Auteur Topic: Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?  (gelezen 19689 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #100 Gepost op: juni 01, 2012, 02:11:03 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 14:00:

-Hoe wist Mozes dat de stem uit de brandende maar niet verbrandde braamstruik van de HEER was en niet van satan die hem zou willen misleiden?
Omdat God het woordelijk en hoorbaar aan Mozes verkondigde:

4 Maar toen de HEER zag dat Mozes dat ging doen, riep hij hem vanuit de struik: ‘Mozes! Mozes!’ ‘Ik luister,’ antwoordde Mozes. 5 ‘Kom niet dichterbij,’ waarschuwde de HEER, ‘en trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat, is heilig. 6 Ik ben de God van je vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.’ Mozes bedekte zijn gezicht, want hij durfde niet naar God te kijken.

quote:

-Hoe wist Jozef van Maria dat de droom over haar zwanger zijn van de HEER kwam en niet van satan?

Omdat de Engel van de Heer het zelf aan haar verkondigde:

26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, 27 naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria. 28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’

quote:

- Hoe wist de andere Jozef dat zijn droom uitlegging van de Farao van de HEER kwam en niet van satan afkomstig was?
Idem dito.

38 ‘Zouden we ooit iemand kunnen vinden als deze man, iemand die zo vervuld is van Gods geest?’ zei de farao tegen hen. 39 Toen richtte hij zich weer tot Jozef: ‘Aangezien God u dit allemaal bekend heeft gemaakt, is er vast niemand die zo verstandig en wijs is als u.

Los daarvan schudden ze allen nergens mee, wierpen ze het lot niet en verzochten ze de Heer niet.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: juni 01, 2012, 02:51:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 14:11:
[...]
 Omdat God het woordelijk en hoorbaar aan Mozes verkondigde:

Even heel zwart-wit!
Zou de satan zoiets dan niet kunnen doen?

Stemmen in het hoofd?
Wordt het verschil niet gemaakt door de aard van de boodschap, zoals Elle elders zo mooi weergaf? Opbouwende boodschap of juist niet?
geldt dit dan niet voor alle methoden?

Op zich zou een braamstruik die brand (vuur) maar niet verbrandt ook heel demonisch kunnen zijn.
Wanneer de stem had opgeroepen tot Mozes om te moorden, te stelen, te bedriegen, te liegen dan had het dat ook kunnen zijn.

quote:

Omdat de Engel van de Heer het zelf aan haar verkondigde:

Zou dan een valse engel van licht dan ook niet kunnen verkondigen?

quote:

26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, 27 naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria. 28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’

Idem dito wat mij betreft.
Er is niets in de verhalen dat duidelijk maakt waarom het de HEER is Die spreekt, behalve dat de mens tegen wie de HEER spreekt het voelt en weet. De HEER legt dit in die persoon. En de boodschap is opbouwend. Zelfs bij een negatieve boodschap van dreiging en waarschuwing, zit een positieve zijde bij de HEER !
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: juni 01, 2012, 03:04:00 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 17:36:
[...]

Dan ga er maar vanuit dat ze geloof heeft, want niemand gaat in zijn eentje vroom zitten doen, als je dan kerkmuziek draait dan zal dat toch echt voor jezelf en de HEER zijn.  :*)
Zelf wordt ik wel eens verdrietig als ik juist zie hoe het in vele (niet alle) keren eraan toegaat. Hoe de mensen met elkaar omgaan. Hoe vaak onzin wordt verteld op de kansels, hoe vaak onderwerpen opzettelijk niet worden besproken vanaf de kansel enz.

Je moet maar zo denken: het is de gemeente die de predikant kiest. We zijn gezegend met zeer kritische gemeenteleden. Toen we laatst een predikant zochten, was dat erg moeilijk. Ten eerste wil 3/4 van alle predikanten binnen de PKN absoluut niet bij ons dominee worden, omdat we bekend staan een kritische confessionele bolwerk te zijn. Als de preek niet bevalt, dan staat de telefoon roodgloeiend bij de dominee. De dominee's die wel bij ons staan vinden dat juist prachtig :)
Maar ik begrijp je. Het is lastig ja.
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: juni 01, 2012, 03:31:43 pm »
http://www.youtube.com/watch?v=Ka9mfZbTFbk

Sorry, maar deze draad doet mij daar echt aan denken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: juni 01, 2012, 03:34:42 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 01:29:
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!
Zo zit de wereld in elkaar. Ons kerkblad staan ook vele woorden van God in, maar God maakt er alleen gebruik van door PKN-leden. Enkel PKN-leden ontvangen het blad.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 03:35:05 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: juni 01, 2012, 03:50:44 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 15:34:
[...]

Zo zit de wereld in elkaar. Ons kerkblad staan ook vele woorden van God in, maar God maakt er alleen gebruik van door PKN-leden. Enkel PKN-leden ontvangen het blad.

Mooi voorbeeld weer Gaitema !

Ik heb op de kabel en internet Family 7. Waarom antwoord de HEER soms via deze zender die ook niet alle mensen tot hun beschikking hebben?

Waarom antwoordt de HEER soms via internet, dit forum (door Elle m.b.t. wel of geen hulpverlening?) terwijl er nog steeds mensen zijn (vooral streng traditioneel gelovigen) die geen internet hebben.

De HEER gebruikt wat Hem goed lijkt en waarvan Hij weet dat het een goede methode is die Zijn antwoord(en) goed overbrengt naar degene voor wie ze bestemd zijn.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: juni 01, 2012, 03:56:03 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 12:41:
[...]

Als de vers zo accuraat een antwoord geeft op een gebed tezamen met het gevoel erbij, dan is dat voor mij een antwoord van de HEER. Net zo dat ik de vers aangedragen door Elle inzake hulpverlening, zie als een antwoord van de HEER op een andere manier.

Ik dank de HEER liever 100 keer voor iets dat Hij toch niet gedaan zou hebben, dan 1 keer niet voor iets dat Hij wel voor mij gedaan heeft.

Nou ben ik het wel weer met Peter68 eens. Ook in heb het dat teksten eerst als antwoorden lijken, met dat het ook goed voelt, maar achteraf blijkt het allemaal toch anders te lopen. Heb je dat nu niet eens meegemaakt?
Dat in sommige situaties het toch allemaal anders ging dan dat het antwoord leek te zijn?

Een voorbeeld. Ik bad God op een stage waar ik voor zakte of ik misschien een opleiding kon doen waarin ik verstandelijk gehandicapten kon helpen. Vervolgens ging ik op het advies van ROC-Twente een half jaar naar het Traject Advies Bureau, waar ze onderzoeken doen naar opleidingsmogelijkheden die eventueel bij je zou kunnen passen en je erover te adviseren. Daar noemde ik eens in een gesprek een hele waslijst op van zaken waar ik wel iets in zag. Ze haalden direct dat van de verstandelijk gehandicapten eruit. Het jaar erop heb ik daarom SPW gedaan met stage in een dagopvang voor verstandelijk gehandicapten. Gebed leek verhoord, maar het bleek niet bij me te passen. Ik kreeg te horen dat ik er niet geschikt voor was en moest de opleiding weer afbreken.
Al die tijd negeerde ik mijn beperte mogelijkheden door mijn pdd-nos. Ik probeerde boven mijzelf uit te werken. De lat bleek te hoog. Overzicht raakte ik kwijt.

Het leek dus een gebedsverhoring, maar het was het toch niet. Het bleek ook verklaarbaar. Ik kom sociaal over op de mensen, zo ook op het Traject adviesbureau. Daarom pikten ze uit mijn zinnen de door mij zelf uitgesproken woorden "de verstandelijke gehandicaptenzorg" uit. Ik had het zelf in de hand gewerkt, om er achter te moeten komen, dat God met me een andere weg wilde gaan.

Zo kan het met Bijbelteksten ook gaan. Gisteren schoot me nog in gedachten dat het Bijbelse advies niet is om Bijbelteksten voor de dag te schudden, maar de bijbel te bestuderen en God het werk laten doen. De Heilige Geest zou je immers op de juiste momenten laten Gods woord in herinnering brengen.
Toen ben ik me daar op gaan richten en het eerste wat me te binnen schoot was:
"Maak je geen zorgen over de dag van morgen. Over wat je zult eten en over hoe jij je zult kleden. Dat zijn immers zaken waar de heidenen zich druk om maken. Kijk eens naar de vogels in de lucht. Ze spinnen niet. Ze garen niet. Ze vullen geen voorraadschuren. Toch zien ze er gezond uit! Het is de hemelse Vader die ze voed! Kijk eens naar de lelies in het veld. Ze staan daar te bloeien en te groeien. Ze hoeven geen arbeid te verrichten. De regen valt op het land en de zon schijnt over ze. Koning Salomo zag er in zijn schitterendste heerlijkheid er nog bij lange na niet zo mooi uit als zij! Als God al zo goed voor die vogels en de lelies op het veld zal zorgen, zal Hij dan niet veeleer voor jou zorgen? Hoewel de mensen slecht zijn, geeft een vader zijn kind geen slang als het om een brood vraagt. Hoeveel meer zal de Hemelse Vader die goed is dat voor jou zorgen? Maak je dus geen zorgen over wat je zult eten en drinken en waarmee jij je zult kleden. IJver je enkel over de dingen van vandaan. Elke dag heeft immers genoeg aan zijn eigen last.

Ik bedacht me dat ik dit als door de Heilige Geest gegeven kan zien. Is het niet dat het ten eerste niet letterlijk is wat de Bijbel weergeeft, maar dat dit mijn eigen woorden zijn. Toch heeft het wel de zelfde inhoud. Ten tweede zijn er tal van voorbeelden waarin God ook je via Gods woord antwoorden op je vragen geeft.
Ten derde: deze tekst ligt kennelijk als eerste in mijn gedachten, omdat het me zo geweldig aanspreekt. Het is mijn houd vast.

Is het dan toeval? Het is misschien wel beide. Aan de ene kant ligt het als eerste in mijn gedachten, als ik via mijn gedachten steun wil hebben aan de Bijbelse inhoud. Maar dit is nu net hoe God ook heeft gewerkt, want waarom sprak het me dan zo aan, dat het nu het eerste is waar ik aan denk als ik aan de Bijbel denk?
Kennelijk heeft God me hier in het verleden zo mee geraakt dat het nu als eerste in mijn gedachten liggen. Dus is het toch wel weer de Heilige Geest die het mij in herinnering laat brengen.

Misschien zegt het wel wat over de discussie. Dat we ons niet suf moeten piekeren over dit onderwerp. Vertrouw maar op Jezus. Vertrouw maar op Abba! Zijn wegen gaan dieper dan wij het kunnen aflopen!
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 04:09:50 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: juni 01, 2012, 04:07:12 pm »

quote:

offtopic:Wat zijn ze goed hé?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: juni 01, 2012, 04:08:56 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 15:34:
[...]

Dat zou betekenen dat er alleen maar nieuws uit de PKN te vinden is in dat kerkblaadje van jullie.
En dat is onzin waarmee je voorbeeld dus van tafel kan _O_

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: juni 01, 2012, 04:10:29 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 15:50:

De HEER gebruikt wat Hem goed lijkt en waarvan Hij weet dat het een goede methode is die Zijn antwoord(en) goed overbrengt naar degene voor wie ze bestemd zijn.
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag.
Dat de HEER gecharmeerd is van de Apple producten kan ik me nog voorstellen ook maar dat hij slechts tot een selecte groep techniekgebruikers komt is kleinmenselijk denken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: juni 01, 2012, 04:13:41 pm »
Heb ik dat toch maar weer ongelukkig geformuleerd Riemer. Domme ik :( !
O nee, nu spreek ik geen zegen over me zelf uit.

Eerwaarde Gaitema :) , wees eens lief tegen je zelf!
Ik ben een parel in Gods hand! Jullie ook! :D
Zo. Maar zonder gekheid: het is wel zoeken naar problemen die er niet zijn hoor. als je lid bent van de EO ontvang je de Visie en de schudbijbel kan je via dat Ap geval krijgen. Tja, wat is het verschil? Het doet niet ter zake.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 04:13:55 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: juni 01, 2012, 04:18:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 16:13:
Heb ik dat toch maar weer ongelukkig geformuleerd Riemer. Domme ik :( !
O nee, nu spreek ik geen zegen over me zelf uit.

Eerwaarde Gaitema :) , wees eens lief tegen je zelf!
Ik ben een parel in Gods hand! Jullie ook! :D
Wees niet bang, we houden nog steeds van je  :)

quote:

Zo. Maar zonder gekheid: het is wel zoeken naar problemen die er niet zijn hoor. als je lid bent van de EO ontvang je de Visie en de schudbijbel kan je via dat Ap geval krijgen. Tja, wat is het verschil? Het doet niet ter zake.
Kom dan eens met een definitieve en bindende uitspraak. We hangen aan je lippen  B)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: juni 01, 2012, 04:19:20 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 16:10:
[...]
Dat de HEER gecharmeerd is van de Apple producten kan ik me nog voorstellen ook maar dat hij slechts tot een selecte groep techniekgebruikers komt is kleinmenselijk denken.

Het slaat gewoon nergens op wat je zegt Riemer. Je zoekt naar iets. Ik heb zo wel eens antwoorden op gebeden in de Visie gevonden. Dat is precies het zelfde als wat jij nu zegt. Hij gaf al aan dat God op zoveel manieren antwoordt.

zoals hij al zei:
Itsmetoo bid en krijgt antwoorden. Dan weer via dit en dan weer via dat. Soms pas na een maand, dan al binnen een week, zoals het schitterende Abba antwoord. Mag je Abba tegen God zeggen, vroeg hij aan God. Dan gaat vervolgens de dominee aanstaande zondag er over preken en kon hij na de dienst met hem er over in gesprek. Gebed dus verhoord!

Dan zijn we eruit, wat mij betreft. God geeft antwoorden op gebeden, ook via de ap, de dominee, de Visie, de knipoog van je goudvis en de vogel in de lucht.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 04:20:09 pm door gaitema »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: juni 01, 2012, 04:23:20 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 16:19:
[...]

Het slaat gewoon nergens op wat je zegt Riemer. Je zoekt naar iets.
Nee, ik zoek niet anders dan naar een antwoord op mijn vraag. Waarom zou God zo klein zijn dat Hij afhankelijk gemaakt wordt van een app op een Apple?

quote:

Ik heb zo wel eens antwoorden op gebeden in de Visie gevonden.
Ik lees dat soort bladen niet dus kan daar niet over oordelen.

quote:

Dan zijn we eruit, wat mij betreft. God geeft antwoorden op gebeden, ook via de ap, de dominee, de Visie, de knipoog van je goudvis en de vogel in de lucht.
Ja, duh, moet ik nu ook nog een goudvis kopen om het Woord te kunnen horen? Je maakt het wel erg moeizaam voor me :+

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: juni 01, 2012, 04:25:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 16:18:
 Wees niet bang, we houden nog steeds van je  :)

Zo, ben ik toch weer gelukkig gereformeerd  O-)

quote:

Kom dan eens met een definitieve en bindende uitspraak. We hangen aan je lippen  B)

Ik dacht al: wat heb ik een dikke lippen en waarom praat dat zo zwaar?
Jullie hangen weer eens aan mijn lippen  :P

Een definitieve en bindende uitspraak?

De Heidelbergse Cathechismus!

Je vraagt je af: wat is je enige troost?!

Roepen jullie in koor:
"ik ben eigendom van Jezus Christus!"

Wel, God spreekt via die leer tot de sellecte groep Gereformeerden in de wereld!
Is dat God die je antwoordt? "Ja!"
Antwoord God dan de andere mensen op de wereld niet?
O ja wel hoor. God is de auteur van zo veel werken  B)
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 04:37:12 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: juni 01, 2012, 04:36:05 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 16:23:
[...]
Nee, ik zoek niet anders dan naar een antwoord op mijn vraag. Waarom zou God zo klein zijn dat Hij afhankelijk gemaakt wordt van een app op een Apple?

Of van de Heidelbergse Cathachismus?  Nee, Hij is de auteur van veel werken en geeft graag lezingen :)

quote:

Tjaa, het zei zo.  :+

quote:

Ja, duh, moet ik nu ook nog een goudvis kopen om het Woord te kunnen horen? Je maakt het wel erg moeizaam voor me :+

Je kan ook eens je kop in het water van een Frieze meer steken. Wie weet krijg je een knipoog van een kikkervisje! :9~

Duuuuus!!!
Maaruh, uiteindelijk zijn we ook net kikkervisjes in een grote Frieze plas he?! Als we niet net kikkervisjes zijn, dan zouden we ons erin verzuipen :D
Gelukkig stelde Jezus vissers aan. Hebben we toch maar mooi geluk!
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 04:38:50 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: juni 01, 2012, 04:52:52 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 15:56:

Een voorbeeld. Ik bad God op een stage waar ik voor zakte of ik misschien een opleiding kon doen waarin ik verstandelijk gehandicapten kon helpen. Vervolgens ging ik op het advies van ROC-Twente een half jaar naar het Traject Advies Bureau, waar ze onderzoeken doen naar opleidingsmogelijkheden die eventueel bij je zou kunnen passen en je erover te adviseren. Daar noemde ik eens in een gesprek een hele waslijst op van zaken waar ik wel iets in zag. Ze haalden direct dat van de verstandelijk gehandicapten eruit. Het jaar erop heb ik daarom SPW gedaan met stage in een dagopvang voor verstandelijk gehandicapten. Gebed leek verhoord, maar het bleek niet bij me te passen. Ik kreeg te horen dat ik er niet geschikt voor was en moest de opleiding weer afbreken.

Het belangrijkste zie je mijns inziens over het hoofd, want wat zie je hier gebeuren Gaitema?
Jij legt je vertrouwen in de HEER. Wellicht niet (zover ik kan opmaken uit je tekst) Zijn Wil gevraagd, maar gevraagd of de HEER jou wens in vervulling wil laten gaan. Zelf bid ik zelden op die manier, maar dat is mijn keuze.

De HEER heeft de door jou verkeerd ingeslagen weg, de door jezelf geopende deur liefdevol gesloten. Jou en anderen weet ik hoeveel (ellende) bespaard hebbend? Als je in vertrouwen in Hem toch de verkeerde weg inslaat zal de HEER dat pad dood laten lopen.

quote:

Zo kan het met bijbelteksten ook gaan. Gisteren schoot me nog in gedachten dat het bijbelse advies niet is om bijbelteksten voor de dag te schudden, maar de bijbel te bestuderen en God het werk laten doen. De Heilige Geest zou je immers op de juiste momenten laten Gods woord in herïndering brengen.
Toen ben ik me daar op gaan richten en het eerste wat me te binnen schoot was:
"Maak je geen zorgen over de dag van morgen. Over wat je zult eten en over hoe jij je zult kleden. Dat zijn immers zaken waar de heidenen zich druk om maken. Kijk eens naar de vogels in de lucht. Ze spinnen niet. Ze garen niet. Ze vullen geen voorraadschuren. toch zien ze er gezond uit! Het is de hemelse Vader die ze voed! Kijk eens naar de lelisch in het veld. Ze staan daar te bloeien en te groeien. Ze hoeven geen arbeid te verrichten. De regen valt op het land en de zon schijnt over ze. Koning Salomo zag er in zijn schitterendste heerlijkheid er nog bij lange na niet zo mooit uit als zij! Als God al zo goed voor die vogels en de lelies op het veld zal zorgen, zal Hij dan niet veeleer voor jou zorgen? Hoewel de mensen slcht zijn, geeft een vader zijn kind geen slang als het om een brood vraagt. Hoeveel meer zal de Hemelse Vader die goed is dat voor jou zorgen? Maakt je dus geen zorgen over wat je zult eten en drinken en waarmee jij je zult kleden. Ijver je enkel over de dingen van vandaan. Elke dag heeft immers genoeg aan zijn eigen last.

Ik bedacht me dat ik dit als door de Heilige Geest gegeven kan zien. Is het niet dat het ten eerste niet letterlijk is wat de bijbel weergeeft, maar dat dit mijn eigen woorden zijn. Toch heeft het wel de zelfde inhoud. Ten tweede zijn er tal van voorbeelden waarin God ook je via Gods woord antwoorden op je vragen geeft.
Ten derde: deze tekst ligt kennelijk als eerste in mijn gedachten, omdat het me zo geweldig aanspreekt.  Het is mijn houd vast.

Is het dan toeval? Het is misschien wel beide. Aan de ene kant ligt het zo in je gedachten en denk je er als eerste aan als je via je gedachten steun wilt hebben aan de bijbelse inhoud. Maar dit is nu net hoe God ook heeft gewerkt, want waarom sprak het me dan zo aan, dat het nu het eerste is waar ik aan denk als ik aan de bijbel denk?
Kennelijk heeft God me hier in het verleden zo mee geraakt dat het nu als eerste in mijn gedachten liggen.

Misschien zegt het wel wat over de discussie. Dat we ons niet suf moeten piekeren over dit onderwerp. Vertrouw maar op Jezus. Vertrouw maar op Abba!

Bij mijn vrouw gaat dat wel veel zo, zij "ziet" soms een bijbelhoofdstuk, die dan als we het lezen een antwoord is op iets wat in mijn gebed ter sprake kwam, maar zij niets van weet.

Voorbeeldje:
Voor het bedrijf dat mij inhuurde moest ik naar het buitenland voor een aantal weken om een klus te klaren. Tijdens het inlezen en de voorbereiding kwam ik erachter dat een collega naar Israël zou gaan.
Die avond zei ik in gebed tot de HEER of het Zijn Wil mag zijn om mij ook een keer iets voor Israël te mogen laten doen om Hem ermee te dienen.

De directeur van dat bedrijf, wil dat ik een klus aanneem in Gaza in plaats van mijn eigen project af te ronden. Ik in gebed, op de terugreis naar huis en s'avonds om te vragen of het de HEER is Die mij nu naar Gaza wil sturen?
Dat weekend ( de bedenktijd die ik had gevraagd) veel gebeden om Zijn Leiding. "Heer als ik geen antwoord krijg dan neem ik aan dat ik uw Wil doe" met het naar Gaza gaan.

Zondag middag krijg ik het inmiddels beschreven gevoel om te schudden met de schud-bijbel, kort na de kerkdienst. Dus ik schud en krijg Spreuken 4
14   Kom niet op het pad van goddelozen,
en begeef je niet op de weg van kwaaddoeners.
15 Verwerp die, ga die niet op,
wijk daarvan af en ga voorbij!
16 Zij slapen immers niet als zij geen kwaad hebben gedaan,
zij worden van hun slaap beroofd als zij niet iemandhebben laten struikelen.
17 Want zij eten brood van goddeloosheid
en drinken wijn van gewelddaden,

Voor mij duidelijke taal. Nu voorbereiden hoe ik dat deze directeur zou meedelen zonder dat deze mij nooit meer zou gaan inhuren, want ik zou niet meer gaan, wat het me ook zou gaan kosten of wat ik er ook mee zou verliezen.
Die maandag kom ik weer op kantoor en wordt ik gevraagd me te melden bij de directeur. Hij heeft een zuur gezicht en ik denk nog, hij kan toch nog niets weten?

De directeur deelt me mee:
De man die eigenlijk naar Israël zou gaan is op een ander project gezet, naar Australië, waar zijn specifieke kennis hard nodig is.
Nu moet iemand dus het gat opvullen dat in Israël valt en of ik dat zou willen doen? Is dat toeval? Of is de Leidende hand van de HEER hier bezig?

Ik hoefde niet naar Gaza en mocht in plaats daarvan naar het Beloofde Land  :-)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: juni 01, 2012, 04:57:01 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 16:10:
[...]

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 16:08:
[...]
Dat zou betekenen dat er alleen maar nieuws uit de PKN te vinden is in dat kerkblaadje van jullie.
En dat is onzin waarmee je voorbeeld dus van tafel kan _O_

In beide reacties toon je aan dat je lijdt aan extreme tunnel-visie, Riemer.
Wat mijn antwoord betreft:
Dat is mijn antwoord en daarmee zul je het moeten doen. (RR)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: juni 01, 2012, 05:03:04 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 16:23:
[...]

Dat is het wel, maar je wilt het niet zien, Riemer.
-Iemand die geen iphone heeft krijgt zo dus geen antwoord.
-iemand die geen EO lid is krijgt dus via de visie geen antwoord.
-Iemand die geen lid is van PKN krijgt via het PKN blad dus geen antwoord.
-iemand die geen lid is van jou kerkgemeente in Friesland, krijgt dus via de preek daar nooit een antwoord.

Alsof de HEER afhankelijk is van ons in plaats van andersom!

quote:

Kruip uit je schulp en verbreedt je horizon eens  :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: juni 01, 2012, 05:08:18 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 16:57:
[...]

[...]

In beide reacties toon je aan dat je lijdt aan extreme tunnel-visie, Riemer.
Wat mijn antwoord betreft:
Dat is mijn antwoord en daarmee zul je het moeten doen. (RR)

RR is geen onderdeel van de Bijbel dus daar hoef ik niets mee. Het is een aardse rechter namelijk.
En je weet het: opmerkingen over mijn persoon mogen in een aparte draad of via email.
Afspraak is namelijk dat we niet op de man spelen op dit forum. Snap je?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: juni 01, 2012, 05:10:08 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 17:03:

Kruip uit je schulp en verbreedt je horizon eens  :)
Er is geen enkele reden waarom ik dmv een blad een omroep moet steunen die qua verkondiging niet aansluit bij mijn overtuiging en de opbrengsten / subsidies verkwanselt aan programma's waar de mens kromme tenen van krijgt. Puur persoonlijke overtuiging.
Er zijn wel betere bladen: De Reformatie, Nader Bekeken etc etc.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: juni 01, 2012, 05:39:21 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 17:08:
[...]

RR is geen onderdeel van de Bijbel dus daar hoef ik niets mee. Het is een aardse rechter namelijk.
En je weet het: opmerkingen over mijn persoon mogen in een aparte draad of via email.
Afspraak is namelijk dat we niet op de man spelen op dit forum. Snap je?
Dit is niet op de man spelen, dit is melden waar het aan schort. Dus ik speel niet op de man maar ik vind dat je lange tenen hebt.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 05:40:04 pm door itsmetoo »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: juni 01, 2012, 05:42:23 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 17:10:
[...]
Er is geen enkele reden waarom ik dmv een blad een omroep moet steunen die qua verkondiging niet aansluit bij mijn overtuiging en de opbrengsten / subsidies verkwanselt aan programma's waar de mens kromme tenen van krijgt. Puur persoonlijke overtuiging.
Er zijn wel betere bladen: De Reformatie, Nader Bekeken etc etc.

Nou ! Om het even !
Heb jij dan nooit dat je iets leest in 1 van die bladen waarmee je een antwoord krijgt op een gebed?
Waarom zou de HEER dat dan alleen maar in die bladen doen? Heeft Hij een voorkeur voor die bladen boven die van de EO?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: juni 01, 2012, 06:24:10 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 16:52:
[...]

Het belangrijkste zie je mijns inziens over het hoofd, want wat zie je hier gebeuren Gaitema?
Jij legt je vertrouwen in de HEER. Wellicht niet (zover ik kan opmaken uit je tekst) Zijn Wil gevraagd, maar gevraagd of de HEER jou wens in vervulling wil laten gaan. Zelf bid ik zelden op die manier, maar dat is mijn keuze.

De HEER heeft de door jou verkeerd ingeslagen weg, de door jezelf geopende deur liefdevol gesloten. Jou en anderen weet ik hoeveel (ellende) bespaard hebbend? Als je in vertrouwen in Hem toch de verkeerde weg inslaat zal de HEER dat pad dood laten lopen.

Ja, dat zou kunnen. Het is in ieder geval deel van Gods plan met mijn leven. Hij heeft hier ook de regie in. Maar wat ik bedoel is dat het in sommige gevallen ook kan zijn dat iets ook gewoon zo kan vallen. Wat ik daarbij dacht was namelijk dat God mij in de gehandicaptenzorg wilde hebben. Ik dacht dat God dit met mij van plan was en had er een uitstekend goed gevoel over.
Achteraf gezien had ik het dus mis.
dus wat ik eerst nog als Gods wil zag en Gods letterlijke bedoeling met mijn leven als antwoord op mijn gebeden, bleek achteraf niet Gods visie met mijn leven te zijn, hoewel ik dat eerst wel dacht.
Zo kan je om iets bidden en iets in de bijbel lezen wat daarop een antwoord welliswaar is, maar toch wil God je op een andere manier gebruiken en is zijn antwoord achteraf gezien toch anders.

Soms kan je ook één vraag stellen en 5 keer op zoek gaan naar antwoorden in de bijbel en boeken. Al die antwoorden lijken wel aardig. Ben je een paar dagen verder en dan pas krijg je het echte antwoord. De eerste invulling bleek toch niet het juiste antwoord/antwoorden te zijn. Dat is min of meer wat ik begrijp uit zijn woorden. Hij vroeg iets aan God. Dacht een antwoord via een bijbeltekst te krijgen, maar achteraf gezien bleek het niet het antwoord te zijn.
Dat is zijn ervaring. Dan kan je wel zeggen: het moet wel goed voelen, maar je gevoel kan je bedriegen. Je kan in een luchtkasteel terecht komen.
Gods antwoorden zijn niet altijd duidelijk. We kijken in een wazige spiegel in ons leven. We moeten dikwels leren onze gebondenheden aan het vlees te leren kennen en los te laten. We moeten leren ons niet door zorgen en angst te laten leiden en op Hem vertrouwen.  Daar ben je heel je leven mee bezig. Die overduidelijke directe contact die Jezus met Zijn Vader heeft, die ervaren we nooit zo puur. Het ruist altijd wat in onze kabel. Zoals water van de Rijn troebel is, zo is onze contact met de Vader troebel.

quote:

Bij mijn vrouw gaat dat wel veel zo, zij "ziet" soms een bijbelhoofdstuk, die dan als we het lezen een antwoord is op iets wat in mijn gebed ter sprake kwam, maar zij niets van weet.

Voorbeeldje:
Voor het bedrijf dat mij inhuurde moest ik naar het buitenland voor een aantal weken om een klus te klaren. Tijdens het inlezen en de voorbereiding kwam ik erachter dat een collega naar Israël zou gaan.
Die avond zei ik in gebed tot de HEER of het Zijn Wil mag zijn om mij ook een keer iets voor Israël te mogen laten doen om Hem ermee te dienen.

De directeur van dat bedrijf, wil dat ik een klus aanneem in Gaza in plaats van mijn eigen project af te ronden. Ik in gebed, op de terugreis naar huis en s'avonds om te vragen of het de HEER is Die mij nu naar Gaza wil sturen?
Dat weekend ( de bedenktijd die ik had gevraagd) veel gebeden om Zijn Leiding. "Heer als ik geen antwoord krijg dan neem ik aan dat ik uw Wil doe" met het naar Gaza gaan.

Zondag middag krijg ik het inmiddels beschreven gevoel om te schudden met de schud-bijbel, kort na de kerkdienst. Dus ik schud en krijg Spreuken 4
14   Kom niet op het pad van goddelozen,
en begeef je niet op de weg van kwaaddoeners.
15 Verwerp die, ga die niet op,
wijk daarvan af en ga voorbij!
16 Zij slapen immers niet als zij geen kwaad hebben gedaan,
zij worden van hun slaap beroofd als zij niet iemandhebben laten struikelen.
17 Want zij eten brood van goddeloosheid
en drinken wijn van gewelddaden,

Voor mij duidelijke taal. Nu voorbereiden hoe ik dat deze directeur zou meedelen zonder dat deze mij nooit meer zou gaan inhuren, want ik zou niet meer gaan, wat het me ook zou gaan kosten of wat ik er ook mee zou verliezen.
Die maandag kom ik weer op kantoor en wordt ik gevraagd me te melden bij de directeur. Hij heeft een zuur gezicht en ik denk nog, hij kan toch nog niets weten?

De directeur deelt me mee:
De man die eigenlijk naar Israël zou gaan is op een ander project gezet, naar Australië, waar zijn specifieke kennis hard nodig is.
Nu moet iemand dus het gat opvullen dat in Israël valt en of ik dat zou willen doen? Is dat toeval? Of is de Leidende hand van de HEER hier bezig?

Ik hoefde niet naar Gaza en mocht in plaats daarvan naar het Beloofde Land  :-)

Dit is weer een prachtig voorbeeld. Ook hierin zie ik echter dat troebele water voorkomen. In het begin weet je immers niet wat je doen moet, immers zijn er bijvoorbeeld ook babtisten in Gaza te vinden. De kerk van Gaza die nog snel groeiende is ook! Je moet echt even wachten op het antwoord, zelfs na de bijbelgedeelte. Een toets van die bijbelgedeelte wordt in de praktijk getoetst. Je wordt beproeft op je vertrouwen in Jezus. Want wat zal de baas gaan doen? Je er uit werken? Je hart klopt. Je wordt zenuwachtig en klamt je vervolgens vast in vertrouwen op God. En zie, God geeft het verlossende woord!
Het is echter niet elke dag zo. God heeft de regie en het blijft voor ons een verrassing wat Hij nu weer gaat doen.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 06:25:31 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: juni 01, 2012, 06:33:19 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 17:42:
[...]

Nou ! Om het even !
Heb jij dan nooit dat je iets leest in 1 van die bladen waarmee je een antwoord krijgt op een gebed?
Waarom zou de HEER dat dan alleen maar in die bladen doen? Heeft Hij een voorkeur voor die bladen boven die van de EO?

Hij snapt het inderdaad niet en hij is niet de enige hier. Om de één of andere manier valt het kwartje gewoon niet.
Misschien komt dat omdat het kwartje is afgeschaft   :+

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: juni 01, 2012, 07:14:26 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 18:24:
[...]

Ja, dat zou kunnen. Het is in ieder geval deel van Gods plan met mijn leven. Hij heeft hier ook de regie in. Maar wat ik bedoel is dat het in sommige gevallen ook kan zijn dat iets ook gewoon zo kan vallen. Wat ik daarbij dacht was namelijk dat God mij in de gehandicaptenzorg wilde hebben. Ik dacht dat God dit met mij van plan was en had er een uitstekend goed gevoel over.
Achteraf gezien had ik het dus mis.
dus wat ik eerst nog als Gods wil zag en Gods letterlijke bedoeling met mijn leven als antwoord op mijn gebeden, bleek achteraf niet Gods visie met mijn leven te zijn, hoewel ik dat eerst wel dacht.
Zo kan je om iets bidden en iets in de bijbel lezen wat daarop een antwoord welliswaar is, maar toch wil God je op een andere manier gebruiken en is zijn antwoord achteraf gezien toch anders.

Uiteraard kan de mens een antwoord van de HEER altijd verkeerd begrijpen. Wij mensen vinden het nu eenmaal erg moeilijk om het allemaal ECHT in Zijn Handen te geven. Maar zo snel we onszelf met de regie "bemoeien" lopen we de HEER voor de voeten. Abraham en Sarah zijn daarvan een duidelijk voorbeeld.

quote:

Soms kan je ook één vraag stellen en 5 keer op zoek gaan naar antwoorden in de bijbel en boeken. Al die antwoorden lijken wel aardig. Ben je een paar dagen verder en dan pas krijg je het echte antwoord. De eerste invulling bleek toch niet het juiste antwoord/antwoorden te zijn. Dat is min of meer wat ik begrijp uit zijn woorden. Hij vroeg iets aan God. Dacht een antwoord via een bijbeltekst te krijgen, maar achteraf gezien bleek het niet het antwoord te zijn.

Klopt, zo heb ik wel eens een tekst gekregen die ik niet kon plaatsen. Pas later bleek het een antwoord te zijn op gebed van mijn vouw waarvan ik niks wist.

Dit is weer een prachtig voorbeeld. Ook hierin zie ik echter dat troebele water voorkomen. In het begin weet je immers niet wat je doen moet, immers zijn er bijvoorbeeld ook babtisten in Gaza te vinden. De kerk van Gaza die nog snel groeiende is ook! [/quote]
Dan had ik wel een ander vers of onduidelijk vers ontvangen. Als het de bedoeling was geweest dat ik naar Gaza zou gaan dan had de HEER wel het vliegtuig verkeerd lataen landen in Gaza in plaats van Israël of zo :-) Maar bij belangrijke zaken zie je vaak dat elders ook een antwoord komt of er al is ingegrepen ook.
Wat betreft de "christelijke" kerk in Gaza, heel veel daarvan zitten vast in Sabeel. Sabeel dat helaas (nog) gesteund wordt door de PKN.

Regering wil verbod op Israël bassin en dus Sabeel
http://boinnk.nl/blog/tag/sabeel-nederland/

PKN luistert niet naar wens achterban en blijft Sabeel steunen
http://www.trouw.nl/tr/nl...an-Sabeel-verbreken.dhtml

Sabeel komt niet op voor bekeerde islamieten, maar wil alleen israel zwart maken !
http://www.refdag.nl/opin...ijnse_christenen_1_588126

Oproep aan PKN om steun aan Sabeel te stoppen
http://www.refdag.nl/kerk...abeel_te_stoppen_1_562809

Kort gezegd misbruikt Sabeel het evangelie om de "palestijnse" leugens in te verpakken en te verspreiden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: juni 01, 2012, 08:27:35 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 17:42:
[...]

Nou ! Om het even !
Nee, niet in de autoweek en ook niet in de Donald Duck. Ook niet in de Reformatie of Nader bekeken en andere bladen.
Zou ook wel eens kunnen komen omdat mijn gebedsleven totaal anders van inhoud is dan dat van jou  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: juni 01, 2012, 08:38:23 pm »
Conclusie: Ismetoo is gelukkig met de schudbijbel en anderen waken ervoor om die app te gebruiken.
We komen er niet uit.
Oftewel:
Ga uw weg, eet uw brood met blijdschap, drink uw wijn met een vrolijk hart, want God schept al behagen in uw werken.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: juni 01, 2012, 08:51:45 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 20:27:
[...]
Nee, niet in de autoweek en ook niet in de Donald Duck. Ook niet in de Reformatie of Nader bekeken en andere bladen.
Zou ook wel eens kunnen komen omdat mijn gebedsleven totaal anders van inhoud is dan dat van jou  :+

Heb je echt nog nooit iets gelezen dat voor jou een antwoord was op je gebed? (serieus nu!)
-Is dat omdat je dergelijke antwoorden niet accepteert als van GOD afkomstig dan?
-Of vraag je nooit iets in gebed?

Ik weet dat het erg persoonlijk kan aanvoelen om op een forum te delen, dus als je het niet wilt delen begrijp ik dat wel. Maar hoe anders bid jij dan? Je mag het ook per email delen als je dat liever hebt.

Is het werkelijk de manier van bidden die afwijkt of het geloof in de kracht van het gebed?
Nu begrijp ik ook waar de grote verschillen tussen onze visies inzitten.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: juni 01, 2012, 08:59:25 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 20:51:
[...]

Heb je echt nog nooit iets gelezen dat voor jou een antwoord was op je gebed? (serieus nu!)
Nee, niet in menselijke werken als eomagazines en autoweken.

quote:

-Is dat omdat je dergelijke antwoorden niet accepteert als van GOD afkomstig dan?
Je gaat er van uit dat ik "dergelijke vragen" (geen idee wat voor vragen dat dan zijn!) zou moeten hebben.

quote:

-Of vraag je nooit iets in gebed?
Wat denk je? Ik tel geen gebedsuren en als ik ze al zou tellen zou ik mijn gebedsleven niet uitgebreid om een forum gaan zetten.
Bekend is hier wel denk ik dat ik dagelijks stille tijd heb.
Vragen stellen in gebed is wat anders dan antwoorden zoeken in aardse zaken.

quote:

Ik weet dat het erg persoonlijk kan aanvoelen om op een forum te delen, dus als je het niet wilt delen begrijp ik dat wel. Maar hoe anders bid jij dan? Je mag het ook per email delen als je dat liever hebt.
Reeds beantwoord hierboven.

quote:

Is het werkelijk de manier van bidden die afwijkt of het geloof in de kracht van het gebed?
Ik vermoed de manier van bidden. Aangezien ik weet hoe krachtig genezing op gebed (dat woord is zo fout, het is genezing van God!) en rust etc  werkt zul je mij nimmer zien twijfelen aan de kracht van het gebed.

quote:

Nu begrijp ik ook waar de grote verschillen tussen onze visies inzitten.
Ik betwijfel dat nog steeds of jij dat begrijpt  O-) .
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 09:09:01 pm door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: juni 01, 2012, 09:10:32 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 20:59:
[...]
 Nee, niet in menselijke werken als eomagazines en autoweken.

Jammer, maar dus ook niet in de bladen en boeken die jij leest?

quote:

Wat denk je? Ik tel geen gebedsuren

Ik ook niet, ik reserveer gebedstijd voor de HEER, dat is iets anders. ;)

quote:

zou ik mijn gebedsleven niet uitgebreid om een forum gaan zetten.

Zoals ik al vermoedde.

quote:

Bekend is hier wel denk ik dat ik dagelijks stille tijd heb.

Welke oprekte christen niet?

quote:

Vragen stellen in gebed is wat anders dan antwoorden zoeken in aardse zaken.

GOD heeft de aarde geschapen, de mens erop geschapen, mijn ziel in een mensenlichaam geplaatst. Zoals Gaitema en ik ervaren zijn "aardse" zaken niet iets waar de HEER zijn orden voor toestopt. Zeker niet zolang Zijn kinderen in alle oprechtheid Zijn Wil willen doen en niet hun eigen wil.

quote:

quote:

Ik vermoed de manier van bidden. Aangezien ik weet hoe krachtig genezing op gebed (dat woord is zo fout, het is genezing van God!) en rust etc  werkt zul je mij nimmer zien twijfelen aan de kracht van het gebed.
Dus toch wel genezing door GOD in gebedsverhoring? :-)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: juni 01, 2012, 09:30:12 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 19:14:

Uiteraard kan de mens een antwoord van de HEER altijd verkeerd begrijpen. Wij mensen vinden het nu eenmaal erg moeilijk om het allemaal ECHT in Zijn Handen te geven. Maar zo snel we onszelf met de regie "bemoeien" lopen we de HEER voor de voeten. Abraham en Sarah zijn daarvan een duidelijk voorbeeld.  

Jouw voorbeeld is me wel duidelijk. Echter denk ik dat het niet alleen met het in de handen van de Heer leggen te maken heeft, maar ook met onze geestelijke enorme achterstand ten opzichte van de eerste christenen in de eerste christengemeentes.  Vooral als het gaat om "de eerste liefde" die we grotendeels kwijt zijn geraakt. Dat is echt heel ernstig te noemen over de huidige christenen.
Ik geloof zelfs dat ons geloof veel groter is dan onze liefde voor elkaar. Hoewel de liefde voor God er doorgaans wel is onder de christenen. Het is te veel een Eén voor allen en allen voor Eén.

quote:

:

Klopt, zo heb ik wel eens een tekst gekregen die ik niet kon plaatsen. Pas later bleek het een antwoord te zijn op gebed van mijn vouw waarvan ik niks wist.

Dit is weer een prachtig voorbeeld. Ook hierin zie ik echter dat troebele water voorkomen. In het begin weet je immers niet wat je doen moet, immers zijn er bijvoorbeeld ook babtisten in Gaza te vinden. De kerk van Gaza die nog snel groeiende is ook! [/quote]
Dan had ik wel een ander vers of onduidelijk vers ontvangen. Als het de bedoeling was geweest dat ik naar Gaza zou gaan dan had de HEER wel het vliegtuig verkeerd lataen landen in Gaza in plaats van Israël of zo :-) Maar bij belangrijke zaken zie je vaak dat elders ook een antwoord komt of er al is ingegrepen ook.
Wat betreft de "christelijke" kerk in Gaza, heel veel daarvan zitten vast in Sabeel. Sabeel dat helaas (nog) gesteund wordt door de PKN.

Regering wil verbod op Israël bassin en dus Sabeel
http://boinnk.nl/blog/tag/sabeel-nederland/

PKN luistert niet naar wens achterban en blijft Sabeel steunen
http://www.trouw.nl/tr/nl...an-Sabeel-verbreken.dhtml

Sabeel komt niet op voor bekeerde islamieten, maar wil alleen israel zwart maken !
http://www.refdag.nl/opin...ijnse_christenen_1_588126

Oproep aan PKN om steun aan Sabeel te stoppen
http://www.refdag.nl/kerk...abeel_te_stoppen_1_562809

Kort gezegd misbruikt Sabeel het evangelie om de "palestijnse" leugens in te verpakken en te verspreiden.

Als ik het zo lees, dan zijn de beweegredenen van de PKN niet zo verkeerd, maar zijn er vraagtekens over Sabeel en begrijpt men de steun door de PKN dan ook niet. Een aardig vraagstuk :)
Maar daar ging het mij niet om. Het ging me om een kleine babtistengemeente die contact heeft met Open Doors en een bijbelschop die ze hadden in Gaza. Hadden, want terroristen hebben het vernield. Of het weer opgebouwd is, weet ik niet. De palastijnse christenen zijn een verhaal appart. Ik heb er over gelezen in een boek van Anne van der Beijl over christelijke familie's die eeuwen lang grond hadden in Palestina, maar zonder tegenvergoeding hun grond onteigend is door Israël. Dat ging trouwens over palastijnse christenen op grondgebieden van huidige wijken van Jeruzalem. Maar ook aanslagen door Israëlische militairen op palestijnse christenen die daardoor de doodvonden. Andere christelijke palestijnen die telefonisch gestalkt werden door Israëliërs, net zolang tot ze verdwenen uit hun huizen op plekken waar Israëliërs willen wonen. Dergelijke verdrietige verhalen zijn er ook.
Vaak leven deze Palestijnse christenen tussen twee hete vuren. Gehaat door de Israëliërs en gehaat door de moslims. Daarom vluchten er veel naar het Westen.
Voor hen komt Open Doors ook op. Die staan echter ook achter Israël en zijn niet pro palestijns, maar steunen christenen, waar ook vervolgd.
Open Doors heeft meer de aanpak waar ik me goed bij kan vinden :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: juni 01, 2012, 09:31:18 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 21:10:
[...]

Jammer, maar dus ook niet in de bladen en boeken die jij leest?
Nee.

quote:

Ik ook niet, ik reserveer gebedstijd voor de HEER, dat is iets anders. ;)
O-)

quote:

Welke oprekte christen niet?
Je bedoelt ws oprechte  :+

quote:

GOD heeft de aarde geschapen, de mens erop geschapen, mijn ziel in een mensenlichaam geplaatst. Zoals Gaitema en ik ervaren zijn "aardse" zaken niet iets waar de HEER zijn oren voor toestopt. Zeker niet zolang Zijn kinderen in alle oprechtheid Zijn Wil willen doen en niet hun eigen wil.
Jouw omgang met het aardse is gewoon anders dan het mijne.

quote:

Dus toch wel genezing door GOD in gebedsverhoring? :-)
Je hebt mij niet zien schrijven dat genezing na gebed niet kan.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: juni 01, 2012, 09:40:25 pm »
Ik moet zeggen: ik snap Riemer ook niet.
Hoe meer ik van hem lees, hoe minder ik er van begrijp.

Ik geloof het eigenlijk ook niet. Ik denk eerder dat hij de vraag niet snapt. Immers, waarom lees je de bijbel, als God erdoor niet tot je spreekt?

Dan kan je de bijbel net zo goed lezen als een geschiedenisboek.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: juni 01, 2012, 09:46:18 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 21:40:
Ik moet zeggen: ik snap Riemer ook niet.
Hoe meer ik van hem lees, hoe minder ik er van begrijp.
Dat klinkt niet gezond. Gaat het goed met je?

quote:

Ik geloof het eigenlijk ook niet. Ik denk eerder dat hij de vraag niet snapt. Immers, waarom lees je de bijbel, als God erdoor niet tot je spreekt?
Ik zeg niet dat God niet via de Bijbel tot ons komt. Ik zeg wel dat God niet tot mij komt via de eo-gids, een schuddebeulkbijbelbuikspreekprogramma en andere zaken.

quote:

Dan kan je de bijbel net zo goed lezen als een geschiedenisboek.
Mag ik je er op wijzen dat de Bijbel ook (ook in de zin van "tevens" ) een geschiedenis boek is?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: juni 01, 2012, 09:46:31 pm »
Het voorbeeld van de EO-visie.
Niet te vergelijken met een Autoblad!

Ik ben eens vanuit de disco als jongen van rond de 20 zwaar ontmoedigd thuis gekomen. Ik voelde me een loser. Een mislukkeling. Een kneus. Een niksnut. Een angsthaas. Een saaie drol etc..
Bovenal had ik veel op.

Ik bad tot God om troost ergens in en sloeg het blad in de nachtelijke uren éénmaal thuis open. Daarin stond een uitspraak van een evangeliste die me altijd bij is blijven hangen en me eigenlijk wakker heeft geschud.
Ze deed daarin de uitspraak: "door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn."

Dat was bij mij het geval. Ik verloor de moed, was bang en geïntimideerd door populariteit van anderen ten opzichte van mijn eigen tekortkomingen en voelde me een verliezer in alles. Ik realiseerde me dat ik in Gods ogen juist hierin de wereld overwonnen heb. Ik kwam in gebed naar Hem toe, niet in beslag genomen door de polulariteit van de wereld en God liet me hierin het echte leven zien.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 09:46:57 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: juni 01, 2012, 09:55:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 21:46:
[...]
 Dat klinkt niet gezond. Gaat het goed met je?

Zou ik oud worden?

quote:

Ik zeg niet dat God niet via de Bijbel tot ons komt. Ik zeg wel dat God niet tot mij komt via de eo-gids, een schuddebeulkbijbelbuikspreekprogramma en andere zaken.

O, maar dat kan :)
Nu begrijp ik je weer. Dat is jouw manier van God ontmoeten in Zijn Woord.
Ook ons niet vreemd. Maar ik heb eens van iemand met veel wijsheid   O-)   meegekregen dat God met een ieder een eigen weg gaat. God benaderd de mensen ook verschillend.

Kijk, volgens mij ging God ook anders om met Jona dan met Mozus. Jona was veel opstandiger en brutaler tegen God als je het mij vraagt, dan Mozus. Toch verdroeg God van Jona als ik het zo bekijk wel wat meer, dan van Mozus.
God ergerde een paar keer zichtbaar aan Mozus, maar om Jona leek Hij te glimlachen. Hij speelde daarom maar wat met hem, opdat hij dan mokkend wel Hem zou volgen. "Die God ook altijd met zijn barmhartigheid, mopper mopper mopper", en daar ging hij weer.

quote:

Mag ik je er op wijzen dat de Bijbel ook (ook in de zin van "tevens" ) een geschiedenis boek is?
Tevens wel ja :)
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 10:02:44 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: juni 01, 2012, 10:04:09 pm »
ps: persoonlijke voorbeelden die ik geef vallen onder gemene delers :)
Ik deel niet de nog persoonlijker dingen. Er zijn zaken waar ik hier al dagen en zelfs jaren over zwijg. Dat maakt een gesprek soms lastiger, maar toch.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 10:04:55 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: juni 01, 2012, 10:58:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 21:55:

Kijk, volgens mij ging God ook anders om met Jona dan met Mozus. Jona was veel opstandiger en brutaler tegen God als je het mij vraagt, dan Mozus. Toch verdroeg God van Jona als ik het zo bekijk wel wat meer, dan van Mozus.
God ergerde een paar keer zichtbaar aan Mozus, maar om Jona leek Hij te glimlachen. Hij speelde daarom maar wat met hem, opdat hij dan mokkend wel Hem zou volgen. "Die God ook altijd met zijn barmhartigheid, mopper mopper mopper", en daar ging hij weer.

Exact ! Wie kent ons beter dan wijzelf? de HEER weet immers precies wat er in ons om gaat, wat onze goede en minder goede kanten zijn. Waar we voor open staan en waar niet. Hoeveel vertrouwen we in Hem hebben etc.

Persoonlijk vind ik Jona een prachtig verhaal, vooral met dat boompje  ;)
Het toont vind ik aan dat de HEER heel veel hebben kan, zolang we Hem maar Eren en op de eerste plaats zetten. Mopperen tegen de HEER met een "reden" lijkt de HEER beter te vinden dan het maar verzwijgen. Als een Vader wil de HEER graag dat we Hem in alles in ons leven betrekken. Bij het wakker worden eerst aan Hem denken en Hem danken en voor het slapen het laatste aan hem denken en Hem danken.

Zo hebben mijn vrouw en ik uiteindelijk de HEER gedankt voor het feit dat we geen kinderen krijgen, ook al weten we niet waarom. Maar we dankten Hem, omdat het Zijn Wil is, die misschien ooit wel aan ons wordt openbaart of duidelijk wordt. De HEER zal er een goede reden voor hebben, ook al kennen wij deze niet.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: juni 02, 2012, 04:38:29 am »
Iemand op onze kring heeft twee kinderen  geaddopteerd. Die hebben van zichzelf ook geen kinderen. Een jongen en een meisje. Eén uit China en nog iemand uit een ander Aziatische land.

Een ander stel uit onze kerk hebben twee Chinese kinderen geadopteerd. Twee zusjes.

Ze kunnen beiden geen kinderen zelf krijgen, maar hebben ze wel van God gekregen :)

Met onze familie hebben we een adoptiekind in de Dominicaanse Republiek. We sturen er geld naar toe en schrijven brieven. Daarnaast geven we wel eens cadeaus mee. Hij woont gewoon bij zijn gezin, maar wij betalen zijn opleiding en een klein deeltje van het inkomen van het gezin (eten, kerstcadeau.. etc)

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: juni 19, 2012, 03:54:28 pm »
Als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik: hoever kun je gaan in je bijgeloof? Die hele God is gewoon één grote apekool. In ieder geval zien we nooit iets van hem. Hij is er gewoon niet. Het is niet meer dan een onzichtbare sinterklaas, waar goedgelovigen zoals Itsmetoo in geloven.
En dan met je Ipad zitten spelen en geloven dat je boodschappen krijgt van de grote toverman boven. Ik denk dat je dan jezelf wel aardig in de mailing zit te nemen. En het is alleen van God afkomstig als het in je straatje van pas komt. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
En dan ook die onvolgroeide gedachte dat God een boek geschreven zou hebben en dat alles wat in dat boek staat letterlijk waar is. Wat mij betreft is dat allemaal bijgeloof. Het zijn dingen die sommige mensen per se willen geloven, omdat ze zich anders verloren voelen. Voor mij is dat geen geloof, maar consumptie van waandenkbeelden.
Je kunt dan wel zeggen dat je bewijzen ziet. Maar je ziet dan gewoon wat je wil zien. Meer niet.
Tato na vicikitsate

Knalkaas

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: juni 19, 2012, 04:06:50 pm »
O jee, Zolderworm, is het echt zo ernstig? Nou ja, je hebt wel gelijk: bewijzen voor het bestaan van God zijn er niet. Wat dat betreft is het inderdaad wel een beetje: je kunt jezelf van alles wijsmaken. Maar ja, als je nu eenmaal gelooft dat hij bestaat. Dan is dat op zich niet verkeerd, zou ik denken.
Het gaat mij ook wel een beetje te ver te denken dat God himself een boek heeft geschreven voor de mensheid. Als je dat gelooft, dan heb je toch wel weinig oog voor de omvang van het universum en de rol van de mens daarin. Zo belangrijk zijn we nou ook weer niet.
En als je heel je handelen en doen en laten op de inhoud van dat boek gaat richten, dan word je al gauw heel vreemd fanatiek. Dat ben ik wel met je eens.
Dan gaan mensen soms de raarste dingen doen en de raarste dingen denken.
Aan de andere kant is het niet verboden te veronderstellen dat het boek in ieder geval een zekere waarde heeft, religieus beschouwd. En dat het in ieder geval een richtlijn zou kunnen zijn voor je leven. En dat is op zich ook niet zo vreemd, lijkt mij. Maar aan de andere kant vind ik wel dat je je niet enkel moet richten op een boek, maar meer op je eigen innerlijk, op wat je van binnen voelt. Dat lijkt me veel waardevoller.
En in ieder geval niet wat toevallig op je Ipad verschijnt, om maar weer bij het onderwerp terug te keren. Dan ga je inderdaad al gauw de meest gekke dingen geloven. En je kunt dan alles goed praten, omdat je beweert dat het van God afkomstig is. Dat is wat de moslim-terroristen ook doen. In de psychiatrie heb ik op die manier een aantal mensen godsdienstwaanzinnig zien worden.
Dus nou ja, het zou fijn zijn als je wat gezonde twijfel liet zien. Dat wil zeggen dat je de mogelijkheid open laat dat God toch wel bestaat en dat de bijbel een bijzondere waarde heeft. Want, laten we eerlijk zijn, welk mens heeft een alziende blik om vast te stellen wat werkelijk waar is en wat niet van de dingen die we niet wetenschappelijk kunnen bewijzen. Niemand toch? Dus daarom Zolderworm: mildheid zou u sieren.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 07:13:32 pm door Knalkaas »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: juni 19, 2012, 04:16:17 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 19 juni 2012 om 15:54:
Als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik: hoever kun je gaan in je bijgeloof? Die hele God is gewoon één grote apekool. In ieder geval zien we nooit iets van hem. Hij is er gewoon niet. Het is niet meer dan een onzichtbare sinterklaas, waar goedgelovigen zoals Itsmetoo in geloven.

Ik hoor hier toch iets van twijfel doorklinken in je stelligheid: "Hij is er gewoon niet." "In ieder geval zien we nooit iets van Hem..."

Klinkt een beetje als het "primair - subsidiair" van een onzekere (of een op zeker willen spelende) advocaat...

God is er niet maar als Hij toch zou bestaan dan zien we in ieder geval nooit iets van Hem...

Welkom op het forum, trouwens, Zolderworm! En trek je niets aan van mijn wellicht vervelende opmerking...  :Y)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: juni 19, 2012, 04:35:01 pm »

quote:

Knalkaas schreef op 19 juni 2012 om 16:06:
O jee, Zolderworm, is het echt zo ernstig? Nou ja, je hebt wel gelijk: bewijzen voor het bestaan van God zijn er niet. Wat dat betreft is het inderdaad wel een beetje: je kunt jezelf van alles wijsmaken. Maar ja, als je nu eenmaal gelooft dat hij bestaat. Dan is dat op zich niet verkeerd, zou ik denken.
Het gaat mij ook wel een beetje te ver te denken dat God himself een boek heeft geschreven voor de mensheid. Als je dat gelooft, dan heb je toch wel weinig oog voor de omvang van het universum en de rol van de mens daarin. Zo belangrijk zijn we nou ook weer niet.
En als je heel je handelen en doen en laten op de inhoud van dat boek gaat richten, dan word je al gauw heel vreemd fanatiek. Dat ben ik wel met je eens.
Dan gaan mensen soms de raarste dingen doen en de raarste dingen denken.
Aan de andere kant is het niet verboden te veronderstellen dat het boek in ieder geval een zekere waarde heeft, religieus beschouwd. En dat het in ieder geval een richtlijn zou kunnen zijn voor je leven. En dat is op zich ook niet zo vreemd, lijkt mij. Maar aan de andere kant vind ik wel dat je je niet enkel moet richten op een boek, maar meer op je eigen innerlijk, op wat je van binnen voelt. Dat lijkt me veel waardevoller.
En in ieder geval niet wat toevallig op je Ipad verschijnt, om maar weer bij het onderwerp terug te keren. Dan ga je inderdaad al gauw de meest gekke dingen geloven. En je kunt dan alles goed praten, omdat je beweert dat het van God afkomstig is. Dat is wat de moslim-terroristen ook doen. In de psychiatrie heb ik op die manier een aantal mensen godsdienstwaanzinnig zien worden.
Dus nou ja, het zou fijn zijn als je wat gezonde twijfel liet zien. Dat wil zeggen dat je de mogelijkheid open laat dat God toch wel bestaat en dat de bijbel een bijzondere waarde heeft. Want, laten we eerlijk zijn, welk mens heeft een alziende blik om vast te stellen wat werkelijk waar is en wat niet van de dingen die we niet wetenschappelijk kunnen bewijzen. Niemand toch? Dus daarom Zolderworm: mildheid zou u sieren.

O jee, Knalkaas. Ik moet toegeven dat je op zich wel gelijk hebt. Het feit dat we niets van God zien, betekent niet dat hij dan ook niet bestaat. De vraag is dan alleen hoe er dan überhaupt dingen over God geschreven kunnen zijn, of dat God een rol speelt in de bijbel. Zou God in het verleden wel zichtbaar zijn geweest? Ik kan het me niet voorstellen. Maar om het bijgeloof te noemen, gaat inderdaad wat te ver.
Misschien is het toch meer de gedachte dat alles in de bijbel letterlijk waar is en letterlijk van God afkomstig zou zijn. Dat lijkt mij toch wel echt een vorm van bijgeloof. Maar ja, ook daarvoor geldt uiteraard dat hier niets te bewijzen is. Ismetoo kan dan wel beweren dat hij allerlei bewijzen heeft. Maar ik denk toch vooral dat de wens hier de vader van de gedachte is. Hij wil dit gewoon te graag. Maar ja in zijn positie kan ik me dat ook wel voorstellen.
Maar we moeten toch niet vergeten dat in de geschiedenis de meeste mensen zijn gedood of mishandeld, omdat gelovigen vonden dat ze dat ze zo moesten handelen, omdat - volgens hen – God vond dat ze het moesten doen. Dat gaf hun een excuus. Die mensen hadden natuurlijk geen Ipad, maar ongetwijfeld hadden ze op een andere manier het idee om met God te communiceren en om precies te weten wat God van hen verlangde. Dat is volgens mij toch het grote gevaar van dat Ipad-gedoe. Je verliest dan je eigen verantwoordelijkheid voor je daden. Je gebruikt dan God als excuus, bijvoorbeeld om met iemand niet meer te willen omgaan. Ik denk dat je dan toch helemaal op de verkeerde weg zit.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 07:15:39 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: juni 19, 2012, 04:42:54 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 juni 2012 om 16:16:
[...]
Ik hoor hier toch iets van twijfel doorklinken in je stelligheid: "Hij is er gewoon niet." "In ieder geval zien we nooit iets van Hem..."

Nou, die twijfel heb ik "in ieder geval" niet. Dat zie ik niet bij mezelf. Je kunt natuurlijk zeggen: “in ieder geval” (zie je nooit iets van hem), omdat je nooit de mogelijkheid moet uitsluiten dat hij wel bestaat. Maar voor mezelf twijfel ik niet. Maar ik kan natuurlijk ongelijk hebben.

quote:

Klinkt een beetje als het "primair - subsidiair" van een onzekere (of een op zeker willen spelende) advocaat...

Ja, misschien klinkt het zo. Maar het kan ook zijn dat ik vind dat ik - filosofisch beschouwd - de mogelijkheid moet openlaten dat ik ongelijk heb. Dat is dan toch weer anders dan bij de advocaat.

quote:

God is er niet maar als Hij toch zou bestaan dan zien we in ieder geval nooit iets van Hem...
Welkom op het forum, trouwens, Zolderworm! En trek je niets aan van mijn wellicht vervelende opmerking...  :Y)
Nee, het is een opmerking die mij tot nadenken aanzet, net als de dingen die Knalkaas heeft geschreven. Dat is altijd goed om te lezen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 04:55:51 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: juni 19, 2012, 04:59:49 pm »
Dit soort zaken doet mij altijd denken aan http://www.youtube.com/watch?v=dzIzct31fEA
Maar het is wel erg off-topic hier.

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: juni 19, 2012, 07:20:01 pm »
Ik denk dat God niet bestaat. Dus ook dat hij niets geschapen heeft, noch het goede noch het kwade. Bovendien zijn goed en kwaad erg subjectief. Er bestaat geen absoluut goed en geen absoluut kwaad. Daarom zijn alle uitspraken hierover onzinnig. Ook die van Einstein.
Tato na vicikitsate

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: juni 19, 2012, 07:37:50 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 19 juni 2012 om 19:20:
Ik denk dat God niet bestaat. Dus ook dat hij niets geschapen heeft, noch het goede noch het kwade. Bovendien zijn goed en kwaad erg subjectief. Er bestaat geen absoluut goed en geen absoluut kwaad. Daarom zijn alle uitspraken hierover onzinnig. Ook die van Einstein.
Je denkt dat God niet bestaat geeft enige twijfel aan?

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: juni 20, 2012, 04:04:32 am »
De abstracte essentie (de transcedente God) heeft zich gedeeld in concreet leven (de innerlijke God) , verborgen daar waar weinigen hem nog zoeken.

Gen1 vers1 :: In het begin schiep God hemel en aarde

Daar waar leven geboren wordt - of dit nu triljoenen jaren in het verleden, vandaag, of triljoenen jaren in de toekomst is - staat God aan het begin ervan. In geest en vorm wordt het zichtbaar.

Twee tonen als één.

God schiep alle leven - het universum met daarin alle galactische stelsels,zonnestelsels,planeten, mensen,dieren,planten en mineralen -
en in al dat leven staat God aan het begin. Het Ene in de vele.

" God schiep de mens naar Zijn beeld."

De transcedente God (de essentie) wordt in allen de immanente God (de innerlijke). Uiterlijk hebben wij mensen de vorm aangenomen die passend is bij de planeet waarop wij leven en dát beeld wordt niet bedoeld. De weergave van het Godsbeeld is in ons innerlijk te vinden. De goddelijke essentie is in onszelf te vinden. De diepste oorzaak van alle verheven inspiratie en aspiratie die wij hebben komt van binnenuit. De diepste oorzaak van alle verheven inspiratie en aspiratie die mensen aan de andere kant van het heelal hebben komt van binnenuit. De essentie is gelijk, enkel de uiterlijke verpakking zal verschillen.

1 Principe , individueel aanwezig in al dat leeft , ongeacht de vorm van dat leven

De vraag is nu wat dit Principe is. Wat is dat Ene in deze wereld van dualisme waar alles in twee wordt ervaren? ( de zgn. tegenstellingen )

Wie de twee in harmonie ziet en het ene voor het ideaal houdt, die weet het.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2012, 04:23:51 am door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: juni 20, 2012, 06:53:34 am »
Even zonder gekheid. Itsmetoo heeft een week de ban, dus kan er niet meer ontopic met hem erover gediscuseerd worden. Uit respect voor hem lijkt het me het beste deze topic dan maar even te laten voor wat het is.