quote:
Je moet maat zo denken, JHWH en Jezus hebben in de hele bijbel nooit vrome en schijnheilige types uitgekozen om te profeteren of een volk te leiden, een oorlog te voeren. Het waren zelden of nooit de hoge priesters, maar mannen die ook hun zonden in het vlees begingen.
Jacob met zijn dochters, Mozes met de vrouw van een officier etc. En ook Johannes de Doper was geen mietje, evenmin de discipelen trouwens. Ze hadden wel allen een oprecht geloof in JHWH/Jezus en vertrouwden Hem. Ook al was er dan soms een extra bewijs voor nodig, zoals matje droog omgeving nat, omgeving droog en matje nat, weet alleen zo niet meer wie dat was, Gideon meen ik.
Zelf heb ik daar ook behoorlijk mee gezeten in het begin van mijn bekering. Ik heb nogal behoorlijk wat op mijn kerfstok uit de oude tijd, helaas.
Een ding blijf ik wel doen, ik heb jaren ge-kickbokst en train nu nog steeds voor de hobby. Niet meer in de ring omdat ik niet meer zozeer iemand het licht uit zijn ogen hoef te slaan en het is gelijk een mooi excuus om niet te hoeven vermelden dat ik te oud ben om wedstrijden te draaien...... Maar het is een goudeerlijke sport, gelijke middelen niet laf niet gemeen, alleen soms een beetje hard.
Volgens mij neemt in zo'n situatie als jij beschrijft, de Heilige Geest de overhand, waardoor je anders reageert dan jezelf eigenlijk zal doen. Het gevaarlijkste zijn de eerste reacties, de impulsieve, waardoor je al handelt zonder na te hebben gedacht met alle gevolgen van dien. Dan is het zaak om je erna door de Heilige Geest te laten leiden en het anders doen. Zoals je mooi beschrijft, iemand zegenen die je iets hebt aangedaan. Dan weet je gewoon dat GOD aan het werk is. Evangelie in de praktijk zal ik maar zeggen.
Dat maakt het verschil tussen een zondags christen en een christen in de praktijk, zeg maar.
Dan zie je dat de Heer je de weg niet hoeft te wijzen, van zo en zo en dat en dit wil ik dat je doet. Nee, de Heer leidt iemand, Hij opent de deuren wanneer Hij wil dat je een richting opgaat en sluit deuren waar Hij niet wil dat je ingaat. Mijns inziens is geloof in dat vertrouwen te gaan onder Zijn Leiding. Ook al lijkt deze soms even afwezig, wanneer nodig herken je toch weer Zijn hand die nog steeds stuurt !
Dat cafe waar je over schrijft, is dat een cafe waar geëvangeliseerd wordt? Of stappen jullie gewoon een willekeurig cafe in?