Er is in christelijke media en boeken veel aandacht voor nieuwe vormen van kerkzijn. De traditionele vorm van kerkzijn is niet meer vanzelfsprekend. Andere vormen zijn bijvoorbeeld huiskerken en celkerken. In beide soorten kerken is de kleine groep (tot een maximum van ongeveer 15 tot 20 personen) de basis van de kerk. Deze kleine groepen worden als volwaardig kerk beschouwd, waar bijvoorbeeld ook het avondmaal gevierd wordt. Bij huiskerken functioneren deze kerken volledig zelfstandig, bij celkerken zijn ze opgenomen in een groter verband. Vanuit dat grotere verband worden ook grootschalige samenkomsten, celebrations, gehouden.
Over het functioneren van dit soort kerken in Nederland is weinig bekend. Daarom wil ik hier onderzoek naar doen. Ik ben bezig met een afstudeertraject aan de Theologische Universiteit Kampen (GKv) in de masteropleiding Missionaire Gemeente, onder begeleiding van Stefan Paas. In mijn afstudeeronderzoek wil ik het functioneren van huiskerken en celkerken in Nederland onderzoeken. Onderdeel daarvan is dat ik wil inventariseren hoeveel van dit soort kerken er in Nederland zijn.
Omdat dit soort kerken vaak niet heel zichtbaar is, heb ik hulp nodig bij die inventarisatie. Daarom deze oproep. Bent u lid van een huiskerk of celkerk? Of bent op de hoogte van zo’n initiatief? Dan kunt u mij helpen bij mijn onderzoek. Via
onderzoekhuiskerken@gmail.com kunt u mij op de hoogte brengen van huiskerken en/of celkerken die u kent. Vermeld daarbij in ieder geval de naam van de kerk, de locatie van de kerk en waar mogelijk contactgegevens van die kerk.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!
Hartelijke groet,
Mark Veurink