Auteur Topic: Vragen en gedachten rondom het thema: dopen  (gelezen 41404 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vragen en gedachten rondom het thema: dopen
« Reactie #650 Gepost op: juni 18, 2012, 11:19:37 pm »
* Riemer Lap zou het prijzenswaardig vinden als je de vragen beantwoord.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #651 Gepost op: juni 18, 2012, 11:33:24 pm »

quote:

dingo schreef op 18 juni 2012 om 23:18:

Je probeert ze dus om te kopen met je 10% en je geeft vervolgens op ze af omdat ze je 10% goed kunnen gebruiken maar niet jou visie willen overnemen?

Dingo, hoe kom je hier nu bij? Lees nu eens wat je typt.
Omkopen? hebben we niet allemaal onze verplichting een tiende te geven aan de HEER? Ik kan toch niet eens anders?
[...]

quote:

Het enkele feit dat ze hun kerkleer niet ter discussie stellen (een leer die vaak op honderden jaren van gebed en bijbelstudie zijn gebaseerd) is voor jou genoeg reden om je zo'n negatief beeld te geven? Je komt niet op het idee om die leer eens te bestuderen om zo te achterhalen op welke bijbelgedeelten ze gebaseerd is?

Jawel, sommigen leggen het ook wel uit. Maar veelal komt het neer op theologisch gewauwel. Men buigt en wring een bijbelvers of stuk net zo lang tot het inderdaad in de kerkleer past.

Die eeuwen traditie maken op mij geen indruk, de kerk geschiedenis is niet iets waar we als volgelingen van Christus trots op kunnen zijn. Verder zou ik als je dat standpunt aanneemt Rooms Katholiek worden. Even van de klassieke indeling uitgaand zoals kerkhistoricus Otto de Jong deze heeft opgesteld in diens handboek Geschiedenis der kerk :

Klassieke indeling

de vroege kerk (tot 312)
de staatskerk (312-1100)
de machtskerk (1100-1500)
de scheurende kerk (1500-1600)
de bevoogde kerk (1600-1775)
de betwijfelde kerk (1775-1914)
de bestreden kerk (1914-heden)

Want jou denkwijze volgend:
Wat zou de HEER wachten tot ±1500 om de Waarheid weer binnen Zijn Gemeente te krijgen?

Persoonlijk verkies ik de stap terug te maken naar de vroege kerk tot 312.

quote:

In de GKv is de kerkenraad hogerhand en maakt hij daar zelf deel van uit dus ik weet niet welke hogerhand hij dan op het oog had.
betrokken predikant wenst gewoon geen onrust. Volgens mij heeft zijn leeftijd ermee van doen, hij zit zijn tijd gewoon uit denk ik.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #652 Gepost op: juni 18, 2012, 11:41:36 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 18 juni 2012 om 23:33:
[...]

Dingo, hoe kom je hier nu bij? Lees nu eens wat je typt.
Omkopen? hebben we niet allemaal onze verplichting een tiende te geven aan de HEER? Ik kan toch niet eens anders?
[...]

[...]

Jawel, sommigen leggen het ook wel uit. Maar veelal komt het neer op theologisch gewauwel. Men buigt en wring een bijbelvers of stuk net zo lang tot het inderdaad in de kerkleer past.
Tuurlijk, en jij als leek kunt dat beoordelen. Stuurlui en wal denk ik dan.

quote:

Die eeuwen traditie maken op mij geen indruk
Nee, het zou enkel bewijzen dat de HEER zijn Kerk niet heeft losgelaten en dat past niet in elke straat.

quote:

Want jou denkwijze volgend:
Wat zou de HEER wachten tot ±1500 om de Waarheid weer binnen Zijn Gemeente te krijgen?
Hoho, jij beweert hier toch niet opnieuw dat de HEER zijn Kerk heeft laten zwemmen gedurende 1500 jaar?

quote:

Persoonlijk verkies ik de stap terug te maken naar de vroege kerk tot 312.

quote:

betrokken predikant wenst gewoon geen onrust. Volgens mij heeft zijn leeftijd ermee van doen, hij zit zijn tijd gewoon uit denk ik.
Onzin. Mijn voorstel is dat je dan gewoon opnieuw man en paard noemt zodat we hem zelf kunnen vragen naar zijn standpunt. Vage opmerkingen blijven vage opmerkingen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 02:06:00 pm door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #653 Gepost op: juni 19, 2012, 12:04:18 am »
- Welke beweegreden zou de HEER hebben gehad om na ±1500 ineens Zijn eerste kerk te verlaten om met een andere in zee te gaan?

- Welke beweegreden zou de HEER hebben gehad om na ±1500 jaar ineens nog een kerk met andere regels op te laten starten?

A- Heeft de HEER Zijn kerk laten zwemmen voor 1500 jaar?
B- Heeft de HEER Zijn kerk na 1500 verlaten voor een nieuwe (betere) kerk?
C- Heeft de HEER pas na ±1500 jaar Zijn echte kerk opgebouwd?
D- Heeft de HEER Zijn kerk uitgebreid met nog een nieuwe leer zodat Zijn volgelingen nu iets om tussen te kiezen hadden?

Je stelt dus voor om deze predikant gewoon te verraden ondanks dat hij me dit in vertrouwen heeft toevertrouwd? 8)7
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 12:06:33 am door itsmetoo »

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #654 Gepost op: juni 19, 2012, 12:05:53 am »

quote:

itsmetoo schreef op 18 juni 2012 om 23:02:

Mijn ervaring is dat met name in de traditionele kerken men niet gediend is van kritiek, dank voor je offer itsmetoo, maar onze kerkleer staat niet ter discussie. Die is net zo "heilig" als de Schrift. En dat beïnvloed wel mijn beeldvorming. Maar alle schreeuwers om bewijzen kunnen het tegendeel evenmin bewijzen, toch? Op zijn hoogst kunnen ze melden dat het bij hen wel mogelijk is.

Een gereformeerde predikant gaf eerlijk toe ook we zo over dopen door onderdompeling te denken, maar wilde geen onrust binnen de gemeente en ook niet met hogerhand (niet te verwarren met Hogerhand).

Met andere woorden: omdat een predikant doe jij toevallig kent zo denkt en handelt is dat exemplarisch voor de hele gereformeerde kerk?

Ik meende toch in een eerdere post te lezen dat je milder was geworden en je beter en meer kon inleven in anderen, dat blijkt niet uit deze reactie. Die enkele ervaring van jou kan je toch niet projecteren op een totale groep?

Dan wil ik je toch eens uitnodigen om andere Gereformeerde kerken te gaan bezoeken en met de predikanten daar in debat te gaan wellicht dat je dan een andere kijk krijgt op zaken.

In het topic over hulpverlening heb ik al aangegeven dat enige nuance van jouw kant wel op zijn plaats zou zijn. Je mag natuurlijk vinden en zeggen wat je wil, daar gaat het mij niet om, maar om dan vervolgens je menig op zo'n manier te onderbouwen is voor mij wel wat magertjes.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #655 Gepost op: juni 19, 2012, 12:12:32 am »

quote:

Peter68 schreef op 19 juni 2012 om 00:05:
[...]

Met andere woorden: omdat een predikant doe jij toevallig kent zo denkt en handelt is dat exemplarisch voor de hele gereformeerde kerk?

Ik meende toch in een eerdere post te lezen dat je milder was geworden en je beter en meer kon inleven in anderen, dat blijkt niet uit deze reactie. Die enkele ervaring van jou kan je toch niet projecteren op een totale groep?

Je begrijpt me niet goed Peter,

Deze predikant was juist wel genegen om erover te praten, maar eiste mijn woord op discretie. De vele andere kerken die ik bezocht heb zijn niet gediend om op kritische vragen tov de geldende kerkleer in te gaan. Dus niet 1 voorbeeld.

quote:

Dan wil ik je toch eens uitnodigen om andere Gereformeerde kerken te gaan bezoeken en met de predikanten daar in debat te gaan wellicht dat je dan een andere kijk krijgt op zaken.

Ik kom in 4 verschillende van diverse pluimage.
Immers onderling is de gereformeerde kerk ook erg verdeeld van uiterst traditioneel tot nagenoeg vrijzinnig.

quote:

In het topic over hulpverlening heb ik al aangegeven dat enige nuance van jouw kant wel op zijn plaats zou zijn. Je mag natuurlijk vinden en zeggen wat je wil, daar gaat het mij niet om, maar om dan vervolgens je menig op zo'n manier te onderbouwen is voor mij wel wat magertjes.

Dat respecteer ik Peter, je bent helemaal vrij om mijn ervaring naast je neer te leggen.

Maar nu een eerlijke wedervraag Peter?
Had je nu ook zo gerangeerd als het een protestantse predikant had betroffen?
Of een Hervormde?

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #656 Gepost op: juni 19, 2012, 12:23:10 am »

quote:

itsmetoo schreef op 19 juni 2012 om 00:12:

Dat respecteer ik Peter, je bent helemaal vrij om mijn ervaring naast je neer te leggen.

Maar nu een eerlijke wedervraag Peter?
Had je nu ook zo gerangeerd als het een protestantse predikant had betroffen?
Of een Hervormde?

Ik weet niet hoe veelvuldig je contacten zijn geweest, maar als je net zo je meningen bij hun poneert als op dit forum dan heb ik een andere insteek dan jij.

Ik bezoek regelmatig conferenties en spreek veel met mensen uit andere kerkgenootschappen maar zoek daarin toch vooral naar wat ons bindt en ga niet  (in elk geval niet direct) met de vinger wijzen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #657 Gepost op: juni 19, 2012, 12:44:40 am »

quote:

itsmetoo schreef op 19 juni 2012 om 00:04:
- Welke beweegreden zou de HEER hebben gehad om na ±1500 ineens Zijn eerste kerk te verlaten om met een andere in zee te gaan?
de HEER heeft in de Reformatie de kerk niet verlaten maar haar voort laten bestaan. Daarvoor was Hij ook al HEER van de kerk en daarna nog steeds.

quote:

- Welke beweegreden zou de HEER hebben gehad om na ±1500 jaar ineens nog een kerk met andere regels op te laten starten?
Je beweert hier dat God geen goede kerk had bedacht.

quote:

A- Heeft de HEER Zijn kerk laten zwemmen voor 1500 jaar?
Nee, dat zijn niet mijn woorden.

quote:

B- Heeft de HEER Zijn kerk na 1500 verlaten voor een nieuwe (betere) kerk?
Nee, je beweert hier dat God eerst een verkeerde kerk had gemaakt.

quote:

C- Heeft de HEER pas na ±1500 jaar Zijn echte kerk opgebouwd?
Nee, je beweert hier dat voor de reformatie God niet aanwezig was in de kerk.

quote:

D- Heeft de HEER Zijn kerk uitgebreid met nog een nieuwe leer zodat Zijn volgelingen nu iets om tussen te kiezen hadden?
Nee, Gods Woord is waarheid en bewaart binnen de kerk. Jij zegt hier dat God een meermodellenkerk heeft geschapen.

quote:

Je stelt dus voor om deze predikant gewoon te verraden ondanks dat hij me dit in vertrouwen heeft toevertrouwd? 8)7
Nee, ik stel voor dat als je iets in vertrouwen hebt gehoord je dat in je hart bewaart en niet over je tong laat gaan. Nimmer. Zelfs niet in bedachte termen. De man heeft je vertrouwen immers gekregen?
De man hoort veilig te zijn bij je en jij hoort op geen enkele wijze iets te zeggen over zijn mening of gevoelen. Als de beste man een ander gevoelen heeft dan de belijdenissen van de Kerk naspreken dan behoort hij dat te melden aan zijn kerkenraad (en niet aan de eerste de beste jandoedel waar dan ook {niet zeggende dat jij een jandoedel bent} ).

Maar: je werpt allerlei vragen op maar verrekt het om in te gaan op de vragen die ik je al meermalen (en ON topic!) heb gesteld.

Die methode ga ik niet in mee.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 01:06:58 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #658 Gepost op: juni 19, 2012, 01:11:40 am »
laat maar
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 10:18:13 am door Riemer Lap »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #659 Gepost op: juni 19, 2012, 01:33:29 am »
laat maar
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2012, 10:14:44 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #660 Gepost op: juni 19, 2012, 07:26:12 am »

quote:

itsmetoo schreef op 18 juni 2012 om 18:40:

Ik denk dat je dit te persoonlijk neemt gaitema,
Want mijn voorbeeld tussen protestanten en katholieken in Ierland was alleen maar om aan te tonen dat je dan echt een grens overschrijdt. Dat conflictreken ik uiteraard niet de protestanten of katholieken hier aan. Dat heb je mij ook helemaal niet zien schrijven.

Over dat voorbeeld had ik het nog niet, maar eerder wat je Thorgrem steeds probeerd in te wrijven. De paus en de misstanden in de kerk in een topic waar het over de doop gaat.
Als het nu een topic was over de paus of de misstanden in de kerk, dan was het wat anders. Maar laat maar.

quote:

Jij begon over ij zondig leven waar ik ronduit vooruit kom. Iemand die dat niet doet is schijnheilig. Of jij of wie dan ook zich hierdoor aangesproken voelt is zijn /haar keuze.

Ik heb hier niemand zien zeggen dat die zonder zonden is, maar jou wel herhaaldelijk over schijnheiligheid horen hebben. Het komt op mij ook hierin dan achterdochtig over.
Bovendien is het deel van het gereformeerde geloof om te beweren dat je een zondaar bent. Iets waar ik altijd al wat moeite mee heb om dat zo nadrukkelijk te benadrukken.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Baptizo

• Bekijk profiel
« Reactie #661 Gepost op: juni 19, 2012, 09:58:49 am »

quote:

dingo schreef op 18 juni 2012 om 22:51:
[...]

Waarschijnlijk niet in jouw beperkte opvatting van wat jij als de waarheid van de hele Bijbel ziet. Maar dat kan ik ze eerlijk gezegd ook niet echt kwalijk nemen.

Ik zie alle verhalen in de Bijbel als deel van de waarheid die ons verteld wie God is en wat Hij van ons verlangt. Dus niet alleen die makkelijk te verteren kost over liefde en genade maar ook die andere verhalen over uitverkiezing en toorn.

Is dat beperkt? Of zijn het juist 'de kerken' die een beperkt beeld van God schetsen? En ben jij onderdeel van die kerken, dat soort geloof?

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #662 Gepost op: juni 19, 2012, 01:32:37 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 18 juni 2012 om 21:29:
[...]

Wedden dat de gemiddelde dominee, pastoor of voorganger mij liever zo nu en dan ziet komen, mijn tiende achterlatend dan vast naar een andere kerk te vertrekken,  ;) Iedereen draagt op zijn manier zijn/haar steentje bij aan de kerk.

Daarbij geven veel kerken ijst blijk van geen discussie te willen ivm onrust. Lekker veilig in de comfort zonde elkaar vertellen hoeveel de HEER wel niet van ons houdt.

Je verbeterde een keer mijn spelling, maar jij maakt ook nogal eens typfouten zie ik  :Y)
Voor de rest laat ik jouw generalisatie maar voor wat het is.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #663 Gepost op: juni 19, 2012, 02:06:48 pm »
Modbreak:
Op slot. Dit gaat niet echt meer een opbouwende discussie worden.