Auteur Topic: God versus Jezus nav vraag  (gelezen 9875 keer)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
God versus Jezus nav vraag
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2012, 09:28:06 am »

quote:

Elieja schreef op 16 mei 2012 om 08:53:
[...]

De moslims aanbidden Allah, dat is een arabische vorm van het woord Eloah, wat (meestal) God betekent.

Dus zij aanbidden gewoon God. Ik geloof niet dat de koran door God geïnspireerd is, maar afgoderij is het niet, omdat ze alleen God aanbidden.

Hetzelfde geldt voor de J-e-h-o-v-a getuigen, die aanbidden alleen de ware God, en zijn dus ook geen afgodendienaren.
Voor jou is de aanname dus genoeg dat men met "Allah" één en dezelfde Enige voor ogen heeft? Omdat zowel Islam als Jodendom monotheistisch zijn, aanbidden BEIDE religies dus dezelfde God?

Dan is het maar een hele kleine stap om het getuigenis van een christen te accepteren dat deze ook monotheistisch is en OOK de enige en waarachtige God aanbidt, die Zichzelf openbaart in Vader, Zoon en Geest... Want de christen aanbidt niet "drie", maar Eén!!

NB: het WTG is polytheistisch, zover ik kan nagaan... Want ze erkennen meerdere "elohiem"... Men leert dat er meerdere goden bestaan, maar slechts één Allerhoogste God. En men leert dat Christus een god is die onder Jehova ressorteert.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2012, 09:30:50 am door Hendrik-NG »
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2012, 11:13:27 am »

quote:

Nunc schreef op 14 mei 2012 om 14:23:

Jezus wordt hier beschreven met woorden uit Ps.102 die over de ongeschapen Schepper JHWH gaan. Hij is zonder einde, Hij zal nooit vergaan, Hij is schepper van alles. Jezus is "de Eerste en de Laatste" (Opb.1:17, 22:13) net als Zijn Vader (Jes.44:6, 48:12), etc.

Nunc,

ik heb het allemaal nog eens goed gelezen en je hebt gelijk. God zegt dat Hij de eerste en de laatste is en Jezus zegt dat van zichzelf ook en stelt zich volledig hierin gelijk aan God. Jezus moet dan ook hierin net als Zijn Vader voor altijd al met Hem één moeten zijn geweest.

Dus, ik trek de zelfde conclusie nu.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Elieja

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 16, 2012, 02:36:25 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 mei 2012 om 09:21:
[...]

Hoi Eliyahu,

En b.v. Psalm 93 dan, waar van God gezegd wordt dat Hij "mee'olaam" is? Betekent die uitdrukking ook dat van God hetzelfde gezegd kan worden als van die weiden in Basan en Gilead? Dat God een begin heeft "in oude tijden"???

Wel leert die Psalm dat zijn troon ooit gegrondvest werd "in dagen van ouds"... Maar God Zelf is "mee'olaam"... Eeuwig, zonder begin en einde...

Bs'd

Het woordje "olaam" betekent "lange, onbepaalde tijd".

Het wordt soms toegepast op een mensenleven, als er staat dat een slaaf zijn meester "voor eeuwig" zal dienen.
Maar dat stopt dus met zijn dood.

God is van eeuwigheid, in die zin dat God buiten de tijd staat.  De tijd is een schepping van God, waar God zelf niet aan onderworpen is.

Eliyahu

Elieja

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2012, 02:41:11 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 mei 2012 om 09:28:
[...]

Voor jou is de aanname dus genoeg dat men met "Allah" één en dezelfde Enige voor ogen heeft?

Bs'd

Hallo,

Ja.  Zij geloven in de God van Abraham.  

quote:

Omdat zowel Islam als Jodendom monotheistisch zijn, aanbidden BEIDE religies dus dezelfde God?

Niet alleen omdat ze allebei monotheïstisch zijn, maar omdat ze allebei de God van Abraham, de schepper van de hemel en aarde aanbidden.

quote:

Dan is het maar een hele kleine stap om het getuigenis van een christen te accepteren dat deze ook monotheistisch is en OOK de enige en waarachtige God aanbidt, die Zichzelf openbaart in Vader, Zoon en Geest... Want de christen aanbidt niet "drie", maar Eén!!

Geloof jij dat Vader, zoon, en HG, drie verschillende verschijningsvormen zijn van de ene God?

quote:

NB: het WTG is polytheistisch, zover ik kan nagaan... Want ze erkennen meerdere "elohiem"... Men leert dat er meerdere goden bestaan, maar slechts één Allerhoogste God. En men leert dat Christus een god is die onder Jehova ressorteert.
Klopt niks van.  Ze geloven maar in één God, J-H-V-H, en JC is bij hen geen god, maar een schepsel, net als de engelen, en ze erkennen ook geen andere goden.

Eliyahu

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2012, 03:28:42 pm »

quote:

Elieja schreef op 16 mei 2012 om 14:41:
[...]
Klopt niks van.  Ze geloven maar in één God, J-H-V-H, en JC is bij hen geen god, maar een schepsel, net als de engelen, en ze erkennen ook geen andere goden.

Eliyahu

Lees maar na op hun eigen website... Het duurt even voordat ze het erkennen, maar uiteindelijk komt de aap uit de mouw (onder aan de pagina):

bron

quote:

DOES saying that Jesus Christ is "a god" conflict with the Bible's teaching that there is only one God? No, for at times the Bible employs that term to refer to mighty creatures. Psalm 8:5 reads: "You also proceeded to make him [man] a little less than godlike ones [Hebrew, ´elo·him']," that is, angels. In Jesus' defense against the charge of the Jews, that he claimed to be God, he noted that "the Law uses the word gods of those to whom the word of God was addressed," that is, human judges. (John 10:34, 35, JB; Psalm 82:1-6) Even Satan is called "the god of this system of things" at 2 Corinthians 4:4.

Since the Bible calls humans, angels, even Satan, "gods," or powerful ones, the superior Jesus in heaven can properly be called "a god"

Jesus has a position far higher than angels, imperfect men, or Satan. Since these are referred to as "gods," mighty ones, surely Jesus can be and is "a god." Because of his unique position in relation to Jehovah, Jesus is a "Mighty God."—John 1:1; Isaiah 9:6.

But does not "Mighty God" with its capital letters indicate that Jesus is in some way equal to Jehovah God? Not at all. Isaiah merely prophesied this to be one of four names that Jesus would be called, and in the English language such names are capitalized. Still, even though Jesus was called "Mighty," there can be only one who is "Almighty." To call Jehovah God "Almighty" would have little significance unless there existed others who were also called gods but who occupied a lesser or inferior position.
Ze kunnen de woorden "a god" nog zo vaak tussen aanhalingstekens zetten, men leert dat Jezus Christus een god is.... Een Machtige God.

En die laatste opmerking is helemaal veelzeggend: "Jehova God Almachtig noemen heeft weinig betekenis als er geen goden zouden bestaan die een lagere rang innemen"...

En daar tegenover stelt de Kerk: er is geen God dan God alleen... Die Zichzelf laat kennen als Vader, Zoon en Geest...
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2012, 03:30:30 pm door Hendrik-NG »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2012, 03:33:02 pm »

quote:

[...]
Niet alleen omdat ze allebei monotheïstisch zijn, maar omdat ze allebei de God van Abraham, de schepper van de hemel en aarde aanbidden.
Dat ben/doe ik ook... Ik aanbid de God van Abraham, Isaak en Jakob, de Schepper van de hemel en aarde en ik ben een monotheist...

Voor jou blijkbaar voldoende basis voor wederzijdse (h)erkenning...  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2012, 03:33:52 pm door Hendrik-NG »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2012, 04:15:03 pm »

quote:

[...]
Bs'd

Hallo,
Ja.  Zij geloven in de God van Abraham.  

Volgens mij aanbidden de islamieten afgod allah en niet de GOD van Abraham.
Daarbij worden de feiten in de koran ineens verdraaid (zoals heel veel gebeurd in de koran). Ineens zegt allah, dat de bloedlijn niet doorgaat van Abraham op Isaac zoals de Schrift leert, maar op Ismael. Hiermee schuift afgod allah het Woord van JHWH aan de kant. De keuze van JHWH voor Isaac wordt geloochend en verdraaid.

[...]

quote:

Niet alleen omdat ze allebei monotheïstisch zijn, maar omdat ze allebei de God van Abraham, de Schepper van de hemel en aarde aanbidden.

Maar JHWH zegt heel duidelijk in Zijn Woord dat Hij de GOD van Abraham, Isaac en Jacob is en niet alleen de GOD van Abraham.
Om vervalsing te ontdekken dient men op zoek te gaan naar de verschillen en NIET naar de overeenkomsten.

Als je serieus de koran leest dan kan je niet anders concluderen dat allah een anti-GOD is, en dat de koran een anti-Schrift is, vele zaken worden benoemd in de koran om ze vervolgens te ontkennen of te verdraaien.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Elieja

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 17, 2012, 07:31:51 am »

quote:

itsmetoo schreef op 16 mei 2012 om 16:15:
[...]

Volgens mij aanbidden de islamieten afgod allah en niet de GOD van Abraham.
Daarbij worden de feiten in de koran ineens verdraaid (zoals heel veel gebeurd in de koran). Ineens zegt allah, dat de bloedlijn niet doorgaat van Abraham op Isaac zoals de Schrift leert, maar op Ismael. Hiermee schuift afgod allah het Woord van JHWH aan de kant. De keuze van JHWH voor Isaac wordt geloochend en verdraaid.

[...]

[...]

Maar JHWH zegt heel duidelijk in Zijn Woord dat Hij de GOD van Abraham, Isaac en Jacob is en niet alleen de GOD van Abraham.
Om vervalsing te ontdekken dient men op zoek te gaan naar de verschillen en NIET naar de overeenkomsten.

Als je serieus de koran leest dan kan je niet anders concluderen dat allah een anti-GOD is, en dat de koran een anti-Schrift is, vele zaken worden benoemd in de koran om ze vervolgens te ontkennen of te verdraaien.

Bs'd

Dat de koran een vervalsing is was me wel duidelijk, maar omdat ze alleen de ware God aanbidden, zijn ze toch geen afgodendienaren.

Eliyahu

Elieja

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 17, 2012, 07:37:45 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 mei 2012 om 15:33:
[...]

Dat ben/doe ik ook... Ik aanbid de God van Abraham, Isaak en Jakob, de Schepper van de hemel en aarde en ik ben een monotheist...

Bs'd

Maar als je aan de andere kant een hele goddelijke familie aanbidt, dan ben je geen monotheïst meer.

De God van Abraham Izak en Jacob is ÉÉN:

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!"   Deut 6:4

De christelijke God is niet één, maar drie.   Dat maakt hem dan toch tot een andere God.

Eliyahu

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 17, 2012, 08:38:11 am »
Hey, Eliyahu! U hier weer!
Na al die jaren wil u er nog steeds niet aan dat ook christenen slechts in 1 God geloven, cf deut 6:4. Bijzonder, sinds u nogal wat fora afgaat.

Luister naar wat ik je leer, en word wijs, negeer mijn lessen niet. Wie antwoordt zonder eerst te luisteren, handelt dwaas en maakt zichzelf belachelijk. Een wijze vermaning voor een luisterend oor is als een gouden ring, een sieraad van het zuiverste goud.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 17, 2012, 12:17:04 pm »

quote:

Elieja schreef op 17 mei 2012 om 07:37:
[...]

Bs'd

Maar als je aan de andere kant een hele goddelijke familie aanbidt, dan ben je geen monotheïst meer.

De God van Abraham Izak en Jacob is ÉÉN:

De christelijke God is niet één, maar drie.   Dat maakt hem dan toch tot een andere God.

Eliyahu

Christenen aanbidden immers ook Dezelfde GOD, de GOD van Abraham Izak en Jacob is ÉÉN. Alleen manifesteert JHWH Zich op 3 manieren, zoals Hij zich eveneens manifesteerde als brandende braamstruik Die niet verbrandde, als Man Die met Jacob worstelde, Die als Mens met Abraham sprak, Die Zijn Hand legde op het aangezicht van Mozes toe Hij voorbij trok, opdat Mozes alleen JHWH Zijn Achterzijde kon zien.

Zo ook manifesteert JHWH Zich als GOD.
Voor geboren Joden met een Joodse moeder is het minder erg om niet in Christus te geloven, opdat JHWH in Ezechiel 37 beloofd om alle doden van heel Israël te laten opstaan uit de dood en hen alsnog te laten inzien dat Jezus de in het vlees gekomen JHWH is en alsnog de Heilige geest ontvangen.

Maar als ik me juist herinner, bent u een ex christen die van Messiaanse Christendom bent overgestapt naar Jodendom, zonder dat u Joods bloed heeft....
Dat maakt de situatie veel ernstiger volgens de Schrift, want alleen het nageslacht ban Abraham, Isaac en Jacob worden door JHWH beschouwd als Joden en zullen de Genade aan het eind ontvangen.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 17, 2012, 01:26:03 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 16 mei 2012 om 15:33:
[...]

Voor jou blijkbaar voldoende basis voor wederzijdse (h)erkenning...  ;)
Allah heeft niet de zelfde karakter als onze God, dus volgens mij speelt Allah een toneelstukje  :P

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 17, 2012, 01:34:10 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 17 mei 2012 om 12:17:
[...]

Christenen aanbidden immers ook Dezelfde GOD, de GOD van Abraham Izak en Jacob is ÉÉN. Alleen manifesteert JHWH Zich op 3 manieren, zoals Hij zich eveneens manifesteerde als brandende braamstruik Die niet verbrandde, als Man Die met Jacob worstelde, Die als Mens met Abraham sprak, Die Zijn Hand legde op het aangezicht van Mozes toe Hij voorbij trok, opdat Mozes alleen JHWH Zijn Achterzijde kon zien.

Zo ook manifesteert JHWH Zich als GOD.
Voor geboren Joden met een Joodse moeder is het minder erg om niet in Christus te geloven, opdat JHWH in Ezechiel 37 beloofd om alle doden van heel Israël te laten opstaan uit de dood en hen alsnog te laten inzien dat Jezus de in het vlees gekomen JHWH is en alsnog de Heilige geest ontvangen.

Maar als ik me juist herinner, bent u een ex christen die van Messiaanse Christendom bent overgestapt naar Jodendom, zonder dat u Joods bloed heeft....
Dat maakt de situatie veel ernstiger volgens de Schrift, want alleen het nageslacht ban Abraham, Isaac en Jacob worden door JHWH beschouwd als Joden en zullen de Genade aan het eind ontvangen.

Dat noem ik nu onrechtvaardig denken. Sinds wanneer is God rassistisch ingesteld? Hij stelde immers zelf dat Hij niet mensen aanneemt op basis van wat ze zijn, maar op basis van wat er in het diepst verborgen in hun harten omgaat (Romeinen 2: 6-16). Jezus zei dat niet allen met een joods voorgeslacht echt joden zijn, maar enkel zij die uit God geboren zijn. Als Jezus het wilde, dan had Hij van stenen nog joden kunnen maken.
Verder heb ik begrepen van een jood met een joods voorgeslacht immers dat een iedere heiden die zich tot het jodendom bekeerd, ook als joden worden aangenomen. Er gelden enkel andere regels voor deze mensen. Dat heeft met andere zaken te maken, als gezondheid (heidenen droegen vroeger veel ziektes door onreine levenswijze) en om het hen niet te zwaar te maken (het is nogal een overgang van niet-jood tot jood).

Daarbij: door angstaanjagerij wordt niemand een christen met een hechte relatie tot God. Angst staat immers een relatie met God juist in de weg.
Ik heb liever dat een christen een Jood wordt, dan dat hij een moslim wordt. Zelfs nog liever dat die een Moslim wordt, dan dat die totaal atheïstisch wordt.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2012, 01:44:08 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 17, 2012, 04:37:02 pm »
Citaat
gaitema schreef op 17 mei 2012 om 13:34:
[...]
Dat noem ik nu onrechtvaardig denken. Sinds wanneer is God rassistisch ingesteld?
Racistisch is een woord van de mens, niet van GOD.
JHWH heeft nu eenmaal Zelf Zijn keuzen gemaakt zoals Hij wilde. En ja, daarin legt Hij een voorkeur aan de dag voor afstammelingen van Abraham via Isaac en via Jacob. Omdat DAAR Jezus Christus uit voor moet gaan komen. Het is gewoon zoals in de Schrift te lezen is. JHWH stelt niemand achter, maar heeft wel Zijn voorkeur voor mensen.

JHWH heeft zo Zijn voorkeur voor mensen, kijk maar:
Maleachi 1
2 Ik heb u liefgehad, zegt de HEERE,
maar u zegt: Waarin hebt U ons liefgehad?
Was Ezau niet de broer van Jakob?
spreekt de HEERE.
Toch heb Ik Jakob liefgehad,
3 en Ezau heb Ik gehaat.

Ik heb zijn bergen gemaakt tot een woestenij,
en zijn erfelijk bezit prijsgegeven aan de jakhalzen van de woestijn.

geen foutje, want in Romeinen 9 wordt er naar terug verwezen:
13 Zoals geschreven staat:  Jakob heb Ik liefgehad en Ezau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen?  Is er onrechtvaardigheid bij God? Volstrekt niet!
15 Want Hij zegt tegen Mozes:  Ik zal Mij ontfermen over wie Ik Mij ontferm en zal barmhartig zijn voor wie Ik barmhartig ben.
16 Zo hangt het dan niet af van hem die wil, ook niet van hem die hardloopt, maar van God Die Zich ontfermt.

GOD heeft Zijn Verbond gesloten vanaf Abraham, via Isaac naar Jacob.
Psalmen 105
6 nakomelingen van Abraham, Zijn dienaar,
kinderen van Jakob, Zijn uitverkorenen.
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft,
en Zijn eed aan Izak.
10   Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
 voor Israël als een eeuwig verbond
,

Genisis 21
10 Toen zei zij tegen Abraham:  Jaag deze slavin en haar zoon weg, want de zoon van deze slavin zal niet met mijn zoon, met Izak, erven.
12 Maar God zei tegen Abraham: Laat deze zaak met betrekking tot de jongen en uw slavin niet kwalijk zijn in uw ogen. Bij alles wat Sara u zegt, luister naar haar stem,  want alleen het nageslacht van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.

Galaten 4
28   Wij nu, broeders, zijn kinderen van de belofte, net zoals Izak.
verderop
31 Daarom, broeders, wij zijn geen kinderen van de slavin, maar van de vrije.

Romeinen 9
6 Ik zeg dit niet  alsof het Woord van God vervallen is,  want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7   Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen.  Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte:  Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
10 En dit niet alleen,  maar zo was het ook met Rebekka, die zwanger was van één man, namelijk Izak, onze vader.

quote:

Hij stelde immers zelf dat Hij niet mensen aanneemt op basis van wat ze zijn, maar op basis van wat er in het diepst verborgen in hun harten omgaat (Romeinen 2: 6-16). Jezus zei dat niet allen met een joods voorgeslacht echt joden zijn, maar enkel zij die uit God geboren zijn. Als Jezus het wilde, dan had Hij van stenen nog joden kunnen maken.

Daarom zijn christenen dankzij Jezus Christus OOK mede-erfgenamen met de Joden. We zijn door Christus mede geënt op de Olijfboom.

quote:

Verder heb ik begrepen van een jood met een joods voorgeslacht immers dat een iedere heiden die zich tot het jodendom bekeerd, ook als joden worden aangenomen.

Dat kan ik in ieder geval niet vinden in de bijbel, als je het wel weet hoor ik het graag waar. Christen worden is een vrije keuze van de mens door voor Jezus te kiezen en Zijn Uitgestoken hand aan te nemen. Maar een Jood is de Keuze van GOD, die iemand als Jood uit een joodse moeder geboren laat worden.

quote:

Daarbij: door angstaanjagerij wordt niemand een christen met een hechte relatie tot God. Angst staat immers een relatie met God juist in de weg.

Klopt, maar wijzen op wat er in de Schrift staat is wel onze taak, ook al noemt de moderne maatschappij dat hard, discriminatie of wat dan ook.

quote:

Ik heb liever dat een christen een Jood wordt, dan dat hij een moslim wordt. Zelfs nog liever dat die een Moslim wordt, dan dat die totaal atheïstisch wordt.

Als Zionistisch Christen ben ik dat geheel met je eens.
Als een christen een islamiet wordt, verlaagt deze zich tot afgoderij en gaat satan aanbidden. Zo iemand zou zich daarmee zichzelf tot het nageslacht van de slavin en de afstammelingen van Ismael maken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 18, 2012, 08:32:06 am »
Dat zou je de joden moeten navragen. Maar het blijkt dat heidenen door de waterdoop ook joods kunnen worden, is me door een jood verteld. Hij wees erop dat Johannes de Doper dat deed. Ik ben geen kenner. Het zal wel.
Maar je negeerd hiermee de bijbeltekst die ik aanhaalde, die je letterlijk tegenspreekt. Ik zal het daarom nog eens herhalen, ook omdat hij door sommige christenen niet begrepen wordt, heb ik gemerkt.

Romeinen 2: 6-16

6 God beloont ieder mens naar zijn daden. 7 Aan wie het goede doet en daarin volhardt, aan wie glorie, eer en onsterfelijkheid zoekt, schenkt hij het eeuwige leven. 8 Maar wie handelt uit geldingsdrang, de waarheid niet eerbiedigt en zich laat leiden door onrecht, straft hij met zijn toorn en woede. 9 Iedereen die het slechte doet wacht leed en ellende, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 10 Iedereen die het goede doet wacht glorie, eer en vrede, de Joden in de eerste plaats, maar ook de andere volken. 11 God maakt geen onderscheid.
 12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

uit: NBV-vertaling

Romeinen 2: 6-16

6 die een ieder vergelden zal naar zijn werken: 7 hun, die, in het goeddoen volhardende, heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken, het eeuwige leven; 8 maar hun, die zichzelf zoeken, der waarheid ongehoorzaam en der ongerechtigheid gehoorzaam zijn, wacht toorn en gramschap. 9 Verdrukking en benauwdheid (zal komen) over ieder levend mens, die het kwade bewerkt, eerst de Jood en ook de Griek; 10 maar heerlijkheid, eer en vrede over ieder, die het goede werkt, eerst de Jood en ook de Griek. 11 Want er is geen aanzien des persoons bij God.
 De wet baat de Joden niet

12 Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Uit: NBG-vertaling 1951

Het heeft dus totaal helemaal niets met je achtergrond te maken.
Dat zou wel degelijk rassisme zijn, als dat wel zo zou zijn. Ik geloof in een rechtvaardige God, niet in een onrechtvaardige God. Anders kan ik net zo goed Moslim worden, want dan maakt onze God zich net zo laag als hun god.
Maar ik ben een christen, omdat Hij een rechtvaardige God is. Daarom volg ik Hem, opdat ik daardoor zelf rechtvaardig zal worden. Maar door een onrechtvaardige god zou ik onrechtvaardig worden. Iemand veroordelen tot de hel, puur vanwege zijn ras is rassisme.

Echter is God helder in Romeinen 2: 6-16

God oordeeld puur door Jezus Christus heen op wat je doet vanuit je hart. Of je de wet nu kent of niet.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2012, 08:35:22 am door gaitema »