Auteur Topic: Vragen en gedachten rondom het thema: dopen  (gelezen 22830 keer)

yvon777

• Bekijk profiel
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
« Reactie #30 Gepost op: mei 30, 2012, 03:38:00 pm »
mijn motivatie was dat ik alles los heb gelaten, met veel consequenties, omdat ik tot die tijd alleen maar óver Hem gehoord had, maar Hem nooit als persoonlijke God heb leren kennen, Hij was voor mij een God ver weg, die vanuit de hoge hemel neer keek op hoe goed ik mijn best deed en meer nog hoe vaak ik faalde.. tot Hij zichzelf kenbaar maakte aan mij (toen ik helemaal vast zat in mn leven en in alle theorien me boven het hoofd gingen, wat maakte dat ik gebroken bij Hem aankwam en Zijn liefde mij van top tot teen vervulde), en toen kon niets mij tegenhouden, Hij overtuigde mijn hart zo duidelijk dat ik mezelf mocht verliezen en in Hem het Leven zou vinden.
Het logisch gevolg was de doop, want daar werd mn leven begraven, en opnieuw opgewekt in Christus in wie ik nu mag leven. (ja ik ben als baby gedoopt in de gkv en toen God me riep ook nog zeer overtuigd lid) En pas na die tijd vielen alle stukken in de bijbel op zn plek. Maar het was de Geest die me overtuigde, zoals geen mens me ooit heeft kunnen overtuigen
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 03:43:14 pm door yvon777 »
www.inchristus.nl , omdat er buiten Hem niets is

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 30, 2012, 03:50:55 pm »

quote:

yvon777 schreef op 30 mei 2012 om 15:38:
mijn motivatie was dat ik alles los heb gelaten, met veel consequenties, omdat ik tot die tijd alleen maar óver Hem gehoord had, maar Hem nooit als persoonlijke God heb leren kennen, Hij was voor mij een God ver weg, die vanuit de hoge hemel neer keek op hoe goed ik mijn best deed en meer nog hoe vaak ik faalde..

tot Hij zichzelf kenbaar maakte aan mij (toen ik helemaal vast zat in mn leven en in alle theorien me boven het hoofd gingen, wat maakte dat ik gebroken bij Hem aankwam en Zijn liefde mij van top tot teen vervulde), en toen kon niets mij tegenhouden, Hij overtuigde mijn hart zo duidelijk dat ik mezelf mocht verliezen en in Hem het Leven zou vinden.

Herkenbaar dit  :-)
Helaas zitten er volgens mij heel veel broeders en zuster in de situatie vast die je boven beschrijft. Je beschrijving klinkt als een ware "overweldiging" van de Heilige Geest. Heel mooi !
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 30, 2012, 03:56:18 pm »
Waar ik al strijkend (jaja een man die strijkt) over na zat te denken.
 Ik ben al mijn leven lang lid van de GKv en ben niet heel goed thuis in bijvoorbeeld de baptisten die de geloofsdoop prediken.
Is geloof dan voldoende om gedoopt te kunnen worden?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 30, 2012, 05:42:06 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 15:56:
 Ik ben al mijn leven lang lid van de GKv en ben niet heel goed thuis in bijvoorbeeld de baptisten die de geloofsdoop prediken.
Jezus zegt het Zelf zo in Marcus 16:
16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.

Dus eerst geloven en dan dopen, die wordt zalig.
Zalig is dat de HEER je de zonden niet toerekent en dus niet geoordeeld zult worden. geloven uiteraard in JHWH Die Zijn Zoon Jezus Christus gezonden heeft voor het Kruisoffer, Zijn streven en opstanding uit de dood.

Petrus zegt het zo in Handelingen 2
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden,

-1. Dus we geloven eerst, (dat doet de HEER eigenlijk, niet wij)*
-2. Dan keren we ons tot Jezus en doen afstand van onze zonden, wat niet zeggen wil dat we ze niet meer doen, helaas. Maar we willen oprecht niet meer zondigen.
-3. Dopen (is door onderdompeling leert de Schrift elders)

Johannes 6
*65 En Hij zei:  Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 05:45:34 pm door itsmetoo »

yvon777

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 30, 2012, 05:45:18 pm »
Je hoeft ook niet thuis te zijn in andere theorien. God is een God die leeft, die dichtbij is gekomen voor ons door Jezus Cristus. Nader tot Hem en Hij zal tot u/jou naderen. En zijn woorden zijn trouw, want Hij ís trouw. Eerst sprak ik dat uit mn verstand, nu vanuit heel mn hart.

Was er ook maar iemand die op de Heer vertrouwde en werd teleurgesteld?
Was er ook maar iemand die volhardde in ontzag voor Hem en niet werd gehoord?
Was er ook maar iemand die Hem aanriep en onopgemerkt bleef?

De Heer heeft immers medelijden en ontfermt zich,
vergeeft zonden en redt in tijden van verdrukking.

Als jij je zou voorstellen dat Hij langs zou komen zoals Hij bij de discipelen langs kwam en zou zeggen: 'volg Mij'. En je hart is oprecht en je staat op en volgt Hem dan is dat een daad van geloof en vertrouwen. En dat is wat Hij wil, en je zal gezegend zijn en het levend water leren kennen waar hij over sprak tegen de vrouw in Joh 4.

Hijzelf zal mensen overtuigen dat ze net als Jezus niet hun eigen wil moeten volgen, maar Zijn wil, Hij zal overtuigen door Zijn Geest, zoals de discipelen na dit ontvangst alles begrepen en overal uitlegden. De Geest zal u alles te binnen brengen wat ik u heb gezegd, zei Jezus tegen de discipelen, en diezelfde Geest doet nog steeds hetzelfde.

En dat is precies wat de Geest bewerkt. Ik had 10 jaar lang gelogen tegen een aantal mensen, en God maakte gelijk schoon schip, want dat stond tussen mij en God in. Hij gaf me de kracht al deze mensen de waarheid te vertellen (wat ik nooit maar dan ook  nooit zou hebben gedurfd zonder Hem) Toen dat weg was riep Hij mij het watergraf in, de volledige overgave. Ongeacht wie ik was, waar ik nog mee worstelde, welke kerk ik zat, ik herkende Hem, zoals een schaap zijn Herder. Ik denk niet dat je dat uit kan leggen, maar je herkent Hem.
En sindsdien viel alles op zn plek en weet ik dat er maar 1 Iemand vervuld en dat is de Heer.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 30, 2012, 06:07:36 pm »
Mooi getuigenis Yvon! Ik herken er veel in.
Mij viel in die tijd de tekst op:

quote:

Joh. 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Je moest dus Jezus aannemen. En dan kreeg je macht om Gods kind te worden.  Dus blijkbaar was je dat niet. Dit werd niet tot heidenen gezegd, dan zou ik - gezien vanuit het standpunt van kinderdoop - dit nog kunnen begrijpen. Uit deze tekst blijkt dat je moet geloven in de Naam van Jezus om kind van God te worden. Heel Johannes 1 gaat over het aannemen of verwerpen van Jezus.

Jezus was kind van God en wij mogen het zijn met Jezus, in verbondenheid met Hem.

Je moet opnieuw geboren worden om kind van God te zijn. Een geboorte uit de Hemel. Er wordt een kind van God geboren, omdat Hij één is met Jezus. Dat lees je in Johannes 1 en in Johannes 3 (gesprek met Nicodemus). Je bent het niet omdat je in een gelovig gezin geboren wordt, al heeft dat grote voordelen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 30, 2012, 06:37:44 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 mei 2012 om 18:07:
Mooi getuigenis Yvon! Ik herken er veel in.
Mij viel in die tijd de tekst op:

[...]

Je moest dus Jezus aannemen. ....
Hoe lees jij dan dit vers even later in Joh 1 staat:
En  uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade.?
Mail me maar als je wat wilt weten

yvon777

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 30, 2012, 07:36:59 pm »

quote: Adinomis

Ik herken er veel in.

Joh. 1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Ja, zo eenvoudig is het
Wonderlijk hoe God werkt he (L)
« Laatst bewerkt op: mei 30, 2012, 07:58:44 pm door yvon777 »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 30, 2012, 07:43:54 pm »
Ik vind, dat wereldwijd alle kinderen zouden moeten onderwezen worden in alle religies.
Als ze meerderjarig worden, kunnen ze uitzoeken welke religie voor hun in aanspraak komt.

Al het andere is kinderen geweld aandoen.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 30, 2012, 08:17:06 pm »

quote:

Peter68 schreef op 30 mei 2012 om 15:56:
In principe zou dus een kind van 4 een geloofsdoop kunnen ontvangen, Jezus zegt immers zelf dat we moeten geloven als een kind.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 30, 2012, 08:26:51 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 mei 2012 om 19:43:
Ik vind, dat wereldwijd alle kinderen zouden moeten onderwezen worden in alle religies.
Als ze meerderjarig worden, kunnen ze uitzoeken welke religie voor hun in aanspraak komt.

Al het andere is kinderen geweld aandoen.
Je bedoeld hiermee ook islam e.d.?

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 30, 2012, 08:36:28 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 20:26:
[...]

Je bedoeld hiermee ook islam e.d.?

Wat denk jij, wat ik met "alle" bedoel?

Gereformeerd, ondergereformeerd, overgereformeerd, lings gereformeerd, rechts gereformeerd. (sorry; grapje)

Als ik "alle" zeg, bedoel ik ook alle. (Wat praktisch onmogelijk is. Er zijn er wel een paar duizend). Maar toch zoveel als mogelijk.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 30, 2012, 08:49:03 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 mei 2012 om 20:36:
[...]

Wat denk jij, wat ik met "alle" bedoel?

Gereformeerd, ondergereformeerd, overgereformeerd, lings gereformeerd, rechts gereformeerd. (sorry; grapje)

Als ik "alle" zeg, bedoel ik ook alle. (Wat praktisch onmogelijk is. Er zijn er wel een paar duizend). Maar toch zoveel als mogelijk.
Persoonlijk zou ik dus (als ik kinderen zou hebben) niet accepteren dat ze een afgoderij als islam leren of welke andere vorm van afgoderij. Al zou ik ze van school moeten houden, dan zou ik daar toe bereid zijn. Het zijn kinderen dus hun keuze vrijheid is nog beperkt. Laat ze die keuze maar maken dan als ze volwassen zijn, echt volwassen, 21 jaar  ;)

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 30, 2012, 09:29:53 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 30 mei 2012 om 20:49:
[...]

Persoonlijk zou ik dus (als ik kinderen zou hebben) niet accepteren dat ze een afgoderij als islam leren of welke andere vorm van afgoderij. Al zou ik ze van school moeten houden, dan zou ik daar toe bereid zijn. Het zijn kinderen dus hun keuze vrijheid is nog beperkt. Laat ze die keuze maar maken dan als ze volwassen zijn, echt volwassen, 21 jaar  ;)
Jij pleit dus, voor geen godsdienstles. Ik ook.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 30, 2012, 09:41:31 pm »

quote:

vrolijke schreef op 30 mei 2012 om 21:29:
[...]
Jij pleit dus, voor geen godsdienstles. Ik ook.

Op christelijke scholen hoort gewoon christelijke godsdienstles gegeven te worden.
Waarom zou dat niet kunnen? Wie zijn kind stuurt naar een christelijke school weet dan ook dat er godsdienstles gegeven wordt.