quote:
gaitema schreef op 01 juni 2012 om 15:56:Een voorbeeld. Ik bad God op een stage waar ik voor zakte of ik misschien een opleiding kon doen waarin ik verstandelijk gehandicapten kon helpen. Vervolgens ging ik op het advies van ROC-Twente een half jaar naar het Traject Advies Bureau, waar ze onderzoeken doen naar opleidingsmogelijkheden die eventueel bij je zou kunnen passen en je erover te adviseren. Daar noemde ik eens in een gesprek een hele waslijst op van zaken waar ik wel iets in zag. Ze haalden direct dat van de verstandelijk gehandicapten eruit. Het jaar erop heb ik daarom SPW gedaan met stage in een dagopvang voor verstandelijk gehandicapten. Gebed leek verhoord, maar het bleek niet bij me te passen. Ik kreeg te horen dat ik er niet geschikt voor was en moest de opleiding weer afbreken.
Het belangrijkste zie je mijns inziens over het hoofd, want wat zie je hier gebeuren Gaitema?
Jij legt je vertrouwen in de HEER. Wellicht niet (zover ik kan opmaken uit je tekst) Zijn Wil gevraagd, maar gevraagd of de HEER jou wens in vervulling wil laten gaan. Zelf bid ik zelden op die manier,
maar dat is mijn keuze. De HEER heeft de door jou verkeerd ingeslagen weg, de door jezelf geopende deur liefdevol gesloten. Jou en anderen weet ik hoeveel (ellende) bespaard hebbend? Als je in vertrouwen in Hem toch de verkeerde weg inslaat zal de HEER dat pad dood laten lopen.
quote:
Zo kan het met bijbelteksten ook gaan. Gisteren schoot me nog in gedachten dat het bijbelse advies niet is om bijbelteksten voor de dag te schudden, maar de bijbel te bestuderen en God het werk laten doen. De Heilige Geest zou je immers op de juiste momenten laten Gods woord in herïndering brengen.
Toen ben ik me daar op gaan richten en het eerste wat me te binnen schoot was:
"Maak je geen zorgen over de dag van morgen. Over wat je zult eten en over hoe jij je zult kleden. Dat zijn immers zaken waar de heidenen zich druk om maken. Kijk eens naar de vogels in de lucht. Ze spinnen niet. Ze garen niet. Ze vullen geen voorraadschuren. toch zien ze er gezond uit! Het is de hemelse Vader die ze voed! Kijk eens naar de lelisch in het veld. Ze staan daar te bloeien en te groeien. Ze hoeven geen arbeid te verrichten. De regen valt op het land en de zon schijnt over ze. Koning Salomo zag er in zijn schitterendste heerlijkheid er nog bij lange na niet zo mooit uit als zij! Als God al zo goed voor die vogels en de lelies op het veld zal zorgen, zal Hij dan niet veeleer voor jou zorgen? Hoewel de mensen slcht zijn, geeft een vader zijn kind geen slang als het om een brood vraagt. Hoeveel meer zal de Hemelse Vader die goed is dat voor jou zorgen? Maakt je dus geen zorgen over wat je zult eten en drinken en waarmee jij je zult kleden. Ijver je enkel over de dingen van vandaan. Elke dag heeft immers genoeg aan zijn eigen last.
Ik bedacht me dat ik dit als door de Heilige Geest gegeven kan zien. Is het niet dat het ten eerste niet letterlijk is wat de bijbel weergeeft, maar dat dit mijn eigen woorden zijn. Toch heeft het wel de zelfde inhoud. Ten tweede zijn er tal van voorbeelden waarin God ook je via Gods woord antwoorden op je vragen geeft.
Ten derde: deze tekst ligt kennelijk als eerste in mijn gedachten, omdat het me zo geweldig aanspreekt. Het is mijn houd vast.
Is het dan toeval? Het is misschien wel beide. Aan de ene kant ligt het zo in je gedachten en denk je er als eerste aan als je via je gedachten steun wilt hebben aan de bijbelse inhoud. Maar dit is nu net hoe God ook heeft gewerkt, want waarom sprak het me dan zo aan, dat het nu het eerste is waar ik aan denk als ik aan de bijbel denk?
Kennelijk heeft God me hier in het verleden zo mee geraakt dat het nu als eerste in mijn gedachten liggen.
Misschien zegt het wel wat over de discussie. Dat we ons niet suf moeten piekeren over dit onderwerp. Vertrouw maar op Jezus. Vertrouw maar op Abba!
Bij mijn vrouw gaat dat wel veel zo, zij "ziet" soms een bijbelhoofdstuk, die dan als we het lezen een antwoord is op iets wat in mijn gebed ter sprake kwam, maar zij niets van weet.
Voorbeeldje:
Voor het bedrijf dat mij inhuurde moest ik naar het buitenland voor een aantal weken om een klus te klaren. Tijdens het inlezen en de voorbereiding kwam ik erachter dat een collega naar Israël zou gaan.
Die avond zei ik in gebed tot de HEER of het Zijn Wil mag zijn om mij ook een keer iets voor Israël te mogen laten doen om Hem ermee te dienen.
De directeur van dat bedrijf, wil dat ik een klus aanneem in Gaza in plaats van mijn eigen project af te ronden. Ik in gebed, op de terugreis naar huis en s'avonds om te vragen of het de HEER is Die mij nu naar Gaza wil sturen?
Dat weekend ( de bedenktijd die ik had gevraagd) veel gebeden om Zijn Leiding. "Heer als ik geen antwoord krijg dan neem ik aan dat ik uw Wil doe" met het naar Gaza gaan.
Zondag middag krijg ik het inmiddels beschreven gevoel om te schudden met de schud-bijbel, kort na de kerkdienst. Dus ik schud en krijg
Spreuken 414 Kom niet op het pad van goddelozen,
en begeef je niet op de weg van kwaaddoeners.
15 Verwerp die, ga die niet op,
wijk daarvan af en ga voorbij!
16 Zij slapen immers niet als zij geen kwaad hebben gedaan,
zij worden van hun slaap beroofd als zij niet iemandhebben laten struikelen.
17 Want zij eten brood van goddeloosheid
en drinken wijn van gewelddaden,Voor mij duidelijke taal. Nu voorbereiden hoe ik dat deze directeur zou meedelen zonder dat deze mij nooit meer zou gaan inhuren, want ik zou niet meer gaan, wat het me ook zou gaan kosten of wat ik er ook mee zou verliezen.
Die maandag kom ik weer op kantoor en wordt ik gevraagd me te melden bij de directeur. Hij heeft een zuur gezicht en ik denk nog, hij kan toch nog niets weten?
De directeur deelt me mee:
De man die eigenlijk naar Israël zou gaan is op een ander project gezet, naar Australië, waar zijn specifieke kennis hard nodig is.
Nu moet iemand dus het gat opvullen dat in Israël valt en of ik dat zou willen doen? Is dat toeval? Of is de Leidende hand van de HEER hier bezig?
Ik hoefde niet naar Gaza en mocht in plaats daarvan naar het Beloofde Land