Ik zou het moeilijk hebben met zo'n beslissing.
Volgens mij zijn er 2 dingen belangrijk bij 't kiezen van een gemeente.
1: je eigen rol, functie
a: je broers en zussen tot hand en voet zijn
b: met je gemeente je omgeving dienen (werken der barmhartigheid buiten de gemeente, evangelisatie etc)
2: de gemeente moet een gezonde/veilige omgeving bieden voor je eigen geloof
Oftewel: wat bied jij de gemeente/het lichaam van Christus, en pas daarna volgt wat de gemeente jou kan bieden.
En wanneer 't aan 1 van tweeën ontbreekt, dan kan het zijn dat God je roept om daar verandering in te gaan aanbrengen. Maar als na veel moeite blijkt dat 't een verloren gevecht is, dan staat het je imho vrij om 't stof van je voeten te schudden en naar een andere gemeente te gaan.
Daarbij zou ik vooral kiezen voor iets dat aan 1b voldoet: een gemeente in je eigen wijk. Gemeente zijn is niet iets voor 10 of 15 km verderop.
Hoe dat tegenwoordig praktisch/theoretisch in de GKv werkt durf ik niet te zeggen. Hier in onze gemeente wordt niet heel moeilijk gedaan over geografische grenzen. Ik ken horrorverhalen (paar jaar oud, maar toch) over mensen elders die verhuisd zijn omdat ze niet langer lid wilden zijn van gemeente A in de stad, maar niet over mochten naar gemeente B in die stad.