Dit is een afsplitsing van het topic Doopformulier in GL.Steeds komen daar posts die er niet echt horen.
Er is kennelijk wel behoefte om naast
het informeren over de doopformulieren die in de GKV gebruikt worden en erover te praten onder gereformeerden, ook in breder kring de zaken te bespreken en eventueel ook wat kritisch te bezien. Kritiek posten door niet-gereformeerden op het formulieren van de GKV is in GL niet de bedoeling en misschien kunnen we hier wat verder praten onder zowel gereformeerden als niet-gereformeerden.
Even een kleine bloemlezing als aanzet voor het gesprek:
Peter68:(...) In het doopformulier wordt gesteld dat de doop ipv. van de besnijdenis is gekomen en dat we daarom kinderen ook moeten laten dopen.
Nu ben ik vanaf overtuigd dat we ons moeten laten dopen. Het gaat mij er niet om of dat kinder- of geloofsdoop moet zijn, dat vindt ik niet zo spannend.
Maar ik krijg een beetje het idee dat er in de Bijbel is gezocht naar een motivatie of onderbouwing waarom wij in de GKV onze kinderen laten dopen.
Even gechargeerd gezegd: wij vinden dat we kinderen moeten dopen en daar zoeken we dan een tekst bij om dat te bewijzen. Het lijkt mij allemaal wat gezocht zeg maar
itsmetoo:Die mening deel ik volledig met je Peter,
Mogelijk was het in vroegere tijden een goede manier om mensen aan zich te binden van kinds af aan.
Riemer Lap:Je zult diep de geschiedenis in moeten voor de gronden van de kinderdoop.
Dan kom je al snel uit bij wat niet in GL hoort, de kinderdoop is namelijk iets wat van oorsprong binnen de katholieke kerk hoort. De kerken in de reformatie hebben de lijn van de kinderdoop doorgezet in hun visie op het verbond.
De doop is derhalve net als de besnijdenis een teken van opname in het verbond van God met je aangaat.
(...)
yvon777@Peter en Itsmetoo, ik herken wel veel van wat jullie schrijven, wat jullie ondervinden. Ik heb ook eens doopformulier helemaal uitgeplozen, en ik kreeg eigenlijk alleen maar meer vragen. Ik wilde gewoon achter datgene staan waarvan ik zei dat ik daarvoor stond. Uiteindelijk mede door deze zoektocht ben ik aan Zijn voeten uitgekomen. Het zal ook niet voor niets zijn dat Jezus zei: Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt gehouden, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld.
Ik zou graag daarover met jullie delen, ik weet alleen niet of dat op dit topic is toegestaan...
(...)
Dat gaat inderdaad niet goed in GL en daarom hier een afsplitsing daarvan:
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen