Auteur Topic: Worstelen met Gods openbaring - deel 1  (gelezen 3126 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Worstelen met Gods openbaring - deel 1
« Reactie #15 Gepost op: juni 01, 2012, 11:59:42 am »

quote:

Paul2 schreef op 01 juni 2012 om 11:32:
hallo Itsmetoo,

Iemand legde het toekeren van de andere wang eens op deze manier uit (misschien was het Reinier Sonneveld):

Een mens aanraken doe je met je ‘reine’ hand, ook als je een mep uitdeelt. Bij het uitdelen van een mep heb je deze keuze; een gelijkwaardig persoon mep je met je handpalm, iemand die op de een of andere manier lager dan jou in rang staat, mep je met de rug van je hand.

Nu wordt het interessant: als je zelf een mep hebt gekregen, en je keert de uitdeler van die mep je andere wang toe (dat vraagt ook om een andere richting van de mep-beweging), dan stel je die persoon voor een hele expliciete keuze: slaan met de palm in plaats van met de rug van de hand (uiting van gelijkwaardigheid), of slaan met de andere (niet-reine) hand, een aanraking die gewoon helemaal niet kan.

Je dwingt de ander dus om de absurditeit van diens eigen boosheid onder ogen te zien, op een hele scherpe manier, door de andere wang toe te keren. Dit gebaar is dus niet ‘soft’ of pacifistisch, maar vooral onderwijzend.

Inderdaad een mooie uitleg, dank je  :-)
Als ex-thai & kickbokser denk ik niet zo snel aan slaan met de platte hand inderdaad.
Trouwens ook daar neemt men soms nog een dreun, maar dan om te tonen dat de tegenstander een watje is en niet genoeg kan slaan, maar dat zal de HEER hier wel niet mee bedoelen  ;)

quote:

In het algemeen lijkt me dat er een strijd plaatsvind tussen het goede en het kwade, ik denk dat dat ook bijbels te onderbouwen is. Soms is geweld onvermijdelijk.

Dit past dan wel weer bij de twee zwaarden die Jezus adviseerde te dragen.

Wellicht mag dat wel om jezelf op het heetste moment te kunnen verdedigen en je niet te laten afslachten. Dat Jezus vervolgens zegt, wie het zwaard hanteert zal door het zwaard omkomen, is dan meer gericht om degenen die achteraf wraak nemen en de wapens opnemen.

We zien de waarheid van deze woorden dagelijks in praktijk.
Van dictators tot drugsbaronnen die veelal niet oud worden en zelf ook omkomen door geweld.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Worstelen met Gods openbaring - deel 1
« Reactie #16 Gepost op: juni 01, 2012, 12:08:18 pm »

quote:

Adinomis schreef op 31 mei 2012 om 23:13:
[...]
In vers 53 van dit hoofdstuk zegt Jezus:

Dit "maar nu" slaat inderdaad op de situatie die toen een stroomversnelling kwam. Het uur van de macht van de duisternis, waaraan Jezus zich overgaf.
Ik denk dat dit ook een vorm is van linker- en rechterwang. Jezus gaf zich vrijwillig over. Dat moet de aanvallers tot denken aansporen. Daarom vielen ze ook op de grond.
Je bedoeld dus dat dit werd geadviseerd door Jezus omdat vanaf dat moment de boze de vrije hand werd gegeven. Niet alleen in het feit dat Jezus verraden werd en opgepakt, gegeseld, vals veroordeeld en gekruisigd, maar in alles? Dat het HET moment was waar JHWH Jezus alleen liet? Waarom Jezus aan het einde ook zegt, waarom hebt U mij verlaten?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,