Auteur Topic: Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?  (gelezen 11787 keer)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #45 Gepost op: mei 29, 2012, 04:00:33 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 29 mei 2012 om 11:56:
[...]

Als God ons zijn complete woord geeft waarom dan een app gebruiken die iets van 2000 teksten bevat?
Volgens mij beperk je dan gewoon het geschenk wat je hebt gekregen.
Voor wie de bijbel letterlijk wil lezen kan dat prima werken maar voor wie verder / anders kijkt niet.

Los daarvan begrijp ik nog steeds niet waarom mensen zoveel waarde hechten aan dergelijke apparatuur. Je maakt God afhankelijk van je eigen methoden zeg maar.

Ik denk aan gebedskalenders die ik jaarlijks van het NBG ontvang en bijbelleesroosters die er altijd in ons kerkblad staan. Ik heb daar nooit wat verkeerds achter gezocht en ook dergelijke dingen op mobiel of internet zie ik niets verkeerds in. Het is wel verstandig daarnaast ook echt de bijbel zelf te lezen op zoek naar conteksten etc..

Maar goed: ik kan me herinderen dat je ook moeite hebt met onze manier van bijbelkring zijn. Enkel de bijbel lezen en met elkaar bespreken was ook niet voldoende. De lat moest nog hoger. Theologie om de bijbel uit te leggen moest er bij. Allemaal prima als je het er bij wilt nemen, maar je kan de lat zo hoog leggen dat het voor anderen op een gegeven  moment niet meer te doen is om Gods Woord te lezen. In china hebben ze op het platteland de theologie ook niet voor handen. Je grijpt gewoon naar de mogelijkheden.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 29, 2012, 04:03:05 pm »

quote:

Peter68 schreef op 29 mei 2012 om 13:02:
[...]

Dat gevaar kan inderdaad bestaan, maar uit de berichten van Ismetoo krijg ik niet de indruk dat hij zijn Iphone als een soort orakel beschouwd en er blindelings van uitgaat dat zijn Iphone de waarheid en niets dan de waarheid spreekt.

Precies. Dit legde hij dan ook wel tien keer uit geloof ik.
Dan is het denk ik ook wel een keer goed zo.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 29, 2012, 04:16:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2012 om 16:00:
Maar goed: ik kan me herinderen dat je ook moeite hebt met onze manier van bijbelkring zijn. Enkel de bijbel lezen en met elkaar bespreken was ook niet voldoende. De lat moest nog hoger. Theologie om de bijbel uit te leggen moest er bij. Allemaal prima als je het er bij wilt nemen, maar je kan de lat zo hoog leggen dat het voor anderen op een gegeven  moment niet meer te doen is om Gods Woord te lezen. In china hebben ze op het platteland de theologie ook niet voor handen. Je grijpt gewoon naar de mogelijkheden.

En JUIST in China en Afrika waar men niet aan theologie doet, geburen vele wonderen. Komen christenen samen en heeft er 1 zomaar een profetie, die hij/zij zelf niet begrijpt, maar waarvan een ander ineens begint te huilen of juist heel blij wordt.

Men is daar vol vertrouwen in de Zijn Leiding door de Heilige Geest.

Kijk maar even naar ons zelf:
We (ook ik) lopen te pielen over details, in plaats van deze tijd te benutten en de straat op gaan of waar dan ook, om over Jezus te vertellen, aan hen die Hem nog niet kennen.

Zoals in Eindhoven en man in een rolstoel zit en evangeliseert. Eke dag in de binnenstad. Werd wekelijks opgepakt omdat de gemeente het niet wil, maar hij gaat gewoon door. Nu laat men hem begaan, want hij weet niet van opgeven. Voor zo iemand alleen maar diep en diep respect !
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 29, 2012, 04:16:51 pm »

quote:

Peter68 schreef op 29 mei 2012 om 13:15:
[...]

Wat het werpen van het lot betreft: bij die handeling waren volgens mij zo'n 120 mensen aanwezig, met andere woorden er zijn dus meerdere getuigen geweest die één en ander konden bevestigen. Ik ga ervan uit de het hele proces dan ook kritisch werd gevolgd door de groep aanwezigen. Het lot in je eentje werpen kan werken denk ik als je maar kritisch blijft en voortdurend toetst, het gevaar bestaat dat het allemaal een eigen leven gaat leiden en dat je daardoor afdwaalt van God.

Kritisch moet je er altijd naar kijken, maar Samuël mocht in zijn eentje David als koning aanwijzen. God liet het hem welliswaar niet door een lot bepalen, maar zei het letterlijk tegen hem.
Wat wel een gevalletje lotsbepaling was: het offer van Elia en het offer van de Baälpriesters. Elia vertrouwde op God en besprenkelde het offer met water. Hoe sterk moet je vertrouwen dan zijn?
Ook doet het me denken aan een oud testamentische verhaal waarin iemand met zijn knecht een heel leger te gemoed trad, ik meen dat het Jonathan was. Jonathan ging erop af onder de woorden: "laten we ten strijde trekken, misschien dat God ons dan de overwinning zal geven." Zijn knecht ook nog eens: "Goed plan!"
Je geloof moet dan wel heeeel groot zijn, om zo'n lot te trekken. Voor het zelfde geld word je in de pan gehakt! De kans op overwinning is wel uiterst klein als je met slechts twee man een heel leger te gemoed treed. Maar ze wisten te overwinnen door wat kabaal te maken en paniek te veroorzaken daardoor in het leger. Daardoor slachten ze elkaar toen af, omdat ze niet in hun paniek zagen met wie ze aan het vechten waren. Daarbij kwam een klein legertje (nog steeds niet groot) van Israël er bij om het dan ook maar even af te maken.
Pure lotsbepaling op basis van vertrouwen. Maar in dit alles is duidelijk te zien dat God ook wat doet. Een overwinning geven of vuur uit de hemel voor het offer.

Zo dacht ik net ook aan mijn keuze voor de 18 jarige meid voor het clubwerk. Ik had haar wel overwogen als mogelijkheid al op papier gezet. Ik bad in mijn eentje en toen kwam ze nog voorbij ook. Het kan dan toeval zijn, wat zal blijken uit haar reactie. Echter wilde ze het graag doen en daaruit was het voor mij bevestigd dat zij de juiste kandidaat was, dus dat God haar er wel voor gebruiken wil. Vervolgens stel je haar dus voor aan de groep andere vrijwilligers als kandidaat. Door onderlinge vertrouwen die we als vrijwilligers in elkaar hebben nemen ze het aanbod aan. Zo is er altijd wel sprake van een bepaalde toetsing, al is het door elkaar gewoon al langer te kennen en te weten wat je aan elkaar hebt.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2012, 04:21:21 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 29, 2012, 04:34:38 pm »
Je verhaal Gaitema doet me denken aan een gebeurtenis.

Op een feestje was ik ooit en daar was iemand met kanker en dat kwam ter sprake. De vooruitzichten waren erg slecht voor deze persoon, maar hij gaf niet op.
Ik begon stil voor hem te bidden tot de HEER om genezing en voelde sterk dat ik de handen zou moeten opleggen. Maar het waren nagenoeg allemaal ongelovigen. Ik durfde niet. Twijfels schoten door mijn hoofd, is dit wat GOD wil? Of wil ik dit zelf graag? Voorzichtig begon ik te vissen of hij gelovig was, waar hij overduidelijk afkeurend op reageerde. Toen was mijn moed geheel verdwenen. Even mezelf terug getrokken he ik de schud-bijbel geschud na gebeden te hebben of de HEER wilde bevestigen of dat wat ik voelde van Hem afkomstig was, maar kreeg een willekeurige tekst, die niet te plaatsen was, dus geen antwoord.

Dat kan betekenen dat het gevoel niet van de HEER afkomstig was dat gevoel, maar ook dat de HEER dat gevoel geven voldoende vond. Mijn vertrouwen in de HEER was op dat moment onvoldoende :-(

Wat had ik eigenlijk te verliezen? Niet meer dan mijn eigen "eer" en toch had ik daarvoor gekozen. Toen ik voorzichtig wilde beginnen over gered worden door Jezus Christus was de satan er als de kippen bij om anderen ermee te laten bemoeien. Ze zeiden He, hij is nog niet dood hoor ! Dus ook die poging staakte ik. Al met al flink gefaald !

Vertrouwen in de HEER is inderdaad de KEY factor.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: mei 29, 2012, 06:30:23 pm »
Je ziet dan wel iets over het hoofd denk ik: dat Jezus niet hele dorpen genas. Ook niet iedereen kwam bij Hem. Die mensen die naar Hem toekwamen, kwamen uit geloof. Jomanda geneest iedereen, behalve de genen die God bewust er tegen beschermd. Wat kenmerkend is aan christelijke gebedsgenezing is dat niet iedereen geneest.
Een dominee wees me van de week nog op het volgende. De vier vrienden die het dak open maakte en hun vriend door de dak lieten afdalen hadden het geloof. Jezus genas de man die afdaalde vanwege het geloof van zijn vrienden.
Dat kan dus wel weer :)
Of wat dacht je van de Romeinse overste die een knecht liet zenden om een andere knecht door Jezus genezen te laten worden. Vanwege het geloof van de Romeinse officier werd hij genezen.
wat je trouwens altijd zou kunnen doen is het je eventueel makkelijker maken. Onder het motto "baat het niet dan schaad het niet" voor iemand gaan bidden. je doet geen beloftes, maar vraagt of je voor zo iemand mag bidden omdat het kan werken.

Wat ik echter ook gehoord heb, dat er christenen zijn die van God geprofeteerd krijgen wie er genezen zal gaan worden. Die staat voor in de zaal en zegt van iemand een kwaal op en bid of die in de naam van Jezus mag verdwijnen.
Ook dat lijkt me bijzonder.

Hoe dan ook, denk ik dat je hierin de lat te hoog hebt gelegd. Wanneer je ze goed kent zou je wanneer je de angst weet te overwinnen er over kunnen hebben.
Maar het is ook aan hen of ze er aan mee willen werken.
Waarscheinlijk niet, maar je kan zo eens iemand treffen :)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 29, 2012, 08:00:34 pm »
Als ik die man de handen had opgelegd en er de HEER zou geen genezing hebben laten plaatsgevinden, dan zou je opmerking kloppen, niet iedereen wordt door de HEER genezen en dat is inderdaad een kenmerk van Goddelijke genezing.

Het was meer het gevoel dat ik had, of iets me een drang gaf om te bidden en hem de handen op te leggen, maar in plaats van toegeven aan die drang zoals ik wel doe met de schud-bijbel (het ergste wat er kan gebeuren is dat er toch een tekst verschijnt die ik niet plaatsen kan), ging ik voorzichtig peilen bij de persoon. Dat was dus denk ik al een toegift van mij aan de twijfel.

Het intense geloof en vertrouwen uit jou voorbeelden, ontbrak mij gewoon en daardoor kon ik op dat moment niet worden ingezet door de HEER.
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2012, 08:02:33 pm door itsmetoo »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 29, 2012, 08:35:40 pm »
Nauw, dat kon nog wel meevallen, want ik heb ook nog nooit iemand de handen opgelegd. Ik heb zo over een buurman met drie dubbele hernia na zitten denken. Echter geloof ik dat er een wil van de andere kant erbij zal moeten zijn. Ik zie het daarom vooral aan ons om te getuigen van ons geloof. Mijn buurvrouw valt dat vooral wel op, dat ik daar wel mijn plek in heb gevonden. Daar heeft ze het dan uit haar zelf dan wel eens over. Ze had namelijk de kerk verlaten na haar scheiding. Ze vond dat de christenen wat onaardig er over tegen haar deden.
Echter staat ze er wel belangstellend voor open hoe ik het ervaar en beleef.
Dus wat genezing betreft herken ik die vragen er over.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 29, 2012, 08:50:47 pm »

quote:

gaitema schreef op 29 mei 2012 om 20:35:
Nauw, dat kon nog wel meevallen, want ik heb ook nog nooit iemand de handen opgelegd. Ik heb zo over een buurman met drie dubbele hernia na zitten denken. Echter geloof ik dat er een wil van de andere kant erbij zal moeten zijn. Ik zie het daarom vooral aan ons om te getuigen van ons geloof.

Je eigen voorbeeld van de Romeinse voorman die bij Jezus komt in enorm groot geloof en vertrouwen, komt ook voor zijn dienaar. Zover ik uit de tekst kan opmaken, wordt niet uit de doeken gedaan OF de dienaar van de Romeinse voorman geloofd in Jezus. Waar het mijns inziens om gaat is het grote vertrouwen en geloof van de Romeinse voorman, die voldoende is om het genezingswonder te laten plaatsvinden.

quote:

Mijn buurvrouw valt dat vooral wel op, dat ik daar wel mijn plek in heb gevonden. Daar heeft ze het dan uit haar zelf dan wel eens over. Ze had namelijk de kerk verlaten na haar scheiding. Ze vond dat de christenen wat onaardig er over tegen haar deden.
De kerk verlaten "is niet zo erg", Jezus verlaten dat is erg. Hopelijk heeft je buurvrouw dat niet gedaan.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 29, 2012, 09:55:19 pm »

quote:

[...]

Ik denk aan gebedskalenders die ik jaarlijks van het NBG ontvang en bijbelleesroosters die er altijd in ons kerkblad staan. Ik heb daar nooit wat verkeerds achter gezocht en ook dergelijke dingen op mobiel of internet zie ik niets verkeerds in. Het is wel verstandig daarnaast ook echt de bijbel zelf te lezen op zoek naar conteksten etc..

Dat heb ik zo niet gezegd, ik heb je vragen gesteld over de vorm waarin jullie dat deden.
Theologie is overigens niet anders dan de bijbel lezen.
Zelfs jij bedrijft theologie als je verbanden in de Bijbel legt en weerlegt.
Dat kan aan de hand van een aantal teksten maar kan ook in de vorm van een tekst met een bespreking van die tekst vanuit verschillende invalshoeken.
Daarin zit geen verschil tussen ons.
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 30, 2012, 01:37:39 am »

quote:

[...]

(...)
Zo'n gebedskalender en bijbelrooster vind ik toch wezenlijk anders dan zo'n schudbijbel app, gebruikt zoals itsmetoo het doet.
De eerste twee zijn geen dingen die je gaat inzetten op een dobbelsteenachtige manier om antwoorden af te dwingen op vragen die je hebt; een soort van "interactief gebeuren".
Een gebedskalender of een bijbelrooster is meer iets om wat systematiek en houvast te bieden, lijkt mij.
Dus nogal verschillend, vind ik.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 30, 2012, 12:25:41 pm »

quote:

Trajecto schreef op 30 mei 2012 om 01:37:
[...]

Zo'n gebedskalender en bijbelrooster vind ik toch wezenlijk anders dan zo'n schudbijbel app, gebruikt zoals itsmetoo het doet.
De eerste twee zijn geen dingen die je gaat inzetten op een dobbelsteenachtige manier om antwoorden af te dwingen op vragen die je hebt; een soort van "interactief gebeuren".
Een gebedskalender of een bijbelrooster is meer iets om wat systematiek en houvast te bieden, lijkt mij.
Dus nogal verschillend, vind ik.
Ten eerste
kan niemand de HEER dwingen om iets te doen.

Ten tweede
wordt het voorbeeld van een lot werpen gegeven in de Schrift. Het gaat erom dat we tonen de Wil van de HEER te willen doen en Hem te volgen. Dat is altijd beter dan eigengereid onze eigen beslissingen nemen waarvan we alleen maar vermoeden dat de HEER het zo wil. Niet voor niets baden de apostelen eerst voordat ze het lot wierpen.
Of waren deze apostelen in de Schrift ook bezig met "satanische" handelingen?

Ik bid gewoon en de HEER geeft nu eenmaal ook antwoorden via de schud-bijbel. Dat kan ook komen via dromen, via het bijbel-rooster (dat net die dag een tekst bevat waar iemand mee worstelt)

De opmerking van Gaitema was dan ook gemaakt in het licht van de aantijging dat de schud-bijbel niet de hele Schrift bevatte.

Misschien voor sommigen een geheim? Maar de HEER is interactief in Zijn omgang met Zijn kinderen.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 12:35:02 pm door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 30, 2012, 12:55:25 pm »
Waar het om gaat is denk ik dat jij bepaald of God via je schudbijbel wel of geen antwoord geeft op je gebeden of vragen. Ik weet niet of je daar zo stellig in kunt zijn. Neemt niet weg dat het prima zou kunnen. Maar het feit dat jij gaat beoordelen of iets een antwoord van God is of niet maakt dat ik zeg dat je er zéér voorzichtig mee moet zijn. Mijn ervaring is dat God inderdaad antwoord op vragen en gebeden maar dat zie ik pas vér na het moment dat God heeft ingegrepen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 30, 2012, 02:59:16 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 12:55:
Waar het om gaat is denk ik dat jij bepaald of God via je schudbijbel wel of geen antwoord geeft op je gebeden of vragen. Ik weet niet of je daar zo stellig in kunt zijn. Neemt niet weg dat het prima zou kunnen. Maar het feit dat jij gaat beoordelen of iets een antwoord van God is of niet maakt dat ik zeg dat je er zéér voorzichtig mee moet zijn. Mijn ervaring is dat God inderdaad antwoord op vragen en gebeden maar dat zie ik pas vér na het moment dat God heeft ingegrepen.

Nee maar dat bepaal ik juist niet.
Ik vraag gewoon mijn dingen in gebed, ik vraag ZIjn Leiding, vraag wat Zijn Wil is, vraag Zijn advies enz. Ik vraag nog niet eens OF de HEER wil antwoorden via de schud-bijbel. Ik ga ook niet schudden om een tekst te krijgen. Soms voel ik die drang, dan ga ik in gebed om te vragen aan Hem of deze "drang" van de  HEER afkomstig is. Blijft het of wordt het erger, dan schud ik de schud-bijbel en heb veelal ook een antwoord op vragen in mijn gebeden.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 30, 2012, 03:04:26 pm »
Wat ik bedoel is dat jij eerder aangaf dat je soms een antwoord krijgt maar soms ook niet. Of iets wel of niet een antwoord is blijft dan jouw interpretatie. Wat maakt dat het voor jouw duidelijk is dat het een antwoord of een tekst is die rechtstreeks van God komt en rechtstreeks een antwoord op je vraag of gebed.