Auteur Topic: Kain en Abel Genesis 4  (gelezen 9146 keer)

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Gepost op: mei 16, 2012, 09:27:23 pm »
Vandaag bij het lezen uit de bijbel na het eten viel de keuze op genesis 4. Wederom loop ik tegen de verdrukte zaken aan, waar ik zelf niet echt een verklaring voor heb. Welke verklaring hebben jullie?

3 En het gebeurde na verloop van dagen dat Kaïn van de opbrengst van de aardbodem aan de HEERE een offer bracht.
4 Ook Abel bracht een offer, van de eerstgeborenen van zijn kleinvee en van hun vet.  De HEERE nu sloeg acht op Abel en op zijn offer,
5 maar op Kaïn en op zijn offer sloeg Hij geen acht. Toen ontstak Kaïn in grote woede en liet hij zijn hoofd zakken.
6 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waarom bent u in woede ontstoken en waarom heeft u uw hoofd laten zakken?
7 Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.
8 En Kaïn sprak met zijn broer Abel. En het gebeurde, toen zij op het veld waren, dat Kaïn zijn broer Abel aanviel  en hem doodde.
9 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waar is Abel, uw broer? En hij zei: Ik weet het niet; ben ik de hoeder van mijn broer?
10 En Hij zei: Wat hebt u gedaan!  Er is een stem van het bloed van uw broer, dat van de aardbodem tot Mij roept.
11 Nu dan, u bent vervloekt, weg van de aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan om het bloed van uw broer uit uw hand op te nemen.
12 Als u de aardbodem bewerkt, zal die u zijn volle opbrengst niet meer geven; u zult dolend en dwalend over de aarde gaan.
13 En Kaïn zei tegen de HEERE: Mijn misdaad is te groot om vergeven te worden.
14 Zie, U verdrijft mij heden van het aangezicht van de aardbodem en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn en dolend en dwalend over de aarde gaan;  en het zal zo zijn dat al wie mij tegenkomt, mij zal doden.
15 Maar de HEERE zei tegen hem: Daarom zal al wie Kaïn doodt zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE merkte Kaïn met een teken, zodat niemand die hem tegenkwam, hem zou doden.
16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht van de HEERE; en hij woonde in het land Nod, ten oosten van Eden.

Nageslacht van Kaïn
17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw, en zij werd zwanger en baarde Henoch. Kaïn was een stad aan het bouwen, en hij noemde de naam van die stad naar de naam van zijn zoon, Henoch.

Adam en Eva krijgen na de eerste keer gemeenschap Kaïn en erna Abel als tweede zoon.

-1. Wie zijn dan in vers 14 degenen die Kaïn zullen doden? Hij was nog alleen met zijn vader Adam en moeder Eva op de aarde.
-2. Waar komt de vrouw vandaag met wie Kaïn gemeenschap heeft en kinderen krijgt in vers 17? Immers Adam & Eva krijgen hun 3e kind Set pas in vers 25.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2012, 11:34:49 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 16 mei 2012 om 21:27:

-1. Wie zijn dan in vers 14 degenen die Kaïn zullen doden? Hij was nog alleen met zijn vader Adam en moeder Eva op de aarde.

Niet lullig bedoelt maar je leest het te letterlijk.
Er zijn vele uitleggen mogelijk, één ervan is dat er alleen gefocused is op het gezin van Adam in de beschrijvingen van Genesis.
Andere mensen zouden dus niet genoemd zijn.

quote:

-2. Waar komt de vrouw vandaag met wie Kaïn gemeenschap heeft en kinderen krijgt in vers 17? Immers Adam & Eva krijgen hun 3e kind Set pas in vers 25.

Zie mijn reactie bij 1.
Het verhaal van Genesis is eeuwen later te boek gesteld en gebaseerd op doorvertellen kan er nog wel eens wat "bijzaak" verloren gaan.
Dat lijkt hier ook het geval.
Los daarvan doet het niets af aan de waarde van het verhaal lijkt mij.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2012, 12:25:33 am »
@ Riemer Lap,

Je bedoelt te zeggen dat GOD buiten Adam en Eva nog veel meer mensen geschapen zou hebben omstreeks dezelfde tijd?

Maar hoe zie je dat dan dat Adam en Eva de zonde begaan door va  de verboden vrucht te eten, waardoor TCOH de zonde over de gehele mensheid komt, terwijl die niet hebben gegeten?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2012, 01:05:22 pm »
Na veel gezoek online heb ik vele uitleggen gevonden hierover, vele die hier ook mee worstelen. Maar 1 ervan springt eruit, omdat er niets vergeestelijkt behoeft te worden.

Mijn visie:
Voordat Kaïn Abel had vermoord (leeftijd wordt niet genoemd namelijk) hebben Adam en Eva wel meerere kinderen voortgebracht. Echter, deze waren niet voorbestemd door JHWH als bloedlijn naar Jezus Christus toe. Dat was Abel. De Schrift volgt alleen maar steeds de bloedlijn naar Christus.

Dan vermoord Kaïn zijn broer Abel uit jaloezie, de satan probeert hiermee JHWH Zijn Plan om een bloedlijn op te zetten naar Christus, te vernietigen. Kaïn wordt verstoten, zijn geslacht wordt nog kort vermeld maar is daarna voor de Schrift onbelangrijk.

Dus degenen waarvoor Kaïn bang is dat ze hem zullen doden zijn dan zijn eigen broers, neven, achterneven etc.

Hieruit heeft Kaïn dan ook zijn vrouw, een van zijn zussen, nichten of achternichten
zijn kinderen laten baren.

In vers 25 staat:
25 En Adam had opnieuw gemeenschap met zijn vrouw en zij baarde een zoon, en zij gaf hem de naam Seth. Want, zei ze, God heeft mij ander nageslacht gegeven in de plaats van Abel; Kaïn heeft hem immers gedood.

Hier wordt specifiek melding van gemaakt, omdat JHWH vanaf hier wederom de bloedlijn naar Christus opstart, met de geboorte van Seth. Eva zegt ook: God heeft mij ander nageslacht gegeven in de plaats van Abel.
Ze zegt niet, een ander kind, nee een ander nageslacht !
Met Seth wordt dus de bloedlijn naar Christus voortgezet, waarmee Seth dus Abel (die oorspronkelijk hiervoor was bedoeld) vervangt.

Op deze manier hoeft er niets vergeestelijkt te worden, niet bij bedacht te worden. Alleen een kernmerk van de Schrift toegepast te worden, namelijk dat de Schrift alleen maar de bloedlijn volgt naar Christus toe. Daarom ook staat in het OT het volk Israël steeds centraal, omdat daaruit onze Jezus Christus geboren wordt.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2012, 12:07:38 pm »
@Itsmetoo

Ik neig zelf naar de uitleg dat Gen1 o.a. gaat over de schepping van mensen in het algemeen en Gen2 over de mens Adam en zijn vrouw. Dus daarom kon Kain verdreven worden v.d. aardbodem (lees regio, gebied, immers hij verdween niet letterlijk v.d. aarde) en toch nog mensen tegenkomen om mee te trouwen en een stad te gaan bouwen.

Dit verklaart ook de verschillende mensen rassen. Anders moet je als Christen alsnog geloven in een soort evolutie theorie... Logischer (en Bijbelser) vind ik het om te geloven dat God elke soort van planten en dieren en mensen geschapen heeft. Waarin er wel ruimte over gelaten is voor kleine micro ontwikkelingen/evolutie maar niet ruimte is voor een totale verandering v.d. originele soort die door God geschapen is.  Daarom staat er ook "11 En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. "

Interessant onderwerp, valt veel over te zeggen met de rest v.d. Bijbel erbij. Diverse soorten mensen geplaatst in diverse gebieden....en later afhankelijk van het aantal Israelieten staat er  in Deut 32... uitverkiezing van God. God die NIET iedereen hetzelfde behandeld. Etc. etc.

Wordt helaas vaak niet als belangrijk gezien. Omdat het niet kerk-correct en niet politiek-correct is soms?

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2012, 12:27:08 pm »

quote:

Baptizo schreef op 09 juni 2012 om 12:07:
@Itsmetoo

Ik neig zelf naar de uitleg dat Gen1 o.a. gaat over de schepping van mensen in het algemeen en Gen2 over de mens Adam en zijn vrouw. Dus daarom kon Kain verdreven worden v.d. aardbodem (lees regio, gebied, immers hij verdween niet letterlijk v.d. aarde) en toch nog mensen tegenkomen om mee te trouwen en een stad te gaan bouwen.

Dit verklaart ook de verschillende mensen rassen. Anders moet je als Christen alsnog geloven in een soort evolutie theorie... Logischer (en Bijbelser) vind ik het om te geloven dat God elke soort van planten en dieren en mensen geschapen heeft. Waarin er wel ruimte over gelaten is voor kleine micro ontwikkelingen/evolutie maar niet ruimte is voor een totale verandering v.d. originele soort die door God geschapen is.  Daarom staat er ook "11 En God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen, die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten, op de aarde; en het was alzo. "

Interessant onderwerp, valt veel over te zeggen met de rest v.d. Bijbel erbij. Diverse soorten mensen geplaatst in diverse gebieden....en later afhankelijk van het aantal Israelieten staat er  in Deut 32... uitverkiezing van God. God die NIET iedereen hetzelfde behandeld. Etc. etc.

Wordt helaas vaak niet als belangrijk gezien. Omdat het niet kerk-correct en niet politiek-correct is soms?


Het probleem waar ik tegen aan denk te lopen is dit:
-1. Waarom is de zondeval van Alleen Adam en Eva dan op alle mensen overgebracht als al de andere geschapen mensen niet van de verboden vrucht hadden gegeten?
-2. Waarom is GOD juist met dit "zondige" stel verder gegaan en niet met een van de andere geschapen mensen?

Dat van die evolutie leer (die ik ook niet geloof) is dan wel weer een sterk argument. ;)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #6 Gepost op: juni 09, 2012, 08:16:03 pm »
Hoi,

Goede vraag. Wat bij me opkomt is het volgende:

1.) Wat is zonde? Definitie: 1 Joh. 3:4
"Ieder, die de zonde doet, doet ook de wetteloosheid, en de zonde is wetteloosheid."
Of zoals de NBV het losjes maar wel correct zegt: "Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden."
Wet=gebod of verbod. Niet eten van een boom was de wet, het enige verbod waar Adam en Eva mee te maken hadden voor zover wij weten. Hebben die andere mensen dan ook met dat gebod (of een ander gebod) te maken gehad? En zo niet, waren zij dan zonder enige... zonde? Hadden zij Christus niet nodig is eigenlijk de vraag denk ik dan.

Dan naar Rom. 5:

"12 Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben; 13 want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. 14 Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende.
15 Maar het is met de genadegave niet zo als met de overtreding; want, indien door de overtreding van die ene zeer velen gestorven zijn, veel meer is de genade Gods en de gave, bestaande in de genade van de ene mens, Jezus Christus, voor zeer velen overvloedig geworden. 16 En het is met het geschenk niet zo als door het zondigen van één; want het oordeel leidde van één overtreding tot veroordeling, maar de genadegave van vele overtredingen tot rechtvaardiging. 17 Want, indien door de overtreding van de ene de dood als koning is gaan heersen door die ene, veel meer zullen zij, die de overvloed van genade en van de gave der gerechtigheid ontvangen, leven en als koningen heersen door de ene, Jezus Christus.
18 Derhalve, gelijk het door één daad van overtreding voor alle mensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door één daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven. 19 Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van één mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van één zeer velen rechtvaardigen worden. 20 Maar de wet is er bijgekomen, zodat de overtreding toenam; waar evenwel de zonde toenam, is de genade meer dan overvloedig geworden, 21 opdat, gelijk de zonde als koning heerste in de dood, zo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid ten eeuwigen leven door Jezus Christus, onze Here. "

Ondanks het ontbreken v.d. andere geboden was er toch al zonde, alleen ze wisten het nog niet.
Dus wat jou vraag betreft, die andere mensen zondigden waarschijnlijk ook al maar ze wisten het niet omdat ze Gods geboden niet hadden voor zover wij weten. Dit blijft natuurlijk speculatie maar logisch gezien zie ik mogelijkheden genoeg.

Wat we wel weten is dat God kiest. Niet het beste en sterkste maar zelfs vaak het zwakke en dwaze v.d. wereld. Zoals ook met Israel. Waarom dat volk groot gemaakt en weer klein gemaakt om later toch weer verheven te worden? En waarom niet al die andere volken net zo behandeld? Daar valt wel veel over te ontdekken door de gehele Bijbel heen.
Maar uiteindelijk komen we denk ik toch uit bij Rom. 9:

"14 Wat zullen wij dan zeggen: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet! 15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn. 16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. 17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. 18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
19 Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie wederstaat zijn wil? 20 Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt? 21 Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft – 23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid? 24 En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen, 25 gelijk Hij ook bij Hosea zegt:
Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde.
26 En het zal geschieden ter plaatse, waar [tot hen] gezegd was: gij zijt mijn volk niet,
daar zullen zij genoemd worden: zonen van de levende God. "

Groet, Jan

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2012, 09:04:05 pm »

quote:

Baptizo schreef op 09 juni 2012 om 20:16:
Hoi,

Goede vraag. Wat bij me opkomt is het volgende:
Groet, Jan


Jan, Dank jan voor je uitleg,
Wel zie ik nog wat beren op de weg  ;)

En wel hier:
het scheppingsverhaal spreekt duidelijk over een boom van kennis van goed en kwaad als over een boom des levens. De eerstgenoemde boom speelt toch een prominente rol in de zondeval, tezamen met de slang.

De boom des levens stond in het midden van het paradijs en ook de boom van kennis van goed en kwaad was daarvandaan niet ver, omdat Adam en Eva konden kiezen. Al die andere geschapen mensen elders over de aarde, zouden dan geen toegang (kunnen) hebben tot beide bomen, toch? In ieder geval niet van de boom des levens. Want die duikt pas weer op in Openbaringen 22 als GOD een nieuwe hemel en aarde geschapen heeft.

Hoe kunnen als die andere geschapen mensen elders over de wereld dan toch gezondigd hebben met de boom van goed en kwaad in het centrum van het paradijs?
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 09:04:20 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Baptizo

  • Berichten: 111
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2012, 11:40:59 am »
Itsmetoo, misschien hadden die andere mensen geen boom van goed en kwaad? Geen wet? Geen zondebesef? Misschien had God andere plannen met hen? Waren zij voor een ander doel geschapen?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de hedendaagse gangbare theologie gelijkheid predikt. Dus alle Bijbelgedeelten die iets lijken te zeggen over 'alle mensen' worden zo uitgelegd voor alle rassen mensen, de hele schepping, alle volken. Met de bril op van een God die iedereen hetzelfde behandeld leest men dan ook desbetreffende teksten die waarschijnlijk ook vertaald zijn door iemand met dit gedachtegoed (zo kan een vertaling een interpretatie zijn met soms foute inleg en uitleg).
De gedeelten in de Bijbel waarin het overduidelijk blijkt dat God niet hetzelfde omgaat met diverse volken worden vaak over het hoofd gezien of men zegt iets als 'dat was de God van het O.T. en nu hebben we een God die iedereen hetzelfde liefheeft'.

Er ligt denk ik meer winst in het bestuderen van Gods handelen met het volk Israël en ook de omliggende volken met hun andere goden. Andere volken hadden de wet van Israël niet gekregen... maar hadden zij dan geen zondebesef en/of konden ze dan ook niet zondigen? De Bijbel beschrijft heel duidelijk dat God ze wel zonde aanrekende. En soms kregen ze een waarschuwing zoals bij Ninevé en soms moesten ze allemaal gedood worden zoals de volken van Kanaän.

Maar hoe God omging met eventuele 'pre-Adamitische mensen' is bij mijn weten niet uit de Bijbel op te maken.

Mvgr, Jan

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2012, 12:27:32 pm »

quote:

Baptizo schreef op 10 juni 2012 om 11:40:
Itsmetoo, misschien hadden die andere mensen geen boom van goed en kwaad? Geen wet? Geen zondebesef? Misschien had God andere plannen met hen? Waren zij voor een ander doel geschapen?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de hedendaagse gangbare theologie gelijkheid predikt. Dus alle Bijbelgedeelten die iets lijken te zeggen over 'alle mensen' worden zo uitgelegd voor alle rassen mensen, de hele schepping, alle volken. Met de bril op van een God die iedereen hetzelfde behandeld leest men dan ook desbetreffende teksten die waarschijnlijk ook vertaald zijn door iemand met dit gedachtegoed (zo kan een vertaling een interpretatie zijn met soms foute inleg en uitleg).
De gedeelten in de Bijbel waarin het overduidelijk blijkt dat God niet hetzelfde omgaat met diverse volken worden vaak over het hoofd gezien of men zegt iets als 'dat was de God van het O.T. en nu hebben we een God die iedereen hetzelfde liefheeft'.

Er ligt denk ik meer winst in het bestuderen van Gods handelen met het volk Israël en ook de omliggende volken met hun andere goden. Andere volken hadden de wet van Israël niet gekregen... maar hadden zij dan geen zondebesef en/of konden ze dan ook niet zondigen? De Bijbel beschrijft heel duidelijk dat God ze wel zonde aanrekende. En soms kregen ze een waarschuwing zoals bij Ninevé en soms moesten ze allemaal gedood worden zoals de volken van Kanaän.

Maar hoe God omging met eventuele 'pre-Adamitische mensen' is bij mijn weten niet uit de Bijbel op te maken. Mvgr, Jan


Ik ben met je eens dat de theologen teveel hun visie op gelijke behandeling hebben (een wereldse visie) terwijl de Schrift overduidelijk toont dat JHWH wel degelijk kiest en voorkeur heeft.
- Abel vs Kaïn
- Isaac vs Ismael.
- Jacob vs Esau
- Jozef vs broers
- Israel vs de rest van de wereld.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2012, 12:31:07 pm »
Het is best moeilijk om conclusies te trekken, omdat de bijbel geen nadere informatie geeft. Maar al lijkt het op het eerste gezicht niet te kloppen dat er andere mensen waren, dan de met name genoemde in de eerste hoofdstukken van Genesis, toch geloof ik met jullie dat er een betrouwbare reden voor is.
Maar die is alleen bij God bekend.

De visie van Itsmetoo spreekt me het meest aan.

Zelf heb ik wel eens gedacht dat Satan van Gods schepping gebruik heeft gemaakt om mensen op aarde te zetten. De enige aanwijzing ervoor zou kunnen zijn in de gelijkenis die Jezus vertelt in Math. 13:24-30, de zog. "dolle tarwe".

Terwijl iedereen sliep werd er onkruid tussen de tarwe gezaaid.

Hierbij zien we dat de vijand zijn werk, zijn duivelswerk (mogen we wel zeggen), ‘s nachts gedaan heeft, 'terwijl de mensen sliepen..' Stiekem, een werk van de duisternis. Dat is bij de Here God anders, geheel anders. Hij doet al zijn scheppingswerk in het volle daglicht.

Mogelijk geeft dit ook een begrijpelijke kijk op de uitverkiezing vanaf de grondlegging der wereld.

Maar ik ben niet zeker van deze uitleg.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2012, 12:47:10 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2012 om 12:31:
Het is best moeilijk om conclusies te trekken, omdat de bijbel geen nadere informatie geeft. Maar al lijkt het op het eerste gezicht niet te kloppen dat er andere mensen waren, dan de met name genoemde in de eerste hoofdstukken van Genesis, toch geloof ik met jullie dat er een betrouwbare reden voor is.
Maar die is alleen bij God bekend.

De visie van Itsmetoo spreekt me het meest aan.

Zelf heb ik wel eens gedacht dat Satan van Gods schepping gebruik heeft gemaakt om mensen op aarde te zetten. De enige aanwijzing ervoor zou kunnen zijn in de gelijkenis die Jezus vertelt in Math. 13:24-30, de zog. "dolle tarwe".

Terwijl iedereen sliep werd er onkruid tussen de tarwe gezaaid.

Hierbij zien we dat de vijand zijn werk, zijn duivelswerk (mogen we wel zeggen), ‘s nachts gedaan heeft, 'terwijl de mensen sliepen..' Stiekem, een werk van de duisternis. Dat is bij de Here God anders, geheel anders. Hij doet al zijn scheppingswerk in het volle daglicht.

Mogelijk geeft dit ook een begrijpelijke kijk op de uitverkiezing vanaf de grondlegging der wereld.

Maar ik ben niet zeker van deze uitleg.


Poeh ! Ik krijg gewoon kippenvel als ik Math. 13:24-30 lees in de visie die je geeft.  _O_  
Het geeft namelijk ook gelijk antwoord op de vraag waarom GOD de satan en het kwaad nog niet heeft vernietigd.

28 Hij zei tegen hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. De slaven zeiden tegen hem: Wilt u dan dat wij erheen gaan en het verzamelen?
29 Maar hij zei: Nee, opdat u bij het verzamelen van het onkruid niet misschien tegelijk ook de tarwe zelf uittrekt.
30 Laat ze allebei samen tot de oogst opgroeien, en in de oogsttijd zal ik tegen de maaiers zeggen: Verzamel eerst het onkruid en bind het in bossen om het te verbranden,  maar breng de tarwe bijeen in mijn schuur.


Het verklaart ook het afgeschermde paradijs na de zondeval en dat Adam en Eva de echte boze wereld in moesten gaan, waarin we vandaag de dag nog leven. Stof genoeg weer om over na te denken en over te bidden.  :)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2012, 12:55:55 pm »
Ook de term "adderengebroed" die door Johannes en Jezus gebruikt wordt past in deze zienswijze.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #13 Gepost op: juni 10, 2012, 01:03:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 10 juni 2012 om 12:55:
Ook de term "adderengebroed" die door Johannes en Jezus gebruikt wordt past in deze zienswijze.


Inderdaad, zo zie je maar weer dat geen enkel woord in de Schrift er toevallig staat, alles heeft een bedoeling, ook al zien we het niet altijd.  :-)

ik zit te kijken of deze verzen hier ook mee in verband (kunnen) staan, wat denk jij?
Genesis 6
2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.
3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.
4 In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kain en Abel Genesis 4
« Reactie #14 Gepost op: juni 10, 2012, 01:16:35 pm »
Klopt, hieraan heb ik ook gedacht. De zog. "zonen Gods" zijn gevallen engelen die in mensengedaante op aarde waren. De engelen worden ook in ander verband "zonen van God" genoemd (zie Job). Zoon van God wil zeggen dat zij rechtstreeks door God zijn verwekt of geschapen. Daarom wordt Adam ook een "zoon van God" genoemd in Luk. 3:38.

De zondvloed kwam niet voor niets. Satan stelde alles in het werk om de komst van Jezus te verhinderen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.