Auteur Topic: Inventarisatie huiskerken en celkerken  (gelezen 958 keer)

markveurink

• Bekijk profiel
Inventarisatie huiskerken en celkerken
« Gepost op: april 26, 2012, 01:12:44 pm »
Er is in christelijke media en boeken veel aandacht voor nieuwe vormen van kerkzijn. De traditionele vorm van kerkzijn is niet meer vanzelfsprekend. Andere vormen zijn bijvoorbeeld huiskerken en celkerken. In beide soorten kerken is de kleine groep (tot een maximum van ongeveer 15 tot 20 personen) de basis van de kerk. Deze kleine groepen worden als volwaardig kerk beschouwd, waar bijvoorbeeld ook het avondmaal gevierd wordt. Bij huiskerken functioneren deze kerken volledig zelfstandig, bij celkerken zijn ze opgenomen in een groter verband. Vanuit dat grotere verband worden ook grootschalige samenkomsten, celebrations, gehouden.

Over het functioneren van dit soort kerken in Nederland is weinig bekend. Daarom wil ik hier onderzoek naar doen. Ik ben bezig met een afstudeertraject aan de Theologische Universiteit Kampen (GKv) in de masteropleiding Missionaire Gemeente, onder begeleiding van Stefan Paas. In mijn afstudeeronderzoek wil ik het functioneren van huiskerken en celkerken in Nederland onderzoeken. Onderdeel daarvan is dat ik wil inventariseren hoeveel van dit soort kerken er in Nederland zijn.

Omdat dit soort kerken vaak niet heel zichtbaar is, heb ik hulp nodig bij die inventarisatie. Daarom deze oproep. Bent u lid van een huiskerk of celkerk? Of bent op de hoogte van zo’n initiatief? Dan kunt u mij helpen bij mijn onderzoek. Via onderzoekhuiskerken@gmail.com kunt u mij op de hoogte brengen van huiskerken en/of celkerken die u kent. Vermeld daarbij in ieder geval de naam van de kerk, de locatie van de kerk en waar mogelijk contactgegevens van die kerk.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

Hartelijke groet,
Mark Veurink

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2012, 01:28:17 pm »
Dag, wat ik enkel hier een keer gelezen heb van Thorgrem is dat er onder de rooms katholieken in Deventer men met huiskerkgroepen aan het experimenteren waren voor gezinnen. Dat is aangestuurd door een jongerenwerker die de katholieken in Deventer hebben aangesteld. Verder weet ik hier niet wat in de buurt. Wel dat het een gespeksonderwerp is dat in de PKN-Nijverdal en Vol evangelisch Nijverdal besproken wordt. Verder voorlopig zonder resultaat. De laatste groep stelde eens voor de hele gemeente in huiskerken op te delen, maar daarvoor kon men te weinig kartrekkers vinden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2012, 01:34:19 pm »
Ik kan je niet helpen, ben ik bang. Wel heb ik een vraag: ik vind de definitie nog wat onduidelijk. Er zit nogal wat vormen tussen een 'huiskerk' en een denominatie als die van de GKv. Waar houdt een huiskerk op, waar begint een traditionele vorm van kerkzijn? Je noemt als criteria de grootte, en 'volwaardig' kerkzijn wat kennelijk het vieren van het avondmaal betekent. Volwaardig kerkzijn is vanuit gereformeerd oogpunt meer dan dat (NGB 27-29), nl ook rechte verkondiging en uitoefenen van tucht waar nodig.
Voorbeeld: Quakers komen samen in klein verband, maar oefenen voor zover ik weet geen onderlinge tucht uit. Als ik de Quaker wimnusselder goed begrijp, zijn er ook geen ambtsdragers. Dus 't voldoet aan je omschrijving, maar bedoel je deze vorm ook?

Ander 'probleem': veel missionaire gemeenten starten thuis, maar hebben de ambitie om te groeien en een vast trefpunt, niet een huiskamer, te krijgen. Voorbeeld: hart van Osdorp. Vallen beginnende gemeenten ook binnen je criteria, of sluit het hebben van groei- of verhuisambities ze uit?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

markveurink

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2012, 01:53:00 pm »

quote:

elle schreef op 26 april 2012 om 13:34:Waar houdt een huiskerk op, waar begint een traditionele vorm van kerkzijn? Je noemt als criteria de grootte, en 'volwaardig' kerkzijn wat kennelijk het vieren van het avondmaal betekent. Volwaardig kerkzijn is vanuit gereformeerd oogpunt meer dan dat (NGB 27-29), nl ook rechte verkondiging en uitoefenen van tucht waar nodig.
Voorbeeld: Quakers komen samen in klein verband, maar oefenen voor zover ik weet geen onderlinge tucht uit. Als ik de Quaker wimnusselder goed begrijp, zijn er ook geen ambtsdragers. Dus 't voldoet aan je omschrijving, maar bedoel je deze vorm ook?
Ja, ook de Quakers kunnen onder huiskerken vallen. Je vraagt nu naar wat wel en geen kerk is. Deze vraag kun je principieel beantwoorden, bijvoorbeeld vanuit NGB artikel 27-29 of vanuit MatteĆ¼s 18:20. Het nadeel van deze afbakening van het begrip 'kerk' is dat veel genootschappen die zichzelf als 'kerk' beschouwen buiten de defnitie vallen. Als bijvoorbeeld tucht een criterium is, kun je veel kerken in Nederland geen 'kerk' meer noemen. Het gaat mij daarom nu niet om de principiĆ«le vraag wanneer iets zich 'kerk' mag noemen (hoewel dat zeker een interessante vraag is). Voor dit onderzoek is het genoeg wanneer groepen zichzelf als kerk beschouwen. Criteria voor de huiskerken en celkerken zijn dan: 1. ze beschouwen zichzelf als kerk, 2. de kleine groep is de basis voor de kerk, 3. de kleine groep is volwaardig kerk (alle functies van kerkzijn hebben in de kleine groep een plaats, zowel gemeenschap als onderwijs als aanbidding als pastoraat enz.).

quote:

elle schreef op 26 april 2012 om 13:34:Ander 'probleem': veel missionaire gemeenten starten thuis, maar hebben de ambitie om te groeien en een vast trefpunt, niet een huiskamer, te krijgen. Voorbeeld: hart van Osdorp. Vallen beginnende gemeenten ook binnen je criteria, of sluit het hebben van groei- of verhuisambities ze uit?
Beginnende gemeenten die ambities hebben om te groeien, vallen buiten mijn onderzoek. Hebben ze de ambitie om te vermenigvuldigen (dus niet een groep te laten groeien tot 30 mensen, maar twee groepen te vormen van 15 mensen), dan vallen ze wel binnen het  onderzoek. Ook als deze gemeenten het celkerkprincipe gebruiken, waar kleine groepen de basis zijn maar waar daarnaast nog bijeenkomsten van de verschillende groepen samen worden gehouden, vallen deze kerken binnen het  onderzoek.