Auteur Topic: Gods liefde - Hulp gevraagd in meningsvorming  (gelezen 3499 keer)

Puritan

• Bekijk profiel
Gods liefde - Hulp gevraagd in meningsvorming
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2012, 01:08:48 pm »
Speciaal voor St. Ignatius ;-)

quote:

Ik schreef eerst:

Wijlen Henri Nouwen zei ooit in een preek dat onze ware identiteit ligt in het feit dat iedereen een geliefde zoon of dochter van God is. Dit klopt gewoon niet. Johannes schrijft: "Allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft hij macht gegeven om kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn [Jezus] Naam geloven." Het is niet het naar de kerk gaan, of deel uitmaken van een kring, dat iemand een geliefd kind van God maakt. God houdt van de mens als deze zich identificeerd met Jezus die voor hem of haar gestorven is. Wanneer iemand dat niet doet, is die persoon nog in zijn of haar zonden en rust Gods toorn nog op die persoon.
Postuum eerherstel. Ik heb mijn opmerking over Henri Nouwen aangepast, zie hieronder...

Ik schrijf nu:

Henri Nouwen zei ooit in een preek dat onze ware identiteit ligt in het feit dat iedereen een geliefde zoon of dochter van God is. Hij had het over onze positie in Christus en deze preek was dan ook vermoedelijk bedoeld voor Christelijke toehoorders. Ik denk namelijk dat ook Henri Nouwen Johannes 1:12-13  geloofd heeft. De evangelist Johannes schrijft: "Allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft hij macht gegeven om kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn [Jezus] Naam geloven." Het is niet ons menszijn, het feit dat we geschapen zijn, dat ons een (geliefd) kind van God maakt, maar het geloof in de Naam van Jezus. Ik denk dat God houdt van de mens die zich identificeerd met Zijn Zoon Jezus die voor hem of haar gestorven is. Wanneer iemand dat niet doet, is die persoon nog in zijn of haar zonden en rust Gods toorn nog op die persoon.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2012, 03:03:27 pm door Puritan »
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.

Puritan

• Bekijk profiel
Gods liefde - Hulp gevraagd in meningsvorming
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2012, 03:23:42 pm »

quote:

Itsmetoo schreef: Dus ja, ik denk dat JHWH ieder mens tracht te redden door de enorme kans Die Hij biedt met Zijn kruisoffer, maar uiteindelijk weer keihard zal gaan optreden tegen allen die deze Uitgestoken Reddende Hand afwijzen.

Dat denk ik ook.

Ik moet wel zeggen dat ik mij ook wel een beetje beschaamd voel als wij bespreken (ik weet, ik ben er zelf mee begonnen) van wie God wel of niet en in welke mate zou houden. Ik moet denken aan Romeinen 11:33-36: "O diepte van rijkdom, zowel van wijsheid, als van kennis van God. Hoe ondoorgrondelijk zijn Zijn oordelen en onnaspeurlijk Zijn wegen. Want wie heeft de gedachten van de Heere gekend, of wie is Zijn raadsman geweest, of wie heeft Hem eerst iets gegeven en het zal Hem vergolden worden. Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid, tot in eeuwigheid, amen."

Zo'n tekst maakt nederig.

Laten we Jezus Christus prediken, en Die gekruisigd (naar 1 Kor 2:1-2)
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2012, 03:29:41 pm door Puritan »
Zojuist besloten, ik ben een Theofiel met een Theofobie. En ik ben er zo gelukkig mee.