Ik zie het niet als schoonheidsfoutjes. Wat het verhaal achter magiërs is, weet ik niet, maar de Gehenna komt wel uit de brontekst. Gehenna staat symbool voor de afvalberg bij Jeruzalem waar al het afval op verbrand wordt. Het begrip "hel" is later door de kerken toegevoegd vanuit de romeinse cultuur, waarin het begrip al bestond. De "hel" is geen christelijke begrip, van oorsprong, maar een heidens begrip. Vanuit zeg maar de Q-bron van heidense religies

Ik geloof niet dat de vertalers complottheoriën bedachten om mensen bewust op een oecumenise dwaalspoor te zetten. Wat er mis gaat komt vanuit verschillen van inzichten. Daarin geloof ik wel dat de duivel wel aan verstandsverduistering doet, maar zie ik niet als een bewuste complotdenken door de vertalers.
En of het nu magiërs waren of niet, ze lazen aan de sterren dat er een koning werd geboren. Het waren dus sterrenkundigen. Sterren lezen behoord tot astrologie. Dat waar God inderdaad op tegen is. Dat maakt dit verhaal zo bijzonder.
Ik ken ook meer van dergelijke verhalen. In Friesland werd bij Dokkum de evangelist met een bijl vermoord. Zijn naam ben ik kwijt, maar hij hield de bijbel voor zijn hoofd, maar dat hield de bijl niet tegen. De Friezen kregen echter zo hun twijfels achteraf of dit nu wel juist was. Ze waren vooral kwaad op hem, omdat hij hun versierde heilige boom (voorloper v.d. kerstboom) om geesten te verdrijven had omgehakt. Ze lieten vervolgens door iemand met stokjes een lot werpen om te weten te komen of ze christelijk moesten worden of niet. Het lot viel zo, dat ze er uit lazen dat ze christelijk moesten worden. Vanaf toen bekeerden ze zich en werden Rooms Katholiek.
God kan wel eens bijzondere dingen doen.