzalem, zal hij de volken oordelen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2012, 04:21:57 am »
Adinomis,

Mooie teksten over koning Jezus!

De troon van deze Koning is niet maar de aardse troon van Koning David, die fysiek al lang geleden vernield is, en ook politiek niet meer bestaat. Zijn troon is aan de rechterhand van zijn Vader. Zie bijv. Psalm 110: YHWH heeft gesproken tot mijn [David's!] Heer: zet je aan mijn rechterhand...

Als het koningschap van Jezus volledig gerealiseerd en geopenbaard zal worden, zal dit zijn op deze aarde—maar dan wel de vernieuwde aarde: "Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de oude hemel en de oude aarde waren voorbijgegaan..." (Openbaring 21). Hij zal regeren vanuit het Nieuwe Jeruzalem, dat neerdaalt uit de hemel.

We moeten dat inderdaad niet vergeestelijken; zelfs het eeuwig leven in God's Shalom zal op een fysieke aarde zijn. (Wij zijn en blijven gemaakt voor de aarde, niet voor de hemel.) Maar ik deel niet de gedachte van fysieke/politieke continuiteit. Het herstel van David's koningschap zal uiteindelijk plaatsvinden door een bovennatuurlijke revolutie, bij de klank van de shofar (zie 1 Kor. 15, etc.), het opwekken van de doden, het openen van de boeken; de oude elementen zullen in vuur versmelten en alles zal nieuw gemaakt worden. En dan, op die nieuwe wereld, zal de Zoon van David het licht zijn in de nieuwe stad met straten van goud.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.