quote:
* Wat was in het OT de lijn van het verbond. Was dat incl. de kinderen of excl. de kinderen?
Met Noah sluit Hij het verbond met de regenboog als het teken dat Hij de wereld nooit meer zo laat overstromen als toen (Gen 9:15)
Met abraham sluit Hij een verbond over het stuk land dat Hem toe zal behoren (gen 15:18)
Met Abraham sluit hij het verbond dat Hij voor hem en zijn nakomelingen God zal zijn, in elke komende generatie. Het land waar je nu als vreemdeling woont, zal ik jullie geven. Je nakomelingen zullen heel Kanaän blijvend bezitten en ik zal hun God zijn.En dit is wat jij moet doen, jij moet je houden aan het verbond met mij. Niet alleen jij, maar ook al je nakomelingen in de komende generaties. Jullie moeten de verplichting op je nemen alle mannen te besnijden.De voorhuid moeten jullie wegnemen als teken van het verbond tussen mij en jullie.
Je duidt waarschijnlijk op het laatste verbond wat goldt voor abraham en zijn nakomelingen dat God hen tot God zal zijn en ze het uiterlijk zichtbaar teken dragen dat zijn Zijn volk zijn (Wat een eer overigens!) Daarin werden kinderen meegerekend (althans alleen zonen) omdat zij van nature ook nakomelingen van abraham waren en nieuw nageslacht voortbrachten
quote:
* Wat was het teken van het verbond in het OT?
De besnijdenis aan het mannelijk geslacht
quote:
* Was dat voor kinderen of was dat voor mondigen die zelf aangaven het teken te willen ontvangen?
Dat was voor abraham en al zijn nakomelingen, zowel jong als oud en allen die bij hen hoorden (slaven e.d)
quote:
* Waar lezen we in het NT dat het verbond niet meer voor de kinderen geldt?
Niet zozeer voor kinderen,we lezen in het nieuwe testament niet dat het oude verbond nog geldt, sterker nog er staat: Wat zijn dat voor lieden die u dwingen u te laten besnijden? Allemaal mensen die naar buiten een goede indruk willen maken, alleen maar om te ontkomen aan vervolging om het kruis van Christus. Zelf leven die aanhangers van de besnijdenis de wet niet na, maar ze willen wel dat u zich laat besnijden. Dan kunnen ze zich beroemen op de uiterlijke ceremonie die u hebt ondergaan. 14 Maar ík; er is geen sprake van dat ik mij op iets anders beroem dan op het kruis van onze Heer Jezus Christus, waardoor de wereld voor mij is gekruisigd en ik voor de wereld gekruisigd ben. 15
Het doet er niets toe, of men besneden is of niet. Het gaat erom of men een nieuwe schepping is! (Gal 6)
Het oude is voorbij, er zijn geen 2 soorten meer zoals vooorheen, we worden allen gerechtvaardigd door
het geloofWant Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, 15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen(Ef 2)
quote:
* Waarom zouden kinderen in het OT incl. zijn en sinds de wederopstanding excl. zijn?
Dat lijkt zo omdat het eerste vleselijk nageslacht was en het tweede geestelijk. De eerste was een schaduw van het tweede : de besnijdenis van het hart (Rom 2 vanaf vers 25) De kinderen delen in de heiligheid van de gelovige ouders zodat ze heilig zijn (1 Kor 7) zodat zij Hem mogen leren kennen hun eigen natuur om wanneer ze tot volwassenheid zijn gekomen mogen sterven aan hun oude leven en mogen delen in Christus in wie het leven ligt
quote:
* Waarom geeft Jezus nadrukkelijk aan dat de kinderen bij Hem horen als de discipelen ze willen weren? Het gaat daar namelijk om kinderen die door de moeders gedragen werden, is ga er van uit dat het baby's waren?
Kinderen wandelen in blind vertrouwen, Jezus wil dat wij ook zo wandelen. Daarom zegt hij meerdere malen: voor zodanigen is het koninkrijk, wie vertrouwt zoals zij. Jezus spreeekt hier niet over bekering of afleggen van hun oude leven (die ze nog niet eens hebben of kennen) Maar ze hoeven geen bepaalde visie's te hebben voordat ze bij Hem mochten komen, in tegenstelling tot wat de discipelen dachten...
quote:
* Waar in het NT lezen we na de opstanding van de volwassendoop aan een geboren Jood?
Hand 2:
Joden, en u allen die hier in Jeruzalem woont, dit wil ik u zeggen, luister goed. Het hele volk van Israël moet dus weten: deze Jezus die u gekruisigd hebt, is door God tot Heer en Christus gemaakt!
Toen ze dit alles gehoord hadden, waren ze verslagen en ze vroegen aan Petrus en de andere apostelen: Broeders, wat moeten we doen? Begin een nieuw leven, antwoordde Petrus,
en laat u dopen, ieder van u, in de naam van Jezus Christus, om vergeving te krijgen van uw zonden; en u zult de heilige Geest als geschenk ontvangen. Want God heeft bovenstaande belofte (dat een iedere die een nieuw leven begint, en zicht laat dopen vergeving en de Heilige Geest ontvangt) gedaan aan u en uw kinderen, en aan alle mensen, hoe ver ze ook wonen, aan zovelen als de Heer, onze God, roepen zal.
Vervolgens staat er dat allen die zijn woorden aanvaarden zich lieten dopen: 3.000man! dus dat was niet 1 doop aan een jood
quote:
* Waarom lezen we in het NT de besnijdenis aan het lichaam nergens meer?
Omdat Jezus gekomen is om de mens buiten de wet om te rechtvaardigen.
Want besneden te zijn heeft wel betekenis, indien gij de wet volbrengt, maar indien gij een overtreder van de wet zijt, is uw besnijdenis tot onbesnedenheid geworden(Rom 2) laat staan als de wet niet meerdat doel heeft te rechtvaardigen
quote:
En wat heeft dat dan vervangen?
Uiterlijk gezien niets, want de mens wordt niet meer rechtvaardigt naar afstammeling maar door
geloof alleen (maakt ons geestelijk nageslacht) ( gal 3)
dus wordt
iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloek. Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven:De rechtvaardige zal leven door geloof