Auteur Topic: Overstap gemeente buiten woongemeente  (gelezen 6281 keer)

Peter68

• Bekijk profiel
Overstap gemeente buiten woongemeente
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2012, 12:59:10 pm »
Ik zie bij ons in de buurt mensen overstappen naar een meer conservatieve gemeente en andersom komen er ook mensen naar onze gemeente omdat we progressiever zouden zijn. Ook zie ik mensen vertrekken naar de CGK die 300 meter verderop zit en naar bijvoorbeeld de NGK en de baptisten. Bijna allemaal met de redenering mom dat men zich daar beter thuisvoelt. Zeker met de CGK is er een goede relatie qua samenwerking en kanselruil e.d. In de zomerperiode hebben we zelfs gezamenlijke diensten.
Als men vertrekt naar jarenlange worsteling dan kan ik daar begrip voor opbrengen, maar het lijkt steeds makkelijker te worden.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 19, 2012, 08:32:19 pm »
Het probleem is meer dat het gelijkvormige in de gkv verdwenen is. De verschillen zijn tegenwoordig behoorlijk groot dus het botst ook eerder dan een paar tiental jaren terug. En de diverse kerken mogen het zichzelf ook wel aantrekken als gemeenteleden aangeven zich niet veilig te voelen of geen aansluiting kunnen vinden. Gemeentezijn doe je nu eenmaal samen.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 19, 2012, 11:42:02 pm »
Dan betekent dan dat het probleem steeds groter wordt, want de gelijkvormigheid die er in de jaren 80 nog wel was zie ik niet meer terug komen. Sterker nog: ik denk dat de verschillen (plaatselijk en regionaal) alleen maar groter worden. Misschien een item wat ze in Kampen eens onder de loep zouden kunnen nemen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 20, 2012, 07:56:21 am »

quote:

Peter68 schreef op 19 april 2012 om 23:42:
Dan betekent dan dat het probleem steeds groter wordt, want de gelijkvormigheid die er in de jaren 80 nog wel was zie ik niet meer terug komen. Sterker nog: ik denk dat de verschillen (plaatselijk en regionaal) alleen maar groter worden. Misschien een item wat ze in Kampen eens onder de loep zouden kunnen nemen.
Waarom? Wat is er tof aan gelijkvormigheid? Wat is er naar aan verschillen? Om wat voor verschillen gaat het? Hoe spelen die verschillen een rol bij keuze van gemeente? Vertrekken de mensen daarom, of is dat vaker omdat ze niet overweg kunnen met een predikant of kerkenraad?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 20, 2012, 01:37:44 pm »
Ik wil absoluut niet pleiten voor gelijkvormigheid, maar zie gewoon in de praktijk dat mensen naar een ander GKV gemeente gaan omdat het daar juist conservatiever of progressiever is. Dat komt uiteraard doordat er in de kerkenraad beslissingen worden genomen over vormen en dergelijke.

Toeschouwer

• Mijn achternaam is een erfenis
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 20, 2012, 04:29:41 pm »
- Ik neem aan dat jullie (VvhW) dit in gebed hebben gebracht?
- Heeft dit te maken met predikantsskeuze?
- Speelt de grootte van de kerkelijke gemeente een rol?
- Is er sprake van consumptie of ben je bereid te faciliteren?
- Waarom passen de ledematen niet aan het huidige lichaam?

En 2 stellingen (staat los van bovenstaande):

Hoe groter de gemeente des te meer er geconsumeerd kan worden

Hoe kleiner de gemeente, des te meer er een beroep er op je gedaan wordt
Een discussie is als een boot

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 24, 2012, 12:06:02 am »

quote:

Peter68 schreef op 20 april 2012 om 13:37:
Ik wil absoluut niet pleiten voor gelijkvormigheid, maar zie gewoon in de praktijk dat mensen naar een ander GKV gemeente gaan omdat het daar juist conservatiever of progressiever is. Dat komt uiteraard doordat er in de kerkenraad beslissingen worden genomen over vormen en dergelijke.
Is daar wat mis mee?
Mail me maar als je wat wilt weten

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 24, 2012, 12:59:16 am »

quote:

Op zich is daar niks mis mee, maar hierdoor kan wel vervreemding of zelfs wrevel ontstaan in het kerkverband. Ik zie dat bijvoorbeeld in onze classis al gebeuren.
Eerder in de discussie werd al een artikel van Een in Waarheid aangehaald waarin een bezoeker van de Tituskapel in Amsterdam nogal geschokt was.

In dat licht plaatste ik ook de opmerking dat men in Kampen dit eens onder de loep zouden kunnen nemen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 24, 2012, 08:11:22 am »

quote:

Peter68 schreef op 24 april 2012 om 00:59:
[...]

Op zich is daar niks mis mee, maar hierdoor kan wel vervreemding of zelfs wrevel ontstaan in het kerkverband. Ik zie dat bijvoorbeeld in onze classis al gebeuren.
Eerder in de discussie werd al een artikel van Een in Waarheid aangehaald waarin een bezoeker van de Tituskapel in Amsterdam nogal geschokt was.

In dat licht plaatste ik ook de opmerking dat men in Kampen dit eens onder de loep zouden kunnen nemen.

Toch volg ik het niet helemaal. Wat moet er nu onder de loep genomen worden? Dat bezoekers geschokt zijn? Gaan ze ook de situatie onder de loep nemen waarbij Amsterdammers geschokt worden door de dienst in de gemeente van bijv Nijverdal?
Je motivatie blijft me onduidelijk. Het lijkt wat te blijven bij 'Dat moet toch niet zomaar mogen kunnen.'

Ik geloof dat er een Roeping bestaat waardoor gelovigen zich bij een gemeente voegen. Die roeping weegt imho minstens zo zwaar als de roeping tot ambtsdrager. Wanneer een gemeente geen ware kerk meer is, omdat je geloof wordt afgebroken ipv opgebouwd, lijkt het me tijd om er weer te vertrekken. (Zie ook NGB 27-29).
Wanneer mensen vertrekken naar een andere gemeente, dan lijkt me dat een belangrijke graadmeter: hoe gaan ze om met hun roeping zich bij het Lichaam van Christus te voegen? Want lid zijn van een gemeente is inderdaad niet vrijblijvend; je hebt zorgplicht voor je naaste broeder en zuster, je moet elkaar tot hand of voet zijn. En dat gaat imho nu eenmaal moeilijker in een gemeente die geografisch verder weg ligt.

Ik snap dat er een angst is dat mensen te lichtvaardig hun Roeping verzaken. Maar volgens mij zijn de toenemende verschillen tussen de gemeenten daar geen oorzaak van. Je kunt ook prima je roeping verzaken zonder naar een andere gemeente te gaan, door je gewoon niet (meer) in te zetten voor je gemeente.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 24, 2012, 02:15:19 pm »

quote:

Peter68 schreef op 24 april 2012 om 00:59:
[...]

Op zich is daar niks mis mee, maar hierdoor kan wel vervreemding of zelfs wrevel ontstaan in het kerkverband.
Ik zie daarin het probleem niet zozeer.  NEt zo goed dat je in elk sociaal verband mensen hebt die een eigenheid hebben zie je dat ook in kerken. Volgens mij mag je in een kerk mogelijk meer acceptatie van de ander verwachten dan in andere groepen (?).

quote:

Ik zie dat bijvoorbeeld in onze classis al gebeuren.

De beste scribent van EIW schrikt nogal snel en is rap in het reageren. Dat is prima, goed zelfs om vragen te stellen moet kunnen lijkt mij.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 24, 2012, 02:24:12 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 24 april 2012 om 14:15:
[...]
 Ik zie daarin het probleem niet zozeer.  NEt zo goed dat je in elk sociaal verband mensen hebt die een eigenheid hebben zie je dat ook in kerken. Volgens mij mag je in een kerk mogelijk meer acceptatie van de ander verwachten dan in andere groepen (?).

Ik heb gemerkt dat acceptatie juist in een kerk lastig ligt, ik ben ouderling geweest en merkte bij de kerkvisitaties wantrouwen of beter een gebrek aan vertrouwen omdat in onze gemeente veel zaken anders zijn dan in de andere classis kerken.
[...]
De beste scribent van EIW schrikt nogal snel en is rap in het reageren. Dat is prima, goed zelfs om vragen te stellen moet kunnen lijkt mij.
Dat weet ik, ik lees de artikelen op EIW regelmatig, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij niet de enige is met dit soort gevoelens, er zullen er ongetwijfeld veel meer zijn binnen de GKV.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 24, 2012, 02:44:52 pm »

quote:

Peter68 schreef op 24 april 2012 om 14:24:
[...]

Dat weet ik, ik lees de artikelen op EIW regelmatig, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij niet de enige is met dit soort gevoelens, er zullen er ongetwijfeld veel meer zijn binnen de GKV.

Er zullen allicht inderdaad meer zijn met dergelijke gevoelens. Staat tegenover dat er ook velen zijn die er niet echt wakker van liggen en ook velen die juist voor veranderingen zijn. Maar daar was al een ander draadje over :)
Waar het in deze draad over gaat is eigenlijk de vraag of je je eigen beleving mag vooropstellen bij het weggaan uit de lokale gemeente. Niets meer, niets minder denk ik.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 24, 2012, 04:25:35 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 17 april 2012 om 09:20:
[...]

Ervaringen binnen de PKN en de CGK lijken er op dat het diffuus maken van kerkgrenzen juist positief is omdat men een keuze kan maken over de richting waarin men zich aan wil sluiten.

Riemer, waarom zou dit 'positief' zijn? De PKN is al tijden (als je z'n voorgangers meerekent) een modaliteitenkerk met groepen die amper contact met elkaar hebben (vrijzinnig aan de ene kant, orthodoxe bonders aan de andere kant). En de CGK heeft (in veel mindere extreme mate) ook z'n modaliteiten die nauwelijks wisselwerking en contact hebben.

Zo'n 'afzonderen' binnen het geheel zorgt vrijwel altijd voor steeds verder uit elkaar drijven. Gelijkgestemden samen laten clusteren zorgt vrijwel altijd voor vernauwing van blikken, waardoor minder over en weer gecommuniceerd wordt, en waardoor makkelijker een verstarring of een dwaling kan toeslaan. Dat betekent dat er ook een flink deel is dat weg kan drijven van de waarheid (zoals in de PKN+voorgangers is gebeurd).

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 24, 2012, 07:41:42 pm »
Waar je niet naartoe wil is dat een predikant in bepaalde gemeentes niet meer mag voorgaan omdat hij te orthodox of te vrijzinnig is naar de zin van de kerkgangers. Maar van die situatie is volgens mij nog lang geen sprake. Wat niet wil zeggen dat het niet kan ontstaan. Maar ik ben bang dat het allemaal mensenwerk is en dat als onze Heer de kerk niet in stand houdt de bouwlieden tevergeefs zwoegen of ze nu behoudend of vooruitstrevend, orthodox of vrijzinnig zijn.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 25, 2012, 12:22:44 am »

quote:

Toch volg ik het niet helemaal. Wat moet er nu onder de loep genomen worden? Dat bezoekers geschokt zijn? Gaan ze ook de situatie onder de loep nemen waarbij Amsterdammers geschokt worden door de dienst in de gemeente van bijv Nijverdal?
Je motivatie blijft me onduidelijk. Het lijkt wat te blijven bij 'Dat moet toch niet zomaar mogen kunnen.'

Waar het me om gaat is dat er regionaal of plaatselijk zeer grote verschillen kunnen voorkomen. In onze regio zie ik dit al gebeuren. Ik heb als ouderling een aantal kerkvisitaties meegemaakt waarin er -tussen de regels door- een bepaalde mate van wantrouwen, of beter geformuleerd een gebrek aan vertrouwen werd uitgesproken richting onze gemeente omdat we over een aantal zaken behoorlijk anders denken dan de overige kerken in de classis. Ik zou me kunnen voorstellen dat hierdoor het kerkverband onder druk zou komen te staan. De reden waarom ik denk dat men dit in Kampen eens onder de loep zou moeten nemen is vooral dat er nagedacht gaat worden hoe we als GKV met de verschillen zouden kunnen gaan. Ik zie in de praktijk dat bepaalde dominees uit de buurt nooit in onze kerk voorgaan omdat hun manier van preken ver afligt van de samenstelling van onze gemeente en andersom zie ik bepaalde dominees niet voorgaan in andere gemeenten omdat ze te progressief bevonden worden. Dit lijkt me toch ook een punt wat tijdens de opleiding van dominees wel besproken moet worden maar dat gebeurt wellicht ook wel.

Persoonlijk heb ik geen moeite met verschillen tussen de gemeenten maar ik zou het jammer vinden als hierdoor de verscheidenheid in één gemeente steeds minder wordt. Een gemeente met alleen gelijkgestemden kan allerlei gevaren opleveren maar dat is in deze discussie door een ander reeds benoemd.