Auteur Topic: Crisis, eindtijd en Israel  (gelezen 4532 keer)

learsi

• Bekijk profiel
Crisis, eindtijd en Israel
« Reactie #30 Gepost op: juli 31, 2012, 06:35:51 pm »

quote:

Adinomis schreef op 30 juli 2012 om 23:38:
[...]

Deze uitdrukking "als een dief in de nacht" staat in Luc. 12:47 46

Het gaat hier om iemand die Jezus niet verwacht. Degenen die Hem wel verwachten letten voortdurend op de tekenen van de tijd.

Dat komt ook tot uitdrukking in 1 Tess. 5
Inderdaad en ook de gelijkenis die Jezus vertelde over de 5 wijze en dwaze meisjes met hun olie lampen is daar voor mij een verwijzing naartoe.

learsi

• Bekijk profiel
Crisis, eindtijd en Israel
« Reactie #31 Gepost op: juli 31, 2012, 06:41:50 pm »

quote:

elle schreef op 31 juli 2012 om 09:20:
Ik vind praten over de eindtijd iets decadents hebben. 'We leven in de eindtijd, kijk maar hoe slecht de mensen elders in de wereld het hebben!'
Onze ellende bestaat uit het niet kunnen geven van een computer aan de kinderen, het niet kunnen betalen van een abonnement voor de sportschool of je hand ophouden bij de voedselbank. De ergste recente natuurramp is een flashflood van de Gulp, een donderend geweld waardoor een aantal huiskamers vol blubber kwam te liggen.

In deze wereld wordt het goede herkend omdat er slechte dingen tegenover staan. Maar alles heeft zijn tijd. Wanneer een volk tot grote hoogten stijgt zal het daarna diep vallen. Het 'de een zijn dood is de ander zijn brood' geldt nog steeds; de westerse economie lijdt aan aderverkalking en hartfalen, dus nu nemen chinezen hun kans waar. Elke tijd heeft zijn plagen, en steeds wordt daar een remedie op gevonden (pest -> hygiëne, spaanse griep -> antibiotica, HIV -> HAART etc). Perioden van Global Cooling worden afgewisseld met perioden van Global Warming; altijd met klimaatverschuivingen tot gevolg.
Goed en slecht wisselen elkaar af. Desondanks kun je voor de Westerse landen een stijgende lijn zien door de afgelopen eeuwen heen. Maar is het mogelijke afvlakken van de westerse welvaart écht het einde van de wereld?

Dat het nu allemaal erg lijkt komt naar mijn mening vooral doordat we ons niet kunnen inleven in de ellende van vroeger. (Wie kan zich überhaupt een leven zonder koelkast, telefoon, dubbelglas en stromend water indenken? Vraag het je oma, wellicht weet die het nog.) En we hebben TV en internet: de andere kant van de wereld is een paar knopjes ver weg. En die knopjes laten je ellende zien, want ellende scoort.

Zelf denk ik dat God Zijn Zegen over west Europa zal terugtrekken met het seculieren van de maatschappij en de EU in het bijzonder. Hiermee zal de Heilige Geest (Hij Die sterker is dan de vijand) ook verminderd aanwezig zijn. Het Licht trekt Zich terug waardoor de duisternis meer ruimte krijgt om ellende te creëren.

Wanneer we tot nu toe kijken gebeuren de meeste zware rampen in gebeide waar men (nog) veel letterlijk aan afgoderij doet. Iets waar God immers van gruwelt.