quote:
Riemer Lap schreef op 15 juni 2012 om 11:29:Prima, echter lezen we in de Bijbel toch ook nogwat anders:
[EDIT:]
2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk, dat wij het Woord Gods nalaten, en de tafelen dienen.
3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak.
4 Maar wij zullen volharden in het gebed, en in de bediening des Woords.
5 En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stéfanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Próchorus, en Nicánor, en Timon, en Pármenas, en Nicoláüs, een Jodengenoot van Antiochíë; [/EDIT]
Dus: mannen kiezen en instemmen met die keuze door de gemeente is heel Bijbels.
Laten we inderdaad proberen zo bijbels mogelijk te blijven.
Het onderwerp is de betrokkenheid van God bij onze beslissingen.
Wat zijn de criteria van deze tekst: Een goede getuigenis hebben, en vol te zijn van de Heilige Geest en van wijsheid. Er wordt dus gelet op
hetgeen God Zelf Wil, en dat wordt afgeleid uit de werken van de Heilige Geest. Maar dat is dus geen instelling van een door God gewenst Democratisch Bestel.
Integendeel, het roept juist op om weer God te zoeken en Gods Wil te zoeken als om welke reden dan ook in de praktijk mocht blijken dat niet meer zo helder is wie zodanig gevuld is met de Heilige Geest en wijsheid.
Bijvoorbeeld: als er van alles mis is zullen degenen die geestelijk worden gedreven zich te uiten en te verzetten, niet meer zo
goed bekend staan. Dus als we van "goede getuigenis" zouden gaan maken, goed bekend staan, en dat gaan afvinken op normen van Loyaliteit (door geen kritiek te leveren), en Royaliteit (tot het spekken van de kas); dan zijn wij de wereld gelijkvormig geworden. En dat terwijl we hetzelfde kies-systeem denken te gebruiken dat God gebruikte in de eerste gemeente... Maar evengoed zijn onschuldiger voorbeelden denkbaar dat de mensen gewoon afstandelijker zijn en te druk leven, en er kloven optreden tussen wat in het hart en eigen omgeving leeft, en wat daarvan in de gemeente bekend is.
Kortom: de norm wordt gegeven door wat God wil.
En als wij om wat voor reden dan ook reden hebben om te twijfelen of God wel voldoende Stem krijgt, dan is het zaak om God weer gelegenheid en stem te geven.
Jij leeft wel uit God. Want je leeft en besluit in gebed en beraadslaging met andere gelovigen. Maar waarom struikel je dan over het principe dat eigen mening en eigen inzicht uitgeschakeld moet worden? Waarom struikel je dan over de geuite opvatting dat we op één of andere manier alleen aan God de keus moeten laten, en niet met onze menselijke gedachten op de stoel van eigen inzichten en eigen berekende haalbaarheid moeten gaan zitten?
Het punt is dat bij meer eigen inbreng het principe naar de achtergrond verschuift dat Gods Wil, en Gods weg, en Gods keuze, gevolgd moet worden. De keuze van het geloof en het vertrouwen van het geloof blijft dan in het hart of binnen de beraadslagingen van degenen die erover spreken. Maar dat levert een groot verschil op met diegenen die bewust en openlijk een keuze voor Gods weg maken, en daarin ook getuigen worden van de verwachting van Gods daaraan verbonden zegen. Maar waar de "gaven" (menselijke talenten) die God
aan de mensen geeft, worden ingezet en waar b.v. professionaliteit en methodieken bewijsbaar dragend zijn; daar is God schaakmat gezet. Want niemand zal meer kunnen bewijzen en getuigen
dat HIJ het heeft gedaan.
Daarom is het principe altijd dat God kiest. En waar God evident heeft gekozen in werken van de Heilige Geest, daar wordt vanzelfsprekend met deze keuze van God gerekend. Maar alleen omdat dat een kennelijke keuze van God is.
quote:
Dus: Mannen kiezen en instemmen met die keuze door de gemeente is heel Bijbels.
Antwoord: Geen enkele keuze die niet gebaseerd is op hetgeen God zelf heeft geopenbaard, is bijbels.