Auteur Topic: Is Jezus Christus nu JHWH in het vlees gekomen of?  (gelezen 8485 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Is Jezus Christus nu JHWH in het vlees gekomen of?
« Reactie #15 Gepost op: mei 14, 2012, 11:48:55 pm »
Nou kan je dat ook aan de messiaanse joden en de armeens apostolische christenen doorgeven, die het niet zo belijden :)
Het blijft een Roomse construktie.
Een nieuwe start is een nieuw begin

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2012, 12:31:10 am »

quote:

gaitema schreef op 14 mei 2012 om 23:48:
Nou kan je dat ook aan de messiaanse joden en de armeens apostolische christenen doorgeven, die het niet zo belijden :)
Het blijft een Roomse construktie.
Het Roomse kijk ik niet naar, maar als ik alle bijbelverzen die daarover gaan bij elkaar neem dan slaat de weegschaal toch echt door naar dat JHWH als Jezus in het vlees is gekomen om Zijn Kruisoffer te brengen voor de mensen. Maar feit blijft dat Hij tegelijkertijd als Vader ook op de troon zat in de Hemel.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 15, 2012, 06:35:27 am »
Daar kan ik niet op in gaan met mijn overtuiging: omdat dit gereformeerd leven is.
Toch geloof ik dat gereformeerden in Jezus en zijn Vader toch twee personen zien. Al zijn ze dan één God.
"Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?", "Vader, laat deze beker aan mij voorbij gaan" en "Vader, vergeef het ze. Ze weten niet wat ze doen." lijken me geen toneelstukjes waarin Hij tegen zichzelf praat. Hij praat echt tegen Iemand anders.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2012, 08:05:48 am door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 15, 2012, 10:16:47 am »

quote:

gaitema schreef op 15 mei 2012 om 06:35:
Daar kan ik niet op in gaan met mijn overtuiging: omdat dit gereformeerd leven is.
Toch geloof ik dat gereformeerden in Jezus en zijn Vader toch twee personen zien. Al zijn ze dan één God.
"Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?", "Vader, laat deze beker aan mij voorbij gaan" en "Vader, vergeef het ze. Ze weten niet wat ze doen." lijken me geen toneelstukjes waarin Hij tegen zichzelf praat. Hij praat echt tegen Iemand anders.

Wat ik mij nu afvraag eigenlijk is dit.
Ik lees nu al voor de derde maal dat men de kerkleer centraal stelt en niet de Schrift? Is dat werkelijk zo? Is dat dan omdat men alle kerkgangers zo "gehersenspoeld" heeft, of omdat deze kerkgangers verplicht zijn binnen zo'n stroming dat te geloven?

Het gaat toch om wat de Schrift meldt en niet om welke doctrine of dogma de kerk ervan maakt?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 15, 2012, 12:48:54 pm »
itsmetoo:
dat geef ik voor de derde maal aan, omdat je dit onderwerp in "Gereformeerd Leven" hebt geplaatst. In Gereformeerd Leven is het de regel dat er volgens de gereformeerde leer de discussie gevoerd wordt. Als ik een punt heb waarin ik van de gereformeerde leer afwijk, evenzo dat wanneer jij zo'n punt hebt, dan kan je door de moderator gewezen worden op het feit dat je niet aan de regels van "Gereformeerd Leven" houdt. Als je dit onderwerp in "Levensbeschouwing" plaatst, dan kan je alle kanten op met de discussie. Omdat de gereformeerde leer geen voorwaarde is.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2012, 12:55:15 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 15, 2012, 02:42:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 15 mei 2012 om 12:48:
itsmetoo:
dat geef ik voor de derde maal aan, omdat je dit onderwerp in "Gereformeerd Leven" hebt geplaatst. In Gereformeerd Leven is het de regel dat er volgens de gereformeerde leer de discussie gevoerd wordt. Als ik een punt heb waarin ik van de gereformeerde leer afwijk, evenzo dat wanneer jij zo'n punt hebt, dan kan je door de moderator gewezen worden op het feit dat je niet aan de regels van "Gereformeerd Leven" houdt. Als je dit onderwerp in "Levensbeschouwing" plaatst, dan kan je alle kanten op met de discussie. Omdat de gereformeerde leer geen voorwaarde is.
Dank voor je uitleg, nu begrijp ik pas wat je ermee bedoeld, zo exact had ik dat nog niet gezien, waarschijnlijk omdat het voor mij een bijzaak is. Ik klik gewoon op actieve discussies en had eigenlijk geen idee van het feit dat er hoofd rubrieken zijn..... 8)7
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2012, 02:43:25 pm door itsmetoo »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 15, 2012, 11:19:53 pm »
Wel, al doende leert men :)

Puritan

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 17, 2012, 08:30:04 am »
O.a. t.a.v. Itsmetoo.

John MacArthur* schrijft in zijn boek "Het Evangelie van Jezus" dat Jezus, God geopenbaard in het vlees is. Ik denk dat het belangrijk is om het zo te zeggen, omdat als je zegt dat Hij God is, of JHWH, of de Schepper, zonder verdere toelichting, je dan automatisch ook op vragen komt als: "Hoe kan Hij dan tegelijkertijd met Zijn Vader praten." God heeft ervoor gekozen om op een menselijke manier, uit een mensenlichaam en in een mens geboren te worden. Volgens Filippenzen heeft Jezus vrijwillig Zijn Godgelijkheid afgelegd en is daarmee afgedaald naar ons mens-zijn en daarmee is Hij ons als een voorbeeld. Jezus praat dus met de Vader via gebed, omdat wij als mensen ook op die manier moeten communiceren met God. Ietwat oneerbiedig zou ik het willen vergelijken met die oude film van Superman, waar Superman zijn krachten zelfverkozen aflegt omdat hij gelijk wil zijn aan Lois. Hij legde vrijwillig zijn superkrachten af en moest het gaan doen, zoals wij.

De klassieke drie-eenheidsleer (geen Roomse constructie, want Rome als enige kerkzetel bestond nog niet ten tijde van Nicea en Constantinopel - 4de eeuw) probeert in menselijke termen iets te omschrijven wat niet te omschrijven is. Iets te begrijpen wat niet te begrijpen is. En precies zo, probeer ik nu ook iets te omschrijven wat niet te omschrijven is. Alle pogingen samen geven een glimp waarover wij spreken, de almachtige, alomtegenwoordige, maar toch zo persoonlijke Schepper van hemel en aarde die als Goede Herder in Jezus op zoek is gegaan naar het verlorene.

De geloofsuitspraak: Jezus is God geopenbaard in het vlees, komt vind ik ook heel dicht bij het statement dat de Hebreeën-schrijver neerzet in Hebreeën 1.  

"Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft." - Hebreeën 1:1-2 - HSV

Ik hoop dat dit bijdraagt.

Puritan

* Deze schrijver, theoloog, predikant is een five points calvinist, dus behoorlijk gereformeerd (lees: past prima in de rubriek 'Gereformeerd Leven')
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2012, 08:35:18 am door Puritan »
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 17, 2012, 12:07:51 pm »

quote:

Puritan schreef op 17 mei 2012 om 08:30:
O.a. t.a.v. Itsmetoo.

John MacArthur* schrijft in zijn boek "Het Evangelie van Jezus" dat Jezus, God geopenbaard in het vlees is. Ik denk dat het belangrijk is om het zo te zeggen, omdat als je zegt dat Hij God is, of JHWH, of de Schepper, zonder verdere toelichting, je dan automatisch ook op vragen komt als: "Hoe kan Hij dan tegelijkertijd met Zijn Vader praten." God heeft ervoor gekozen om op een menselijke manier, uit een mensenlichaam en in een mens geboren te worden. Volgens Filippenzen heeft Jezus vrijwillig Zijn Godgelijkheid afgelegd en is daarmee afgedaald naar ons mens-zijn en daarmee is Hij ons als een voorbeeld. Jezus praat dus met de Vader via gebed, omdat wij als mensen ook op die manier moeten communiceren met God. Ietwat oneerbiedig zou ik het willen vergelijken met die oude film van Superman, waar Superman zijn krachten zelfverkozen aflegt omdat hij gelijk wil zijn aan Lois. Hij legde vrijwillig zijn superkrachten af en moest het gaan doen, zoals wij.

De klassieke drie-eenheidsleer (geen Roomse constructie, want Rome als enige kerkzetel bestond nog niet ten tijde van Nicea en Constantinopel - 4de eeuw) probeert in menselijke termen iets te omschrijven wat niet te omschrijven is. Iets te begrijpen wat niet te begrijpen is. En precies zo, probeer ik nu ook iets te omschrijven wat niet te omschrijven is. Alle pogingen samen geven een glimp waarover wij spreken, de almachtige, alomtegenwoordige, maar toch zo persoonlijke Schepper van hemel en aarde die als Goede Herder in Jezus op zoek is gegaan naar het verlorene.

De geloofsuitspraak: Jezus is God geopenbaard in het vlees, komt vind ik ook heel dicht bij het statement dat de Hebreeën-schrijver neerzet in Hebreeën 1.  

"Nadat God voorheen vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had door de profeten, heeft Hij in deze laatste dagen tot ons gesproken door de Zoon, Die Hij Erfgenaam gemaakt heeft van alles, door Wie Hij ook de wereld gemaakt heeft." - Hebreeën 1:1-2 - HSV

Ik hoop dat dit bijdraagt.

Puritan

* Deze schrijver, theoloog, predikant is een five points calvinist, dus behoorlijk gereformeerd (lees: past prima in de rubriek 'Gereformeerd Leven')
Dank, ja het versterkt wel het zicht zoals ik die het meeste heb heirover. Inderdaad die vers in Filippenzen 2 waar staat dat GOD Zijn
6  Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
7  maar Zichzelf ontledigd heeft  door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
8  En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.

Zoals JHWH Zich in het OT uiteindelijk ook heeft geprofileerd op verschillende wijzen: als brandende braamstruik Die niet verbrandde, als Man die worstelde met Jacob, als Mens bij Abraham, als wolk bij Mozes enz.
Maar elders legt JHWH Zijn hand op het aangezicht van Mozes wanneer Hij voorbij trekt, zodat Mozes alleen de Achterzijde van JHWH kan zien......

Want uiteindelijk zegt de Schrift dat JHWH veel te groot is om echt op aarde te komen:
1 Koningen 8
27   Maar zou God werkelijk op de aarde wonen? Zie, de hemel, ja, de allerhoogste hemel, kan U niet bevatten, hoeveel te min dit huis dat ik gebouwd heb!

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 17, 2012, 01:57:32 pm »
Eigenlijk geven jullie hiermee eerlijk toe het allemaal niet te begrijpen. Het blijft een raadsel waarom Jezus tot God bad. Bloed gezweet had en God vroeg de beker aan zich voorbij te laten gaan. Aan het kruis uitriep: "Mijn God, Mijn God, waarom heeft U mij verlaten?"

Ik zelf heb als tiener die de leer van de drie-eenheid nooit goed voorgeschoteld heb gekregen zelf de Bijbel hierover zitten lezen en stelde toen het vermoeden op dat Jezus God was door de Heilige Geest. God schiep met de Heilige Geest door Jezus heen ons en zo alleen kon Jezus God zijn. Als Jezus de Heilige Geest verloor door satan te volgen (verzoeking in de woestijn), dan zou Hij de éénheid met God verliezen. Alles wat God door Hem heen werkte, zou God vanwege duisternis die Jezus zou toegelaten hebben, terug halen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 17, 2012, 04:08:13 pm »

quote:

gaitema schreef op 17 mei 2012 om 13:57:
Eigenlijk geven jullie hiermee eerlijk toe het allemaal niet te begrijpen.

Klopt, ik zou voor gen van beide uitleggingen mijn handen in het vuur durven steken. Maar heb wel een uitlegging nu, die ikzelf het beste plaatsen kan bij alle bijbelverzen, waarvan de meesten toch voor mij letterlijk aangeven dat Jezus JHWH is in het vlees gekomen om Zelf voor ons te sterven aan het kruis en daarmee onze schuld van alle zonden Zelf weg te nemen.

De hele kruisiging wordt er voor mij ook krachtiger door. Alle verwijten die men GOD soms naar Zijn Hoofd slingert dat Hij maar een beetje op Zijn Troon zou zitten oordelen, zijn daarmee van de kaart geveegd en teniet gedaan. Want Hij heeft Zelf bloed gezweet, angsten doorstaan, helse pijn geleden voor onze redding !

Dat ik dan inderdaad niet helemaal begrijp waarom Hij tot Zich Zelf bad, vroeg om toestemming, beklaagde verlaten te zijn enz, is dan te wijten aan ons beperkte inzicht en begrip. Zoals de wetenschap tot op de dag van vandaag de ziel van de mens nog nooit heeft kunnen aantonen en bewijzen, terwijl het ons eigenlijke ik is, waar alles om draait. Immers ons lichaam is van geen nut schrift de Schrift.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 17, 2012, 07:34:35 pm »
Toch heb ik weer 2 bijbelverzen gevonden die toch echt over Jezus Christus als GOD preken:
Titus 2:13
13   terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

Johannes 20:28
26 En na acht dagen waren Zijn discipelen weer binnen en Thomas was bij hen. Jezus kwam terwijl de deuren gesloten waren, en Hij stond in hun midden en zei: Vrede zij u.
27 Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen,  en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!
29 Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd;  zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en tochzullen geloven

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 17, 2012, 11:25:32 pm »
Ja nou, ik vind het goed hoor.
We hebben allemaal wel onze visie erop gegeven en ik vertrouw erop dat God de openbarende is :)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 18, 2012, 12:35:33 pm »
Nog 2 duidelijke bijbelverzen ontvangen op mijn gebed om openbaring !

Titus 2:13
13   terwijl wij verwachten de zalige hoop en verschijning van de heerlijkheid van de grote God en onze Zaligmaker, Jezus Christus.

Johannes 20:28
27 Daarna zei Hij tegen Thomas: Kom hier met uw vinger en bekijk Mijn handen,  en kom hier met uw hand en steek die in Mijn zij; en wees niet ongelovig, maar gelovig.
28 En Thomas antwoordde en zei tegen Hem: Mijn Heere en mijn God!

Jezus weersprak dit niet, nee Hij zei:
29 Jezus zei tegen hem: Omdat u Mij gezien hebt, Thomas, hebt u geloofd;  zalig zijn zij die niet gezien zullen hebben en tochzullen geloven.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 18, 2012, 01:05:23 pm »
Tja, dat is nu typisch zo iets wat ik bedoel met bidden en bijbel open slaan. Je leest ook regelmatig geweldige dingen die over het thema gaan, omdat er nogal wat van te vinden is. Het kan dan door God gegeven zijn of je hebt het zo gevonden. Kan allemaal.
Maar omdat je het als van boven gegeven ziet, dan wil ik het wel beamen voor je:
Ja Jezus is God :)
Dat heb ik ook niet ontkent.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2012, 01:05:47 pm door gaitema »