Auteur Topic: Het enige wáre geloof...???  (gelezen 3585 keer)

AlbertS

• Want het Woord Gods is levend
    • Bekijk profiel
Het enige wáre geloof...???
« Gepost op: april 01, 2012, 02:48:04 pm »
Een hedendaagse "Kretens" zei eens: "Eenieders persóónlijk geloof is het énige ware geloof"
M.i. is deze uitspraak (óók; zie Tit.1:12-13) waar.
,
Eenieders persoonlijke uitleg van de bijbel is dé enige ware uitleg, toch...???
Hebr.4:12-13

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 03, 2012, 09:54:03 am »
Als dat waar zou zijn. Soms merk ik vaak dat mijn eigen uitleg de toetsing niet doorstaat. Dan kom ik zomaar in bepaalde problemen. Dus veranderd mijn geloof weer. Aangescherpt door nieuwe inzichten.
Een nieuwe start is een nieuw begin

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 04, 2012, 08:18:29 am »
Hoi gait,

quote:

gaitema schreef op 03 april 2012 om 09:54:
Soms merk ik vaak dat mijn eigen uitleg de toetsing niet doorstaat.

Wiens toetsing waaraan...?
Je eigen toetsing aan je eigen ware geloof, kennelijk...

Met v&Viendengroet,

Wim
« Laatst bewerkt op: april 04, 2012, 06:17:00 pm door wimnusselder »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2012, 05:59:19 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 april 2012 om 09:54:
Als dat waar zou zijn. Soms merk ik vaak dat mijn eigen uitleg de toetsing niet doorstaat. Dan kom ik zomaar in bepaalde problemen. Dus veranderd mijn geloof weer. Aangescherpt door nieuwe inzichten.
Dat doe ik al 60 jaar.  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2012, 11:48:32 pm »

quote:

wimnusselder schreef op 04 april 2012 om 08:18:
Hoi gait,

[...]

Wiens toetsing waaraan...?
Je eigen toetsing aan je eigen ware geloof, kennelijk...

Met v&Viendengroet,

Wim

Uiteindelijk wel. :)
Maar ik ben nooit zo zeker dat ik kan spreken van mijn ware geloof. Geloof gaat nogal eens samen met twijfel bij mij en daarom wisselt mijn geloof iedere keer weer. De laatste tijd bijvoorbeeld  tot voor enkele weken terug ben ik genijgd geweest om overal Gods wonderen in te zien. De laatste weken geloof ik weer meer in toevalligheden. Ook beproevingen op verleidingsvlak dat heel wonderbaarlijk kan voorkomen.
Deze week leef ik zelfs in grote onbekendheden. Ik maak nu weer dingen mee, waarvan ik niet weet waar het op uit draait en wat je er precies van denken moet. Dan bid ik er voor, maar wordt het nog niet zo één twee drie helder wat ik doen moet. Dat hoort er ook bij: zoeken, zoeken en nog eens zoeken.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2012, 11:50:09 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 04, 2012, 11:51:26 pm »

quote:

vrolijke schreef op 04 april 2012 om 17:59:
[...]
Dat doe ik al 60 jaar.  :)
en, ben je er wijzer van geworden? Is er hoop voor me? :P

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2012, 11:01:21 am »

quote:

gaitema schreef op 04 april 2012 om 23:51:
[...]

en, ben je er wijzer van geworden?
Ja.

quote:

Ik denk het niet.

Maar dat moet ieder voor zichzelf weten.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 05, 2012, 10:55:34 pm »
Je bent niet wies :(

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 06, 2012, 11:01:24 pm »
Hoi gait,

Geloven is vertrouwen en vertrouwen is een ervaring.
Die geloofservaring is niet altijd even sterk.
Als je die wisselende ervaring niet verstopt achter het je vastklampen aan geschreven teksten, hoort twijfel er gewoon bij.

Ach, ware twijfel (eerlijk zijn over wat je ervaart) is ook nooit weg, toch?
Voor wie persoonlijk geneigd is tot twijfel (zoals ook ik over veel dingen), kan twijfel (de ervaring dat je dingen van meerdere kanten kunt bekijken, o.a. als bedoeld dan wel toevallig) zelfs maatstaf voor waarheid zijn.
Als mensen al te stellig zijn in hun geloofsuitspraken, begin ik te twijfelen aan de waarheid ervan...

Met v&Vriendengroet,

Wim

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 06, 2012, 11:29:16 pm »
Ik kan me dat levendig voorstellen. Al te stellig ergens in staan, kan ook gepaard gaan met kille benaderingen. Wanneer je gevoel erin mee gaat spelen, dan is het denk ik ook beter te begrijpen waar de apostelen bijvoorbeeld over schrijven. Er wordt dan geschreven over een bepaalde situatie. Terwijl in een andere situatie er weer andere woorden aan gegeven moet worden.
Een preek bij ons werd daarin weergegeven dat wanneer de apostelen bijvoorbeeld zagen dat iemand te veel op het gevoel gaat spelen, te veel op geloof, dat er ook iets bestaat als richtlijnen, de wetten waarbinnen je moet handelen. Echter wanneer dan puur wettisch met de dingen wordt omgegaan, dan zeggen ze weer dat het uiteindelijk alleen maar gaat om je geloof en vertrouwen op God. Het moet in balans zijn.

Ik geloof in het beeld van dat je hart min of meer stuurt binnen Gods ordening met de vanzelfsprekende regels van die ordening. De Liefde die automatisch binnen de grenzen van de tien geboden aan het werk is. Toch kan je gevoel je ook misleiden, dus is het goed om richtlijnen op papier te hebben.

Twijfel blijft dan inderdaad een rol spelen, want hoe pas je dat allemaal in je persoonlijke situaties toe?
 Je gevoel en je verstand. Het kan soms elkaar in de weg liggen. Dan wil je gevoel ergens naar toe, waarvan je verstand zegt dat het niet wijs is. Of je verstand lijkt je ergens heen te wijzen, waarvan je gevoel zich er niet wel bij voelt. Het kunnen dingen zien die overwonnen moet worden. Angst ergens voor. Het kan een waarschuwingssignaal zijn, wat je beweegd om eens goed op te letten met wat je doet. In omgang met dingen die je moet doen, of omgang met mensen. Het kan van alles zijn.
« Laatst bewerkt op: april 06, 2012, 11:32:38 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 23, 2012, 09:22:33 pm »

quote:

AlbertS schreef op 01 april 2012 om 14:48:
Een hedendaagse "Kretens" zei eens: "Eenieders persóónlijk geloof is het énige ware geloof"
M.i. is deze uitspraak (óók; zie Tit.1:12-13) waar.
,
Eenieders persoonlijke uitleg van de bijbel is dé enige ware uitleg, toch...???

Mijn mening is dat JHWH het Woord aan ons heeft toebedeeld met 1 boodschap, die we maar niet een beetje naar harte lust kunnen interpreteren. Vaak komen stellingen ook in andere Schriftgedeelten terug en bewijzen zichzelf daarmee. Mijns inziens hebben "de kerken" al teveel zaken geestelijk gemaakt, die geheel niet geestelijk zijn bedoeld. Waar zaken niet letterlijk gebeurd zijn geeft de Schrift dat zelf aan. Anders zouden de gelijkenissen van Jezus Christus immers wel als waar gebeurde verhalen zijn verteld, zoals de verloren zoon, om het spannender te maken. Maar nee, waar zaken als voorbeeld zijn verteld geeft de Schrift dat aan, waar dromen waren geeft de Schrift dat aan, evenzo wanneer de boodschap middels visioenen is gekomen.

Wanneer de Schrift letterlijk wordt gelezen, dan worden heel veel zaken (voor mij) ineens veel duidelijker. Als het Woord schrijft over Israël, dan bedoelt GOD ook Israël en niet de moderne kerk, is bijvoorbeeld zo'n berucht voorbeeld over vergeestelijking.

Als christenen de Schrift weer letterlijk zouden nemen en minder uit de context halen, dan zouden we daarmee gelijk het ware geloof hebben, namelijk christendom volgens de Schrift en geen dominantie of wat dan ook! Dan zouden we de Schrift ook niet allemaal op ene persoonlijke manier hoeven uitleggen.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

wimnusselder

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 23, 2012, 11:44:29 pm »
Hoi you too,

quote:

itsmetoo schreef op 23 april 2012 om 21:22:
Mijn mening is dat JHWH het Woord aan ons heeft toebedeeld met 1 boodschap, die we maar niet een beetje naar harte lust kunnen interpreteren.

Wat is die ene boodschap naar jouw mening?
(Er van uit gaande dat die ene boodschap naar jouw mening geen honderden pagina's beslaat:) waarom omvat de Bijbel dan honderden pagina's?

Met v&Vriendengroet,

Wim

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 23, 2012, 11:53:47 pm »
@ wimnusselder,

Wanneer iedere christen zich aan het woord zou houden, dan volgen we allen dezelfde boodschap, ook al bestond deze uit 50.000 blz. Uiteraard bestaat de boodschap uit vele onderwerpen, het is niet samen te vatten als 1 activiteit.
Als ik het teruglees had ik beter kunnen schrijven 1 en dezelfde boodschap !
Christenen zouden zich puur op het Woord van GOD moeten richten en niet op aangeleerde doctrines door de kerkgenootschappen opengesteld.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 23, 2012, 11:55:42 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 23 april 2012 om 23:53:
@ wimnusselder,

Wanneer iedere christen zich aan het woord zou houden, dan volgen we allen dezelfde boodschap, ook al bestond deze uit 50.000 blz. Uiteraard bestaat de boodschap uit vele onderwerpen, het is niet samen te vatten als 1 activiteit.
Als ik het teruglees had ik beter kunnen schrijven 1 en dezelfde boodschap !
Christenen zouden zich puur op het Woord van GOD moeten richten en niet op aangeleerde doctrines door de kerkgenootschappen opengesteld.
Wim vroeg je echter wat anders :)
Nu nog een antwoord op zijn vraag aan je zou ik zeggen _O_
Mail me maar als je wat wilt weten

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 23, 2012, 11:56:01 pm »
Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles.
Behandel een ander gelijk aan hoe je zelf behandeld wilt worden. Dit is het hart van de wetten en de profeten. Aldus Jezus. Dit laatste typte ik net op hyves :)

Ik ben het trouwens wel aardig eens met itsmetoo. Mijn oren klapperen soms van wat de mensen wel niet kunnen vergeestelijken allemaal. Zelfs zaken die in de bijbel staan als "als je vijand honger heeft, geef hem te eten en als hij dorst hefet, geef hem te drinken." Daarvan wordt dan door sommigen van gemaakt dat het enkel om geestelijk voedsel en drank gaat, enkel de evangelieverkondiging.
Dat kan natuurlijk niet waar zijn.