Auteur Topic: De Q-bron  (gelezen 7720 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #30 Gepost op: april 24, 2012, 12:00:16 am »

quote:

itsmetoo schreef op 23 april 2012 om 23:55:
@ Riemer Lap
Nee absoluut niet, JG is een sekte die de valse leer verspreid, waarvan ik geen deel wil uitmaken. Ik ben toch echt een christen hoor.
Dus JG zijn geen echte christenen?
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #31 Gepost op: april 24, 2012, 12:10:42 am »
Nee JG zijn geen Christenen, want zij maken van Jezus Christen een geschapen profeet die zich alleen maar zoon (geen Zoon) van God mag noemen. Verder bestaat hun Nieuwe Wereld Vertaling bewust uit heel veel afwijkingen om de Goddelijkheid van Christus te ondermijnen. De drie-eenheid te ondermijnen, de Heilige Geest te ontkrachten als slechts een kracht van GOD. De JG stelt het wachttoren genootschap centraal en niet GOD en Jezus Christus. JG is dan ook een gevaarlijke vals leer, waarvoor in de Schrift veelvuldig wordt gewaarschuwd. Niet specifiek JG uiteraard, maar wel op hen van toepassing !
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #32 Gepost op: april 24, 2012, 12:17:49 am »

quote:

itsmetoo schreef op 24 april 2012 om 00:10:
Nee JG zijn geen Christenen, want zij maken van Jezus Christen een geschapen profeet die zich alleen maar zoon (geen Zoon) van God mag noemen. Verder bestaat hun Nieuwe Wereld Vertaling bewust uit heel veel afwijkingen om de Goddelijkheid van Christus te ondermijnen
Nu ben ik beslist geen JG maar de NWV staat wereldwijd bekend om haar goede vertaling. Niet dat ik het in de vertaalkeuzen met hen eens ben maar de kwaliteit van de NWV is vertaalkundig best hoog te noemen.

quote:

. De drie-eenheid te ondermijnen, de Heilige Geest te ontkrachten als slechts een kracht van GOD. De JG stelt het wachttoren genootschap centraal en niet GOD en Jezus Christus. JG is dan ook een gevaarlijke vals leer, waarvoor in de Schrift veelvuldig wordt gewaarschuwd. Niet specifiek JG uiteraard, maar wel op hen van toepassing !
Inderdaad. In welke denominatie mogen we jou indelen?
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #33 Gepost op: april 24, 2012, 12:37:37 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 april 2012 om 00:17:
[...]
 Nu ben ik beslist geen JG maar de NWV staat wereldwijd bekend om haar goede vertaling. Niet dat ik het in de vertaalkeuzen met hen eens ben maar de kwaliteit van de NWV is vertaalkundig best hoog te noemen.

[...]
Inderdaad. In welke denominatie mogen we jou indelen?

Eigenlijk geen, het Woord :-)
Maar ik voel me thuis bij de Gereformeerden maar ook bij de Nederlands Hervormden en bij de Baptisten ook wel. Zo lang men de vervangingen leer maar verwerpt en de vele Beloften uit het oude testament jegens het volk Israël ook daadwerkelijk aan het volk Israël toebedeeld en niet zelf toe-eigent.

En u?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #34 Gepost op: april 24, 2012, 12:52:22 pm »
Ah, je streelt ons :)
Zowel Riemer als ik erkend om kerkelijke achtergrond!
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #35 Gepost op: april 24, 2012, 12:53:36 pm »
Al hoe wel: synodalen van oer, met hervormden over de vloer, een nieuwe pkn verworden. Ik schaar het maar over één verband, dan is dat probleem ook weer van de kant.
Jullie aller Gaitema groet u vriendelijk :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #36 Gepost op: april 24, 2012, 12:54:55 pm »
Maar zonder een Q-bron, dat wel natuurlijk.
Laten we on topiq blijven. :D

Is de daar opvolgende R-bron trouwens de Heidelbergse Catachismus?
« Laatst bewerkt op: april 24, 2012, 12:56:28 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #37 Gepost op: april 25, 2012, 12:21:56 am »
Persoonlijk bezoek ik dus willekeurige kerkgemeenten, gereformeerd, hervormd, baptisten, maar ook soms evangelisch of vol-evangelische gemeenten. Wat mij opvalt is dat ik overal iets vind maar nergens alles.

Want vind maar eens een gemeente waar;
- men leest uit de SV
- men de vervangingsleer niet verkondigd en de profetieën voor Israël aan Israël laat, en niet zelf toe-eigent.
- Actief wekelijks tot maandelijks voor onze broeder Israël bidt.
- Waar men het Woord centraal houdt en niet een doctrine, kerkleer, belijdenis etc,
- Waar men de Heilige Geest niet uitsluit uit angst, maar alle uitingen van de Heilige Geest toetst aan de Schrift.
- Waar men gebed onderwerpen kan inschrijven die tezamen worden gebeden zondags.
- Waar men doopt door onderdompeling.
- Waar men geen profetieën toestaan die gaan over een nieuw huis, beter werk, nieuwe partner, nieuwe auto etc in gewone mensentaal.
- Waar men niet accepteert dat iedereen door elkaar kakelt "in tongen" zonder dat anderen het uitleggen, ook nog op commando vaak gesproken.
- Waar men niet accepteert dat er een show plaatsvindt met schudden, vallen, dierengeluiden als iemand door de Heilige Geest wordt bezocht.
- enz.

Ik heb al zaken mijn dingen meegemaakt bij de bezoeken:
- de voorganger ineens meldde dat Jezus iedereen redt, ook hen die het niet weten en Jezus afwijzen.
- Een homofiele persoon die toegaf dat het zonde was wat hij deed, toch uit de kerkgemeenschap werd gezet,
- Een enveloppen-dans: 7 kleuren enveloppen, die staan voor bedragen van ¤10,- tot ¤50,- tot de rode enveloppe van ¤750,- tot ¤1000,-. Alle kerkgangers moesten er 1 kiezen, ieder kon het zien, welke kleur. Toen ik van alle kleuren 1 afnam en aangaf dat de ene hand niet zou weten wat de andere geeft, werd mij rebelsheid verweten.

Kortom, ik vertrouw op Jezus Christus en JHWH, de GOD van Israël, abraham, Isaac en Jacob, maar moeilijker op kerken. Nu weet ik dat geen kerk gemeente perfect is, maar ......

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #38 Gepost op: april 25, 2012, 08:59:14 am »

quote:

itsmetoo schreef op 25 april 2012 om 00:21:
Persoonlijk bezoek ik dus willekeurige kerkgemeenten, gereformeerd, hervormd, baptisten, maar ook soms evangelisch of vol-evangelische gemeenten. Wat mij opvalt is dat ik overal iets vind maar nergens alles.
Dat viel Paulus ook al op:
Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen... Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. (1 Kor 13)

Bezien in het licht van Gods agapè kunnen zelfs de 'hoogste charismata' (1 Kor 12:31) "wat bleekjes afsteken", maar dat is geen reden om verontmoedigd te raken!! We moeten het doen met de Gemeente waar we in geplaatst worden, denk ik dan maar... Opdat ook die Gemeente mag stralen in Gods licht en liefde!! Die wij overal en "nergens" mogen vinden (want God vinden we niet nergens!!!!)

(Om het nog maar een beetje on-topic te houden: ik spreek hier dus niet over een of andere hypothetische Q-bron, maar over een heel reële A-bron; bron van ἀγαπη)
« Laatst bewerkt op: april 25, 2012, 09:01:36 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #39 Gepost op: april 25, 2012, 03:59:15 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 25 april 2012 om 08:59:
[...]

Bezien in het licht van Gods agapè kunnen zelfs de 'hoogste charismata' (1 Kor 12:31) "wat bleekjes afsteken", maar dat is geen reden om verontmoedigd te raken!! We moeten het doen met de Gemeente waar we in geplaatst worden, denk ik dan maar... Opdat ook die Gemeente mag stralen in Gods licht en liefde!! Die wij overal en "nergens" mogen vinden (want God vinden we niet nergens!!!!)
De gemeente van Jezus Christus is niet perse een kerkgenootschap waar we lid van zouden moeten zijn. De kerk is immers alle mensen die geloven, net als dat alle gelovigen Zijn lichaam voorstellen met diverse functies daarin. De gemeente zijn alle oprechte wedergeboren gelovigen, mijns inziens. Want binnen de kerkgenootschappen zijn vele naam-christenen om ze maar even zo te noemen. Christenen die roepen christen te zijn, kerkgang zijn, maar geen rotsvast geloof hebben. Waarschijnlijk horen dezen dan niet tot de gemeente van Christus ondanks dat ze tot een kerkgenootschap toebehoren.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #40 Gepost op: april 25, 2012, 04:24:55 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 25 april 2012 om 15:59:
[...]
De gemeente van Jezus Christus is niet perse een kerkgenootschap waar we lid van zouden moeten zijn. De kerk is immers alle mensen die geloven, net als dat alle gelovigen Zijn lichaam voorstellen met diverse functies daarin. De gemeente zijn alle oprechte wedergeboren gelovigen, mijns inziens. Want binnen de kerkgenootschappen zijn vele naam-christenen om ze maar even zo te noemen. Christenen die roepen christen te zijn, kerkgang zijn, maar geen rotsvast geloof hebben. Waarschijnlijk horen dezen dan niet tot de gemeente van Christus ondanks dat ze tot een kerkgenootschap toebehoren.
We komen hier wel wat buiten het topic terecht (ik ga dan ook maar niet eindeloos door op het onderwerp...); maar de bijbel spreekt ook op verschillende plaatsen over samenkomsten van de gelovigen (1 Kor 11, 1 Kor 14, Hebr 10 om maar eens een paar plaatsen te noemen); ook worden deze door Paulus collectief aangesproken...

Dat Lichaam van Christus (die "vergadering van de gelovigen") is dus niet enkel een zinnebeeldig Lichaam, abstract en ongrijpbaar... In de samenkomst is dat Lichaam ook in ons midden tastbaar aanwezig... Ook in de kleingelovige, ogenschijnlijk naam-christelijke buurman met zijn groeiende geloof die naast je zit in de kerk (kijk de volgende keer nog eens goed: je ziet mij daar zitten... ;) ). Niet iedereen gelooft direct even "intens" als een medegeloofsgenoot...!!!

(Enne... Het zijn de schapen die "verloren dreigen te lopen" waarnaar de Herder extra op zoek is!!!)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #41 Gepost op: april 26, 2012, 01:20:12 pm »
Itsmetoo:
Zelf zit ik op een bijbelkring van de PKN waarvan de trouwe bezoekers voor een deel amper of helemaal niet in de kerk komt. Toch trekt ze naar de kring toe, vanwege de sterkere onderlinge contact. Ik denk dat het daarom goed is om persoonlijk op de één of andere manier met broeders en zusters in contact te komen. Dan herken je daarin ook de geest van het samen een huisgezin van God zijn.
Persoonlijk krijg ik altijd wat irratatie trouwens over het al te geaccentueerd de aandacht te geven aan Israël . Ik krijg hierbij wel de indruk dat Israël belangrijker is dan de rest van de wereld en vooral belangrijker dan de palestijnen. Ik zou dan vooral bidden voor de wereld. Als je in een dorp woont waar het Licht van Jezus amper schijnt, dan is het zinloos als je voor Israël bid, maar je dorp vergeet. Alles moet in balans zijn.

Daarnaast: als we bidden, maar de mensen om je heen in nood niet wilt helpen, dan begrijpen we iets ook niet van Gods liefde voor de gebroken wereld.
Pastoraat, vluchtelingenwerk en diaconale hulp is ook erg belangrijk.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2012, 01:23:57 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #42 Gepost op: april 26, 2012, 02:05:08 pm »

quote:

gaitema schreef op 26 april 2012 om 13:20:
Itsmetoo:
Zelf zit ik op een bijbelkring van de PKN waarvan de trouwe bezoekers voor een deel amper of helemaal niet in de kerk komt. Toch trekt ze naar de kring toe, vanwege de sterkere onderlinge contact. Ik denk dat het daarom goed is om persoonlijk op de één of andere manier met broeders en zusters in contact te komen. Dan herken je daarin ook de geest van het samen een huisgezin van God zijn.

Dat klopt inderdaad wel, een kleine huiskring of studiegroep spreekt mij wel aan.

quote:

Persoonlijk krijg ik altijd wat irratatie trouwens over het al te geaccentueerd de aandacht te geven aan Israël . Ik krijg hierbij wel de indruk dat Israël belangrijker is dan de rest van de wereld en vooral belangrijker dan de palestijnen. Ik zou dan vooral bidden voor de wereld. Als je in een dorp woont waar het Licht van Jezus amper schijnt, dan is het zinloos als je voor Israël bid, maar je dorp vergeet. Alles moet in balans zijn.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, een kerk waar men maar 1 keer per jaar aandacht heeft voor Israël is mijns inziens veel te weinig. Een gemeente hoort wekelijk voor onze oude broeders de Joden, te bidden, naar mijn mening en de vervangingsleer actief te bestrijden.

Psalm 122:6
6 Bid om vrede voor Jeruzalem, laat het goed gaan met hen die u liefhebben.

Ezechiel 13:5
5 U bent niet in de bressen geklommen, en voor het huis van Israël wierp u geen muur op om op de dag van de HEERE staande te blijven in de strijd

Maar ook troosten:
Jesaja 40
1 Troost, troost Mijn volk,
zal uw God zeggen,
2 spreek naar het hart van Jeruzalem
en roep haar toe
dat haar strijd vervuld is,
dat haar ongerechtigheid verzoend is,
dat zij uit de hand van de HEERE het dubbele ontvangen heeft
voor al haar zonden.

Voor de palestijnen kan niet gebeden worden, want palestijnen als volk bestaan helemaal niet en hebben ook nooit bestaan voor 1967, toen meester terrorist Yasser Arafat de naam bedacht. Het enige waarvoor we dan nog kunnen bidden is dat deze Arabieren, net als islamieten, mogen gaan inzien dat de Joden GOD Zijn Uitverkoren Volk waren, zijn en blijven en Israël het Beloofde Land van de Joden is.! Jeruzalem de onverdeelde stad blijft. De grote verdrukking die zich in Israël zal afspelen, zal mijns inziens worden uitgevoerd door de islamieten en de palestijnen in het bijzonder ! Ik heb de koran ook door gewroet en ik kan echt geen andere conclusie trekken dat de koran een anti-bijbel is en daarmee alla een afgod, die door de boze wordt ingezet tegen de oogappel van JHWH.

quote:

Daarnaast: als we bidden, maar de mensen om je heen in nood niet wilt helpen, dan begrijpen we iets ook niet van Gods liefde voor de gebroken wereld.
Pastoraat, vluchtelingenwerk en diaconale hulp is ook erg belangrijk.
Dit is wat het Woord erover zegt:
Galaten 6:10
10 Laten wij dus, terwijl wij gelegenheid hebben, goeddoen aan allen, maar  vooral aan de huisgenoten van het geloof.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #43 Gepost op: april 26, 2012, 06:52:39 pm »
Modbreak:
Vriendelijk verzoek om on topic te blijven. Dit topic gaat over de Q-bron, niet over kerkkeuze of vervangingstheologie. Als je het daar over wilt hebben, open dan even een nieuw topic. Hou er rekening mee dat in GL uitgegaan wordt van de drie formulieren van eenheid (NGB, HC, DL).
computerfout: een vreemde een in de byte

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
De Q-bron
« Reactie #44 Gepost op: april 27, 2012, 09:46:39 am »
Dat is ook zo. Terug naar de Q-bron.