Auteur Topic: Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?  (gelezen 12006 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #75 Gepost op: mei 31, 2012, 02:01:38 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 11:55:
De vraag die je je wat betreft het gebruik van orakels zou moeten stellen is imho: 'wat voor bevestiging zoek ik in het toeval die ik niet zou kunnen vinden in het geloof dat mij al van God geschonken is?'
Je kunt natuurlijk geloven dat God kan spreken door het toeval, maar de duvel speelt ook met het toeval. Het kan zijn dat God je juist beproeft dat je niet afwijkt als er toevallige factoren in het spel zijn.
Als je een orakel gelooft zal het wel werken ja, het geloof dat je eraan hecht heeft vast wel een werking. Maar de vraag is onder welke invloed stel je je leven daardoor? Dat het orakel een bijbeltekst is betekent op zichzelf niets.

Ten eerste is het geen orakel, want in Handelingen wordt op dezelfde manier gevraagd of de HEER Zijn Wil duidelijk wil maken. Het is bijbels dus om de de Wil van de HEER te vragen en geen orakel. Het een orakel noemen is pure on-bijbelse doctrine.

quote:

De duvel gebruikt ook bijbelteksten, bijv. destijds om Jezus te verleiden in de woestijn.

Hier raak je een punt, waarbij ik even de lijn doortrek naar de boze die zich als een engel van het licht voordoet.

De satan gebruikte ook bijbel-verzen om Jezus te misleiden, klopt !
Maar hoe pareerde Jezus deze? Juist, met DATZELFDE Woord van GOD.
De satan gebruikte het Woord om er een valse draai aan te geven, een valse uitlegging.

Ook de boze als engel van het licht zal door de mand vallen, doordat de uiteindelijke boodschap conflicteren zal met wat de Schrift voorschrijft. Daarom zijn nieuwere betrouwbaardere vertalingen ook zo gevaarlijk, omdat de satan JUIST DAAR zijn mogelijkheden mee kan creëren.

Kijk naar een sekte als de Jehova Getuigen.
Zij houden de schijn op van vroomheid en goedheid, zij misbruiken het Woord van GOD (dat ze aangepast hebben in hun eigen nieuwe wereld vertaling, aan hun eigen doctrine. Maar als we het toetsen met het ware Woord van GOD, vallen ze door de mand.

In mijn geval, had de satan mij misschien een tekst gegeven op het moment dat mijn oude agressieve en gewelddadige karakter boven kwam drijven, met een tekst die me zou aansporen om geweld te gebruiken. Dan had ik dat niet zomaar aangenomen, maar weer in gebed gegaan om hulp en bevestiging en uitleg waarom zo'n antwoord komt terwijl de HEER voor vrede is.

Denk je nu echt dat als een kind van Hem het zo intens zoekt bij de HEER om Zijn Wil te doen, Hij ons laat spartelen en aan ons lot overlaat? In de Schrift beloofd de HEER ander.

Hebreeën 4
16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: mei 31, 2012, 02:32:08 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 14:01:

In mijn geval, had de satan mij misschien een tekst gegeven op het moment dat mijn oude agressieve en gewelddadige karakter boven kwam drijven, met een tekst die me zou aansporen om geweld te gebruiken. Dan had ik dat niet zomaar aangenomen, maar weer in gebed gegaan om hulp en bevestiging en uitleg waarom zo'n antwoord komt terwijl de HEER voor vrede is.

Dat is iets wat je niet kunt hardmaken, satan kan je ook prima om de tuin met zaken die van God lijken te komen maar toch net even anders zijn.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: mei 31, 2012, 02:33:17 pm »

quote:

Denk je nu echt dat als een kind van Hem het zo intens zoekt bij de HEER om Zijn Wil te doen, Hij ons laat spartelen en aan ons lot overlaat? In de Schrift beloofd de HEER ander.

Ik zou hierbij willen zeggen, lees eens de psalmen of het boek Job

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: mei 31, 2012, 03:47:31 pm »

quote:

Peter68 schreef op 31 mei 2012 om 14:33:
[...]

Ik zou hierbij willen zeggen, lees eens de psalmen of het boek Job

Die ken ik, dank je  :-)
Beide boeken tonen aan dat de HEER uiteindelijk met hen is en hen zegent.
Zoals ik ondervonden heb, geen kinderen in mijn huwelijk, ook al hebben we ervoor gebeden. Geen genezing van ziekte van Meniere van mijn vrouw. De ervaring dat de Wil van de HEER anders is dan de onze, zal geen christen vreemd zijn. Maar (en dat laat vooral Job zien) zal de HEER zegenen voor wie Hem ernstig blijven zoeken.

De HEER heeft Job uiteindelijk ingezet om de satan een enorme afgang en vernedering te laten ondergaan.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: mei 31, 2012, 03:54:52 pm »

quote:

Peter68 schreef op 31 mei 2012 om 14:32:
[...]
Dat is iets wat je niet kunt hardmaken, satan kan je ook prima om de tuin met zaken die van God lijken te komen maar toch net even anders zijn.

Zoals bij de verzoeking van Jezus.
De satan zal niet zeggen, aanbidt Uw Vader, Eert Hem.
En als hij dat had gedaan, dan zou er alsnog iets na komen dat niet strookt met de Schrift.

Zoals Jezus zegt in de Schrift:
Mat 12:26   
En indien de satan den satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?

Mar 3:23
En hen tot Zich geroepen hebbende, zeide Hij tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan den satan uitwerpen?

De satan bestrijdt zichzelf dus niet.
Hij kan vroom praten, hij kan schijnheilig eren terwijl hij niet eert, (als valse engel van het licht) maar hij zal geen juiste en goede adviezen geven. De satan zal niemand genezen als hiervoor tot de HEER wordt gebeden. De satan zal geen demonen uitdrijven als dat gebeurd in de Naam van de HEER !

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: mei 31, 2012, 04:01:08 pm »
Knalkaas: de duivel heeft geen enkele macht, dan door God gekregen. Daarom komt hij in het verhaal van Job voor Gods troon om Job aan te klagen.  De duivel mag wel sterk zijn, maar als God het wil verdwijnt hij vandaag nog.

In Johannes staat dat een Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet in zijn macht kunnen krijgen.

Wat je zegt over verhalen van 40 jaar terug. Voor 25 jaar terug ontstond een groot familiedrama in onze familie. Het staat niet op papier geschreven, maar iedereen van onze familie weet het nog heel goed te vertellen. Wat je doet is het nieuwe testament ontgankelijk verklaren. De kracht ervan teniet doen. In heel je omschrijving zie ik juist heel suptiel de duisternis aan het werk.
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: mei 31, 2012, 04:08:14 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 29 mei 2012 om 20:50:

Je eigen voorbeeld van de Romeinse voorman die bij Jezus komt in enorm groot geloof en vertrouwen, komt ook voor zijn dienaar. Zover ik uit de tekst kan opmaken, wordt niet uit de doeken gedaan OF de dienaar van de Romeinse voorman geloofd in Jezus. Waar het mijns inziens om gaat is het grote vertrouwen en geloof van de Romeinse voorman, die voldoende is om het genezingswonder te laten plaatsvinden.

Dat is wel opvallend ja :)
Goed om over na te denken.

quote:

De kerk verlaten "is niet zo erg", Jezus verlaten dat is erg. Hopelijk heeft je buurvrouw dat niet gedaan.

Ze zegt gelovig te zijn en draait zelfs met enige regelmaat kerkkoormuziek in huis. Soms zo dat wij het ook kunnen horen :)
Maar weet je, mensen die de kerk verlaten staan vaak ook alleen in hun geloof.
Dat maakt volhouden moeilijk.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: mei 31, 2012, 04:12:46 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 23:16:
[...]

Dat is  precies wat ik bedoel Gaitema!
mooi  :-)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: mei 31, 2012, 05:36:35 pm »

quote:

gaitema schreef op 31 mei 2012 om 16:08:
[...]
Ze zegt gelovig te zijn en draait zelfs met enige regelmaat kerkkoormuziek in huis. Soms zo dat wij het ook kunnen horen :)
Maar weet je, mensen die de kerk verlaten staan vaak ook alleen in hun geloof.
Dat maakt volhouden moeilijk.

Dan ga er maar vanuit dat ze geloof heeft, want niemand gaat in zijn eentje vroom zitten doen, als je dan kerkmuziek draait dan zal dat toch echt voor jezelf en de HEER zijn.  :*)
Zelf wordt ik wel eens verdrietig als ik juist zie hoe het in vele (niet alle) keren eraan toegaat. Hoe de mensen met elkaar omgaan. Hoe vaak onzin wordt verteld op de kansels, hoe vaak onderwerpen opzettelijk niet worden besproken vanaf de kansel enz.

Knalkaas

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: mei 31, 2012, 05:40:06 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 24 mei 2012 om 21:18:
Bijbelse Methoden zoals ik heb aangetoond met handelingen 1 waar de discipelen het lot ook wierpen nadat ze de raad van de HEER hadden gevraagd. De HEER vindt het juist reuze fijn als wij in alles wat we doen Hem om raad vragen, opdat we Zijn Wil willen doen.

Je doet net alsof God je buurman is met wie je dagelijks een biertje pakt. Zoals gezegd, is een lootje trekken wel even iets anders dan het gebruik van middelen om geesten op te roepen. De laatste zijn heidense methoden.

quote:

Uiteraard zou dat kunnen als het geen antwoorden op gebeden tot de HEER zijn. Maar de HEER is vele malen machtiger dan de idiote satan en zijn demonen. Het is maar wie of je meer vertrouwt, de HEER of de satan. Ik vertrouw meer op de HEER en weet dat Hij almachtig is en niet de satan.

Het is zelfs bijbels zoals ik heb aantoont in Handelingen 1.

In onze natuur zijn goed en kwaad even sterk. Dit houdt juist de natuur in evenwicht. Het is schepping tegenover vernietiging. Beide zijn in gelijke mate nodig om de natuur in stand te houden. Zolang mensen op een of andere manier een band in stand houden met de satan, blijft de satan machtig. God kan hier niet ingrijpen, juist omdat de mens een vrije wil heeft. Daar hebben we het al over gehad.

quote:

Ik vraag geen teken om bewijs, ik bid tot de HEER en stel daarin ook vragen over van alles. Deel alles met Hem. Mijn zorgen, vragen, angsten, dankbaarheid, gewoon alles. Ik betrek de HEER in elke beslissing, omdat ik Zijn Wil wil doen en niet de mijne. De HEER weet dat uiteraard.

In  je voorlaatste mail schreef je dat je de Heer om een teken vraagt. Daar ging ik vanuit.

quote:

Geloven is vertrouwen op de HEER ook al lijken de omstandigheden op dat moment onmogelijk, immers zegt Jezus Christus Zelf in de Schrift dat niets onmogelijk is bij GOD.
Marcus 9
23 En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven,  alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Wie echt gelooft hoeft niet om een teken te vragen. Maar misschien vroeg je alleen maar om een levensteken.

quote:

Mijn voorbeelden zijn duidelijk genoeg, iemand met bijbelkennis kan ze nog niet zo accuraat vinden.

Ik denk dat je voorbeelden vooral je eigen interpretaties zijn.

quote:

Dan zonder gebed, het gebed staat bij mij centraal en daar komen antwoorden op. De schudbijbel is een van de middelen, niet het doel.

Gebed beschermt je niet per definitie tegen demonen. Zie mijn eerdere opmerkingen.

quote:

Ik onderschat de satan niet, ik kan niets tegen hem beginnen, maar de HEER is Almachtig en Hij Die in mij woont is ook vele malen sterker.
1 Johannes 4
4 Lieve kinderen, u bent uit God en u hebt hen overwonnen, want Hij Die in u is, is groter dan hij die in de wereld is.

Het is dan nog maar de vraag of God werkelijk in jou is. Dat wil zeggen of je echt al zover bent. Zelf vind je uiteraard ongetwijfeld van wel. Maar het zou best wel eens kunnen dat je nog steeds vatbaar bent voor de invloed van de satan. Ik zou het risico niet willen lopen.

quote:

Nee dus, zoals met handelingen 1 het lot werpen aangetoond, het is een theologische leugen waar =in je verschrikt bent.

Zoals gezegd, is een lootje trekken geheel iets anders dan via hulpmiddelen geesten oproepen. Een lot trekken houdt alleen maar in iemand aanwijzen, en niet het geven van antwoorden op vragen.

quote:

Gebrek aan geloof is heel vaak de reden ! Gebrek aan vertrouwen eveneens.
Of Hij wil het niet en dan zal Zijn Wil geschieden, niet wat wij wensen. Als christen ga je voor Jezus of niet, maar geen half werk.

Ik vrees dat dat niet echt de verklaring is. De verklaring is, volgens mij, dat God zich niet als iemands persoonlijke EHBO laat gebruiken.

quote:

Ik vraag geen tekenen als bewijs, ik bid gewoon alles met de HEER en het het is Zijn Wil om daarop wel of niet te antwoorden en hoe.

Zie boven.

quote:

Jij gelooft in de satan en eert hem, ik geloof en vertrouw volledig op de HEER. Wij mensen zijn het die de voor de satan kiezen, helaas ook vaak door theologische onbijbelse leugens.

Als je het karakter en de aard van een massamoordenaar beschrijft, dan wil dat toch niet meteen zeggen dat je hem vereert. Wat is dat nou voor onzin.

quote:

De Schrift is het Woord van GOD, door de Heilige Geest geïnspireerd. De Kracht van GOD Zijn Woord zit in de inhoud. Vandaar de kracht van proclamatie.

Dat is jouw persoonlijke visie. Maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt. Je zult met goede argumenten moeten komen, wil je dit kunnen waarmaken. Die heb ik nog niet bij je gezien.

quote:

Dank voor je goedbedoelde zorgen, maar ik denk echt dat je gevangen zit in de theologische leugens en doctrine. Daar waar die op vele plaatsen de Schrift tegenspreken, zou ik kiezen voor de Schrift, dat is mijn advies.
Zeggen dat de ander gevangen zit in leugens is één van die manieren om je opponent tot zondig te verklaren en jezelf te beschouwen als feilloos. In dat geval heb je altijd gelijk, wat je ook zegt en zit de ander er per definitie naast, wat hij ook zegt. Dat is geen faire discussietechniek, waar je als beschaafd mens eigenlijk geen gebruik van zou moeten maken.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 05:42:21 pm door Knalkaas »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: mei 31, 2012, 06:12:24 pm »

quote:

Knalkaas schreef op 31 mei 2012 om 17:40:
[...]

Je doet net alsof God je buurman is met wie je dagelijks een biertje pakt. Zoals gezegd, is een lootje trekken wel even iets anders dan het gebruik van middelen om geesten op te roepen. De laatste zijn heidense methoden.

Niet volgens de het Woord van GOD dus, zoals ik heb aangetoond, wel volgens de menselijke doctrine.

quote:

In onze natuur zijn goed en kwaad even sterk. Dit houdt juist de natuur in evenwicht. Het is schepping tegenover vernietiging. Beide zijn in gelijke mate nodig om de natuur in stand te houden. Zolang mensen op een of andere manier een band in stand houden met de satan, blijft de satan machtig. God kan hier niet ingrijpen, juist omdat de mens een vrije wil heeft. Daar hebben we het al over gehad.
In de Schrift beloofd Jezus heel wat anders, namelijk dit !
Marcus 9
23 En Jezus zei tegen hem: Als u kunt geloven,  alle dingen zijn mogelijk voor wie gelooft.

Matteus 19:26
26 En Jezus, hen aanziende, zeide tot hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.

In ons is goed en kwaad wellicht even sterk, maar de HEER is Oppermachtig, Almachtig !

quote:

In  je voorlaatste mail schreef je dat je de Heer om een teken vraagt. Daar ging ik vanuit.

Nee dus,

quote:

Wie echt gelooft hoeft niet om een teken te vragen. Maar misschien vroeg je alleen maar om een levensteken.

Op die manier vraag ik geen teken, zie voorgaande uitleg.
De apostelen wierpen ook geen lot om een teken, toch? Maar om Zijn Wil openbaart te mogen krijgen en daarmee Zijn Wil te doen. Dat heb ik ook al heel vaak uitgelegd.

quote:

Gebed beschermt je niet per definitie tegen demonen. Zie mijn eerdere opmerkingen.

Ik volg Jezus Christus, niet de demonen.
Ik vertrouw in Jezus Christus, niet de demonen.
Ik Vraag Jezus Christus om Leiding en inzicht in gebed, niet de demonen.
Ik bid tot de HEER en niet tot de demonen.

De boze is gruwelijk verslagen aan et kruis door Jezus Christus !

quote:

Het is dan nog maar de vraag of God werkelijk in jou is. Dat wil zeggen of je echt al zover bent. Zelf vind je uiteraard ongetwijfeld van wel. Maar het zou best wel eens kunnen dat je nog steeds vatbaar bent voor de invloed van de satan. Ik zou het risico niet willen lopen.

SORRY, Open deur;
Ik denk niets, ik bid alleen en ontvang antwoorden. Waarom weet ik niet. Jij krijgt toch ook je antwoorden als kind van GOD neem ik aan? Of aanbid je een "dode" God? Ik aanbid en eer een Levende GOD Die als een Vader is voor al Zijn kinderen. (Als ze Hem dat toelaten)

quote:

Zoals gezegd, is een lootje trekken geheel iets anders dan via hulpmiddelen geesten oproepen. Een lot trekken houdt alleen maar in iemand aanwijzen, en niet het geven van antwoorden op vragen.

Zoals gezegd, het is geen geesten oproepen, het is als een lot werpen, er is geen verschil. Wat is het verschil tussen een bijbel-vers doorkrijgen uit de Schrift en deze ontvangen via een schud-bijbel?

Mijns inziens maken jullie GOD tot een "dode" God, door Hem te beperken !
Door Zijn wonderen te ontkennen uit angst dat het de satan als licht verkleed is.
De enige manier hoe de satan het Woord van GOD kan misbruiken is om deze te verdraaien.

quote:

]Ik vrees dat dat niet echt de verklaring is. De verklaring is, volgens mij, dat God zich niet als iemands persoonlijke EHBO laat gebruiken.

-Waar staat dat in de Schrift dat de HEER niemand helpt?
-Hoezo persoonlijk?
-Heb ik dan gemeld dat de HEER alleen bij mij zo antwoordt of wil antwoorden?

quote:

Als je het karakter en de aard van een massamoordenaar beschrijft, dan wil dat toch niet meteen zeggen dat je hem vereert. Wat is dat nou voor onzin.

Denk er toch maar eens goed over na, je kunt ook iemand teveel eer geven uit afgunst of angst. De boze is bijzaak, de HEER daar draait het om.

quote:

Dat is jouw persoonlijke visie. Maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt. Je zult met goede argumenten moeten komen, wil je dit kunnen waarmaken. Die heb ik nog niet bij je gezien.
Dit klinkt in mijn oren gelijk:
GOD bestaat?
Je zult met goede argumenten moeten komen, wil je dit kunnen waarmaken. Die heb ik nog niet bij je gezien

quote:

Zeggen dat de ander gevangen zit in leugens is één van die manieren om je opponent tot zondig te verklaren en jezelf te beschouwen als feilloos. In dat geval heb je altijd gelijk, wat je ook zegt en zit de ander er per definitie naast, wat hij ook zegt. Dat is geen faire discussietechniek, waar je als beschaafd mens eigenlijk geen gebruik van zou moeten maken.

Nergens schrijf ik dat ik feilloos ben. De HEER is feilloos !
Mijn advies is om in gebed te gaan en aan Christus een openbaring te vragen, zonder bang te zijn dat de demonen je dan een fout antwoord zullen geven.

Lucas 8
21 Maar Hij antwoordde en zei tegen hen: Mijn moeder en Mijn broeders zijn dezen, die het Woord van God horen en dat doen.

Nogmaals dank voor je zorgen en waarschuwingen,

Als je mij kunt tonen wat het verschil is tussen:
- een lot trekken en een schud-bijbel gebruiken om een vers ontdekken die antwoord geeft op iets wat in je gebed ter sprake kwam.
- een bijbel willekeurig openen en een vers ontdekken die antwoord geeft op iets wat in je gebed ter sprake kwam.
- een opmerking op TV of gospel horen en een vers ontdekken die antwoord geeft op iets wat in je gebed ter sprake kwam.

Voorbeeld:
Jaren terug, bad ik ' ochtends naar de HEER over het feit of ik Abba mocht zeggen of niet. Of dat het iets voor Jezus alleen was. Dit omdat ik Hem graag zo zou willen noemen, maar Hem niet beledigen. (Ik was toen nog niet zo lang bekeerd.)

Die avond ben ik aan het werk en zet de internet gospel radio aan op iTunes. Vele gospelzenders zijn daar te kiezen. Ik kies er willekeurig 1 uit en zowaar het eerste wat ik hoor is Daarom mogen wij door Jezus Christus mogen wij Abba zeggen tegen JHWH. Maar ik wist nog steeds niet waar dat stond. Die avond vroeg ik in gebed om een bevestiging of datgene wat ik gehoord had waarheid was, omdat ik Hem niet wilde beledigen door Hem Abba te noemen, terwijl het niet mag. Dat was op een vrijdag.
Die zondag ga ik naar een willekeurige kerkdienst (zoals ik altijd doe) en daar komt weer het onderwerp ter sprake. De voorganger noemde de HEER in gebed Abba. Na de dienst kon ik vragen waar het stond.

Is dat dan soms ook van satan afkomstig?
Of is alleen het antwoord van internet radio van satan afkomstig en de et antwoord van de voorganger niet?
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 06:30:12 pm door itsmetoo »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: mei 31, 2012, 10:01:08 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 11:55:
De vraag die je je wat betreft het gebruik van orakels zou moeten stellen is imho: 'wat voor bevestiging zoek ik in het toeval die ik niet zou kunnen vinden in het geloof dat mij al van God geschonken is?'
Je kunt natuurlijk geloven dat God kan spreken door het toeval, maar de duvel speelt ook met het toeval. Het kan zijn dat God je juist beproeft dat je niet afwijkt als er toevallige factoren in het spel zijn.
Als je een orakel gelooft zal het wel werken ja, het geloof dat je eraan hecht heeft vast wel een werking. Maar de vraag is onder welke invloed stel je je leven daardoor? Dat het orakel een bijbeltekst is betekent op zichzelf niets.

reactie Itsmetoo: Ten eerste is het geen orakel, want in Handelingen wordt op dezelfde manier gevraagd of de HEER Zijn Wil duidelijk wil maken. Het is bijbels dus om de de Wil van de HEER te vragen en geen orakel. Het een orakel noemen is pure on-bijbelse doctrine.

Twee dingen. Als het zo zou zijn dat in Handelingen op dezelfde manier wordt gewerkt, is dat geen argument om het geen orakel te noemen. Je kunt in dat geval met evenveel recht zeggen, dat de apostelen een orakelmethode hebben toegepast. En dat daar dus kennelijk niks mis mee is.
Het andere punt is dat ik niet vind, dat in Handelingen op dezelfde manier is gewerkt als met een schudbijbel. De apostelen hebben niet op basis van toeval een bijbeltekst geprikt die ze vervolgens probeerden te betrekken op een vantevoren gestelde vraag. Ze hebben alleen een dobbelsteen gebruikt om het lot iemand te laten aanwijzen. Een strikt onpartijdige selectie die ieder menselijk vooroordeel uitsluit (zou de bijnaam Justus van die ene kandidaat apostel daarmee te maken hebben gehad, kun je je afvragen).
Maar wat betreft de schudbijbel, daarmee krijg je dus wel op basis van toeval een tekst die je in verband probeert te brengen met een vantevoren gestelde vraag. En dat is typisch de manier waarop ieder orakel werkt. Het is normaal spraakgebruik dat ik het dan ook zo noem. Als je de beschreven werkwijze on-bijbels vindt, pas hem dan ook niet toe. Dat je de Wil van de HEER wilt vragen, maakt nog niet dat het bijbels is. Saul vroeg ook de Wil van de HEER, maar dat was geen excuus om een geest op te laten roepen.

quote:

Pyro schreef:
De duvel gebruikt ook bijbelteksten, bijv. destijds om Jezus te verleiden in de woestijn.

reactie Itsmetoo:
Hier raak je een punt, waarbij ik even de lijn doortrek naar de boze die zich als een engel van het licht voordoet.

De satan gebruikte ook bijbel-verzen om Jezus te misleiden, klopt !
Maar hoe pareerde Jezus deze? Juist, met DATZELFDE Woord van GOD.
De satan gebruikte het Woord om er een valse draai aan te geven, een valse uitlegging.

Ook de boze als engel van het licht zal door de mand vallen, doordat de uiteindelijke boodschap conflicteren zal met wat de Schrift voorschrijft. Daarom zijn nieuwere betrouwbaardere vertalingen ook zo gevaarlijk, omdat de satan JUIST DAAR zijn mogelijkheden mee kan creëren.
Kan het zijn dat de satan probeert het Woord te gebruiken om jou te misleiden tot een valse uitlegging als je een toevallige tekst gaat trekken? Een vertaling kan wel betrouwbaar zijn, maar hoe betrouwbaar wij de Schrift hanteren, daar staat of valt het allemaal mee.

quote:

Kijk naar een sekte als de Jehova Getuigen.
Zij houden de schijn op van vroomheid en goedheid, zij misbruiken het Woord van GOD (dat ze aangepast hebben in hun eigen nieuwe wereld vertaling, aan hun eigen doctrine. Maar als we het toetsen met het ware Woord van GOD, vallen ze door de mand.

Dat je met deze methode treffende resultaten kunt hebben wil ik best aannemen, maar dat geldt evengoed voor de I Ching, de tarot, runetekens en al dergelijke dingen. Allemaal dezelfde methode.

quote:

Hebreeën 4
16 Laten we dus zonder schroom naderen tot de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden.
Het is mogelijk dat God toestaat dat mensen Hem op een verkeerde manier om hulp vragen.  En degenen die je op dit forum komen waarschuwen tegen gevaren, hebben niet de bedoeling je aan je lot over te laten.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2012, 10:09:34 pm door pyro »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: mei 31, 2012, 11:57:41 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 15:20:
[...]

De verzen die komen slaan altijd precies de spijker op zijn kop !
Deze verzen geven bijna letterlijk antwoorden op de vragen of situaties waar ik mee zit en in gebed met de HEER besproken heb. Het cruciale punt is denk ik of je voldoende geloofd en vertrouwd dat de HEER als je bidt je hoort. Dat is wat anders dan verhoren van je gebeden. Maar ik zie het dat ik als een klein kind bij de Here Jezus "op schoot mag kruipen" om alles met Hem te bespreken, dank, zorg, plannen, een idee, frustraties. Of als je boos bent, zelfs op Hem. We kunnen uiteindelijk beter bidden tot de HEER en melden dat we boos zijn op Hem dan niet bidden en huichelen, want Hij weet het toch al.

Dat vertrouwen of de antwoorden komen is ook langzaam gegroeid, door de "ervaring" ermee ga ik de HEER meer en meer vertrouwen. E
Ik snap je standpunt wel maar blijf toch nog steeds zitten met het feit dat jij degene bent die beoordeeld: ja! dit is een antwoord van God. Ik zou dat als mens nooit durven zeggen. Ik heb in mij leven regelmatig meegemaakt dat ik na lang bidden dacht ik dat een antwoord kreeg van God maar uiteindelijk liepen zaken toch anders dus was ik daar achteraf niet meer zo zeker van. Ik bedoel dat je eigen beoordeling ook vertroebelt kan zijn door van alles en nog wat.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juni 01, 2012, 01:29:29 am »
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!
Mail me maar als je wat wilt weten

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juni 01, 2012, 06:25:33 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 01:29:
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!
Android gebruikers kunnen een schud I-Ching app downloaden. Dat werkt met hetzelfde algoritme als de schudbijbel, alleen komt er geen god voor in de teksten. Gat in de markt zou je zeggen, maar bij Android zitten er nogal wat gaten in de markt. Het is inderdaad niet eerlijk.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 06:30:00 am door pyro »