Auteur Topic: Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?  (gelezen 12420 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #135 Gepost op: juni 01, 2012, 09:46:31 pm »
Het voorbeeld van de EO-visie.
Niet te vergelijken met een Autoblad!

Ik ben eens vanuit de disco als jongen van rond de 20 zwaar ontmoedigd thuis gekomen. Ik voelde me een loser. Een mislukkeling. Een kneus. Een niksnut. Een angsthaas. Een saaie drol etc..
Bovenal had ik veel op.

Ik bad tot God om troost ergens in en sloeg het blad in de nachtelijke uren éénmaal thuis open. Daarin stond een uitspraak van een evangeliste die me altijd bij is blijven hangen en me eigenlijk wakker heeft geschud.
Ze deed daarin de uitspraak: "door angst, ontmoediging en intimidatie, slaagt satan er vaak in om overwinnaars van God te laten geloven, dat ze verliezers zijn."

Dat was bij mij het geval. Ik verloor de moed, was bang en geïntimideerd door populariteit van anderen ten opzichte van mijn eigen tekortkomingen en voelde me een verliezer in alles. Ik realiseerde me dat ik in Gods ogen juist hierin de wereld overwonnen heb. Ik kwam in gebed naar Hem toe, niet in beslag genomen door de polulariteit van de wereld en God liet me hierin het echte leven zien.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 09:46:57 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: juni 01, 2012, 09:55:10 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 21:46:
[...]
 Dat klinkt niet gezond. Gaat het goed met je?

Zou ik oud worden?

quote:

Ik zeg niet dat God niet via de Bijbel tot ons komt. Ik zeg wel dat God niet tot mij komt via de eo-gids, een schuddebeulkbijbelbuikspreekprogramma en andere zaken.

O, maar dat kan :)
Nu begrijp ik je weer. Dat is jouw manier van God ontmoeten in Zijn Woord.
Ook ons niet vreemd. Maar ik heb eens van iemand met veel wijsheid   O-)   meegekregen dat God met een ieder een eigen weg gaat. God benaderd de mensen ook verschillend.

Kijk, volgens mij ging God ook anders om met Jona dan met Mozus. Jona was veel opstandiger en brutaler tegen God als je het mij vraagt, dan Mozus. Toch verdroeg God van Jona als ik het zo bekijk wel wat meer, dan van Mozus.
God ergerde een paar keer zichtbaar aan Mozus, maar om Jona leek Hij te glimlachen. Hij speelde daarom maar wat met hem, opdat hij dan mokkend wel Hem zou volgen. "Die God ook altijd met zijn barmhartigheid, mopper mopper mopper", en daar ging hij weer.

quote:

Mag ik je er op wijzen dat de Bijbel ook (ook in de zin van "tevens" ) een geschiedenis boek is?
Tevens wel ja :)
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 10:02:44 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: juni 01, 2012, 10:04:09 pm »
ps: persoonlijke voorbeelden die ik geef vallen onder gemene delers :)
Ik deel niet de nog persoonlijker dingen. Er zijn zaken waar ik hier al dagen en zelfs jaren over zwijg. Dat maakt een gesprek soms lastiger, maar toch.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 10:04:55 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: juni 01, 2012, 10:58:36 pm »

quote:

gaitema schreef op 01 juni 2012 om 21:55:

Kijk, volgens mij ging God ook anders om met Jona dan met Mozus. Jona was veel opstandiger en brutaler tegen God als je het mij vraagt, dan Mozus. Toch verdroeg God van Jona als ik het zo bekijk wel wat meer, dan van Mozus.
God ergerde een paar keer zichtbaar aan Mozus, maar om Jona leek Hij te glimlachen. Hij speelde daarom maar wat met hem, opdat hij dan mokkend wel Hem zou volgen. "Die God ook altijd met zijn barmhartigheid, mopper mopper mopper", en daar ging hij weer.

Exact ! Wie kent ons beter dan wijzelf? de HEER weet immers precies wat er in ons om gaat, wat onze goede en minder goede kanten zijn. Waar we voor open staan en waar niet. Hoeveel vertrouwen we in Hem hebben etc.

Persoonlijk vind ik Jona een prachtig verhaal, vooral met dat boompje  ;)
Het toont vind ik aan dat de HEER heel veel hebben kan, zolang we Hem maar Eren en op de eerste plaats zetten. Mopperen tegen de HEER met een "reden" lijkt de HEER beter te vinden dan het maar verzwijgen. Als een Vader wil de HEER graag dat we Hem in alles in ons leven betrekken. Bij het wakker worden eerst aan Hem denken en Hem danken en voor het slapen het laatste aan hem denken en Hem danken.

Zo hebben mijn vrouw en ik uiteindelijk de HEER gedankt voor het feit dat we geen kinderen krijgen, ook al weten we niet waarom. Maar we dankten Hem, omdat het Zijn Wil is, die misschien ooit wel aan ons wordt openbaart of duidelijk wordt. De HEER zal er een goede reden voor hebben, ook al kennen wij deze niet.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: juni 02, 2012, 04:38:29 am »
Iemand op onze kring heeft twee kinderen  geaddopteerd. Die hebben van zichzelf ook geen kinderen. Een jongen en een meisje. Eén uit China en nog iemand uit een ander Aziatische land.

Een ander stel uit onze kerk hebben twee Chinese kinderen geadopteerd. Twee zusjes.

Ze kunnen beiden geen kinderen zelf krijgen, maar hebben ze wel van God gekregen :)

Met onze familie hebben we een adoptiekind in de Dominicaanse Republiek. We sturen er geld naar toe en schrijven brieven. Daarnaast geven we wel eens cadeaus mee. Hij woont gewoon bij zijn gezin, maar wij betalen zijn opleiding en een klein deeltje van het inkomen van het gezin (eten, kerstcadeau.. etc)

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: juni 19, 2012, 03:54:28 pm »
Als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik: hoever kun je gaan in je bijgeloof? Die hele God is gewoon één grote apekool. In ieder geval zien we nooit iets van hem. Hij is er gewoon niet. Het is niet meer dan een onzichtbare sinterklaas, waar goedgelovigen zoals Itsmetoo in geloven.
En dan met je Ipad zitten spelen en geloven dat je boodschappen krijgt van de grote toverman boven. Ik denk dat je dan jezelf wel aardig in de mailing zit te nemen. En het is alleen van God afkomstig als het in je straatje van pas komt. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
En dan ook die onvolgroeide gedachte dat God een boek geschreven zou hebben en dat alles wat in dat boek staat letterlijk waar is. Wat mij betreft is dat allemaal bijgeloof. Het zijn dingen die sommige mensen per se willen geloven, omdat ze zich anders verloren voelen. Voor mij is dat geen geloof, maar consumptie van waandenkbeelden.
Je kunt dan wel zeggen dat je bewijzen ziet. Maar je ziet dan gewoon wat je wil zien. Meer niet.
Tato na vicikitsate

Knalkaas

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: juni 19, 2012, 04:06:50 pm »
O jee, Zolderworm, is het echt zo ernstig? Nou ja, je hebt wel gelijk: bewijzen voor het bestaan van God zijn er niet. Wat dat betreft is het inderdaad wel een beetje: je kunt jezelf van alles wijsmaken. Maar ja, als je nu eenmaal gelooft dat hij bestaat. Dan is dat op zich niet verkeerd, zou ik denken.
Het gaat mij ook wel een beetje te ver te denken dat God himself een boek heeft geschreven voor de mensheid. Als je dat gelooft, dan heb je toch wel weinig oog voor de omvang van het universum en de rol van de mens daarin. Zo belangrijk zijn we nou ook weer niet.
En als je heel je handelen en doen en laten op de inhoud van dat boek gaat richten, dan word je al gauw heel vreemd fanatiek. Dat ben ik wel met je eens.
Dan gaan mensen soms de raarste dingen doen en de raarste dingen denken.
Aan de andere kant is het niet verboden te veronderstellen dat het boek in ieder geval een zekere waarde heeft, religieus beschouwd. En dat het in ieder geval een richtlijn zou kunnen zijn voor je leven. En dat is op zich ook niet zo vreemd, lijkt mij. Maar aan de andere kant vind ik wel dat je je niet enkel moet richten op een boek, maar meer op je eigen innerlijk, op wat je van binnen voelt. Dat lijkt me veel waardevoller.
En in ieder geval niet wat toevallig op je Ipad verschijnt, om maar weer bij het onderwerp terug te keren. Dan ga je inderdaad al gauw de meest gekke dingen geloven. En je kunt dan alles goed praten, omdat je beweert dat het van God afkomstig is. Dat is wat de moslim-terroristen ook doen. In de psychiatrie heb ik op die manier een aantal mensen godsdienstwaanzinnig zien worden.
Dus nou ja, het zou fijn zijn als je wat gezonde twijfel liet zien. Dat wil zeggen dat je de mogelijkheid open laat dat God toch wel bestaat en dat de bijbel een bijzondere waarde heeft. Want, laten we eerlijk zijn, welk mens heeft een alziende blik om vast te stellen wat werkelijk waar is en wat niet van de dingen die we niet wetenschappelijk kunnen bewijzen. Niemand toch? Dus daarom Zolderworm: mildheid zou u sieren.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 07:13:32 pm door Knalkaas »

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: juni 19, 2012, 04:16:17 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 19 juni 2012 om 15:54:
Als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik: hoever kun je gaan in je bijgeloof? Die hele God is gewoon één grote apekool. In ieder geval zien we nooit iets van hem. Hij is er gewoon niet. Het is niet meer dan een onzichtbare sinterklaas, waar goedgelovigen zoals Itsmetoo in geloven.

Ik hoor hier toch iets van twijfel doorklinken in je stelligheid: "Hij is er gewoon niet." "In ieder geval zien we nooit iets van Hem..."

Klinkt een beetje als het "primair - subsidiair" van een onzekere (of een op zeker willen spelende) advocaat...

God is er niet maar als Hij toch zou bestaan dan zien we in ieder geval nooit iets van Hem...

Welkom op het forum, trouwens, Zolderworm! En trek je niets aan van mijn wellicht vervelende opmerking...  :Y)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: juni 19, 2012, 04:35:01 pm »

quote:

Knalkaas schreef op 19 juni 2012 om 16:06:
O jee, Zolderworm, is het echt zo ernstig? Nou ja, je hebt wel gelijk: bewijzen voor het bestaan van God zijn er niet. Wat dat betreft is het inderdaad wel een beetje: je kunt jezelf van alles wijsmaken. Maar ja, als je nu eenmaal gelooft dat hij bestaat. Dan is dat op zich niet verkeerd, zou ik denken.
Het gaat mij ook wel een beetje te ver te denken dat God himself een boek heeft geschreven voor de mensheid. Als je dat gelooft, dan heb je toch wel weinig oog voor de omvang van het universum en de rol van de mens daarin. Zo belangrijk zijn we nou ook weer niet.
En als je heel je handelen en doen en laten op de inhoud van dat boek gaat richten, dan word je al gauw heel vreemd fanatiek. Dat ben ik wel met je eens.
Dan gaan mensen soms de raarste dingen doen en de raarste dingen denken.
Aan de andere kant is het niet verboden te veronderstellen dat het boek in ieder geval een zekere waarde heeft, religieus beschouwd. En dat het in ieder geval een richtlijn zou kunnen zijn voor je leven. En dat is op zich ook niet zo vreemd, lijkt mij. Maar aan de andere kant vind ik wel dat je je niet enkel moet richten op een boek, maar meer op je eigen innerlijk, op wat je van binnen voelt. Dat lijkt me veel waardevoller.
En in ieder geval niet wat toevallig op je Ipad verschijnt, om maar weer bij het onderwerp terug te keren. Dan ga je inderdaad al gauw de meest gekke dingen geloven. En je kunt dan alles goed praten, omdat je beweert dat het van God afkomstig is. Dat is wat de moslim-terroristen ook doen. In de psychiatrie heb ik op die manier een aantal mensen godsdienstwaanzinnig zien worden.
Dus nou ja, het zou fijn zijn als je wat gezonde twijfel liet zien. Dat wil zeggen dat je de mogelijkheid open laat dat God toch wel bestaat en dat de bijbel een bijzondere waarde heeft. Want, laten we eerlijk zijn, welk mens heeft een alziende blik om vast te stellen wat werkelijk waar is en wat niet van de dingen die we niet wetenschappelijk kunnen bewijzen. Niemand toch? Dus daarom Zolderworm: mildheid zou u sieren.

O jee, Knalkaas. Ik moet toegeven dat je op zich wel gelijk hebt. Het feit dat we niets van God zien, betekent niet dat hij dan ook niet bestaat. De vraag is dan alleen hoe er dan überhaupt dingen over God geschreven kunnen zijn, of dat God een rol speelt in de bijbel. Zou God in het verleden wel zichtbaar zijn geweest? Ik kan het me niet voorstellen. Maar om het bijgeloof te noemen, gaat inderdaad wat te ver.
Misschien is het toch meer de gedachte dat alles in de bijbel letterlijk waar is en letterlijk van God afkomstig zou zijn. Dat lijkt mij toch wel echt een vorm van bijgeloof. Maar ja, ook daarvoor geldt uiteraard dat hier niets te bewijzen is. Ismetoo kan dan wel beweren dat hij allerlei bewijzen heeft. Maar ik denk toch vooral dat de wens hier de vader van de gedachte is. Hij wil dit gewoon te graag. Maar ja in zijn positie kan ik me dat ook wel voorstellen.
Maar we moeten toch niet vergeten dat in de geschiedenis de meeste mensen zijn gedood of mishandeld, omdat gelovigen vonden dat ze dat ze zo moesten handelen, omdat - volgens hen – God vond dat ze het moesten doen. Dat gaf hun een excuus. Die mensen hadden natuurlijk geen Ipad, maar ongetwijfeld hadden ze op een andere manier het idee om met God te communiceren en om precies te weten wat God van hen verlangde. Dat is volgens mij toch het grote gevaar van dat Ipad-gedoe. Je verliest dan je eigen verantwoordelijkheid voor je daden. Je gebruikt dan God als excuus, bijvoorbeeld om met iemand niet meer te willen omgaan. Ik denk dat je dan toch helemaal op de verkeerde weg zit.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 07:15:39 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: juni 19, 2012, 04:42:54 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 19 juni 2012 om 16:16:
[...]
Ik hoor hier toch iets van twijfel doorklinken in je stelligheid: "Hij is er gewoon niet." "In ieder geval zien we nooit iets van Hem..."

Nou, die twijfel heb ik "in ieder geval" niet. Dat zie ik niet bij mezelf. Je kunt natuurlijk zeggen: “in ieder geval” (zie je nooit iets van hem), omdat je nooit de mogelijkheid moet uitsluiten dat hij wel bestaat. Maar voor mezelf twijfel ik niet. Maar ik kan natuurlijk ongelijk hebben.

quote:

Klinkt een beetje als het "primair - subsidiair" van een onzekere (of een op zeker willen spelende) advocaat...

Ja, misschien klinkt het zo. Maar het kan ook zijn dat ik vind dat ik - filosofisch beschouwd - de mogelijkheid moet openlaten dat ik ongelijk heb. Dat is dan toch weer anders dan bij de advocaat.

quote:

God is er niet maar als Hij toch zou bestaan dan zien we in ieder geval nooit iets van Hem...
Welkom op het forum, trouwens, Zolderworm! En trek je niets aan van mijn wellicht vervelende opmerking...  :Y)
Nee, het is een opmerking die mij tot nadenken aanzet, net als de dingen die Knalkaas heeft geschreven. Dat is altijd goed om te lezen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 04:55:51 pm door Zolderworm »
Tato na vicikitsate

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: juni 19, 2012, 04:59:49 pm »
Dit soort zaken doet mij altijd denken aan http://www.youtube.com/watch?v=dzIzct31fEA
Maar het is wel erg off-topic hier.
Mail me maar als je wat wilt weten

Zolderworm

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: juni 19, 2012, 07:20:01 pm »
Ik denk dat God niet bestaat. Dus ook dat hij niets geschapen heeft, noch het goede noch het kwade. Bovendien zijn goed en kwaad erg subjectief. Er bestaat geen absoluut goed en geen absoluut kwaad. Daarom zijn alle uitspraken hierover onzinnig. Ook die van Einstein.
Tato na vicikitsate

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: juni 19, 2012, 07:37:50 pm »

quote:

Zolderworm schreef op 19 juni 2012 om 19:20:
Ik denk dat God niet bestaat. Dus ook dat hij niets geschapen heeft, noch het goede noch het kwade. Bovendien zijn goed en kwaad erg subjectief. Er bestaat geen absoluut goed en geen absoluut kwaad. Daarom zijn alle uitspraken hierover onzinnig. Ook die van Einstein.
Je denkt dat God niet bestaat geeft enige twijfel aan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Ozombi

• Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: juni 20, 2012, 04:04:32 am »
De abstracte essentie (de transcedente God) heeft zich gedeeld in concreet leven (de innerlijke God) , verborgen daar waar weinigen hem nog zoeken.

Gen1 vers1 :: In het begin schiep God hemel en aarde

Daar waar leven geboren wordt - of dit nu triljoenen jaren in het verleden, vandaag, of triljoenen jaren in de toekomst is - staat God aan het begin ervan. In geest en vorm wordt het zichtbaar.

Twee tonen als één.

God schiep alle leven - het universum met daarin alle galactische stelsels,zonnestelsels,planeten, mensen,dieren,planten en mineralen -
en in al dat leven staat God aan het begin. Het Ene in de vele.

" God schiep de mens naar Zijn beeld."

De transcedente God (de essentie) wordt in allen de immanente God (de innerlijke). Uiterlijk hebben wij mensen de vorm aangenomen die passend is bij de planeet waarop wij leven en dát beeld wordt niet bedoeld. De weergave van het Godsbeeld is in ons innerlijk te vinden. De goddelijke essentie is in onszelf te vinden. De diepste oorzaak van alle verheven inspiratie en aspiratie die wij hebben komt van binnenuit. De diepste oorzaak van alle verheven inspiratie en aspiratie die mensen aan de andere kant van het heelal hebben komt van binnenuit. De essentie is gelijk, enkel de uiterlijke verpakking zal verschillen.

1 Principe , individueel aanwezig in al dat leeft , ongeacht de vorm van dat leven

De vraag is nu wat dit Principe is. Wat is dat Ene in deze wereld van dualisme waar alles in twee wordt ervaren? ( de zgn. tegenstellingen )

Wie de twee in harmonie ziet en het ene voor het ideaal houdt, die weet het.
« Laatst bewerkt op: juni 20, 2012, 04:23:51 am door Ozombi »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: juni 20, 2012, 06:53:34 am »
Even zonder gekheid. Itsmetoo heeft een week de ban, dus kan er niet meer ontopic met hem erover gediscuseerd worden. Uit respect voor hem lijkt het me het beste deze topic dan maar even te laten voor wat het is.