Auteur Topic: Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?  (gelezen 5907 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #15 Gepost op: juni 08, 2012, 12:41:41 am »

quote:

itsmetoo schreef op 07 juni 2012 om 20:35:
[...]

Je vergelijkt nu weer dagelijkse handelingen met handelingen m.b.t. het wandelen in de HEER????

Yep. Er was namelijk iemand die zei dat al zijn / haar wegen door de HEER in gebed of door lezing van de bijbel (al dan niet via digitale weg) tot hem / haar kwamen.
Dan geldt dus ook:
Spreuken 3:6 Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.

Niet lullig bedoeld maar voor mij is er geen scheiding te maken daarin. Wil je beweren dat het dagelijks leven en het wandelen "in de HEER" twee verschillende zaken zijn?!

Of je bent christen of je bent het niet: ik overweeg mijn uitgaven altijd met de vraag of het nodig is om de uitgave te doen namelijk. Ik heb daar geen app voor nodig etc. overigens. "Gezond verstand is ook een gave" zeg maar.
Mattheus zegt genoeg in zijn tekst over de werken van barmhartigheid als je wilt weten hoe je je uitgaven kunt doen. TIP: lees: Ik geef mijn pin aan U volledig.
Er gaat een wereld voor je open.

Maar:
Waarom zou je in de éne keuze de HEER wel vragen om een oplossing via het lot en in een andere keuze niet?
offtopic:Ik zou echter op grond van Handelingen 8:29b geen auto kopen..... :+  )
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2012, 12:43:50 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 08, 2012, 10:33:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juni 2012 om 00:41:
[...]

Yep. Er was namelijk iemand die zei dat al zijn / haar wegen door de HEER in gebed of door lezing van de bijbel (al dan niet via digitale weg) tot hem / haar kwamen.
Dan geldt dus ook:

Niet lullig bedoeld maar voor mij is er geen scheiding te maken daarin. Wil je beweren dat het dagelijks leven en het wandelen "in de HEER" twee verschillende zaken zijn?!
Nee dat beweer ik zeker niet, maar er is wel een groot verschil in de keuze van dagelijkse beslommeringen of zaken die rechtsreeks in relatie met de HEER staan.

Voor mijn werk wordt ik ochtends opgehaald door mijn chauffeur omdat ik wil kunnen doorwerken en mijn tijd niet wil verdoen aan autorijden. Ik heb dus een "busje" omgebouwd tot rijdend kantoor. Keuze tussen auto's is dus geen optie voor mij.  ;) Maar ik ga ook niet in gebed vragen of ik nu in de supermarkt merk-A of B koop (even aangenomen dat ik boodschappen zou doen dan)

Dus besluiten mbt je toekomst, besluiten mbt je wandel in de HEER zijn voor mij heel andere dan of ik een product koop merk-A of merk-B koop bij de supermarkt.

quote:

Mattheus zegt genoeg in zijn tekst over de werken van barmhartigheid als je wilt weten hoe je je uitgaven kunt doen. TIP: lees: Ik geef mijn pin aan U volledig. Er gaat een wereld voor je open.

Ieder zijn keuze, mijn doelstelling is om met 50 jaar te kunnen rentenieren, :*)
Was 45 jaar maar de recessie heeft wat roet in het eten gegooid.  ;(

quote:

Maar:
Waarom zou je in de éne keuze de HEER wel vragen om een oplossing via het lot en in een andere keuze niet?
Zoals boven uitgelegd.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 08, 2012, 02:21:01 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juni 2012 om 10:33:
Ieder zijn keuze, mijn doelstelling is om met 50 jaar te kunnen rentenieren, :*)
Was 45 jaar maar de recessie heeft wat roet in het eten gegooid.  ;(

Grappig, zoveel geld verdienen dat je al jong niet meer verplicht bent om te werken voor je levensonderhoud. Heb je ook gereserveerd om ruimhartig uit te blijven delen of ben jij bereidt om al wat je hebt weg te geven aan de armen en in soberheid je leven verder te leiden?

Of ga jij de rest van je leven pastoraat doen bijvoorbeeld?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 08, 2012, 02:25:09 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 juni 2012 om 14:21:
[...]

Grappig, zoveel geld verdienen dat je al jong niet meer verplicht bent om te werken voor je levensonderhoud. Heb je ook gereserveerd om ruimhartig uit te blijven delen of ben jij bereidt om al wat je hebt weg te geven aan de armen en in soberheid je leven verder te leiden?

Je vraag is hier off-topic maar ik dacht hetzelfde.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 08, 2012, 05:47:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 juni 2012 om 14:21:

Ik zat al op dat spoor voordat ik bekeerde :-)
Nee ik leef "gewoon" en niet buitensporig zoals ik wel zou kunnen doen.
Over mijn delen laat ik me niet uit, daar de HEER zegt laat de linker hand niet weten wat de rechterhand doet opdat u anders uw beloning al op aarde hebt gehad.  :*)

Over een paar jaar kan ik dan behalve financieel ook veel tijd geven aan de HEER ! Grote kans dat ik dan naar het buitenland vertrek, zodat mijn vermogen nog meer waard is en dus daar nog beter besteed worden kan. Maar ik zal me zoals altijd laten leiden door de HEER.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 09, 2012, 12:16:41 am »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juni 2012 om 17:47:
[...]

Ik zat al op dat spoor voordat ik bekeerde :-)
Nee ik leef "gewoon" en niet buitensporig zoals ik wel zou kunnen doen.
Niets ten nadele van jou als persoon maar iemand die dusdanig kan reserveren en kan stoppen met werken rond zijn 50e noem ik toch wel buitensporig.
Ergens gaan dan voor mij bellen rinkelen met namen als "schatten op aarde verzamelen" en "maak je geen zorgen voor de dag van morgen".
Let wel: geen idee hoe jij dat doet maar het geeft wel een vreemd beeld naar buiten toe.

quote:

Over mijn delen laat ik me niet uit, daar de HEER zegt laat de linker hand niet weten wat de rechterhand doet opdat u anders uw beloning al op aarde hebt gehad.  :*)
Moet je ook niet willen, inderdaad : links en rechts mogen daarin gescheiden zijn !

quote:

Over een paar jaar kan ik dan behalve financieel ook veel tijd geven aan de HEER ! Grote kans dat ik dan naar het buitenland vertrek, zodat mijn vermogen nog meer waard is en dus daar nog beter besteed worden kan. Maar ik zal me zoals altijd laten leiden door de HEER.
Eerlijk gezegd zou ik in een deuk liggen als over een paar jaar de euro niets meer waard is en we met ons allen gewoon weer op elkaar aangewezen zijn.
In het verleden heb ik best leuke bedragen verdiend aan BP en andere bedrijven maar ik ben er geen procent gelukkiger van geworden.
Welk land denk je aan om heen te gaan?
Ik wil ooit nog eens naar Kenia oid om daar te gaan werken. Niet rond mijn 50e, dat gaat mij niet lukken omdat ik dan kinderen op jonge leeftijd in een tehuis moet stoppen of zo.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 12:18:04 am door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 09, 2012, 12:50:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2012 om 00:16:
[...]
 Niets ten nadele van jou als persoon maar iemand die dusdanig kan reserveren en kan stoppen met werken rond zijn 50e noem ik toch wel buitensporig.
Ergens gaan dan voor mij bellen rinkelen met namen als "schatten op aarde verzamelen" en "maak je geen zorgen voor de dag van morgen".
Let wel: geen idee hoe jij dat doet maar het geeft wel een vreemd beeld naar buiten toe.

Om voor je "oude" dag te sparen moet je gemiddeld 2,5 tot 3 maal opzij leggen dan wat je wilt gaan verbruiken. Het zal mij niet verbazen als jij meer luxueuze leeft en woont dan ik dat doe. De schatten op aarde verzamelen is dom als je niet (ook) de hemelse schatten verzamelt. Dat laatste doe ik immers ook. Verder is rijkdom niet erg, zolang je er maar in deelt. Menig predikant is stiekem toch blij als ik zijn kerkdienst bijwoon.

quote:

Moet je ook niet willen, inderdaad : links en rechts mogen daarin gescheiden zijn !

quote:

Eerlijk gezegd zou ik in een deuk liggen als over een paar jaar de euro niets meer waard is en we met ons allen gewoon weer op elkaar aangewezen zijn.

Proef ik hier afgunst?  :P
Voor andere en gewone mensen zal dit geen pretje zijn, kijk naar Griekenland. Degene die er al warmpjes bijzitten blijven dat wel doen, alleen met minder.
Maar als het zou gebeuren zal ik nog beter kans zien om in zo'n nijpende situatie nog sneller een fortuin bij elkaar te verdienen. Dergelijke situaties scheppen juist absurde mogelijkheden.

quote:

In het verleden heb ik best leuke bedragen verdiend aan BP en andere bedrijven maar ik ben er geen procent gelukkiger van geworden.

- Dus je wilt het eigenlijk ook wel? Of was dat niet om een aardse schat te verzamelen?
- Ik heb ook niet gezegd dat ik er gelukkiger van wordt, daarom leef ik erg "sober" naar de maatstaven van wat ik verdien, wetende dat het mij niet gelukkiger maakt al die luxe. Wat mij wel gelukkiger maakt is weten dat ik over een paar jaar kan doen wat de HEER en ik zelf wil.

quote:

Welk land denk je aan om heen te gaan?
Geen idee nog, dat laat ik helemaal aan de HEER over  :)
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 01:07:18 pm door itsmetoo »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 09, 2012, 02:11:16 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 12:50:

Voor andere en gewone mensen zal dit geen pretje zijn, kijk naar Griekenland. Degene die er al warmpjes bijzitten blijven dat wel doen, alleen met minder.
Maar als het zou gebeuren zal ik nog beter kans zien om in zo'n nijpende situatie nog sneller een fortuin bij elkaar te verdienen. Dergelijke situaties scheppen juist absurde mogelijkheden.
Dit spreekt me best aan. Dit voorjaar was ik in Manipur/India. Ik heb daar gemeenten bezocht en de schrijnende armoede gezien. Voor mij was het leven daar best goedkoop. Met een normaal inkomen kun je zelf daar leven en veel betekenen voor het koninkrijk van God dat daar groeit. Het is wel een leven zonder stromend water en je stroomvoorziening zal zonne-energie moeten zijn.

quote:

Dat is de beste manier!
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 02:12:12 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2012, 03:31:38 pm »

quote:

Nou, nee, liever rijkdom in mensen dan in geld zou ik zeggen.

quote:

Zou kunnen, is een keuze denk ik.

quote:

- Dus je wilt het eigenlijk ook wel? Of was dat niet om een aardse schat te verzamelen?
Nee en nee.

quote:

- Ik heb ook niet gezegd dat ik er gelukkiger van wordt, daarom leef ik erg "sober" naar de maatstaven van wat ik verdien, wetende dat het mij niet gelukkiger maakt al die luxe. Wat mij wel gelukkiger maakt is weten dat ik over een paar jaar kan doen wat de HEER en ik zelf wil.
Mooi dat je daar ruimte voor krijgt! Er is werk genoeg in de wereld, hoef je niet eens voor te verhuizen vrees ik.....

quote:

We dwalen hier af maar we wachten ook af  :+
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 03:32:01 pm door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 09, 2012, 03:42:32 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 juni 2012 om 14:11:
[...]
Dit spreekt me best aan. Dit voorjaar was ik in Manipur/India. Ik heb daar gemeenten bezocht en de schrijnende armoede gezien. Voor mij was het leven daar best goedkoop. Met een normaal inkomen kun je zelf daar leven en veel betekenen voor het koninkrijk van God dat daar groeit. Het is wel een leven zonder stromend water en je stroomvoorziening zal zonne-energie moeten zijn.

Toevallig ben ik betrokken bij een project in India, een kindertehuis voor meisjes die voorkomt dat ze in de prostitutie komen en hen het evangelie leert.
De christen-Indieer die dat doet slaapt zelf ook op de grond op een dun matrasje en leeft zonder luxe.

Ook dit vind ik een goed project,
http://www.heyboer.org/main/?page_id=19&lang=nl
Maar deze man is echt gestuurd door de HEER. Hij dacht slechts het evangelie te gaan brengen daar en "rolde" door de HEER geleid in dit project.  :*)
Diep respect voor dergelijke mensen ! Ik draag het project dan ook een heel warm hart toe,

quote:

Dat is de beste manier!
Precies, wie zich echt laat Lieden door de HEER in vol vertrouwen komt nooit bedrogen uit.

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 09, 2012, 04:52:01 pm »
Het is hier nogal off-topic aan het worden.
Kijk als je verder wilt praten over hetgeen hier in de laatste posts geschreven is even in dit nieuwe topic:

Schatten op aarde, schatten in de hemel...

Als hetgeen je wilt schrijven daar beter past, post dan daar.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 04:59:36 pm door Trajecto »

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 09, 2012, 06:16:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juni 2012 om 00:41:
[...]

Dan geldt dus ook:

Niet {onparlementair} bedoeld maar voor mij is er geen scheiding te maken daarin. Wil je beweren dat het dagelijks leven en het wandelen "in de HEER" twee verschillende zaken zijn?!

Of je bent christen of je bent het niet: ik overweeg mijn uitgaven altijd met de vraag of het nodig is om de uitgave te doen namelijk. Ik heb daar geen app voor nodig etc. overigens. "Gezond verstand is ook een gave" zeg maar.
Mattheus zegt genoeg in zijn tekst over de werken van barmhartigheid als je wilt weten hoe je je uitgaven kunt doen. TIP: lees: Ik geef mijn pin aan U volledig.
Er gaat een wereld voor je open.

Maar:
offtopic:Ik zou echter op grond van Handelingen 8:29b geen auto kopen..... :+  )

Er is een verschil tussen enerzijds alles met een geestelijk goede bedoeling doen; en aan de andere kant ruimte inlassen om echt God te doen besluiten.

Het principiële verschil zit in een stuk (negatief gezegd:) bevindelijkheid en  (positief geformuleerd:) geloofsbeproeving. Want door iets geheel uit handen te geven, moet je een beslissing nemen die je anders niet gedaan zou hebben. Ja die meestal anders is dan je zelf had verzonnen.

Dat geeft een geloofsvertrouwensnoodzaak, maar ook een onmiddellijke wisselwerking in praktisch geloof: hoewel het vlees er niet aan wil, kies je de niet zelf gekozen weg, en dank je daarvoor de Heer, en bouw je in je geloof of gemeenteleven erop voort in het vertrouwen dat God het zo heeft gewild.

Héél anders dus dan die dagelijks beslissingen waar je God ook een stem geeft in je geweten, maar jij toch fysiek en in vertrouwensbalans aan het roer staat.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 06:59:39 pm door small brother »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2012, 06:36:03 pm »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2012 om 18:16:
[...]

Er is een verschil tussen enerzijds alles met een geestelijk goede bedoeling doen; en aan de andere kant ruimte inlassen om echt God te doen besluiten.
Mooi uitgelegd weer  _O_

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 10, 2012, 12:49:29 am »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 18:36:
[...]

Mooi uitgelegd weer  _O_

Mag je vinden, ik begrijp weinig van wat hij schrijft dus:

quote:

small brother schreef op 09 juni 2012 om 18:16:
[...]

Het principiële verschil zit in een stuk (negatief gezegd:) bevindelijkheid en  (positief geformuleerd:) geloofsbeproeving. Want door iets geheel uit handen te geven, moet je een beslissing nemen die je anders niet gedaan zou hebben. Ja die meestal anders is dan je zelf had verzonnen.

Dat geeft een geloofsvertrouwensnoodzaak, maar ook een onmiddellijke wisselwerking in praktisch geloof: hoewel het vlees er niet aan wil, kies je de niet zelf gekozen weg, en dank je daarvoor de Heer, en bouw je in je geloof of gemeenteleven erop voort in het vertrouwen dat God het zo heeft gewild.

Héél anders dus dan die dagelijks beslissingen waar je God ook een stem geeft in je geweten, maar jij toch fysiek en in vertrouwensbalans aan het roer staat.
Prima gezegd maar nu even in gewoon Nederlands?
Je zegt wel iets maar dat zegt niet veel als ik het zo lees.
Lekker wollig taalgebruik en niet echt te volgen.
Oftewel: vertaal het even voor deze aardse hemelburger en zijn lotgenoten  O-)
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2012, 12:50:39 am door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 10, 2012, 12:52:45 pm »

quote:

Dank je dat ik dat mag van je, erg vriendelijk van je,