quote:
Riemer Lap schreef op 21 mei 2012 om 00:08:[...]
Ik heb mensen zien kronkelen van de pijn omdat satan hen belaagde. Tot bloedens toe. Satan is prima in staat om mensen te pijnigen, er zijn genoeg voorbeelden te noemen van na de bijbelse tijd.
Tsja, daar kan ik zo niets mee, is een beetje een open deur.
[...]
{quote]Je roept steeds de term "vergeestelijking", kun je die nader uitleggen in het kader van het onderling begrip?[/quote]
Vergeestelijken is niet letterlijk nemen wat er staat, dus als er staat een doorn in het vlees, dan zeggen dat het niet echt een doorn in het vlees is, maar .... en dan komt er een figuurlijke uitleg. Wat ik jou veel zie doen dus.
quote:
Dat zou kunnen betekenen dat je toch iets van het "in de lijn van de Bijbel" lezen toepast, klopt dat?
Je bent aan het zoeken nu, flauw.
Als in de hele Schrift de Heilige Geest als Geest wordt weergegeven, dan kan ik voor de duidelijkheid zeggen dat de Geest de Heilige Geest is. Ik leg de link ! Net zo als ik dat ook doe bij vlees. Overal in de Schrift wordt vlees juist gebruikt om het fysieke aan te duiden.
[...]
quote:
Ja, volgens jouw insteek wel maar los daarvan lees je Leviticus ws weer niet letterlijk om zo toe te passen. Wat maakt die keuze zoals hij is?
Je doelt op de Joodse wet is het niet?
Dat neem ik letterlijk, maar omdat later in de Schrift Paulus aangeeft dat we als Christen niet meer onder de wet zijn, maar onder de Genade. Zelfs dat als we wel de wet doen om zo te proberen zo behouden te worden, dat de genade vervalt en we weer onder we wet staan. Daarom vervalt de Joodse wet voor mij.
Daarbij is er een verschil tussen het Woord
letterlijk lezen en
letterlijk uitvoeren. Ook dat heb ik al eerder aangegeven.
quote:
Let wel: wij weten niet wat Paulus zijn last in dit leven was. Maar de manier waarop jij zegt "lichamelijk" past niet in de lijn van het letterlijk lezen van de tekst.
voor mij dus wel! Het vlees wordt nergens in de schrift als iets geestelijken gebruikt.
{quote]Er wordt heel nadrukkelijk gezegd dat er een "engel van satan" is bij Paulus en dat er gebeden is dat die engel van hem (d.i. Paulus) weggenomen werd.[/quote]
De engel van satan die Paulus de letterlijke doorn in het vlees aandoet. En omdat Paulus roemde op zichzelf ipv Jezus Christus wordt deze door in het vlees niet door Christus verwijderd.
Laten we er toch ook maar niet vanuit gaan dat ons evangelie is verspreid geworden door een geestelijke gestoorde!
Niet echt wat je noemt reclame !
quote:
Het zou dus zo kunnen zijn dat Paulus een persoon ervaarde uit het geestenrijk? Dat is een mogelijke benadering van deze tekst. Let wel: mogelijk.
Voor mij niet, ik vind het zoeken en draaien om het om welke reden dan ook te laten passen. Waarom is het vlees hier niet letterlijk en bij Jezus in het Vlees gekomen?
Daar geef je maar steeds geen antwoord op !quote:
Vreemd, want juist het lezen van de tekst levert op dat Paulus iets ervaart in de vorm van een engel van satan.
Dat lees ik dus absoluut niet als ik dit letterlijk lees !
Ook het zichzelf dwaas noemen is niet meer dan dat we tegenwoordig zouden zeggen ik heb me idioot gedragen.
Paulus refereert naar de engel van satan om duidelijk te maken dat het niet Jezus is Die hem deze doorn in het vlees heeft gegeven, maar de satan. Jezus grijpt alleen niet in omdat Paulus een opening heeft gecreëerd voor deze engel van satan door zichzelf te roemen ipv Jezus Christus Die alle Eer toekomst.