Auteur Topic: Sion; ´s-Heerens woonplaats...  (gelezen 1191 keer)

AlbertS

• Want het Woord Gods is levend
    • Bekijk profiel
Sion; ´s-Heerens woonplaats...
« Gepost op: april 24, 2012, 07:28:17 pm »
Op het zendingsveld Ghana, was ik eens te Elmina vanwaar de Nederlandse handelaren van de VOC vele slaven naar America `vervoerden`. In de bovenkamer, boven de slavenkelders...(!) staat nog immer de bijbeltekst uit Psalm 132:13 `Want de HEERE heeft Sion verkoren, Hij heeft het begeerd tot Zijn woonplaats`
Ook dit is (of: wás...???) een manier van (kerks!) denken...
Hebr.4:12-13

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 24, 2012, 07:47:53 pm »
Behalve het feit dat Sion, Jeruzalem de woonplaats van GOD was, is en voor altijd zal zijn inderdaad, begrijp ik niet zo goed de bedoeling van je post, AlberS.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

AlbertS

• Want het Woord Gods is levend
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2012, 01:29:15 pm »
Etisch: In deze zaal kwam men bijeen voor de Godsdienstbeoefening (kerkdiensten). Deze diensten werden dus gehouden recht bóven de volgepropte slavenkelders. Eén tekst duidde erop dat de Heere (volgens eigen denkwijze, want anders hang je zo'n tekst niet op...) aldaar woonde; de zaal tot Sion makende.
Gruwelijk, toch...???
« Laatst bewerkt op: april 30, 2012, 01:30:31 pm door AlbertS »
Hebr.4:12-13

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2012, 04:23:21 pm »
Wat geschreven stat klopt wel, alleen is het dan door betrokkenen behoorlijk verkeerd misbruikt, uiteindelijk zijn in die tijd ook mensen vermoord die geen Katholiek wilden worden. Ook dat was nu niet bepaald na de letter van het Woord,

Helaas is het de mens zelf die GOD Zijn Woord dikwijls misbruikt voor eigen doeleinden.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2012, 05:14:43 pm »
hallo Itsmetoo

quote:

itsmetoo schreef op 30 april 2012 om 16:23:
Wat geschreven stat klopt wel, alleen is het dan door betrokkenen behoorlijk verkeerd misbruikt, uiteindelijk zijn in die tijd ook mensen vermoord die geen Katholiek wilden worden. Ook dat was nu niet bepaald na de letter van het Woord,
Inderdaad, maar laten we niet naar 'de anderen' gaan wijzen. Zowel katholieken als protestanten hebben zich ooit schuldig gemaakt aan de misdaden van mensenhandel en slavernij. Inderdaad, er zijn mensen door katholieken vermoord omdat zij weigerden katholiek te worden. Er zijn ook mensen door protestanten vermoord omdat zij weigerden protestants te worden. Door heel Europa zijn mensen vermoord om hun geloof, vermoord door het soort gelovigen dat op dat moment op die plek de dienst uitmaakten.

Misdaden die in de kerkgeschiedenis door meerdere stromingen zijn gepleegd moeten we niet selectief bij één enkele stroming alleen ter sprake brengen, anders is het net of we selectief stickertjes op een strafblad plakken.

quote:

Helaas is het de mens zelf die GOD Zijn Woord dikwijls misbruikt voor eigen doeleinden.
De geschiedenis van het West-Europese christendom kent naast al het goede ook nog een lang strafblad. Dat waren ook onze kerken, of de voorlopers daarvan, het is soms onvoorstelbaar.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2012, 05:34:52 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2012, 06:58:43 pm »

quote:

Paul2 schreef op 08 mei 2012 om 17:14:
hallo Itsmetoo

[...]

Inderdaad, maar laten we niet naar 'de anderen' gaan wijzen. Zowel katholieken als protestanten hebben zich ooit schuldig gemaakt aan de misdaden van mensenhandel en slavernij. Inderdaad, er zijn mensen door katholieken vermoord omdat zij weigerden katholiek te worden. Er zijn ook mensen door protestanten vermoord omdat zij weigerden protestants te worden. Door heel Europa zijn mensen vermoord om hun geloof, vermoord door het soort gelovigen dat op dat moment op die plek de dienst uitmaakten.

Het was ook niet bedoeld om specifiek de katholieken aan te wijzen hoor, ik lepelde wat geschiedenis op. Inderdaad hebben alle kerkgenootschappen uit de oudheid veel op hun kerfstok, helaas. Ik heb ook niets met christelijke stromingen, ik heb wel alles met de Schrift. Ik volg JHWH onder Leiding van Jezus Christus en dankzij Jezus Christus in geloof. Alles er verder omheen is door mensen bedacht als religie. Voor mij zijn dat 2 verschillende dingen.

quote:

Misdaden die in de kerkgeschiedenis door meerdere stromingen zijn gepleegd moeten we niet selectief bij één enkele stroming alleen ter sprake brengen, anders is het net of we selectief stickertjes op een strafblad plakken.
Voor mij is er geen onderscheid tussen katholieken en protestanten hoor, wat dat betreft. Wat dat betreft schaam ik me plaatsvervangend voor alle misdaden die in Jezus Naam zijn gepleegd, maar waarbij wel de Schrift is misbruikt en niet gevolgd.

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2012, 10:59:08 am »
Hallo Itsmetoo,

Ik zie nu in dat ik een inschattingsfout heb gemaakt, daarmee heb ik jou eigenlijk onrecht aangedaan, of tekort gedaan.

Mijn excuses daarvoor.
שׇלום

Paul2
maar misschien zit ik er wel naast

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2012, 02:55:06 pm »

quote:

Paul2 schreef op 09 mei 2012 om 10:59:
Hallo Itsmetoo,

Ik zie nu in dat ik een inschattingsfout heb gemaakt, daarmee heb ik jou eigenlijk onrecht aangedaan, of tekort gedaan.

Mijn excuses daarvoor.
שׇלום

Paul2
Excuus aanvaard Paul, geen probleem. Dit siert je,