Auteur Topic: God versus Jezus nav vraag  (gelezen 12202 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
God versus Jezus nav vraag
« Reactie #120 Gepost op: mei 29, 2012, 12:05:56 pm »

quote:

Peter68 schreef op 25 mei 2012 om 14:16:
Ik denk dat de verdrukking slaat op de ballingschap waarin Israël toen was weggevoerd en de uitzichtloze situatie waarin ze verkeerden. Het beeld wat dan bij Ezechiel binnenkomt verwijst dan ook naar het terugkeren van ballingen naar het beloofde land, en dat vindt plaats in het oude testament. Ik weet niet of je deze tekst dan zomaar op alle Joden van alle tijden kunt toepassen daarvoor is mijn kennis te beperkt.

Alle 3 de profetieën door Jezus Christus in 3 van de evangelies hebben dezelfde opbouw, Peter:
- Matteus 24, Marcus 13 en Lucas 21
De lijn die alle 3 volgen zijn overduidelijk:
- Vernietiging van Jeruzalem
- De Grote Verdrukking
- Zijn Wederkomst.
Het feit dat Jezus dit in 1 adem verteld is voor mij veelzeggend,

Daarbij wordt aangegeven dat de verdrukking zo ernstig zal zijn als nog nooit geweest is. Nu, de Nazi' s hebben in 40-45 ernstiger huisgehouden dan in de tijd van de vernieling van de Joodse Tempel. Dus het zal NOG ernstiger worden tijdens de Grote Verdrukking in de eindtijd. Jezus Zijn wederkomst waarover Hij erna verteld is mijns inziens dus ook om de Israël te redden van deze grote verdrukking.
Ook dat van de valse profeten die indien mogelijk de uitverkorenen verleiden is in die tijd nog niet geschied.

De profetieën van JHWH komen uit, niet een beetje, maar op alle punten. Indien dit niet het geval is, heeft het nog niet plaatsgevonden. JHWH doet immers niet aan half werk.....
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: mei 30, 2012, 12:47:57 pm »
Ben er eens dieper ingedoken maar kom er niet uit, en eerlijk gezegd denk ik dat het niet van belang is of ik er wel of niet uitkom.
 Als de Heer wil dat alle Joden worden gered dan zal dat gebeuren.
Maar om vervolgens de conclusie te trekken dat de EU gestraft wordt met een crisis omdat we niet (voldoende) pro-Israël zijn vindt ik een hele lastige.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 12:48:57 pm door Peter68 »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: mei 30, 2012, 03:42:06 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 12:47:
Ben er eens dieper ingedoken maar kom er niet uit, en eerlijk gezegd denk ik dat het niet van belang is of ik er wel of niet uitkom.
Maar om vervolgens de conclusie te trekken dat de EU gestraft wordt met een crisis omdat we niet (voldoende) pro-Israël zijn vindt ik een hele lastige.

Waar kom je niet uit? Kan ik je helpen?
Het is ook een lastige, maar laat het bezinken, kijk goed in het nieuws (met name over Israël) Check voor jezelf met welke landen het goed gaat en welke niet en hoe deze tegenover Israël staan.

Neem zelfs de politieke wind in oogschouw, wie heeft een linkse regering en is daarmee (bijna altijd) anti-israel en wie heeft een rechtse regering en is daarmee (bijna altijd) pro-israel. Hou in ons eigen landje de verkiezingen maar in de gaten, wat betreft een linkse of rechtse regering.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 03:42:38 pm door itsmetoo »

Paul2

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: mei 30, 2012, 04:10:06 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 15:42:
[...]

Het is ook een lastige, maar laat het bezinken, kijk goed in het nieuws (met name over Israël) Check voor jezelf met welke landen het goed gaat en welke niet en hoe deze tegenover Israël staan.

Neem zelfs de politieke wind in oogschouw, wie heeft een linkse regering en is daarmee (bijna altijd) anti-israel en wie heeft een rechtse regering en is daarmee (bijna altijd) pro-israel. Hou in ons eigen landje de verkiezingen maar in de gaten, wat betreft een linkse of rechtse regering.

Hallo Itsmetoo,

Toch blijft het lastig om dan een conclusie te trekken, want zelfs als je een sterke correlatie aantreft tussen verschijnselen in deze wereld (zeg maar voorspelbare, vaste combinaties) dan weet je nog steeds niet welke nou oorzaak is en welke het gevolg, of misschien hebben verschillende verschijnselen een gemeenschappelijke oorzaak? Hier schuilt het gevaar van inlegkunde.

Even iets anders: wat mij in de Nederlandse media opvalt, is dat over Israël opvallend vaak iets juist niet vermeld wordt. Dit is een voorbeeld: Israël wordt vrijwel dagelijks beschoten met mortiergranaten en raketten, maar dat haalt de Nederlandse kranten en het acht uur journaal niet. Wordt er een keer teruggeschoten, dan haalt dat wél alle voorpagina's.
Of iets anders: soms besluit de Israëlische overheid om nederzettingen in Judea en Samaria te sluiten. Dat haalt bijna nooit de kranten, terwijl de eerste de beste 'heipaal' in een reeds bestaande nederzetting breed uit wordt gemeten in de pers.  

Deze scheve verslaggeving in de media geeft in ons land misschien een scheef beeld van Israël en het Midden-Oosten, en het vergt zelfstudie en dus ook belangstelling om door te hebben dat de beeldvorming in de media over een bepaald onderwerp niet altijd helemaal pluis is. Ik denk dat veel mensen gewoon het hun voorgeschotelde beeld aannemen.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 04:34:45 pm door Paul2 »
maar misschien zit ik er wel naast

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: mei 30, 2012, 04:56:46 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 28 mei 2012 om 14:55:
[...]

Ik moet er nog even op mijn gemak induiken en nalezen,
Dat komt bij mij ook nog. Ik ben vandaag weer druk :)
Een nieuwe start is een nieuw begin

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: mei 30, 2012, 05:32:43 pm »

quote:

Paul2 schreef op 30 mei 2012 om 16:10:
[...]
Hallo Itsmetoo,

Toch blijft het lastig om dan een conclusie te trekken, want zelfs als je een sterke correlatie aantreft tussen verschijnselen in deze wereld (zeg maar voorspelbare, vaste combinaties) dan weet je nog steeds niet welke nou oorzaak is en welke het gevolg, of misschien hebben verschillende verschijnselen een gemeenschappelijke oorzaak? Hier schuilt het gevaar van inlegkunde.

Je kunt ook niet over 1 nacht ijs gaan daarmee. Dat klopt.
Maar we zien in de Schrift in het OT dat de HEER nu niet bepaald zachtzinnig omging met vijanden van Israël, Die Hij als Zijn vijanden beschouwde.

In vele oudtestamentische profetieën, waarvan er velen zijn uitgekomen, wil je het zien, staan vele voorbeelden van de waarschuwingen van de HEER aangaande de vijanden van Israël. Sterker nog, ze staan met naam en toenaam genoemd.

Wel denk ik dat de HEER eigenlijk bij Zijn wonderen altijd ruimte laat voor ontkenning. Of dat nu de her-oprichting is van Israël, Zijn Beschermende hand bij de 3 laffe aanvallen van het Beloofde land door de omringende moslim landen, of genezingen. Altijd heeft iemand die er voor kiest een reden om het wonder van de HEER af te wijzen en het als toeval te plaatsen.

Wie het wil zien, ziet dat de HEER Israël recent zegent met olie en gas, juist nu de stabiliteit van de omringende islamitische landen wegvalt en men met levering van brandstof aan Israël wil stoppen. Wie wil zegt dat Israël al langer wist van deze bronnen maar ze nu pas aanboort, nu het spannend wordt. Ik zie dat als een beproeving van het geloof.

Uiteindelijk zullen ook wonderen van de HEER een mens niet beter laten leven. Dat toont het OT wel aan, waar men met eigen ogen deelgenoot was van vele wonderen van JHWH, maar toch niet in staat was om zonder zonde te leven.

quote:

Even iets anders: wat mij in de Nederlandse media opvalt, is dat over Israël opvallend vaak iets juist niet vermeld wordt. Dit is een voorbeeld: Israël wordt vrijwel dagelijks beschoten met mortiergranaten en raketten, maar dat haalt de Nederlandse kranten en het acht uur journaal niet. Wordt er een keer teruggeschoten, dan haalt dat wél alle voorpagina's.
Of iets anders: soms besluit de Israëlische overheid om nederzettingen in Judea en Samaria te sluiten. Dat haalt bijna nooit de kranten, terwijl de eerste de beste 'heipaal' in een reeds bestaande nederzetting breed uit wordt gemeten in de pers.

Klopt als een bus !  :)
Daarom bleef het in de pers en politiek oorverdovend stil toen Turkije genocide op de Koerden pleegde begin dit jaar uit wraak, niet ter verdediging.
Daarom wordt een grenswacht die een "palestijn" terugschopt of slaat, uitgebreid gemeld in de media.
Dit verraad ook dat het een geestelijke oorlog is daar, niet alleen een fysieke.
Daarom kijk ik ook naar bronnen buiten de standaard links georiënteerde media zoals o.a. http://israeltoday.nl/, die vanuit bijbels perspectief het nieuws brengen.

quote:

Deze scheve verslaggeving in de media geeft in ons land misschien een scheef beeld van Israël en het Midden-Oosten, en het vergt zelfstudie en dus ook belangstelling om door te hebben dat de beeldvorming in de media over een bepaald onderwerp niet altijd helemaal pluis is. Ik denk dat veel mensen gewoon het hun voorgeschotelde beeld aannemen.
Het is bewezen dat wanneer men en leugen maar blijft herhalen, zoals de term bezette gebieden ipv heroverde gebieden of op zijn minst betwiste gebieden, men die term gaat herhalen en overnemen. De nieuwe generaties weten veelal echt niet meer hoe het zit en nemen zomaar aan dat Israël die gebieden heeft afgepikt van de "palestijnen", die niet eens bestaan of bestaan hebben. Maar ook ik hier schrijf noodgedwongen 'palestijen" (tussen haakjes) om duidelijk te maken over wie ik het heb.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: mei 30, 2012, 11:21:16 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 15:42:
[...]

Ik heb momenteel andere zaken aan mijn hoofd en heb geen tijd en ruimte om me er nu in te verdiepen. Wellicht dat ik dat op een later tijdstip nog eens doe want ik vind het wel interessante materie.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: juni 01, 2012, 05:05:59 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 12:47:

Nee, dat gebeurd omdat de Mammon geëerd wordt. In Openbaringen staat niet voor niets: "gevallen, gevallen is Babilon! De grote stad"

Denk aan de torenbouw van Babel.

Wat Israël betreft gaf Itsmetoo het volgende mooi weer:
6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
 7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
 8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
 9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
 10 En dit niet alleen, maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.
 11 Want toen de kinderen nog niet geboren waren, en niets goeds of kwaads gedaan hadden – opdat het voornemen van God, dat overeenkomstig de verkiezing is, stand zou houden, niet uit de werken, maar uit Hem Die roept –
 12 werd tot haar gezegd: De meerdere zal de mindere dienen.
 13 Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
 14 Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!

Dus toch niet alle joden, maar wie God ziet als de bloedlijn van Isaäk.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 06:01:10 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: juni 01, 2012, 05:48:41 pm »

quote:

Itsmetoo
Zie je email

Is niet aangekomen, vrees ik.

quote:

Hier wordt aan Jezus voor zijn  opvaart gevraagd of Jezus in hun tijd het Koninkrijk Israël zal herstellen. Jezus ontkent niet door te zegen, dat het hemels Israël is of zo, nee Hij geeft alleen maar aan dat de tijd van de gebeurtenis van het koninkrijk Israël niet hen toekomt om te weten ! Dus Jezus Christus gaat het koninkrijk van Israël herstellen, alleen wanneer is onbekend.
Handelingen 1
6 Zij dan die samengekomen waren, vroegen Hem:  Heere, zult U in deze tijd voor Israël het Koninkrijk weer herstellen?
7 En Hij zei tegen hen:  Het komt u niet toe de tijden of gelegenheden te weten die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft,

Met heel de inhoud over de bloedlijn van Isaäk ben ik het met je eens. Zo is het wel goed verhelderd en misverstanden verdwenen er over :)

quote:

Hier meldt Jezus dus dat Zijn lijden noodzakelijk door hun toedoen, om de heidenen OOK te kunnen redden

Mee eens.

quote:

Zie ook hoe Jezus aangeeft dat zijn volgelingen niet moeten proberen israel te bekeren, want Hij weet dat ze door JHWH verblind zijn. Hij geeft zelfs aan dat we als "slaaf" niet beter moeten denken te zijn dan de Meester Zelf. Hij heeft het evangelie niet aan de Joden gebracht, dus christenen ook niet. Joden dienden alleen te erkennen dat Hij de Koning der Joden was.
Matteüs 10
23   Wanneer ze u in de ene stad vervolgen, vlucht dan naar de andere, want voorwaar, Ik zeg u: U zult uw rondgang door de steden van Israël niet geëindigd hebben, voordat de Zoon des mensen gekomen is.
24   De discipel staat niet boven de meester en de slaaf niet boven zijn heer.
Voor mij is het helder: Jezus is de Koning van Israël, maar zijn Koninschap behoord niet bij deze wereld. Vandaar ook de doden die opstonden uit de graven. Ieder die Hem hoort zal opstaan uit de dood en tot zijn Koninkrijk behoren.

Romeinen 11
8 zoals geschreven staat:  God heeft hun een geest van diepe slaap gegeven,  ogen om niet te zien en oren om niet te horen, tot op de dag van heden.

11 Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheidtot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en het feit dat zij achteropkomen rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

Zeker mee eens. God doet het bewust zo.

quote:

Het 1000 jarig vredesrijk na Jezus Zijn Wederkomst is anders echt hier op aarde in het fysieke Jeruzalem te Israël.

Openbaringen 11
1 En  mij werd een meetlat gegeven, die op een staf leek. En de engel was erbij komen staan en zei: Sta op en meet de tempel van God, het altaar en hen die daarin aanbidden.
2 Maar laat de buitenste voorhof van de tempel erbuiten en meet die niet, want die is aan de heidenen gegeven. En zij zullen de heilige stad vertrappen,  tweeënveertig maanden lang.
3 En Ik zal Mijn twee getuigen macht geven, en zij zullen, in rouwkleding gekleed, twaalfhonderdzestig dagen lang profeteren.

--> Dit is echt fysiek, immers in het hemelse Koninkrijk leven geen heidenen. die de tempel zullen vertrappen voor 42 maanden lang, 3,5 jaar dus.

Ja, hier nog wel. Ik denk meer aan het moment van de grote rampen over de aarde. En derde vergaat door branden. Een derde door natuurrampen etc.. Het 1000 jarige rijk dat komt is een vernieuwen van dat wat verwoest is. De heidenen zijn er in omgekomen en de joden die dus Jezus hebben aangenomen, zijn bij Jezus.
Dan komt het waar we het over hebben. De grote sabbath die beloofd is aan de joden, dat zal gaan aanbreken (de sabbat is een verwijzing ernaar) is het duizend jarige rijk. Dan zal inderdaad harten van steen die de dode letter lezen omgevormd worden in harten van vlees, waarin God zelf zijn wetten zal schrijven.
Maar er zit in de bijbel zoals wel vaker een dubbele laag in.
We hebben namelijk ook pinksteren. Met pinksteren gebeurd het zelfde. De Heilige Geest heeft de zelfde functie. Door dat Jezus in je leeft zal ook je heidense hart van steen een christelijke hart van vlees worden waarin God zijn wetten schrijft. Door Jezus' kruiziging staan er doden in vertrouwen op Jezus, met Hem op uit de dood. Dan worden doodsbeenderen van heidenen en joden die zich bekeren tot Jezus ook levend. Vandaar mijn verwijzing naar de doden die met de kruiziging van Jezus opstaan uit de dood. Het gebeurd er letterlijk, dat doden er levend worden. Maar dat is het begin. Het echte werk gebeurd pas in het 1000 jarig vredesrijk. Met pinksteren proeven wij er al van, maar we leven nog als ballingen en staan nog aan het begin van een lange weg die we gaan moeten, in geestelijke groei. Daar doelde ik op. Wie in Jezus geloofd, behoord al tot de genen die uit de dood zijn opgestaan en zijn gaan leven. Die hoort al bij Gods koninkrijk en in hun harten is de Sabbath die komen zou alvast aangebroken, al is de wereld om ons heen nog niet zo ver en hebben we daar onder te lijden, net als Jezus er onder leed. Ook al hebben we onze zwakke momenten, waarin we nog zondigen.

Nog iets. 1 dag is gelijk aan 1000 jaar staat er in de bijbel. Dat slaat op de sabbath in verband met het duizendjarige vredesrijk. Pas als het duizendjarige vredesrijk is aangebroken, zal God rusten van zijn werken. God heeft namelijk nog niet gerust van zijn werken, vanwege de zondeval. De sabbath als rustdag is een heenverwijzing naar de grote sabbath dat komt en wat voor de volgelingen van Jezus alvast in hun harten begonnen is. Het paradijs waar Adam en Eva in wandelden was al een weerglans van die Sabbath die komen zou, net als pinksteren dat is. Hierin rust God al welliswaar uit van bepaald scheppingswerken in een bepaalde genoegdoening, maar God rust pas echt uit als het rijk van vrede echt is aangebroken. Wanneer de schaap weer naast de leeuw kan liggen, zonder opgegeten te worden. Als de oorlogsmaterieel wordt omgesmeden tot nuttig werktuigen. Dan pas is het echt Sabbath.

quote:

De vertaling is hier wat vaag voor mij.
24 Martha zei tegen Hem: Ik weet dat hij zal opstaan bij de opstanding op de laatste dag.
Martha heeft het over de massale opstanding, zoals veel christenen tegenwoordig ook nog steeds verkeerd zien. Een grote wederkomst, opstanding en berechting, terwijl dat niet het geval is.
Jezus corrigeert haar ook, zeggende:
25 Jezus zei tegen haar:  Ik ben de Opstanding en het Leven;  wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,
26   en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat?

Dus de Genade van Christus is dat we niet zullen sterven geestelijk zoals de ongelovigen en de Joden, met dat verschil dat de ware Joden uit de bloedlijn Abraham, Isaac en Jacob Genade zullen ontvangen bij Zijn wederkomst als Koning der Joden en Messias.

Ja, mee eens.

Nog iets over Openbaringen, in verband met de genen die gedood worden om de naam van Christus en met hem zullen regeren in het duizendjarige vredesrijk. Het wordt altijd verwezen naar de toekomst, maar ook hierin is het dubbel. Openbaringen is geschreven aan de christenen van klein-Azië en zij werden door Rome vervolgd en gedood om de naam van Jezus. Johannes schreef in de eerste plaats aan hen, om ze te bemoedigen en ze de belofte mee te geven, dat ze met Jezus zullen regeren in het duizendjarige vredesrijk. De dubbele laag erin is dat het ook schrijft over de tijd van de anti-christ waarvan keizer Nero een voorafschaduwing is. Maar in de eerste plaats is de brief bestemd voor de christenen van klein Azië die vermoord werden vanwege hun geloof in Jezus.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 05:56:51 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: juni 01, 2012, 06:48:24 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 17:48:
Ja, hier nog wel. Ik denk meer aan het moment van de grote rampen over de aarde. En derde vergaat door branden. Een derde door natuurrampen etc.. Het 1000 jarige rijk dat komt is een vernieuwen van dat wat verwoest is. De heidenen zijn er in omgekomen en de joden die dus Jezus hebben aangenomen, zijn bij Jezus.

Volgens mij moeten hier 2 dingen goed van elkaar gescheiden worden.
namelijk dat de ongelovige mensen, afgodendienaren en misleide christenen  die bij de hoer van Babylon horen en de valse profeet volgen allen tezamen Israël zullen aanvallen en verdrukken waardoor de grote verdrukking komt.

(Dit zal gebeuren nadat de ware volgelingen van Jezus opgenomen zijn in de opake. De boze heeft dan het alleenrecht even op aarde)

Maar er zal ook een wraak komen van de HEER over alle ongelovige mensen, afgodendienaren en misleide christenen  die bij de hoer van Babylon horen en de valse profeet volgen. Volgens mij is daar waar jij het nu over hebt met dat 1/3 van de wereld zal vergaan.

In het duizend jarig vredesrijk komen de profetieën uit het OT uit, waarin het lam bij de leeuw ligt en het kno speelt met de adder.
Jesaja 11
6 En de wolf zal met het lam verkeren, en de luipaard bij den geitenbok nederliggen; en het kalf, en de jonge leeuw, en het mestvee te zamen, en een klein jongske zal ze drijven.
7 De koe en de berin zullen te zamen weiden, haar jongen zullente zamen nederliggen, en de leeuw zal stro eten, gelijk de os.
8 En een zoogkind zal zich vermaken over het hol van een adder; en een gespeend kind zal zijn hand uitsteken in den kuil van den basilisk.
9 Men zal nergens leed doen noch verderven op den gansen berg Mijner heiligheid; want de aarde zal vol van kennis des HEEREN zijn, gelijk de wateren den bodem der zee bedekken.

quote:

Dan komt het waar we het over hebben. De grote sabbath die beloofd is aan de joden, dat zal gaan aanbreken (de sabbat is een verwijzing ernaar) is het duizend jarige rijk. Dan zal inderdaad harten van steen die de dode letter lezen omgevormd worden in harten van vlees, waarin God zelf zijn wetten zal schrijven.

De HEER laat alle doden in/uit Israël opstaan uit de dood en stort Zijn Geest uit over Israël, opent hun ogen en hart en zij zullen alsnog de HEER als Messias (h)erkennen.

Zover zitten we nu geloof ik op dezelfde lijn, toch?

quote:

Maar er zit in de bijbel zoals wel vaker een dubbele laag in.
We hebben namelijk ook pinksteren. Met pinksteren gebeurd het zelfde. De Heilige Geest heeft de zelfde functie. Door dat Jezus in je leeft zal ook je heidense hart van steen een christelijke hart van vlees worden waarin God zijn wetten schrijft. Door Jezus' kruiziging staan er doden in vertrouwen op Jezus, met Hem op uit de dood. Dan worden doodsbeenderen van heidenen en joden die zich bekeren tot Jezus ook levend. Vandaar mijn verwijzing naar de doden die met de kruiziging van Jezus opstaan uit de dood. Het gebeurd er letterlijk, dat doden er levend worden. Maar dat is het begin. Het echte werk gebeurd pas in het 1000 jarig vredesrijk.

Inderdaad, want bij de opstanding van Jezus uit de dood staat niet heel Israël ook op uit de dood, maar 'slechts" een enkeling.

quote:

Met pinksteren proeven wij er al van, maar we leven nog als ballingen en staan nog aan het begin van een lange weg die we gaan moeten, in geestelijke groei. Daar doelde ik op. Wie in Jezus geloofd, behoord al tot de genen die uit de dood zijn opgestaan en zijn gaan leven.
Zoals je ook al aangaf inderdaad in Johannes 11
25 Jezus zei tegen haar:  Ik ben de Opstanding en het Leven;  wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,
26   en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat
?

quote:

Die hoort al bij Gods koninkrijk en in hun harten is de Sabbath die komen zou alvast aangebroken, al is de wereld om ons heen nog niet zo ver en hebben we daar onder te lijden, net als Jezus er onder leed. Ook al hebben we onze zwakke momenten, waarin we nog zondigen.

Bedoel je dit nog niet zo ver zoals het er staat?
Bedoel je dat de wereld nog wel eens zover komen gaat?
Of bedoel je eigenlijk gewoon dat we wereld niet in het koninkrijk is?

quote:

Nog iets. 1 dag is gelijk aan 1000 jaar staat er in de bijbel. Dat slaat op de sabbath in verband met het duizendjarige vredesrijk. Pas als het duizendjarige vredesrijk is aangebroken, zal God rusten van zijn werken. God heeft namelijk nog niet gerust van zijn werken, vanwege de zondeval. De sabbath als rustdag is een heenverwijzing naar de grote sabbath dat komt en wat voor de volgelingen van Jezus alvast in hun harten begonnen is. Het paradijs waar Adam en Eva in wandelden was al een weerglans van die Sabbath die komen zou, net als pinksteren dat is.

De levensboom uit Genesis komt niet voor niets weer terug in Openbaringen 22. Dan pas heeft de HEER alles weer hersteld naar zoals het was voor de zondeval in het paradijs. Dan is de cirkel weer rond en kan de HEER weer genieten van de Schepping.

quote:

Hierin rust God al welliswaar uit van bepaald scheppingswerken in een bepaalde genoegdoening, maar God rust pas echt uit als het rijk van vrede echt is aangebroken. Wanneer de schaap weer naast de leeuw kan liggen, zonder opgegeten te worden. Als de oorlogsmaterieel wordt omgesmeden tot nuttig werktuigen. Dan pas is het echt Sabbath.
Leuk, dit had ik nog niet gelezen, maat had dezelfde bijbelverzen gebruikt.  :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: juni 01, 2012, 10:14:11 pm »
We zijn het volledig eens geloof ik :)

Ik bedoelde met de wereld die nog niet zo ver is, dat we nog niet in het duizendjarige vredesrijk zitten, maar in een wereld waarover satan als een god regeerd. Bewust met kleine letter. Hij mag denken wat die wil en de kracht van God ontvangen hebben om te misbruiken wat die wil, hij blijft de minste van heel Gods schepping. Van zo hoog, zo diep gevallen. Hoe diep we ook zijn gevallen, hij nog dieper.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 10:15:02 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: juni 01, 2012, 10:40:39 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 22:14:
We zijn het volledig eens geloof ik :)

Ik bedoelde met de wereld die nog niet zo ver is, dat we nog niet in het duizendjarige vredesrijk zitten, maar in een wereld waarover satan als een god regeerd. Bewust met kleine letter. Hij mag denken wat die wil en de kracht van God ontvangen hebben om te misbruiken wat die wil, hij blijft de minste van heel Gods schepping. Van zo hoog, zo diep gevallen. Hoe diep we ook zijn gevallen, hij nog dieper.
Mooi geschreven, al denk ik dat satan niet zomaar de vrije hand krijgt van de HEER. Maar als GOD de satan vernietigt dan zou Hij ook de mens al mee moeten vernietigen. Dat is DE hoofdreden waarom satan ons dag en nacht verleidt tot zonde tegen de geboden van GOD. Om daarmee ons vervolgens dag en nacht aan te klagen bij GOD, zodat de satan os kan opeisen. Wanneer de HEER de satan namelijk al zou willen vernietigen en deze beroept zicht terecht op het feit dat de mens net zo zondig is, dan kan GOD in Zijn Rechtvaardigheid niet satan straffen en ons mensen niet. Ik zou bijna schrijven, helaas is GOD ook rechtvaardig tegen Zijn aartsvijand. Dus de HEER zal de satan pas vernietigen als Hij weet dat alle zielen Die Hij redden wil, gered heeft.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: juni 02, 2012, 04:42:21 am »
Ik geloof eigenlijk dat God de satan niet zal vernietigen, omdat hij eens aan Jezus gelijkend was. Dat is Hij niet vergeten. Satan is niets meer, omdat hij alles heeft los gelaten. De eerste verloren zoon onder de verloren zonen en dochters.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: juni 02, 2012, 12:40:28 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 juni 2012 om 04:42:
Ik geloof eigenlijk dat God de satan niet zal vernietigen, omdat hij eens aan Jezus gelijkend was. Dat is Hij niet vergeten. Satan is niets meer, omdat hij alles heeft los gelaten. De eerste verloren zoon onder de verloren zonen en dochters.
De Schrift meldt van wel:
Openbaringen 20:
10 En de duivel, die hen misleidde,  werd in de poel van vuur en zwavel geworpen, waar ook  het beest en de valse profeet reeds zijn. En zij zullen dag en nacht  gepijnigd worden in alle eeuwigheid.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: juni 02, 2012, 01:30:56 pm »
Ja, dus hij verdwijnt niet. Hij blijft bestaan. Dus satan wordt niet vernietigd. Wel gestraft.

Dan is het nog de vraag wat "alle eeuwigheid" inhoud. Ik las net de Naardense bijbel en daar staat dit: "...,en zij zullen gekweld worden dag en nacht tot in de eeuwen der eeuwen."

De bronvertaling is iets als "aeoon tôn aeonon" (grieks) is me onderwezen door een pinksterbroeder met wie ik een briefwisseling had. Een man van ruim in de 80 jaar waar ik via de eo correspondentie mee kreeg. "aeoon tôn aeonon" is lastig te vertalen. Een aeoon is het beste te vertalen als een Era. Een tijdperk van honderden jaren, maar met een begin en een eind. "aeoon tôn aeonon" is daar het meervoud van. Je zou kunnen zeggen: "honderden maal honderden jaren".

Ze zullen dus knarzetanden, wel honderden maal honderden jaren. Dat is vertaald tot eeuwen der eeuwen.