Auteur Topic: Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?  (gelezen 13765 keer)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Mogen wij contact zoeken met God via onze telefoon?
« Reactie #90 Gepost op: juni 01, 2012, 12:37:05 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 22:01:
[...]

Twee dingen. Als het zo zou zijn dat in Handelingen op dezelfde manier wordt gewerkt, is dat geen argument om het geen orakel te noemen. Je kunt in dat geval met evenveel recht zeggen, dat de apostelen een orakelmethode hebben toegepast. En dat daar dus kennelijk niks mis mee is.
Het andere punt is dat ik niet vind, dat in Handelingen op dezelfde manier is gewerkt als met een schudbijbel. De apostelen hebben niet op basis van toeval een bijbeltekst geprikt die ze vervolgens probeerden te betrekken op een vantevoren gestelde vraag. Ze hebben alleen een dobbelsteen gebruikt om het lot iemand te laten aanwijzen. Een strikt onpartijdige selectie die ieder menselijk vooroordeel uitsluit (zou de bijnaam Justus van die ene kandidaat apostel daarmee te maken hebben gehad, kun je je afvragen).
Maar wat betreft de schudbijbel, daarmee krijg je dus wel op basis van toeval een tekst die je in verband probeert te brengen met een vantevoren gestelde vraag. En dat is typisch de manier waarop ieder orakel werkt. Het is normaal spraakgebruik dat ik het dan ook zo noem. Als je de beschreven werkwijze on-bijbels vindt, pas hem dan ook niet toe. Dat je de Wil van de HEER wilt vragen, maakt nog niet dat het bijbels is. Saul vroeg ook de Wil van de HEER, maar dat was geen excuus om een geest op te laten roepen.

[...]

Kan het zijn dat de satan probeert het Woord te gebruiken om jou te misleiden tot een valse uitlegging als je een toevallige tekst gaat trekken? Een vertaling kan wel betrouwbaar zijn, maar hoe betrouwbaar wij de Schrift hanteren, daar staat of valt het allemaal mee.

[...]

Dat je met deze methode treffende resultaten kunt hebben wil ik best aannemen, maar dat geldt evengoed voor de I Ching, de tarot, runetekens en al dergelijke dingen. Allemaal dezelfde methode.

[...]

Het is mogelijk dat God toestaat dat mensen Hem op een verkeerde manier om hulp vragen.  En degenen die je op dit forum komen waarschuwen tegen gevaren, hebben niet de bedoeling je aan je lot over te laten.

Het blijft een feit dat een lot werpen niet verschilt van een schud-bijbel gebruiken. In beide gevallen wordt het gedaan om de Wil van de HEER te zoeken en niet onze eigen wensen te volgen, goedpratend dat de HEER het zo wel zou willen.

Daarmee is gelijk de vergelijking onderuit gehaald met i-Ching, kaarten leggen, glaasje draaien etc. Deze dingen zijn er namelijk op gericht om informatie van geesten te ontvangen en niet om de Wil van de HEER te zoeken.

De schud-bijbel is niet anders dan de bijbel willekeurig openslaan en een antwoord vinden op een vraag in het gebed.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juni 01, 2012, 12:41:33 pm »

quote:

Peter68 schreef op 31 mei 2012 om 23:57:
[...]
Ik snap je standpunt wel maar blijf toch nog steeds zitten met het feit dat jij degene bent die beoordeeld: ja! dit is een antwoord van God. Ik zou dat als mens nooit durven zeggen. Ik heb in mij leven regelmatig meegemaakt dat ik na lang bidden dacht ik dat een antwoord kreeg van God maar uiteindelijk liepen zaken toch anders dus was ik daar achteraf niet meer zo zeker van. Ik bedoel dat je eigen beoordeling ook vertroebelt kan zijn door van alles en nog wat.

Als de vers zo accuraat een antwoord geeft op een gebed tezamen met het gevoel erbij, dan is dat voor mij een antwoord van de HEER. Net zo dat ik de vers aangedragen door Elle inzake hulpverlening, zie als een antwoord van de HEER op een andere manier.

Ik dank de HEER liever 100 keer voor iets dat Hij toch niet gedaan zou hebben, dan 1 keer niet voor iets dat Hij wel voor mij gedaan heeft.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juni 01, 2012, 12:57:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 01:29:
Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
En nee, dit is NIET grappig bedoeld!

De HEER kiest, niet ik, en Hij zal kiezen wat mogelijk is?
Waarom gebeuren er meer wonderen van de HEER in evangelische kerken dan in traditionele kerken?
Omdat de evangelische kerken er voor openstaan misschien en de traditionele stromingen veel minder? De HEER dringt Zich niet op, wie de deur dichtsmijt mag dat doen en dat zal de HEER respecteren. Net als Hij dat respecteert van mensen die niet in Hem geloven willen.

quote:

pyro schreef op 01 juni 2012 om 06:25:
[...]
Android gebruikers kunnen een schud I-Ching app downloaden. Dat werkt met hetzelfde algoritme als de schudbijbel, alleen komt er geen god voor in de teksten. Gat in de markt zou je zeggen, maar bij Android zitten er nogal wat gaten in de markt. Het is inderdaad niet eerlijk.
Dit is hetzelfde als wanneer je zou stellen dat je ipv in de Schrift te zoeken gaat zoeken in een satans"bijbel", of een heksenboek. De bron is hiermee verkeerd en heeft niet tot doel om de Wil van de HEER te zoeken.

Met alle respect:
Wanneer het Volk israel zoals velen van jullie zouden denken dan zouden jullie niet:
- Zouden ze niet door de Zee zijn getrokken, toen de HEER een doorgang maakte. Het zou een val van de satan kunnen zijn.
- Zouden ze de tafelen met de 10 geboden hebben vernietigd, want GOD graveert geen stenen.
- Zouden ze Mozes verketteren wanneer hij zou vertellen van de brandende braamstruik die niet verbrandde, dat moet immers van satan zijn.
- Zou Jozef niet de droom hebben uitgelegd aan de Farao, want die zou wel door satan ingegeven zijn.
-Zou Jozef zijn droom waarin een engel hem meldde dat Maria zwanger was van de Heilige Geest en niet van een andere man, niet geloofd hebben, zou wel van satan zijn die hem belachelijk wil maken.

De satan bestrijdt nooit zichzelf, legt immers Jezus ons uit in de schrift.

De apostelen een orakel gebruiken?
Dus de Schrift geeft een verkeerd voorbeeld zonder dat te duiden?
Omdat de menselijke doctrine dat bepaald heeft?  :nee:

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juni 01, 2012, 01:10:44 pm »

quote:

pyro schreef op 31 mei 2012 om 22:01:
[...]

Twee dingen. Als het zo zou zijn dat in Handelingen op dezelfde manier wordt gewerkt, is dat geen argument om het geen orakel te noemen. Je kunt in dat geval met evenveel recht zeggen, dat de apostelen een orakelmethode hebben toegepast.

Dus jij denkt dat de HEER in de Schrift een orakel handeling laat beschrijven om notabene een apostel uit te kiezen in samenwerking met de HEER in gebed, zonder daar bij te laten vermelden dat dit eigenlijk verkeerd is?
Sorry, maar ik vind dit een vreemde gedachten wijze, waarin je poogt (onbewust) om de Schrift in diskrediet te brengen, het Woord van GOD onder te waarderen ten gunste van een menselijk opgestelde doctrine.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juni 01, 2012, 01:12:40 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 01:12:57 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juni 01, 2012, 01:14:27 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 12:57:
[...]

De HEER kiest, niet ik, en Hij zal kiezen wat mogelijk is?
Waarom gebeuren er meer wonderen van de HEER in evangelische kerken dan in traditionele kerken?
Hoe kom je toch bij die vreemde aanname dat er meer wonderen gebeuren in die kringen? Traditionelen schreeuwen mogelijk wat minder snel iets van de daken en zoeken de media veel minder.

quote:

Omdat de evangelische kerken er voor openstaan misschien en de traditionele stromingen veel minder? De HEER dringt Zich niet op, wie de deur dichtsmijt mag dat doen en dat zal de HEER respecteren. Net als Hij dat respecteert van mensen die niet in Hem geloven willen.
De insinuatie dat de traditionele kerken de deur voor de Heer hebben gesloten ligt op jouw schouders. Wees voorzichtig met dat soort uitspraken is mijn advies.

quote:

Met alle respect:
Wanneer het Volk israel zoals velen van jullie zouden denken dan zouden jullie niet:
- Zouden ze niet door de Zee zijn getrokken, toen de HEER een doorgang maakte. Het zou een val van de satan kunnen zijn
- Zouden ze de tafelen met de 10 geboden hebben vernietigd, want GOD graveert geen stenen.
- Zouden ze Mozes verketteren wanneer hij zou vertellen van de brandende braamstruik die niet verbrandde, dat moet immers van satan zijn.
- Zou Jozef niet de droom hebben uitgelegd aan de Farao, want die zou wel door satan ingegeven zijn.
-Zou Jozef zijn droom waarin een engel hem meldde dat Maria zwanger was van de Heilige Geest en niet van een andere man, niet geloofd hebben, zou wel van satan zijn die hem belachelijk wil maken.

De satan bestrijdt nooit zichzelf, legt immers Jezus ons uit in de schrift.

De apostelen een orakel gebruiken?
Dus de Schrift geeft een verkeerd voorbeeld zonder dat te duiden?
Omdat de menselijke doctrine dat bepaald heeft?  :nee:

Onreine geesten kunnen wel degelijk naar buiten komen alsof ze rein zijn.
De beste man hier:

quote:

33   En in de synagoge was een man die een geest van een onreine demon had, en die riep met luide stem:
34 Ga weg! Wat hebben wij met U te maken, Jezus de Nazarener? Bent U gekomen om ons te gronde te richten? Ik weet wie U bent, namelijk de Heilige van God
getuigd zelf wie Jezus is.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juni 01, 2012, 01:16:31 pm »

quote:

Los daarvan ga je niet écht in op mijn vraag.
Nog maar een keertje dan?

quote:

Los van alles, kan Ismetoo ook uitleggen waarom God die App dan wel alleen voor apple users in de markt heeft laten brengen?
Ik ben zelf een apple user en geloof heilig in de kwaliteit maar geloof niet in een God die uitsluitend apple users de mogelijkheid geeft om Zijn Woord te ontvangen.
Onderstaande is dan weer wel humor:
http://romain-moisescot.com/blog/wp-content/uploads/2011/06/Apple-of-the-Gods.jpeg
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 01:18:24 pm door Riemer Lap »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juni 01, 2012, 01:28:20 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 12:41:
[...]

Als de vers zo accuraat een antwoord geeft op een gebed tezamen met het gevoel erbij, dan is dat voor mij een antwoord van de HEER. Net zo dat ik de vers aangedragen door Elle inzake hulpverlening, zie als een antwoord van de HEER op een andere manier.

Ik dank de HEER liever 100 keer voor iets dat Hij toch niet gedaan zou hebben, dan 1 keer niet voor iets dat Hij wel voor mij gedaan heeft.
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt, het schrijven op een forum is en blijft lastig, een gesprek is een veel betere manier om te communiceren ,maar dat terzijde. Wat me opvalt in je reactie is dat je spreekt over het gevoel daarbij, je beoordeelt dus mede op grond van je gevoel dat het antwoord van God MOET zijn. Dat is nu precies wat ik er tricky aan vind. Sinds wanneer bepaalt jouw (of mijn) gevoel of iets van God komt of niet. Geloof is geen gevoel. Het is een zeker weten en een vast vertrouwen dat God bestaat en dat Jezus zijn Zoon is! Natuurlijk komen daar allerlei gevoelens bij los, je bent geen robot of zombie. Maar op grond van een 'gevoel' zeggen "dat is van God" gaat mij persoonlijk een brug te ver.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juni 01, 2012, 02:00:31 pm »

quote:

Peter68 schreef op 01 juni 2012 om 13:28:
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal begrijpt, het schrijven op een forum is en blijft lastig, een gesprek is een veel betere manier om te communiceren ,maar dat terzijde. Wat me opvalt in je reactie is dat je spreekt over het gevoel daarbij, je beoordeelt dus mede op grond van je gevoel dat het antwoord van God MOET zijn. Dat is nu precies wat ik er tricky aan vind. Sinds wanneer bepaalt jouw (of mijn) gevoel of iets van God komt of niet. Geloof is geen gevoel. Het is een zeker weten en een vast vertrouwen dat God bestaat en dat Jezus zijn Zoon is! Natuurlijk komen daar allerlei gevoelens bij los, je bent geen robot of zombie. Maar op grond van een 'gevoel' zeggen "dat is van God" gaat mij persoonlijk een brug te ver.

Dat is hetzelfde gevoel dat je hebt als de HEER een gebed beantwoord door een bijbel vers uit de bijbel, een preek van de voorganger, een song op de gospel radio, waarmee je een antwoord krijgt. Je herkent aan de vers dat het een antwoord is op een vraag uit gebed. Dan heb je 2 keuzes:
-1. ziet het als toeval en verwerpt het idee dat het van de HEER is.
-2. je geeft de HEER alle Eer en dankt Hem voor Zijn Aanwijzing.
Juist ook de ongelovigen zoeken toeval altijd als uitvlucht om de wonderen van de HEER niet te erkennen.
Is het toeval dat je precies een vers krijgt dat een antwoord is op en gebed tussen jou en de HEER?
Is het toeval wanneer mijn vrouw soms (zonder bijbelkennis) plots met een bijbel hoofdstuk op de proppen komt, waarin ik het antwoord vindt op vragen in gebed gesteld, waar zij geen weet van heeft?

Geven we de HEER de Eer of het toeval?

-Hoe wist Mozes dat de stem uit de brandende maar niet verbrandde braamstruik van de HEER was en niet van satan die hem zou willen misleiden?
-Hoe wist Jozef van Maria dat de droom over haar zwanger zijn van de HEER kwam en niet van satan?
- Hoe wist de andere Jozef dat zijn droom uitlegging van de Farao van de HEER kwam en niet van satan afkomstig was?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juni 01, 2012, 02:06:11 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 13:16:
[...]
Los daarvan ga je niet écht in op mijn vraag.
Nog maar een keertje dan?

Ik hoopte dat je zou begrijpen Riemer, dat ik je vraag eigenlijk onwaardig vindt om aandacht aan te besteden, sorry. Ik had even een poging gedaan, maar weer verwijderd, vandaar het stipje.

Waarom zocht de HEER een braamstruik uit om aan Mozes te verschijnen en geen olijfboom?

Waarom antwoordt de HEER bij de een veelvuldig in de Schrift, bij de ander met dromen, weer een ander met gospel muziek, weer een ander met een beeld of woorden zien? Ik weet niet waarom de HEER Zijn methoden kiest die Hij kiest. Vraag Hem in gebed na het waarom, is mijn advies.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 02:08:17 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #100 Gepost op: juni 01, 2012, 02:11:03 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 01 juni 2012 om 14:00:

-Hoe wist Mozes dat de stem uit de brandende maar niet verbrandde braamstruik van de HEER was en niet van satan die hem zou willen misleiden?
Omdat God het woordelijk en hoorbaar aan Mozes verkondigde:

4 Maar toen de HEER zag dat Mozes dat ging doen, riep hij hem vanuit de struik: ‘Mozes! Mozes!’ ‘Ik luister,’ antwoordde Mozes. 5 ‘Kom niet dichterbij,’ waarschuwde de HEER, ‘en trek je sandalen uit, want de grond waarop je staat, is heilig. 6 Ik ben de God van je vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob.’ Mozes bedekte zijn gezicht, want hij durfde niet naar God te kijken.

quote:

-Hoe wist Jozef van Maria dat de droom over haar zwanger zijn van de HEER kwam en niet van satan?

Omdat de Engel van de Heer het zelf aan haar verkondigde:

26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, 27 naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria. 28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’

quote:

- Hoe wist de andere Jozef dat zijn droom uitlegging van de Farao van de HEER kwam en niet van satan afkomstig was?
Idem dito.

38 ‘Zouden we ooit iemand kunnen vinden als deze man, iemand die zo vervuld is van Gods geest?’ zei de farao tegen hen. 39 Toen richtte hij zich weer tot Jozef: ‘Aangezien God u dit allemaal bekend heeft gemaakt, is er vast niemand die zo verstandig en wijs is als u.

Los daarvan schudden ze allen nergens mee, wierpen ze het lot niet en verzochten ze de Heer niet.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: juni 01, 2012, 02:51:08 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 01 juni 2012 om 14:11:
[...]
 Omdat God het woordelijk en hoorbaar aan Mozes verkondigde:

Even heel zwart-wit!
Zou de satan zoiets dan niet kunnen doen?

Stemmen in het hoofd?
Wordt het verschil niet gemaakt door de aard van de boodschap, zoals Elle elders zo mooi weergaf? Opbouwende boodschap of juist niet?
geldt dit dan niet voor alle methoden?

Op zich zou een braamstruik die brand (vuur) maar niet verbrandt ook heel demonisch kunnen zijn.
Wanneer de stem had opgeroepen tot Mozes om te moorden, te stelen, te bedriegen, te liegen dan had het dat ook kunnen zijn.

quote:

Omdat de Engel van de Heer het zelf aan haar verkondigde:

Zou dan een valse engel van licht dan ook niet kunnen verkondigen?

quote:

26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, 27 naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria. 28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’

Idem dito wat mij betreft.
Er is niets in de verhalen dat duidelijk maakt waarom het de HEER is Die spreekt, behalve dat de mens tegen wie de HEER spreekt het voelt en weet. De HEER legt dit in die persoon. En de boodschap is opbouwend. Zelfs bij een negatieve boodschap van dreiging en waarschuwing, zit een positieve zijde bij de HEER !

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: juni 01, 2012, 03:04:00 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 31 mei 2012 om 17:36:
[...]

Dan ga er maar vanuit dat ze geloof heeft, want niemand gaat in zijn eentje vroom zitten doen, als je dan kerkmuziek draait dan zal dat toch echt voor jezelf en de HEER zijn.  :*)
Zelf wordt ik wel eens verdrietig als ik juist zie hoe het in vele (niet alle) keren eraan toegaat. Hoe de mensen met elkaar omgaan. Hoe vaak onzin wordt verteld op de kansels, hoe vaak onderwerpen opzettelijk niet worden besproken vanaf de kansel enz.

Je moet maar zo denken: het is de gemeente die de predikant kiest. We zijn gezegend met zeer kritische gemeenteleden. Toen we laatst een predikant zochten, was dat erg moeilijk. Ten eerste wil 3/4 van alle predikanten binnen de PKN absoluut niet bij ons dominee worden, omdat we bekend staan een kritische confessionele bolwerk te zijn. Als de preek niet bevalt, dan staat de telefoon roodgloeiend bij de dominee. De dominee's die wel bij ons staan vinden dat juist prachtig :)
Maar ik begrijp je. Het is lastig ja.
Een nieuwe start is een nieuw begin

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: juni 01, 2012, 03:31:43 pm »
http://www.youtube.com/watch?v=Ka9mfZbTFbk

Sorry, maar deze draad doet mij daar echt aan denken.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: juni 01, 2012, 03:34:42 pm »

quote:

Zo zit de wereld in elkaar. Ons kerkblad staan ook vele woorden van God in, maar God maakt er alleen gebruik van door PKN-leden. Enkel PKN-leden ontvangen het blad.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2012, 03:35:05 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin