quote:
Dingo, hoe kom je hier nu bij? Lees nu eens wat je typt.
Omkopen? hebben we niet allemaal onze verplichting een tiende te geven aan de HEER? Ik kan toch niet eens anders?
[...]
quote:
Het enkele feit dat ze hun kerkleer niet ter discussie stellen (een leer die vaak op honderden jaren van gebed en bijbelstudie zijn gebaseerd) is voor jou genoeg reden om je zo'n negatief beeld te geven? Je komt niet op het idee om die leer eens te bestuderen om zo te achterhalen op welke bijbelgedeelten ze gebaseerd is?
Jawel, sommigen leggen het ook wel uit. Maar veelal komt het neer op theologisch gewauwel. Men buigt en wring een bijbelvers of stuk net zo lang tot het inderdaad in de kerkleer past.
Die eeuwen traditie maken op mij geen indruk, de kerk geschiedenis is niet iets waar we als volgelingen van Christus trots op kunnen zijn. Verder zou ik als je dat standpunt aanneemt Rooms Katholiek worden. Even van de klassieke indeling uitgaand zoals kerkhistoricus Otto de Jong deze heeft opgesteld in diens
handboek Geschiedenis der kerk :
Klassieke indelingde vroege kerk (tot 312)
de staatskerk (312-1100)
de machtskerk (1100-1500)
de scheurende kerk (1500-1600)
de bevoogde kerk (1600-1775)
de betwijfelde kerk (1775-1914)
de bestreden kerk (1914-heden)
Want jou denkwijze volgend:
Wat zou de HEER wachten tot ±1500 om de Waarheid weer binnen Zijn Gemeente te krijgen?
Persoonlijk verkies ik de stap terug te maken naar de vroege kerk tot 312.
quote:
In de GKv is de kerkenraad hogerhand en maakt hij daar zelf deel van uit dus ik weet niet welke hogerhand hij dan op het oog had.
betrokken predikant wenst gewoon geen onrust. Volgens mij heeft zijn leeftijd ermee van doen, hij zit zijn tijd gewoon uit denk ik.