Auteur Topic: Arminianist met Calvinistische trekjes v.v.  (gelezen 2749 keer)

Puritan

  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Arminianist met Calvinistische trekjes v.v.
« Gepost op: mei 12, 2012, 07:15:26 pm »
Hoi allemaal,

Ik worstel met het volgende. In de discussie tussen Calvinisme en Arminianisme, de soevereine God versus de verantwoordelijkheid van de mens, vraag ik me af of het voor de Christen in de praktijk erg veel uitmaakt bij welke van de twee extremen hij zich rekent, of thuis voelt.

Ik lijk namelijk steeds tussen Calvinisme en Arminianisme heen en weer geslingerd te worden. Als ik een John Piper hoor over Calvinisme, dan ben ik een Calvinist en als ik iemand de andere kant hoor verdedigen dan voel ik daar veel voor. Beide stromingen hebben aardig wat Bijbelse onderbouwing.

Ik sta er nu zo in: God bewerkt in de mens een bewustwording van zonde en de mens reageert ogenschijnlijk uit vrije wil en uit eigen verantwoordelijkheid. Of de mens kan weigeren, misschien, maakt het uit. God wordt wel groter als je het volledige gewicht op God legt en bij de mens weglaat.

Maar dus in de praktijk. Als ik op mijn werk mensen het evangelie verkondig, kan ik niet beoordelen of iemand uitverkozen is. Mijn taak is vertellen en als Gods Geest iets met die persoon wil of kan, dan doet Hij dat.

Het gaat me dus om de praktijk. Hoe zien jullie dit?
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Arminianist met Calvinistische trekjes v.v.
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2012, 12:54:15 pm »
Persoonlijk zie ik beide als toevoegingen op GOD Zijn Woord. Menselijke toegevoegde theorieën, doctrines/dogma's. Er is maar 1 Woord waar we als Christenen na moeten leven en dat is de Schrift, Zijn Woord.

Ais iemand dat doet zal deze volgens mij in verschillende door mensen opgestelde theorieën passen. Lekker belangrijk zolang het maar in GOD Zijn Woord past.
Wanneer het TOCH belangrijk is voor je, toets beide doctrines dan aan de Schrift en kijk welke gedeelten je erin terug kunt vinden. Als dat van beiden wat is, maar wel binnen de Schrift, dan zit je naar mijn mening altijd goed.

GOD heeft ons geen Calvinisme en Arminianisme gegeven, Hij heeft ons Zijn Evangelie geschonken en dat uitgelegd in Zijn Woord.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Arminianist met Calvinistische trekjes v.v.
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2012, 07:03:52 pm »
Van het calvinisme is vaak een karikatuur gemaakt. Alleen een "hyper-calvinist" zal zijn zendingsdrang inperken omdat het allemaal toch niets uitmaakt. God legt verantwoordelijkheid neer bij de mens, zowel om hem op zijn Woord te geloven als om zijn Woord, met royale uitnodiging, de wereld in te dragen.

God behandelt mensen als wezens die beslissingen kunnen maken. "Kies dan heden wie je dienen zult..." Het ligt niet aan het evangelie, noch aan de Christus die daarin aangeboden wordt, als mensen niet luisteren en geloven. (Als dat Arminiaans is zijn onze Dordtse Leerregels dat ook :D )

Voor zover ik kan zien, Puritan, is jouw positie keurig middenstroom-calvinistisch :) En bovenal in overeenstemming met Gods openbaring.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


gaitema

  • Berichten: 10169
  • Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Arminianist met Calvinistische trekjes v.v.
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2012, 07:11:53 pm »
Een dominee zei het kort en bondig tegen me dat het zo zit:
God gaat altijd vooraf, maar je moet er wel op antwoorden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Puritan

  • Berichten: 37
    • Bekijk profiel
Arminianist met Calvinistische trekjes v.v.
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2012, 07:35:36 pm »
Bedankt voor jullie reacties. Nu nog even iets over Gods liefde voor onbekeerden, een thema verdeeld in of over beide kampen. Maar daar open ik wel even een ander topic voor.

Groet, Puritan
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.