quote:
gaitema schreef op 15 mei 2012 om 23:07:Ik begrijp soms echt niet wat on-topic betekend in Riemers woordenbegrip.
Maar goed, als men toch langs elkaar kletst, zoals altijd, dan kunnen we net zo goed kappen met de discussie

Tijd voor weer nieuwe onzin

Jammer eigenlijk. Want ik vond het wel een interessant gesprek.
Er zitten me wel zaken in die mij ook bezig houden.
Het is misschien niet zozeer bij elkaar langs praten, als wel een juist instinctief de menselijke benadering volgen; waarbij nog mogelijk is dat beiden de andere kant wel zien, maar bewust speels de klemtoon ten eigen behoeve leggen.
Maar je zou het kunnen zien als juist géén bij elkaar langs geklets, maar als een juist speels-illustratieve onderstreping dat de mens toch in de praktijk eerder menselijk handelt.
quote:
Als ik de draad goed heb begrepen is dit voorbeeld inderdaad illustratief, en had – als consequent was gereageerd in de geest van het eigen standpunt – Itsmetoo niet moeten reageren met: “hulde aan de moderator”, maar met: “goddank”. En in die versie had hij automatisch ook meegenomen dat de dank ook door God wordt aanvaard inclusief hetgeen God via Riemer voor hem deed. Want de gedachte is juist van Itsmetoo dat we wel zien wat voor ogen is, maar rekenen en vertrouwen op de Heer alleen. En de mens doet hetgeen hij gehouden of geroepen is om te doen. De hulde gaat dan dus logischerwijs ook naar de Heer alleen..
Dus dan kan Itsmetoo wel zeggen dat dat toch juist is wat hij altijd, doet; en hij heeft dat ook inderdaad goed uitgelegd en toegelicht, maar hij laat dat niet zien in zijn feedback juist over dit onderwerp.
Dus is het best een grappig voorbeeld, terecht door Riemer aangestipt.
Waarbij ik het er wel weer mee eens ben dat er bij dit onderwerp snel bij elkaar langs wordt gepraat. Want iedereen kent de andere benadering en accepteert de praktische omgang ermee ook in theorie; maar in de praktijk van alledag is de omgang ermee niet gegeven door de leer of de theorie, maar door de gesteldheid van het hart op dat moment.
Daarom kan als uitgangspunt nooit genoeg worden gehamerd op het bouwen op het geloof alléén. Want het geloof rekent met hetgeen niet wordt gezien, en hetgeen niet is vertoond, en hetgeen niet bij mensen mogelijk is. En de andere kant bespreken zonder eerst dit punt helder en onomstotelijk vastgelegd te hebben als heersend normatief, biedt volgens mij meer schade en afval van het geloof, dan winst.