Auteur Topic: Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?  (gelezen 7772 keer)

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Gepost op: juni 06, 2012, 05:28:38 pm »
In een ander topic dat over Maria gaat kwam iets aan de orde wat daar niet direct on-topic is dus laat ik er een nieuw topic van maken.
Hoe bezien we kerkelijke ambtsdragers? Door wie zijn ze aangesteld? Is het door God?



In het andere topic betrof het oudsten. Naar aanleiding van een post van Riemer zat ik te denken over het volgende wat hij zei:

quote:

Riemer Lap schreef op 04 juni 2012 om 00:36:
[...]
Nee, de roeping tot een ambt is toch écht een Goddelijke zaak!
Handelingen 14 zegt:
In elke gemeente stelden ze oudsten aan, en na gevast en gebeden te hebben bevalen ze hen aan bij de Heer, in wie ze hun vertrouwen hadden gesteld.
Na een reactie (die erbij staat als quote) van mij reageerde Riemer:

quote:

Riemer Lap schreef op 05 juni 2012 om 08:53:

quote:

Trajecto schreef:
Wat bedoel je met Goddelijke zaak? Het is de gemeente die ze "aanbevelen" (bij de HEER) en dus is het een menselijk initiatief. Noem je een menselijk initiatief een Goddelijke zaak?
Het gaat me er niet om oudsten neer te halen maar wel is het vreemd om een gemeente-initiatief hoe oprecht en zinvol ook -- en volgende de Bijbelse lijn -- opeens voor wat betreft de keuzes van de personen die de functies zullen vervullen als een Goddelijk zaak te kwalificeren.
Is dat niet een onterecht vertrouwen erin stellen dat de keuzeprocedure al Goddelijk is terwijl gewoon mensen die keuze maken?

Wie stelden de oudsten aan? De apostelen. Wie heeft de apostelen geroepen? Inderdaad: God zelf.
Of men gelooft dat de apostelen maar wat aanrommelden of men geloofd dat de apostelen geleid door Gods Geest handelden.
Los daarvan heb ik hier (of elders.) al een scala aan oudste teksten neergezet.

Ai, dat is vaag, hier of elders...! Nou ik zal eens zoeken.
De apostelen werden door Jezus aangesteld (zie bijvoorbeeld Marcus 3)
Hier nog even het vers wat je citeerde in de Statenvertaling:
Handelingen 14
23 En als zij in elke Gemeente, met opsteken der handen, ouderlingen verkoren hadden, gebeden hebbende met vasten, bevalen zij hen den Heere, in Welken zij geloofd hadden.

Neuh, ze rommelden niet maar wat. Dat hoor je mij niet beweren.
Al wordt er hier zelfs met een hoofdletter terugverwezen ("Welken") naar degenen in wie ze vertrouwen hadden -- in wie ze geloofden -- desalniettemin lijkt het me niet, dat we de oudsten opeens op een voetstuk hoog torenend boven anderen moeten gaan beschouwen.

quote:

Even een voorbeeld ter verduidelijking: wie riep David tot het koningschap?
Was dat Samuel of was dat God?
1 Sam 16
12 Toen zond hij heen, en bracht hem in; hij nu was roodachtig, mitsgaders schoon van ogen en schoon van aanzien; en de HEERE zeide: Sta op, zalf hem, want deze is het.
13 Toen nam Samuël den oliehoorn, en hij zalfde hem in het midden zijner broederen. En de Geest des HEEREN werd vaardig over David van dien dag af en voortaan. Daarna stond Samuël op, en hij ging naar Rama.


Ik weet niet hoe jij leest bij deze verzen. In ieder geval zul je niet zeer letterlijk lezen wanneer je dit in verband brengt met de benoeming van een oudste.
Een verkiezing door belijdende leden van een persoon waarop de kerkenraad attent gemaakt is of die door deze zelf gevonden is en die in ieder geval geschikt wordt geacht te zijn door de kerkenraad, klinkt me als een gewone menselijke procedure in de oren en niet als iets van een Goddelijke uitverkiezing. Voorts dan benoeming en bevestiging en bij het geheel Gods zegen afsmeken. Zeker. En ook hóópt men dat men geleid door Gods Geest handelde.
Allemaal niet vreemd maar bij dit alles blijf ik het vreemd vinden dit een Goddelijke zaak te noemen.
Ik zou het eerder karakteriseren als Bijbelse richtlijnen/werkwijzen volgen, maar niet als een Goddelijke zaak.
Ik bespeur dan namelijk iets van een soort heiligheidszweem die naar mijn mening er niet-terecht aan wordt gegeven.
Het is misschien vreselijk maar ik zie het toch eigenlijk als gewoon geschikte mensen op een post zetten waar ze het goede werk, dienend de gemeente, kunnen doen.


Wat denken jullie? Zeker hoopt men dat Gods zegen erop rust en dat het goed is maar ik vind het toch wat hoog gegrepen om er het etiket Goddelijke zaak maar direct op te plakken.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #1 Gepost op: juni 06, 2012, 06:08:31 pm »
Dit wordt grappig want het woord "goddelijke zaak" is inderdaad wat verkeerd gekozen.
Ik reageer nu verder even niet omdat ik mag vergaderen met een deel van de oudsten O-)

Los van alles: is het al dan niet een roeping tot het ambt en zo ja: wie roept er dan?
Mail me maar als je wat wilt weten

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #2 Gepost op: juni 06, 2012, 06:28:26 pm »
In Handelingen lees je dus dat het gepaard gaat met gebed en vasten. Je leest ook dat ze het lot wierpen, om de juiste persoon dan ook door God te laten aanwijzen.
Als ieder die kiest zich echt wil laten leiden door Gods Geest, zal de gekozene ongetwijfeld zijn aanstelling van God weten. Hij zal zich daar niet op laten voorstaan want hij weet dat hij tot dienen geroepen is.

Maar gaan we altijd wel biddend  kiezen? Niet een formele gebedsphrase, maar ook echt vanuit de wetenschap dat alleen God weet wie die plaats moet innemen. Een keuze kan ook berusten op persoonlijke voorkeur of symphatie en op afwijzing door antipathie of iets dat de kiezer niet aanstond. Dat kan een invalspoort zijn voor de satan.  

Zoals met alles in de gemeente zullen de daden moeten voortkomen uit een relatie met God en niet moeten berusten op eigen inzichten zonder de Here daarover te raadplegen.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2012, 06:29:22 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #3 Gepost op: juni 06, 2012, 06:32:23 pm »
Haha Riemer toch, dan gooi je het daar maar in de groep! ;)

Hoe dan ook, er ligt toch wel iets hier in het topic wat het beschouwen waard is, denk ik zo.

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2012, 06:46:35 pm »
De apostelen benoemden de diakenen op voordracht van de gemeente en ook voor de opvolger van Judas worden twee broeders gekozen waarna het lot geworpen wordt. Kennelijk is het dus wel van belang dat de te kiezen ambtsdrager(s) goed bekend staan bij de gemeente. Ik zou overigens zelf voorstander van zijn om het lot te werpen maar de keuze van de gemeente is ook redelijk willekeurig naar mijn idee.

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2012, 08:56:32 pm »

quote:

Adinomis schreef op 06 juni 2012 om 18:28:
In Handelingen lees je dus dat het gepaard gaat met gebed en vasten. Je leest ook dat ze het lot wierpen, om de juiste persoon dan ook door God te laten aanwijzen.
Als ieder die kiest zich echt wil laten leiden door Gods Geest, zal de gekozene ongetwijfeld zijn aanstelling van God weten. Hij zal zich daar niet op laten voorstaan want hij weet dat hij tot dienen geroepen is.

Maar gaan we altijd wel biddend  kiezen? Niet een formele gebedsphrase, maar ook echt vanuit de wetenschap dat alleen God weet wie die plaats moet innemen. Een keuze kan ook berusten op persoonlijke voorkeur of symphatie en op afwijzing door antipathie of iets dat de kiezer niet aanstond. Dat kan een invalspoort zijn voor de satan.  

Zoals met alles in de gemeente zullen de daden moeten voortkomen uit een relatie met God en niet moeten berusten op eigen inzichten zonder de Here daarover te raadplegen.
dank je adinomis, dit is geloofstaal die ik versta

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2012, 08:57:58 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 06 juni 2012 om 18:08:
Los van alles: is het al dan niet een roeping tot het ambt en zo ja: wie roept er dan?
Gods Geest

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #7 Gepost op: juni 06, 2012, 11:12:41 pm »

quote:

dingo schreef op 06 juni 2012 om 18:46:
De apostelen benoemden de diakenen op voordracht van de gemeente en ook voor de opvolger van Judas worden twee broeders gekozen waarna het lot geworpen wordt. Kennelijk is het dus wel van belang dat de te kiezen ambtsdrager(s) goed bekend staan bij de gemeente. Ik zou overigens zelf voorstander van zijn om het lot te werpen maar de keuze van de gemeente is ook redelijk willekeurig naar mijn idee.
Dan ga je er denk ik van uit dat de oudsten door de gemeente worden gekozen uit een grotere groep van geschikte personen. Dat laatste keer dat er bij ons gekozen werd door de gemeente is al ruim 8 jaar geleden. Bij gebrek aan kandidaten worden tegenwoordig gewoon mensen benoemd mits de gemeente geen bezwaren heeft. Uiteraard wordt er wel gescreend van te voren. Mensen worden dus wel geroepen maar dat lijkt mij meer een menselijke procedure. Neemt niet weg dat als je een benoeming krijgt dat gebed zeer op zijn plaats is om een keuze te maken of je de benoeming wel of niet te accepteert.
« Laatst bewerkt op: juni 06, 2012, 11:13:25 pm door Peter68 »

dingo

  • Berichten: 3483
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #8 Gepost op: juni 06, 2012, 11:32:35 pm »
Als er geen tweetallen zijn wordt het wel moeilijk inderdaad. Aan de andere kant het feit dat er geen tweetallen zijn, gaat ook niet buiten God om. En gebed is altijd op zijn plaats zowel in de gemeente en als bij de individuele gelovigen.

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2012, 12:15:23 am »

quote:

dingo schreef op 06 juni 2012 om 18:46:
De apostelen benoemden de diakenen op voordracht van de gemeente en ook voor de opvolger van Judas worden twee broeders gekozen waarna het lot geworpen wordt. Kennelijk is het dus wel van belang dat de te kiezen ambtsdrager(s) goed bekend staan bij de gemeente. Ik zou overigens zelf voorstander van zijn om het lot te werpen maar de keuze van de gemeente is ook redelijk willekeurig naar mijn idee.
Hmmm ja misschien, maar de idee bij het de keuze door de gemeente laten doen is natuurlijk toch wel anders.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #10 Gepost op: juni 07, 2012, 01:27:00 am »

quote:

Adinomis schreef op 06 juni 2012 om 18:28:

Maar gaan we altijd wel biddend  kiezen? Niet een formele gebedsphrase, maar ook echt vanuit de wetenschap dat alleen God weet wie die plaats moet innemen. Een keuze kan ook berusten op persoonlijke voorkeur of symphatie en op afwijzing door antipathie of iets dat de kiezer niet aanstond. Dat kan een invalspoort zijn voor de satan.  
Mijn ervaring is dat in onze gemeente de "talstelling" onder aanroeping van Gods leiding gebeurt. We vragen gemeenteleden om de kerkenraad te attenderen op broers die men geschikt acht en bespreken als raad de genoemde namen.
Geschikt betekent dan ook echt: op grond van de Bijbel geschikt en niet omdat wij iemand een geschikte persoon vinden in de zin van "toffe gozer".
Ik geloof dat ook bij het aandragen van namen van eventuele oudsten GOD de leiding heeft en daarin mensen noemt die bijzonder zijn.
Ervaring leert mij dat er soms wonderen gebeuren als ik kijk naar wie er genoemd worden: mannen die helemaal niet bekend lijken te zijn maar wel een gave hebben.

Daarna leggen we de namen in Gods hand en vragen hem om via stemming in de gemeente een beroep uit te brengen op iemand.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #11 Gepost op: juni 07, 2012, 01:36:30 am »

quote:

Trajecto schreef op 06 juni 2012 om 18:32:
Haha Riemer toch, dan gooi je het daar maar in de groep! ;)
Nee, niet aan toe gekomen maar in het verleden wel ruim besproken :)

quote:

Hoe dan ook, er ligt toch wel iets hier in het topic wat het beschouwen waard is, denk ik zo.
vast wel. Voor nu: Psalm 127 maar weer :)
« Laatst bewerkt op: juni 07, 2012, 01:36:40 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #12 Gepost op: juni 07, 2012, 05:12:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juni 2012 om 01:27:
[...]
 Mijn ervaring is dat in onze gemeente de "talstelling" onder aanroeping van Gods leiding gebeurt. We vragen gemeenteleden om de kerkenraad te attenderen op broers die men geschikt acht en bespreken als raad de genoemde namen.

Hoe kan men uitsluiten dat menselijke en persoonlijke voorkeuren zoals uiterlijk vriendelijkheid, "vermeend" recht wandelen, niet worden meegewogen in het attenderen?

quote:

Geschikt betekent dan ook echt: op grond van de Bijbel geschikt en niet omdat wij iemand een geschikte persoon vinden in de zin van "toffe gozer".

Hoe weet men dat zeker, of wordt er nu een wens uitgesproken hopende dat het zo werkt?

quote:

Daarna leggen we de namen in Gods hand en vragen hem om via stemming in de gemeente een beroep uit te brengen op iemand.
Waarom niet gewoon de Schrift volgen en een lot werpen of trekken na gebed?
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #13 Gepost op: juni 07, 2012, 05:22:15 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 07 juni 2012 om 17:12:
[...]

Hoe kan men uitsluiten dat menselijke en persoonlijke voorkeuren zoals uiterlijk vriendelijkheid, "vermeend" recht wandelen, niet worden meegewogen in het attenderen?
Net zo goed als Paulus en Petrus ook wel eens met elkaar in de clinch lagen zal dat elke vorm van gevolgen van de zonde overal meespelen. Ook hier.

quote:



[...]

Hoe weet men dat zeker, of wordt er nu een wens uitgesproken hopende dat het zo werkt?
Dat weer "men" zeker omdat onze lieve Heer in Zijn Woord allerlei informatie geeft over oudsten en diakenen.

quote:




[...]

Waarom niet gewoon de Schrift volgen en een lot werpen of trekken na gebed?
Mag van mij maar dat sluit niet uit dat je ook op andere wijzen tot een besluit kunt komen.
Ik neem aan dat jij ook niet het lot werpt voor je een auto kiest _O_
(Dan kom je nooit verder dan de auto met de aanduiding "omhoog" ofwel de Up  O-)
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2012, 08:35:50 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 07 juni 2012 om 17:22:
Mag van mij maar dat sluit niet uit dat je ook op andere wijzen tot een besluit kunt komen.
Ik neem aan dat jij ook niet het lot werpt voor je een auto kiest _O_
Je vergelijkt nu weer dagelijkse handelingen met handelingen m.b.t. het wandelen in de HEER????
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #15 Gepost op: juni 08, 2012, 12:41:41 am »

quote:

itsmetoo schreef op 07 juni 2012 om 20:35:
[...]

Je vergelijkt nu weer dagelijkse handelingen met handelingen m.b.t. het wandelen in de HEER????

Yep. Er was namelijk iemand die zei dat al zijn / haar wegen door de HEER in gebed of door lezing van de bijbel (al dan niet via digitale weg) tot hem / haar kwamen.
Dan geldt dus ook:
Spreuken 3:6 Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.

Niet lullig bedoeld maar voor mij is er geen scheiding te maken daarin. Wil je beweren dat het dagelijks leven en het wandelen "in de HEER" twee verschillende zaken zijn?!

Of je bent christen of je bent het niet: ik overweeg mijn uitgaven altijd met de vraag of het nodig is om de uitgave te doen namelijk. Ik heb daar geen app voor nodig etc. overigens. "Gezond verstand is ook een gave" zeg maar.
Mattheus zegt genoeg in zijn tekst over de werken van barmhartigheid als je wilt weten hoe je je uitgaven kunt doen. TIP: lees: Ik geef mijn pin aan U volledig.
Er gaat een wereld voor je open.

Maar:
Waarom zou je in de éne keuze de HEER wel vragen om een oplossing via het lot en in een andere keuze niet?
offtopic:Ik zou echter op grond van Handelingen 8:29b geen auto kopen..... :+  )
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2012, 12:43:50 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #16 Gepost op: juni 08, 2012, 10:33:01 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juni 2012 om 00:41:
[...]

Yep. Er was namelijk iemand die zei dat al zijn / haar wegen door de HEER in gebed of door lezing van de bijbel (al dan niet via digitale weg) tot hem / haar kwamen.
Dan geldt dus ook:
Spreuken 3:6 Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.

Niet lullig bedoeld maar voor mij is er geen scheiding te maken daarin. Wil je beweren dat het dagelijks leven en het wandelen "in de HEER" twee verschillende zaken zijn?!
Nee dat beweer ik zeker niet, maar er is wel een groot verschil in de keuze van dagelijkse beslommeringen of zaken die rechtsreeks in relatie met de HEER staan.

Voor mijn werk wordt ik ochtends opgehaald door mijn chauffeur omdat ik wil kunnen doorwerken en mijn tijd niet wil verdoen aan autorijden. Ik heb dus een "busje" omgebouwd tot rijdend kantoor. Keuze tussen auto's is dus geen optie voor mij.  ;) Maar ik ga ook niet in gebed vragen of ik nu in de supermarkt merk-A of B koop (even aangenomen dat ik boodschappen zou doen dan)

Dus besluiten mbt je toekomst, besluiten mbt je wandel in de HEER zijn voor mij heel andere dan of ik een product koop merk-A of merk-B koop bij de supermarkt.

quote:

Mattheus zegt genoeg in zijn tekst over de werken van barmhartigheid als je wilt weten hoe je je uitgaven kunt doen. TIP: lees: Ik geef mijn pin aan U volledig. Er gaat een wereld voor je open.

Ieder zijn keuze, mijn doelstelling is om met 50 jaar te kunnen rentenieren, :*)
Was 45 jaar maar de recessie heeft wat roet in het eten gegooid.  ;(

quote:

Maar:
Waarom zou je in de éne keuze de HEER wel vragen om een oplossing via het lot en in een andere keuze niet?
Zoals boven uitgelegd.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

grondig christelijk

  • Berichten: 3071
  • Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #17 Gepost op: juni 08, 2012, 02:21:01 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juni 2012 om 10:33:
Ieder zijn keuze, mijn doelstelling is om met 50 jaar te kunnen rentenieren, :*)
Was 45 jaar maar de recessie heeft wat roet in het eten gegooid.  ;(


Grappig, zoveel geld verdienen dat je al jong niet meer verplicht bent om te werken voor je levensonderhoud. Heb je ook gereserveerd om ruimhartig uit te blijven delen of ben jij bereidt om al wat je hebt weg te geven aan de armen en in soberheid je leven verder te leiden?

Of ga jij de rest van je leven pastoraat doen bijvoorbeeld?

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #18 Gepost op: juni 08, 2012, 02:25:09 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 juni 2012 om 14:21:
[...]


Grappig, zoveel geld verdienen dat je al jong niet meer verplicht bent om te werken voor je levensonderhoud. Heb je ook gereserveerd om ruimhartig uit te blijven delen of ben jij bereidt om al wat je hebt weg te geven aan de armen en in soberheid je leven verder te leiden?

Of ga jij de rest van je leven pastoraat doen bijvoorbeeld?
Je vraag is hier off-topic maar ik dacht hetzelfde.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #19 Gepost op: juni 08, 2012, 05:47:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 juni 2012 om 14:21:

Grappig, zoveel geld verdienen dat je al jong niet meer verplicht bent om te werken voor je levensonderhoud. Heb je ook gereserveerd om ruimhartig uit te blijven delen of ben jij bereidt om al wat je hebt weg te geven aan de armen en in soberheid je leven verder te leiden?

Of ga jij de rest van je leven pastoraat doen bijvoorbeeld?


Ik zat al op dat spoor voordat ik bekeerde :-)
Nee ik leef "gewoon" en niet buitensporig zoals ik wel zou kunnen doen.
Over mijn delen laat ik me niet uit, daar de HEER zegt laat de linker hand niet weten wat de rechterhand doet opdat u anders uw beloning al op aarde hebt gehad.  :*)

Over een paar jaar kan ik dan behalve financieel ook veel tijd geven aan de HEER ! Grote kans dat ik dan naar het buitenland vertrek, zodat mijn vermogen nog meer waard is en dus daar nog beter besteed worden kan. Maar ik zal me zoals altijd laten leiden door de HEER.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #20 Gepost op: juni 09, 2012, 12:16:41 am »

quote:

itsmetoo schreef op 08 juni 2012 om 17:47:
[...]


Ik zat al op dat spoor voordat ik bekeerde :-)
Nee ik leef "gewoon" en niet buitensporig zoals ik wel zou kunnen doen.
Niets ten nadele van jou als persoon maar iemand die dusdanig kan reserveren en kan stoppen met werken rond zijn 50e noem ik toch wel buitensporig.
Ergens gaan dan voor mij bellen rinkelen met namen als "schatten op aarde verzamelen" en "maak je geen zorgen voor de dag van morgen".
Let wel: geen idee hoe jij dat doet maar het geeft wel een vreemd beeld naar buiten toe.

quote:

Over mijn delen laat ik me niet uit, daar de HEER zegt laat de linker hand niet weten wat de rechterhand doet opdat u anders uw beloning al op aarde hebt gehad.  :*)
Moet je ook niet willen, inderdaad : links en rechts mogen daarin gescheiden zijn !

quote:

Over een paar jaar kan ik dan behalve financieel ook veel tijd geven aan de HEER ! Grote kans dat ik dan naar het buitenland vertrek, zodat mijn vermogen nog meer waard is en dus daar nog beter besteed worden kan. Maar ik zal me zoals altijd laten leiden door de HEER.
Eerlijk gezegd zou ik in een deuk liggen als over een paar jaar de euro niets meer waard is en we met ons allen gewoon weer op elkaar aangewezen zijn.
In het verleden heb ik best leuke bedragen verdiend aan BP en andere bedrijven maar ik ben er geen procent gelukkiger van geworden.
Welk land denk je aan om heen te gaan?
Ik wil ooit nog eens naar Kenia oid om daar te gaan werken. Niet rond mijn 50e, dat gaat mij niet lukken omdat ik dan kinderen op jonge leeftijd in een tehuis moet stoppen of zo.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 12:18:04 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #21 Gepost op: juni 09, 2012, 12:50:53 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 09 juni 2012 om 00:16:
[...]
 Niets ten nadele van jou als persoon maar iemand die dusdanig kan reserveren en kan stoppen met werken rond zijn 50e noem ik toch wel buitensporig.
Ergens gaan dan voor mij bellen rinkelen met namen als "schatten op aarde verzamelen" en "maak je geen zorgen voor de dag van morgen".
Let wel: geen idee hoe jij dat doet maar het geeft wel een vreemd beeld naar buiten toe.

Om voor je "oude" dag te sparen moet je gemiddeld 2,5 tot 3 maal opzij leggen dan wat je wilt gaan verbruiken. Het zal mij niet verbazen als jij meer luxueuze leeft en woont dan ik dat doe. De schatten op aarde verzamelen is dom als je niet (ook) de hemelse schatten verzamelt. Dat laatste doe ik immers ook. Verder is rijkdom niet erg, zolang je er maar in deelt. Menig predikant is stiekem toch blij als ik zijn kerkdienst bijwoon.

quote:

Moet je ook niet willen, inderdaad : links en rechts mogen daarin gescheiden zijn !

quote:

Eerlijk gezegd zou ik in een deuk liggen als over een paar jaar de euro niets meer waard is en we met ons allen gewoon weer op elkaar aangewezen zijn.

Proef ik hier afgunst?  :P
Voor andere en gewone mensen zal dit geen pretje zijn, kijk naar Griekenland. Degene die er al warmpjes bijzitten blijven dat wel doen, alleen met minder.
Maar als het zou gebeuren zal ik nog beter kans zien om in zo'n nijpende situatie nog sneller een fortuin bij elkaar te verdienen. Dergelijke situaties scheppen juist absurde mogelijkheden.

quote:

In het verleden heb ik best leuke bedragen verdiend aan BP en andere bedrijven maar ik ben er geen procent gelukkiger van geworden.

- Dus je wilt het eigenlijk ook wel? Of was dat niet om een aardse schat te verzamelen?
- Ik heb ook niet gezegd dat ik er gelukkiger van wordt, daarom leef ik erg "sober" naar de maatstaven van wat ik verdien, wetende dat het mij niet gelukkiger maakt al die luxe. Wat mij wel gelukkiger maakt is weten dat ik over een paar jaar kan doen wat de HEER en ik zelf wil.

quote:

Welk land denk je aan om heen te gaan?
Geen idee nog, dat laat ik helemaal aan de HEER over  :)
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 01:07:18 pm door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Adinomis

  • Berichten: 1813
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #22 Gepost op: juni 09, 2012, 02:11:16 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 12:50:

Voor andere en gewone mensen zal dit geen pretje zijn, kijk naar Griekenland. Degene die er al warmpjes bijzitten blijven dat wel doen, alleen met minder.
Maar als het zou gebeuren zal ik nog beter kans zien om in zo'n nijpende situatie nog sneller een fortuin bij elkaar te verdienen. Dergelijke situaties scheppen juist absurde mogelijkheden.
Dit spreekt me best aan. Dit voorjaar was ik in Manipur/India. Ik heb daar gemeenten bezocht en de schrijnende armoede gezien. Voor mij was het leven daar best goedkoop. Met een normaal inkomen kun je zelf daar leven en veel betekenen voor het koninkrijk van God dat daar groeit. Het is wel een leven zonder stromend water en je stroomvoorziening zal zonne-energie moeten zijn.

quote:

Geen idee nog, dat laat ik helemaal aan de HEER over  :)
Dat is de beste manier!
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 02:12:12 pm door Adinomis »
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2012, 03:31:38 pm »

quote:

Nou, nee, liever rijkdom in mensen dan in geld zou ik zeggen.

quote:


Voor andere en gewone mensen zal dit geen pretje zijn, kijk naar Griekenland. Degene die er al warmpjes bijzitten blijven dat wel doen, alleen met minder.
Maar als het zou gebeuren zal ik nog beter kans zien om in zo'n nijpende situatie nog sneller een fortuin bij elkaar te verdienen. Dergelijke situaties scheppen juist absurde mogelijkheden.
Zou kunnen, is een keuze denk ik.

quote:

- Dus je wilt het eigenlijk ook wel? Of was dat niet om een aardse schat te verzamelen?
Nee en nee.

quote:

- Ik heb ook niet gezegd dat ik er gelukkiger van wordt, daarom leef ik erg "sober" naar de maatstaven van wat ik verdien, wetende dat het mij niet gelukkiger maakt al die luxe. Wat mij wel gelukkiger maakt is weten dat ik over een paar jaar kan doen wat de HEER en ik zelf wil.
Mooi dat je daar ruimte voor krijgt! Er is werk genoeg in de wereld, hoef je niet eens voor te verhuizen vrees ik.....

quote:

Geen idee nog, dat laat ik helemaal aan de HEER over  :)
We dwalen hier af maar we wachten ook af  :+
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 03:32:01 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #24 Gepost op: juni 09, 2012, 03:42:32 pm »

quote:

Adinomis schreef op 09 juni 2012 om 14:11:
[...]
Dit spreekt me best aan. Dit voorjaar was ik in Manipur/India. Ik heb daar gemeenten bezocht en de schrijnende armoede gezien. Voor mij was het leven daar best goedkoop. Met een normaal inkomen kun je zelf daar leven en veel betekenen voor het koninkrijk van God dat daar groeit. Het is wel een leven zonder stromend water en je stroomvoorziening zal zonne-energie moeten zijn.

Toevallig ben ik betrokken bij een project in India, een kindertehuis voor meisjes die voorkomt dat ze in de prostitutie komen en hen het evangelie leert.
De christen-Indieer die dat doet slaapt zelf ook op de grond op een dun matrasje en leeft zonder luxe.

Ook dit vind ik een goed project,
http://www.heyboer.org/main/?page_id=19&lang=nl
Maar deze man is echt gestuurd door de HEER. Hij dacht slechts het evangelie te gaan brengen daar en "rolde" door de HEER geleid in dit project.  :*)
Diep respect voor dergelijke mensen ! Ik draag het project dan ook een heel warm hart toe,

quote:

Dat is de beste manier!
Precies, wie zich echt laat Lieden door de HEER in vol vertrouwen komt nooit bedrogen uit.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Trajecto

  • Berichten: 4990
  • Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #25 Gepost op: juni 09, 2012, 04:52:01 pm »
Het is hier nogal off-topic aan het worden.
Kijk als je verder wilt praten over hetgeen hier in de laatste posts geschreven is even in dit nieuwe topic:

Schatten op aarde, schatten in de hemel...

Als hetgeen je wilt schrijven daar beter past, post dan daar.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 04:59:36 pm door Trajecto »

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #26 Gepost op: juni 09, 2012, 06:16:37 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juni 2012 om 00:41:
[...]

Yep. Er was namelijk iemand die zei dat al zijn / haar wegen door de HEER in gebed of door lezing van de bijbel (al dan niet via digitale weg) tot hem / haar kwamen.
Dan geldt dus ook:
Spreuken 3:6 Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.

Niet {onparlementair} bedoeld maar voor mij is er geen scheiding te maken daarin. Wil je beweren dat het dagelijks leven en het wandelen "in de HEER" twee verschillende zaken zijn?!

Of je bent christen of je bent het niet: ik overweeg mijn uitgaven altijd met de vraag of het nodig is om de uitgave te doen namelijk. Ik heb daar geen app voor nodig etc. overigens. "Gezond verstand is ook een gave" zeg maar.
Mattheus zegt genoeg in zijn tekst over de werken van barmhartigheid als je wilt weten hoe je je uitgaven kunt doen. TIP: lees: Ik geef mijn pin aan U volledig.
Er gaat een wereld voor je open.

Maar:
Waarom zou je in de éne keuze de HEER wel vragen om een oplossing via het lot en in een andere keuze niet?
offtopic:Ik zou echter op grond van Handelingen 8:29b geen auto kopen..... :+  )

Er is een verschil tussen enerzijds alles met een geestelijk goede bedoeling doen; en aan de andere kant ruimte inlassen om echt God te doen besluiten.

Het principiële verschil zit in een stuk (negatief gezegd:) bevindelijkheid en  (positief geformuleerd:) geloofsbeproeving. Want door iets geheel uit handen te geven, moet je een beslissing nemen die je anders niet gedaan zou hebben. Ja die meestal anders is dan je zelf had verzonnen.

Dat geeft een geloofsvertrouwensnoodzaak, maar ook een onmiddellijke wisselwerking in praktisch geloof: hoewel het vlees er niet aan wil, kies je de niet zelf gekozen weg, en dank je daarvoor de Heer, en bouw je in je geloof of gemeenteleven erop voort in het vertrouwen dat God het zo heeft gewild.

Héél anders dus dan die dagelijks beslissingen waar je God ook een stem geeft in je geweten, maar jij toch fysiek en in vertrouwensbalans aan het roer staat.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2012, 06:59:39 pm door small brother »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #27 Gepost op: juni 09, 2012, 06:36:03 pm »

quote:

small brother schreef op 09 juni 2012 om 18:16:
[...]

Er is een verschil tussen enerzijds alles met een geestelijk goede bedoeling doen; en aan de andere kant ruimte inlassen om echt God te doen besluiten.
Mooi uitgelegd weer  _O_
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #28 Gepost op: juni 10, 2012, 12:49:29 am »

quote:

itsmetoo schreef op 09 juni 2012 om 18:36:
[...]

Mooi uitgelegd weer  _O_

Mag je vinden, ik begrijp weinig van wat hij schrijft dus:

quote:

small brother schreef op 09 juni 2012 om 18:16:
[...]

Er is een verschil tussen enerzijds alles met een geestelijk goede bedoeling doen; en aan de andere kant ruimte inlassen om echt God te doen besluiten.

Het principiële verschil zit in een stuk (negatief gezegd:) bevindelijkheid en  (positief geformuleerd:) geloofsbeproeving. Want door iets geheel uit handen te geven, moet je een beslissing nemen die je anders niet gedaan zou hebben. Ja die meestal anders is dan je zelf had verzonnen.

Dat geeft een geloofsvertrouwensnoodzaak, maar ook een onmiddellijke wisselwerking in praktisch geloof: hoewel het vlees er niet aan wil, kies je de niet zelf gekozen weg, en dank je daarvoor de Heer, en bouw je in je geloof of gemeenteleven erop voort in het vertrouwen dat God het zo heeft gewild.

Héél anders dus dan die dagelijks beslissingen waar je God ook een stem geeft in je geweten, maar jij toch fysiek en in vertrouwensbalans aan het roer staat.
Prima gezegd maar nu even in gewoon Nederlands?
Je zegt wel iets maar dat zegt niet veel als ik het zo lees.
Lekker wollig taalgebruik en niet echt te volgen.
Oftewel: vertaal het even voor deze aardse hemelburger en zijn lotgenoten  O-)
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2012, 12:50:39 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #29 Gepost op: juni 10, 2012, 12:52:45 pm »

quote:

Dank je dat ik dat mag van je, erg vriendelijk van je,
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #30 Gepost op: juni 15, 2012, 12:56:43 am »

quote:

itsmetoo schreef op 10 juni 2012 om 12:52:
[...]

Dank je dat ik dat mag van je, erg vriendelijk van je,
Ach, weet je? Één van de kenmerken van Geestvrucht is vriendelijkheid. Dank voor het compliment.
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #31 Gepost op: juni 15, 2012, 09:19:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 juni 2012 om 00:56:
[...]
Ach, weet je? Één van de kenmerken van Geestvrucht is vriendelijkheid. Dank voor het compliment.
Sarcasme is de minst edele vorm van humor. Maar halen we uit de woorden de klank van sarcasme weg, dan blijft als winst over: inzicht en liefde. En waar een beperkt kennen is, is de meeste van deze twee verrassend genoeg het inzicht.

quote:

Riemer Lap schreef op 10 juni 2012 om 00:49:
Prima gezegd maar nu even in gewoon Nederlands?
Je zegt wel iets maar dat zegt niet veel als ik het zo lees.
Lekker wollig taalgebruik en niet echt te volgen.
Oftewel: vertaal het even voor deze aardse hemelburger en zijn lotgenoten  O-)

Er zijn goede argumenten om bij geestelijke beslissingen de inbreng van de mens te beperken of zelfs uit te sluiten. Want de mens is geneigd te doen wat hij niet wil, en te willen wat hij niet doet.

En een heel eigen menselijke invloedssfeer krijg je door de goedwillenden: zij die het goede wel willen doen, maar niet daarin volledig vertrouwen op het oordeel van de anderen; of op God.  Zij zullen geneigd zijn beslissingen te sturen tot een wenselijk geacht resultaat.

En dat geldt te meer naarmate de communicatiestromen dichtslibben, of zorgvuldig hermetisch worden dichtgehouden, en de onderlinge samenhang zichtbaar afneemt.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 09:21:21 am door small brother »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #32 Gepost op: juni 15, 2012, 09:38:41 am »

quote:

small brother schreef op 15 juni 2012 om 09:19:

Er zijn goede argumenten om bij geestelijke beslissingen de inbreng van de mens te beperken of zelfs uit te sluiten. Want de mens is geneigd te doen wat hij niet wil, en te willen wat hij niet doet.
Dat is natuurlijk niet zoals br.X de Schrift wenst te hanteren. Er staat gewoon in de Schrift dat je Hem in al je wegen moet kennen. (spreuken 3).
Dus: waarom alleen in geestelijke zaken als de Schrift geen verschil aangeeft?

quote:




En een heel eigen menselijke invloedssfeer krijg je door de goedwillenden: zij die het goede wel willen doen, maar niet daarin volledig vertrouwen op het oordeel van de anderen; of op God.  Zij zullen geneigd zijn beslissingen te sturen tot een wenselijk geacht resultaat.

En dat geldt te meer naarmate de communicatiestromen dichtslibben, of zorgvuldig hermetisch worden dichtgehouden, en de onderlinge samenhang zichtbaar afneemt.

En nu met betrekking tot dit onderwerp?
(Wederom in Jip en Janneketaal als het kan! )
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #33 Gepost op: juni 15, 2012, 10:36:49 am »
Small brother is een van de weinigen op het forum hier die werkelijk to the point kan zijn zonder directheid die als snel (door sommigen) als aanvallen, op de man spelen of zelfs kwetsend wordt ervaren. Maar........ ok dat wordt niet gewaardeerd blijkt wel weer.

Het gaat dus niet om hoe het gebracht wordt, maar welke boodschap je brengt. De inhoud wordt aangevallen door op de verpakking te schieten.

Sommigen hier laten wel erg blijken niet academisch geschoold te zijn of er maar  in de buurt te komen.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 10:41:25 am door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #34 Gepost op: juni 15, 2012, 10:36:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 juni 2012 om 09:38:
 Dat is natuurlijk niet zoals br.X de Schrift wenst te hanteren. Er staat gewoon in de Schrift dat je Hem in al je wegen moet kennen. (spreuken 3).
Dus: waarom alleen in geestelijke zaken als de Schrift geen verschil aangeeft?

Wees consequent. Jouw redenatie is vanuit het inschakelen van God bij alles, en dus ook bij geestelijke beslissingen. En vanuit die gedachte heb jij geen ontkoppeling nodig van je eigen verstand.

Maar het geloof is in beginsel een zaak van overgeven en niet vertrouwen op wat lijkt en is, maar op wat je gelooft en nog niet is. Het geloof is bedoelt om mensen te brengen tot verwachtingen van God. God wil dat graag, en God wil graag zijn gunstbewijzen doen toekomen aan wie Hem vrezen. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig geloof wordt gevonden dat God geen verwachtingen meer vindt en buitenspel komt te staan - als het aan de mens zelf ligt.

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juni 2012 om 00:41:
Waarom zou je in de éne keuze de HEER wel vragen om een oplossing via het lot en in een andere keuze niet?

Draai het nu eens om: waarom zou je in het ene geval wel willen meebeslissen met Gods zaken en in het andere geval niet?

Het is zo eenvoudig: omdat het niet jouw zaken zijn. Hoe meer iets jouw eigen zaak wordt hoe meer je eigen mening een rol speelt. En dat je daarin in alles God betrekt is goed. Maar als jij te maken krijgt met zaken die duidelijk niet in jouw eigen sfeer liggen, maar duidelijk van God zijn, dan is er ook meer een zaak van netheid en eerbied om er met de eigen vingers vanaf te blijven. En dan is het werpen van een lot een teken aan God: ik weet dat het Uw zaak is en niet mijn zaak, daarom werp ik mijn hoop op U en mijn lot in Uw hand. En onmiddellijk wordt je overgeleverd aan afstandneming van je eigen wil en je eigen aardigheden.

En dan heb je ook nog gelijk ook dat je in alles God wilt zien, en in alles alleen Zijn Zaak zult willen doen en bouwen.  Weinig ruimte blijft dan voor jezelf...

quote:

offtopic:
Ik zou echter op grond van Handelingen 8:29b geen auto kopen.....  :+
Dat jij zelf wel in alles een geestelijke overweging hebt, dat weet ik wel, dat blijkt ja wel uit het feit dat je een Fiat-rijder bent....   :Y)

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #35 Gepost op: juni 15, 2012, 10:46:08 am »

quote:

Wat betreft je reacties is het altijd weer smullen Small Brother, dank dat je ons hier op het forum wilt verreiken met je kennis.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #36 Gepost op: juni 15, 2012, 11:22:32 am »

quote:

Sommigen hier laten wel erg blijken niet academisch geschoold te zijn of er maar  in de buurt te komen.

Wie roemt, roeme in de HEERE lijkt mij.
Edoch is het prima mogelijk om teksten in normaal taalgebruik neer te zetten. Er zijn namelijk ook users die dergelijke hoogdravende teksten niet bevatten waarmee de verkondiging van een mening een soort blablaonbegrijpelijk wordt.
Mail me maar als je wat wilt weten

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #37 Gepost op: juni 15, 2012, 11:29:56 am »

quote:

small brother schreef op 15 juni 2012 om 10:36:
[...]

Wees consequent. Jouw redenatie is vanuit het inschakelen van God bij alles, en dus ook bij geestelijke beslissingen. En vanuit die gedachte heb jij geen ontkoppeling nodig van je eigen verstand.
Hoho, mijn redenatie? Dat klopt niet helemaal.
Ik stelde een vraag en poneerde geen mening.

quote:

Maar het geloof is in beginsel een zaak van overgeven en niet vertrouwen op wat lijkt en is, maar op wat je gelooft en nog niet is. Het geloof is bedoelt om mensen te brengen tot verwachtingen van God. God wil dat graag, en God wil graag zijn gunstbewijzen doen toekomen aan wie Hem vrezen. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig geloof wordt gevonden dat God geen verwachtingen meer vindt en buitenspel komt te staan - als het aan de mens zelf ligt.
Mee eens.

quote:




[...]

Draai het nu eens om: waarom zou je in het ene geval wel willen meebeslissen met Gods zaken en in het andere geval niet?
Wie heeft het over "meebeslissen"?

quote:

Het is zo eenvoudig: omdat het niet jouw zaken zijn. Hoe meer iets jouw eigen zaak wordt hoe meer je eigen mening een rol speelt. En dat je daarin in alles God betrekt is goed. Maar als jij te maken krijgt met zaken die duidelijk niet in jouw eigen sfeer liggen, maar duidelijk van God zijn, dan is er ook meer een zaak van netheid en eerbied om er met de eigen vingers vanaf te blijven. En dan is het werpen van een lot een teken aan God: ik weet dat het Uw zaak is en niet mijn zaak, daarom werp ik mijn hoop op U en mijn lot in Uw hand. En onmiddellijk wordt je overgeleverd aan afstandneming van je eigen wil en je eigen aardigheden.
Prima, echter lezen we in de Bijbel toch ook nogwat anders:

quote:

2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië.

Dus: mannen kiezen en instemmen met die keuze door de gemeente is heel Bijbels.

quote:

En dan heb je ook nog gelijk ook dat je in alles God wilt zien, en in alles alleen Zijn Zaak zult willen doen en bouwen.  Weinig ruimte blijft dan voor jezelf...
Exact.

quote:


[...]

Dat jij zelf wel in alles een geestelijke overweging hebt, dat weet ik wel, dat blijkt ja wel uit het feit dat je een Fiat-rijder bent....   :Y)
Eh, gaan we op het merk spelen ? (8>
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #38 Gepost op: juni 15, 2012, 11:40:43 am »
Het hele verhaal aangaande roemen heeft betrekking op geestelijke zaken in de HEER, niet in aardse zaken. Dus dat jij verheugd verkondigd Apple te gebruiken net als ik, is in dat opzicht geen roemen. Immers de HEER zal Apple gebruikers niet meer of minder belonen wanneer onze werken door het vuur moeten.

Ook het hebben van een academische opleiding of een mooie vrouw, hebben daarop geen enkele invloed en vallen derhalve niet binnen de context van het roemen waarop de Schrift doelt.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #39 Gepost op: juni 15, 2012, 11:46:50 am »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 11:40:
Het hele verhaal aangaande roemen heeft betrekking op geestelijke zaken in de HEER, niet in aardse zaken. Dus dat jij verheugd verkondigd Apple te gebruiken net als ik, is in dat opzicht geen roemen. Immers de HEER zal Apple gebruikers niet meer of minder belonen wanneer onze werken door het vuur moeten.

Ook het hebben van een academische opleiding of een mooie vrouw, hebben daarop geen enkele invloed en vallen derhalve niet binnen de context van het roemen waarop de Schrift doelt.
Uiteraard is een academische opleiding een aardse zaak. Echter wel het gevolg van wat anders namelijk het verstand dat de Heer je gegeven heeft.  Derhalve vind ik je opmerking over opleidingsniveau nogal ongepast. En dat is denk wat ik wat Riemer bedoelt. Wie roemt, roeme in de de Here, dus niet ik heb een academische opleiding! maar de Heer heeft mij gezegend met een goed stel hersens waardoor ik een academische opleiding kon volgen.

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #40 Gepost op: juni 15, 2012, 12:26:35 pm »

quote:

Peter68 schreef op 15 juni 2012 om 11:46:
Uiteraard is een academische opleiding een aardse zaak. Echter wel het gevolg van wat anders namelijk het verstand dat de Heer je gegeven heeft.  Derhalve vind ik je opmerking over opleidingsniveau nogal ongepast. En dat is denk wat ik wat Riemer bedoelt. Wie roemt, roeme in de de Here, dus niet ik heb een academische opleiding! maar de Heer heeft mij gezegend met een goed stel hersens waardoor ik een academische opleiding kon volgen.


Maar de HEER oordeelt niet op basis van het hebben van een goed stel hersens of niet. Het heeft betrekking in de Schrift op het roemen in de geestelijke werken voor GOD.

Dus wanneer ik mijzelf (of een ander zichzelf) op de borst zou slaan over hoeveel geld ik wel of niet aan goede doelen zou storten, of hoeveel uren ik wel niet vrijwillig mezelf zou inzetten voor kerk, GOD, evangelische omroep etc, dan roem je in zaken die je voor GOD doet. Je ontvangt dan al een aarde "beloning" en zal het hemelse derhalve missen. Daar gaat dit over.

Misschien heb ik meer opleiding genoten dan Jantje, maar kan Jantje harder rennen dan ik, of beter voetballen? Geen roemen dus. Dus als jantje die hard kan rennen van de toren blaast hoe snel hij is? Is geen roemen. Het wordt roemen zo snel jantje gaat blazen over hoeveel km hij wel niet gelopen heeft voor een goed doel, noemend het bedrag van sponsoring welke hij aan de kerk heeft gedoneerd.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #41 Gepost op: juni 15, 2012, 12:34:36 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 12:26:
[...]


Maar de HEER oordeelt niet op basis van het hebben van een goed stel hersens of niet. Het heeft betrekking in de Schrift op het roemen in de geestelijke werken voor GOD.

Dus wanneer ik mijzelf (of een ander zichzelf) op de borst zou slaan over hoeveel geld ik wel of niet aan goede doelen zou storten, of hoeveel uren ik wel niet vrijwillig mezelf zou inzetten voor kerk, GOD, evangelische omroep etc, dan roem je in zaken die je voor GOD doet. Je ontvangt dan al een aarde "beloning" en zal het hemelse derhalve missen. Daar gaat dit over.

Misschien heb ik meer opleiding genoten dan Jantje, maar kan Jantje harder rennen dan ik, of beter voetballen? Geen roemen dus. Dus als jantje die hard kan rennen van de toren blaast hoe snel hij is? Is geen roemen. Het wordt roemen zo snel jantje gaat blazen over hoeveel km hij wel niet gelopen heeft voor een goed doel, noemend het bedrag van sponsoring welke hij aan de kerk heeft gedoneerd.


Strikt genomen is het geldelijk sponsoren van de kerk dan een ook aardse zaak.

Voor en verheldering van wat ik bedoel wil ik je verwijzen naar Jeremia 9:

22 Dit zegt de HEER:
De wijze moet zich niet beroemen op zijn wijsheid,
de sterke niet op zijn kracht,
de rijke niet op zijn rijkdom.
23 Wil iemand zich op iets beroemen,
laat hij zich erop beroemen dat hij mij kent,
inziet dat ik, de HEER, dit land liefde schenk,
rechtvaardigheid en recht,
want daar schep ik behagen in
– spreekt de HEER.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 12:41:09 pm door Peter68 »

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #42 Gepost op: juni 15, 2012, 12:56:27 pm »

quote:

Peter68 schreef op 15 juni 2012 om 12:34:

Strikt genomen is het geldelijk sponsoren van de kerk dan een ook aardse zaak.

Voor en verheldering van wat ik bedoel wil ik je verwijzen naar Jeremia 9:

22 Dit zegt de HEER:
De wijze moet zich niet beroemen op zijn wijsheid,
de sterke niet op zijn kracht,
de rijke niet op zijn rijkdom.
23 Wil iemand zich op iets beroemen,
laat hij zich erop beroemen dat hij mij kent,
inziet dat ik, de HEER, dit land liefde schenk,
rechtvaardigheid en recht,
want daar schep ik behagen in
– spreekt de HEER.


Je hebt gelijk Peter, deze kende ik nog niet, dank je !
Toch weer iets geleerd vandaag.

Ppffftt gelukkig dan maar dat ik in mijn reactie Little Brother roemde en niet mijzelf.  ;)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Peter68

  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #43 Gepost op: juni 15, 2012, 01:01:34 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 12:56:
[...]


Je hebt gelijk Peter, deze kende ik nog niet, dank je !
Toch weer iets geleerd vandaag.

Ppffftt gelukkig dan maar dat ik in mijn reactie Little Brother roemde en niet mijzelf.  ;)
Graag gedaan!

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #44 Gepost op: juni 15, 2012, 01:36:56 pm »
Terug naar het onderwerp.
Ismetoo: hoe lees jij deze tekst eigenlijk?
2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië.
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #45 Gepost op: juni 15, 2012, 03:15:27 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 juni 2012 om 11:29:
Prima, echter lezen we in de Bijbel toch ook nogwat anders:
[EDIT:]
2 En de twaalven riepen de menigte der discipelen tot zich, en zeiden: Het is niet behoorlijk, dat wij het Woord Gods nalaten, en de tafelen dienen.
3 Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak.
4 Maar wij zullen volharden in het gebed, en in de bediening des Woords.
5 En dit woord behaagde aan al de menigte; en zij verkoren Stéfanus, een man vol des geloofs en des Heiligen Geestes, en Filippus, en Próchorus, en Nicánor, en Timon, en Pármenas, en Nicoláüs, een Jodengenoot van Antiochíë; [/EDIT]

Dus: mannen kiezen en instemmen met die keuze door de gemeente is heel Bijbels.

Laten we inderdaad proberen zo bijbels mogelijk te blijven.
Het onderwerp is de betrokkenheid van God bij onze beslissingen.
Wat zijn de criteria van deze tekst: Een goede getuigenis hebben, en vol te zijn van de Heilige Geest en van wijsheid. Er wordt dus gelet op hetgeen God Zelf Wil, en dat wordt afgeleid uit de werken van de Heilige Geest. Maar dat is dus geen instelling van een door God gewenst Democratisch Bestel.

Integendeel, het roept juist op om weer God te zoeken en Gods Wil te zoeken als om welke reden dan ook in de praktijk mocht blijken dat niet meer zo helder is wie zodanig gevuld is met de Heilige Geest en wijsheid.
Bijvoorbeeld: als er van alles mis is zullen degenen die geestelijk worden gedreven zich te uiten en te verzetten, niet meer zo goed bekend staan. Dus als we van "goede getuigenis" zouden gaan maken, goed bekend staan, en dat gaan afvinken op normen van Loyaliteit (door geen kritiek te leveren), en Royaliteit (tot het spekken van de kas); dan zijn wij de wereld gelijkvormig geworden. En dat terwijl we hetzelfde kies-systeem denken te gebruiken dat God gebruikte in de eerste gemeente... Maar evengoed zijn onschuldiger voorbeelden denkbaar dat de mensen gewoon afstandelijker zijn en te druk leven, en er kloven optreden tussen wat in het hart en eigen omgeving leeft, en wat daarvan in de gemeente bekend is.

Kortom: de norm wordt gegeven door wat God wil.
En als wij om wat voor reden dan ook reden hebben om te twijfelen of God wel voldoende Stem krijgt, dan is het zaak om God weer gelegenheid en stem te geven.

Jij leeft wel uit God. Want je leeft en besluit in gebed en beraadslaging met andere gelovigen. Maar waarom struikel je dan over het principe dat eigen mening en eigen inzicht uitgeschakeld moet worden? Waarom struikel je dan over de geuite opvatting dat we op één of andere manier alleen aan God de keus moeten laten, en niet met onze menselijke gedachten op de stoel van eigen inzichten en eigen berekende haalbaarheid moeten gaan zitten?

Het punt is dat bij meer eigen inbreng het principe naar de achtergrond verschuift dat Gods Wil, en Gods weg, en Gods keuze, gevolgd moet worden. De keuze van het geloof en het vertrouwen van het geloof blijft dan in het hart of binnen de beraadslagingen van degenen die erover spreken. Maar dat levert een groot verschil op met diegenen die bewust en openlijk een keuze voor Gods weg maken, en daarin ook getuigen worden van de verwachting van Gods daaraan verbonden zegen. Maar waar de "gaven" (menselijke talenten) die God aan de mensen geeft, worden ingezet en waar b.v. professionaliteit en methodieken bewijsbaar dragend zijn; daar is God schaakmat gezet. Want niemand zal meer kunnen bewijzen en getuigen dat HIJ het heeft gedaan.

Daarom is het principe altijd dat God kiest. En waar God evident heeft gekozen in werken van de Heilige Geest, daar wordt vanzelfsprekend met deze keuze van God gerekend. Maar alleen omdat dat een kennelijke keuze van God is.

quote:

Dus: Mannen kiezen en instemmen met die keuze door de gemeente is heel Bijbels.
Antwoord: Geen enkele keuze die niet gebaseerd is op hetgeen God zelf heeft geopenbaard, is bijbels.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 03:54:55 pm door small brother »

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #46 Gepost op: juni 15, 2012, 03:36:03 pm »

quote:

small brother schreef op 15 juni 2012 om 15:15:

Jij leeft wel uit God. Want je leeft en besluit in gebed en beraadslaging met andere gelovigen. Maar waarom struikel je dan over het principe dat eigen mening en eigen inzicht uitgeschakeld moet worden? Waarom struikel je dan over de geuite opvatting dat we op één of andere manier alleen aan God de keus moeten laten, en niet met onze menselijke gedachten op de stoel van eigen inzichten en eigen berekende haalbaarheid moeten gaan zitten?
Wie zegt dat ik daarover struikel?
Dat is inlegkunde vrees ik.
Ik zeg namelijk nergens dat we een democratisch bestel of wat dan ook in een kerk moeten hebben rondom de oudsten.
Echter, de aangehaalde tekst geeft wel degelijk aan dat de gemeente koos.
Daarbij neem ik aan dat er geleid werd door de Geest en niet door eigen wensen.

quote:

Daarom is het principe altijd dat God kiest. En waar God evident heeft gekozen in werken van de Heilige Geest, daar wordt vanzelfsprekend met deze keuze van God gerekend. Maar alleen omdat dat een kennelijke keuze van God is.
Ow, dus je begreep me wel...

quote:



[...]

Antwoord: Geen enkele keuze die niet gebaseerd is op hetgeen God zelf heeft geopenbaard, is bijbels.
Mail me maar als je wat wilt weten

itsmetoo

  • Berichten: 1082
  • Itsmetoo
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #47 Gepost op: juni 15, 2012, 03:45:45 pm »
Itsmetoo leest bij grote voorkeur GOD Zijn Woord uit de SV, geciteerde vers is niet uit SV. Bijbelvers is itsmetoo onbekend.
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

Riemer Lap

  • was: okidoki
  • Berichten: 8804
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #48 Gepost op: juni 15, 2012, 03:50:38 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 15:45:
Itsmetoo leest bij grote voorkeur GOD Zijn Woord uit de SV, geciteerde vers is niet uit SV. Bijbelvers is itsmetoo onbekend.

Ismetoo kan ook Ismezoekfunctieopbiblija.net gebruiken :)

Handelingen 6
1 ENde in de selve dagen, als de Discipelen vermenichvuldighden, ontstondt een murmureringe der Griecksche tegen de Hebreen, om dat hare weduwen in de dagelijcksche bedieninge versuymt wierden.
2 Ende de twaelve riepen de menichte der Discipelen tot haer, ende seyden, Het en is niet behoorlick dat wy het woordt Godts na-laten, ende de tafelen dienen.
3 Siet dan om, Broeders, na seven mannen uyt u, die [goet] getuygenisse hebben, vol des heyligen Geests ende der wijsheyt, welcke wy mogen stellen over dese noodige saecke.
4 Maer wy sullen volherden in den gebede, ende in de bedieninge des woorts.
5 Ende dit woort behaeghde alle de menichte: ende sy vercoren Stephanum, eenen man vol des geloofs ende des heyligen Geests, ende Philippum, ende Prochorum, ende Nicanorem, ende Timonem, ende Parmenam, ende Nicolaum, eenen Iode-genoot van Antiochien.
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

  • Berichten: 1309
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #49 Gepost op: juni 15, 2012, 03:55:28 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 15:45:
Itsmetoo leest bij grote voorkeur GOD Zijn Woord uit de SV, geciteerde vers is niet uit SV. Bijbelvers is itsmetoo onbekend.
Excuus! Heb ik aangepast.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 04:20:06 pm door small brother »