itsmetoo schreef op 24 mei 2012 om 22:59:[...]
11 In Hem bent u ook besneden met een besnijdenis die niet met handen plaatsvindt, door het uittrekken van het lichaam van de zonden van het vlees, door de besnijdenis van Christus.
12 U bent immers met Hem begraven in de doop, waarin u ook met Hem bent opgewekt,
door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt.13 En Hij heeft u, toen u dood was in de overtredingen en het onbesneden zijn van uw vlees, samen met Hem levend gemaakt door u al uw overtredingen te vergeven,
14
en het handschrift dat tegen ons getuigde, uit te wissen. Dit handschrift was met zijn bepalingen tegen ons gericht, en Hij heeft dat uit het midden weggenomen door het aan het kruis te nagelen.
15 Hij heeft de overheden en de machten ontwapend, die openlijk te schande gemaakt en daardoor over hen getriomfeerd.
Mijns inziens wordt hier gerefereerd naar de besnijdenis in de geest door Jezus Christus en niet naar de vleselijke besnijdenis. Dus ja we moeten ons laten dopen, maar het vervangt niet de besnijdenis.
Wij christenen hebben geen vleselijke besnijdenis meer nodig omdat we geestelijk besneden zijn door Jezus Christus.
Dit is ook hoe ik het interpreteer.Hoe?Niet door de doop. De doop wast onze zonden tot dan weg,
maar door het geloof van de werking van God, Die Hem uit de doden heeft opgewekt, wordt de mens geestelijk besneden.
Wat betreft het handschrift dat tegen ons was.Mijns inziens is dat dus de Joodse Wet welke hier bedoeld wordt.
Dus hier wordt verteld dat met de Kruisiging van de Jezus de Joden werden vergeven. De Joodse Wet was voor de Joden en niet voor de heidenen namelijk. Die kenden deze wet in het geheel niet. Er werden vanuit JHWH ook geen pogingen gedaan om het Joodse geloof te verspreiden in tegenstelling tot het Christendom die wel voor de hele wereld bedoeld is.
Dus met de kruisiging heeft Jezus de aanklachten tegen de Joden op basis van de Joodse Wet, weggenomen. Niet van de heidenen, want die wisten nog van geen Joodse wet.
Dit is mijns inziens weer typisch een voorbeeld waar de kerk zich helaas zaken heeft toegeëigend, die niet voor de kerk bedoeld waren.
Ik krijg het idee dat jij denkt dat 'de kerk' zoals jij dit noemt willens en wetens tracht één ieder op een dwaalspoor te brengen, ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat dit soort onderwerpen langdurig zijn onderzocht in de Schrift, dat wil m.i. niet zeggen dat de conclusies die getrokken zijn altijd de juiste zijn. Maar ik denk dat je de opstellers te kort doet (of schoffeert) door te zeggen dat men bewust een verkeerde onbijbelse voorstelling van zaken geeftEerder lees ik nog dit:
7 geworteld en opgebouwd in Hem, en bevestigd in het geloof, zoals u onderwezen bent; wees daarin overvloedig, met dankzegging.
8 Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.Of te wel, vertrouw op de HEER en niet op dat wat de wereld biedt.