Auteur Topic: De Q-bron  (gelezen 7857 keer)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #15 Gepost op: april 14, 2012, 03:22:11 pm »
Gezien de grote waarde die de kerk altijd aan de woorden en daden van Jezus gehecht heeft, kun je er op rekenen dat de evangeliën nauwkeurig werden overgeleverd, en dat de kerk alleen origineel-getrouwe nieuwe "drukken" aanvaard zal hebben.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #16 Gepost op: april 15, 2012, 01:57:35 pm »
Zo ongeveer denk ik.
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #17 Gepost op: april 15, 2012, 03:52:35 pm »

quote:

Qohelet schreef op 14 april 2012 om 15:22:
Gezien de grote waarde die de kerk altijd aan de woorden en daden van Jezus gehecht heeft, kun je er op rekenen dat de evangeliën nauwkeurig werden overgeleverd, en dat de kerk alleen origineel-getrouwe nieuwe "drukken" aanvaard zal hebben.
Daarom is er ook zoveel eenheid onder de christenen.  :+

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #18 Gepost op: april 15, 2012, 04:44:50 pm »

quote:

vrolijke schreef op 15 april 2012 om 15:52:
[...]
Was dat maar zo... De verschillen tussen christenen zitten hem echter niet vast op verschil van mening over de tekst van de schrift. In het verleden was er onenigheid over de precieze leerregels en leefregels die uit de tekst volgen. Tegenwoordig is er ook veel onenigheid over de aard van de tekst en de openbaring. Maar in dat alles staat de bijbeltekst zelf vast met weinig onzekerheid over de precieze formulering.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #19 Gepost op: april 16, 2012, 11:38:07 pm »

quote:

vrolijke schreef op 15 april 2012 om 15:52:
[...]

Ja, nee, alsof de atheïsten zou getekend worden door eenheid....

Maar: de bron Q bestaat gewoon niet en is een aanname net zoals het een aanname is dat er geen God is.
Er is geen enkel sluitend bewijs dat de bron Q ooit heeft bestaan anders dan de idee dat een stelletje evangelisten samen bij de borrel iets geschreven hebben en er elk een eigen naam aan hebben gegeven.
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #20 Gepost op: april 17, 2012, 06:23:13 pm »
Breng je het niet te plat Riemer? De brieven van Paulus waren geen mensenwerken. Hij werd in zijn schrijven geleid door de Heilige Geest.
Je zou misschien wel moeten spreken van Q-bronnen. Ik vraag me alleen nu wel af wat men bedoeld met een Q-bron. Ik bedoelde eigenlijk niets meer dan: is de eerste druk nog ergens te vinden? Al is dat een retorische vraag, omdat ik het antwoord daarop wel weet, namelijk een "nee". Echter kan je verder het gaan hebben over hoe betrouwbaar de schriftuurlijke overlevering tot ons is overgeleverd.
Ik denk zelf aan maniscripten die er van veel bijbelgedeeltes zijn, die altijd gebruikt worden in het bijbelvertaalwerk, zoals bij de nieuwe bijbelvertaling. Daarin is over een bepaalde tekst verschillende manuscripten te vinden die onderling wat van elkaar kunnen afwijken. Kenmerkend door aantekeningen in de NBG-bijbels. Ook de [..] waartussen sommige stukjes staan. Dan roept de vraag wel op hoe trouw dat vertaalwerk gegaan is en hoe de verschillen had kunnen zijn ontstaan. Verder of die verschillen een probleem zijn of niet.
« Laatst bewerkt op: april 17, 2012, 06:24:05 pm door gaitema »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #21 Gepost op: april 17, 2012, 07:37:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 april 2012 om 18:23:
Dan roept de vraag wel op hoe trouw dat vertaalwerk gegaan is en hoe de verschillen had kunnen zijn ontstaan. Verder of die verschillen een probleem zijn of niet.

Enerzijds laten de verschillen tussen handschriften zien dat de bijbel een mensenboek is, in die zin dat het via de "gewone kanalen" is overgeleverd. De bijbel is niet op bovennatuurlijke wijze gespaard voor overschrijffoutjes en dergelijke.

Anderzijds is er een opvallende overeenstemming tussen de handschriften, zeker voor zo'n oude tekst. De verschillen die er zijn doen er meestal maar weinig toe. Je kunt daarin zien hoe veel zorg (onder de leiding van de Geest) gelovige copyisten hebben besteed aan hun werk.

Ik heb weinig moeite met een theorie die veronderstelt dat er vóór de aan ons bekende evangeliën teksten bestonden waarop de evangelisten voor een deel hun verslag gebaseerd hebben. Je kunt dit een beetje vergelijken met de tekst van de NGB die gebaseerd is op Calvijn's geloofsbelijdenis, of het klassieke doopsformulier waarvan het gebed in oude Roomse formulieren terug te vinden is. Zo'n teruggaan op oudere documenten doet niets af aan de waarde, de betrouwbaarheid, of het gezag van de tekst.

Lukas was er waarschijnlijk niet zelf bij toen Jezus zijn preken hield en zijn wonderen deed, dus het is niet zo gek als hij op andere bronnen terugvalt. Niet klakkeloos; misschien heeft hij heel wat ooggetuigen geinterviewed om de juistheid van de bron te controleren. Dat geldt evengoed voor Matteüs. Ook Marcus, waarschijnlijk leerling van Petrus, moet geen moeite hebben gehad verslagen van Jezus'  werk te vinden. Je hoeft maar één discipel te hebben die een dagboek bijhoudt, en je hebt een "Quelle"...

Hoe betrouwbaar is een en ander? De oude kerk was er op gespitst de woorden en daden van de Heer door te geven. Ze heeft aan bepaalde evangeliën en brieven gezag toegekend, aan andere niet. Dat geeft blijk van een kritische houding; en toentertijd had men heel wat meer informatie over de afkomst en andere omstandigheden van een tekst dan wij hebben. Ik durf er daarom vanuit te gaan dat de door de vroege kerk geselecteerde geschriften betrouwbaar zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #22 Gepost op: april 17, 2012, 07:47:09 pm »
Het is me duidelijk wat precies onder de Q-bron verstaan wordt. Ik snap de redenatie ook. Ik kan me daar wel in vinden. Ook de sellectie voor de bijbel lijkt me wel aardig wijs geweest. Ik heb wat boeken gelezen die niet in de bijbel kwamen en denk daarbij zelf ook dat veel daarvan er niet in horen. De boeken van Henoch of de echte brief aan Laodicea zijn daarop dan wat uitzonderingen. Maar doorgaans zijn er veel vreemde boeken te vinden die niet in de bijbel thuis horen. De betrouwbaarheid heb ik eerder van gelezen dat de verschillen niet erg noemens waardig zouden zijn, dus dat het nog aardig betrouwbaar is. Gelukkig maar :) Ik was al een tijdje bang dat de bijbel prutswerk zou zijn, als ik las van percentage's vertaalwerk dat niet helemaal van de bron goed is overgenomen.
Dat ging echter om inderdaad kleine verschillen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #23 Gepost op: april 17, 2012, 07:48:32 pm »
De deuterocanonieke boeken reken ik trouwens mee tot bijbelse boeken. Die staan ook in de nieuwe bijbelvertaling, voor een deel van de bijbels en daar ben ik wel blij om.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #24 Gepost op: april 18, 2012, 12:11:12 am »

quote:

gaitema schreef op 17 april 2012 om 19:48:
De deuterocanonieke boeken reken ik trouwens mee tot bijbelse boeken. Die staan ook in de nieuwe bijbelvertaling, voor een deel van de bijbels en daar ben ik wel blij om.
Je mag bij de samenstelling meenemen wat je wilt, historisch gezien horen ze er niet bij. Dordt heeft daar enige opmerkingen over gemaakt....

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #25 Gepost op: april 18, 2012, 06:42:50 am »
Ja, misschien ook wel weer aardig. Wat was daar de redenen ook weer voor?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #26 Gepost op: april 23, 2012, 07:40:22 pm »
Persoonlijk vertrouw ik JHWH, Die Hemel en Aarde heeft geschapen ook wel in staat is geweest om ons de Schrift te leveren door Zijn Heilige Geest zoals Hij dat bedoelde. Ook zal Hij bijgestaan hebben met de eerste vertalingen in een tijd waar aanzien en bekendheid bij mensen minder belangrijk was, dan nu.

Waar het juist fout gaat zijn bij de nieuwere vertalingen, waar systematisch de Goddelijkheid van Jezus Christus ondermijnd word. Ook een eventuele vondst van een vermeend verloren boek is denk ik iets waar met grote omzichtigheid mee omgegaan moet worden. Het zou HET middel voor de vijand kunnen zijn om vele volgelingen mee om de tuin te leiden. Zeker als het conflicteert met de rest van de bestaande bijbel !
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #27 Gepost op: april 23, 2012, 11:27:41 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 april 2012 om 19:40:
Persoonlijk vertrouw ik JHWH, Die Hemel en Aarde heeft geschapen ook wel in staat is geweest om ons de Schrift te leveren door Zijn Heilige Geest zoals Hij dat bedoelde. Ook zal Hij bijgestaan hebben met de eerste vertalingen in een tijd waar aanzien en bekendheid bij mensen minder belangrijk was, dan nu.

Waar het juist fout gaat zijn bij de nieuwere vertalingen, waar systematisch de Goddelijkheid van Jezus Christus ondermijnd word. Ook een eventuele vondst van een vermeend verloren boek is denk ik iets waar met grote omzichtigheid mee omgegaan moet worden. Het zou HET middel voor de vijand kunnen zijn om vele volgelingen mee om de tuin te leiden. Zeker als het conflicteert met de rest van de bestaande bijbel !
Leuk, ben je toevallig de volgende JG die hier komt langswaaien???

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #28 Gepost op: april 23, 2012, 11:55:46 pm »
@ Riemer Lap
Nee absoluut niet, JG is een sekte die de valse leer verspreid, waarvan ik geen deel wil uitmaken. Ik ben toch echt een christen hoor.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #29 Gepost op: april 23, 2012, 11:57:25 pm »
Oeps :D