Auteur Topic: Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?  (gelezen 5911 keer)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kerkelijke ambtsdragers; hoe Goddelijk is hun benoeming?
« Reactie #30 Gepost op: juni 15, 2012, 12:56:43 am »

quote:

itsmetoo schreef op 10 juni 2012 om 12:52:
[...]

Dank je dat ik dat mag van je, erg vriendelijk van je,
Ach, weet je? Één van de kenmerken van Geestvrucht is vriendelijkheid. Dank voor het compliment.
Mail me maar als je wat wilt weten

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 15, 2012, 09:19:19 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 juni 2012 om 00:56:
[...]
Ach, weet je? Één van de kenmerken van Geestvrucht is vriendelijkheid. Dank voor het compliment.
Sarcasme is de minst edele vorm van humor. Maar halen we uit de woorden de klank van sarcasme weg, dan blijft als winst over: inzicht en liefde. En waar een beperkt kennen is, is de meeste van deze twee verrassend genoeg het inzicht.

quote:

Riemer Lap schreef op 10 juni 2012 om 00:49:
Prima gezegd maar nu even in gewoon Nederlands?
Je zegt wel iets maar dat zegt niet veel als ik het zo lees.
Lekker wollig taalgebruik en niet echt te volgen.
Oftewel: vertaal het even voor deze aardse hemelburger en zijn lotgenoten  O-)

Er zijn goede argumenten om bij geestelijke beslissingen de inbreng van de mens te beperken of zelfs uit te sluiten. Want de mens is geneigd te doen wat hij niet wil, en te willen wat hij niet doet.

En een heel eigen menselijke invloedssfeer krijg je door de goedwillenden: zij die het goede wel willen doen, maar niet daarin volledig vertrouwen op het oordeel van de anderen; of op God.  Zij zullen geneigd zijn beslissingen te sturen tot een wenselijk geacht resultaat.

En dat geldt te meer naarmate de communicatiestromen dichtslibben, of zorgvuldig hermetisch worden dichtgehouden, en de onderlinge samenhang zichtbaar afneemt.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 09:21:21 am door small brother »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 15, 2012, 09:38:41 am »

quote:

small brother schreef op 15 juni 2012 om 09:19:

Er zijn goede argumenten om bij geestelijke beslissingen de inbreng van de mens te beperken of zelfs uit te sluiten. Want de mens is geneigd te doen wat hij niet wil, en te willen wat hij niet doet.
Dat is natuurlijk niet zoals br.X de Schrift wenst te hanteren. Er staat gewoon in de Schrift dat je Hem in al je wegen moet kennen. (spreuken 3).
Dus: waarom alleen in geestelijke zaken als de Schrift geen verschil aangeeft?

quote:

En een heel eigen menselijke invloedssfeer krijg je door de goedwillenden: zij die het goede wel willen doen, maar niet daarin volledig vertrouwen op het oordeel van de anderen; of op God.  Zij zullen geneigd zijn beslissingen te sturen tot een wenselijk geacht resultaat.

En dat geldt te meer naarmate de communicatiestromen dichtslibben, of zorgvuldig hermetisch worden dichtgehouden, en de onderlinge samenhang zichtbaar afneemt.

En nu met betrekking tot dit onderwerp?
(Wederom in Jip en Janneketaal als het kan! )

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juni 15, 2012, 10:36:49 am »
Small brother is een van de weinigen op het forum hier die werkelijk to the point kan zijn zonder directheid die als snel (door sommigen) als aanvallen, op de man spelen of zelfs kwetsend wordt ervaren. Maar........ ok dat wordt niet gewaardeerd blijkt wel weer.

Het gaat dus niet om hoe het gebracht wordt, maar welke boodschap je brengt. De inhoud wordt aangevallen door op de verpakking te schieten.

Sommigen hier laten wel erg blijken niet academisch geschoold te zijn of er maar  in de buurt te komen.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 10:41:25 am door itsmetoo »
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

small brother

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juni 15, 2012, 10:36:52 am »

quote:

Riemer Lap schreef op 15 juni 2012 om 09:38:
 Dat is natuurlijk niet zoals br.X de Schrift wenst te hanteren. Er staat gewoon in de Schrift dat je Hem in al je wegen moet kennen. (spreuken 3).
Dus: waarom alleen in geestelijke zaken als de Schrift geen verschil aangeeft?

Wees consequent. Jouw redenatie is vanuit het inschakelen van God bij alles, en dus ook bij geestelijke beslissingen. En vanuit die gedachte heb jij geen ontkoppeling nodig van je eigen verstand.

Maar het geloof is in beginsel een zaak van overgeven en niet vertrouwen op wat lijkt en is, maar op wat je gelooft en nog niet is. Het geloof is bedoelt om mensen te brengen tot verwachtingen van God. God wil dat graag, en God wil graag zijn gunstbewijzen doen toekomen aan wie Hem vrezen. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig geloof wordt gevonden dat God geen verwachtingen meer vindt en buitenspel komt te staan - als het aan de mens zelf ligt.

quote:

Riemer Lap schreef op 08 juni 2012 om 00:41:
Waarom zou je in de éne keuze de HEER wel vragen om een oplossing via het lot en in een andere keuze niet?

Draai het nu eens om: waarom zou je in het ene geval wel willen meebeslissen met Gods zaken en in het andere geval niet?

Het is zo eenvoudig: omdat het niet jouw zaken zijn. Hoe meer iets jouw eigen zaak wordt hoe meer je eigen mening een rol speelt. En dat je daarin in alles God betrekt is goed. Maar als jij te maken krijgt met zaken die duidelijk niet in jouw eigen sfeer liggen, maar duidelijk van God zijn, dan is er ook meer een zaak van netheid en eerbied om er met de eigen vingers vanaf te blijven. En dan is het werpen van een lot een teken aan God: ik weet dat het Uw zaak is en niet mijn zaak, daarom werp ik mijn hoop op U en mijn lot in Uw hand. En onmiddellijk wordt je overgeleverd aan afstandneming van je eigen wil en je eigen aardigheden.

En dan heb je ook nog gelijk ook dat je in alles God wilt zien, en in alles alleen Zijn Zaak zult willen doen en bouwen.  Weinig ruimte blijft dan voor jezelf...

quote:

offtopic:
Ik zou echter op grond van Handelingen 8:29b geen auto kopen.....  :+
Dat jij zelf wel in alles een geestelijke overweging hebt, dat weet ik wel, dat blijkt ja wel uit het feit dat je een Fiat-rijder bent....   :Y)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juni 15, 2012, 10:46:08 am »

quote:

Wat betreft je reacties is het altijd weer smullen Small Brother, dank dat je ons hier op het forum wilt verreiken met je kennis.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juni 15, 2012, 11:22:32 am »

quote:

Sommigen hier laten wel erg blijken niet academisch geschoold te zijn of er maar  in de buurt te komen.

Wie roemt, roeme in de HEERE lijkt mij.
Edoch is het prima mogelijk om teksten in normaal taalgebruik neer te zetten. Er zijn namelijk ook users die dergelijke hoogdravende teksten niet bevatten waarmee de verkondiging van een mening een soort blablaonbegrijpelijk wordt.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juni 15, 2012, 11:29:56 am »

quote:

small brother schreef op 15 juni 2012 om 10:36:
[...]

Wees consequent. Jouw redenatie is vanuit het inschakelen van God bij alles, en dus ook bij geestelijke beslissingen. En vanuit die gedachte heb jij geen ontkoppeling nodig van je eigen verstand.
Hoho, mijn redenatie? Dat klopt niet helemaal.
Ik stelde een vraag en poneerde geen mening.

quote:

Maar het geloof is in beginsel een zaak van overgeven en niet vertrouwen op wat lijkt en is, maar op wat je gelooft en nog niet is. Het geloof is bedoelt om mensen te brengen tot verwachtingen van God. God wil dat graag, en God wil graag zijn gunstbewijzen doen toekomen aan wie Hem vrezen. Het is alleen zo jammer dat er zo weinig geloof wordt gevonden dat God geen verwachtingen meer vindt en buitenspel komt te staan - als het aan de mens zelf ligt.
Mee eens.

quote:

[...]

Draai het nu eens om: waarom zou je in het ene geval wel willen meebeslissen met Gods zaken en in het andere geval niet?
Wie heeft het over "meebeslissen"?

quote:

Het is zo eenvoudig: omdat het niet jouw zaken zijn. Hoe meer iets jouw eigen zaak wordt hoe meer je eigen mening een rol speelt. En dat je daarin in alles God betrekt is goed. Maar als jij te maken krijgt met zaken die duidelijk niet in jouw eigen sfeer liggen, maar duidelijk van God zijn, dan is er ook meer een zaak van netheid en eerbied om er met de eigen vingers vanaf te blijven. En dan is het werpen van een lot een teken aan God: ik weet dat het Uw zaak is en niet mijn zaak, daarom werp ik mijn hoop op U en mijn lot in Uw hand. En onmiddellijk wordt je overgeleverd aan afstandneming van je eigen wil en je eigen aardigheden.
Prima, echter lezen we in de Bijbel toch ook nogwat anders:

quote:

2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië.

Dus: mannen kiezen en instemmen met die keuze door de gemeente is heel Bijbels.

quote:

En dan heb je ook nog gelijk ook dat je in alles God wilt zien, en in alles alleen Zijn Zaak zult willen doen en bouwen.  Weinig ruimte blijft dan voor jezelf...
Exact.

quote:

[...]

Dat jij zelf wel in alles een geestelijke overweging hebt, dat weet ik wel, dat blijkt ja wel uit het feit dat je een Fiat-rijder bent....   :Y)
Eh, gaan we op het merk spelen ? (8>

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juni 15, 2012, 11:40:43 am »
Het hele verhaal aangaande roemen heeft betrekking op geestelijke zaken in de HEER, niet in aardse zaken. Dus dat jij verheugd verkondigd Apple te gebruiken net als ik, is in dat opzicht geen roemen. Immers de HEER zal Apple gebruikers niet meer of minder belonen wanneer onze werken door het vuur moeten.

Ook het hebben van een academische opleiding of een mooie vrouw, hebben daarop geen enkele invloed en vallen derhalve niet binnen de context van het roemen waarop de Schrift doelt.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juni 15, 2012, 11:46:50 am »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 11:40:
Het hele verhaal aangaande roemen heeft betrekking op geestelijke zaken in de HEER, niet in aardse zaken. Dus dat jij verheugd verkondigd Apple te gebruiken net als ik, is in dat opzicht geen roemen. Immers de HEER zal Apple gebruikers niet meer of minder belonen wanneer onze werken door het vuur moeten.

Ook het hebben van een academische opleiding of een mooie vrouw, hebben daarop geen enkele invloed en vallen derhalve niet binnen de context van het roemen waarop de Schrift doelt.
Uiteraard is een academische opleiding een aardse zaak. Echter wel het gevolg van wat anders namelijk het verstand dat de Heer je gegeven heeft.  Derhalve vind ik je opmerking over opleidingsniveau nogal ongepast. En dat is denk wat ik wat Riemer bedoelt. Wie roemt, roeme in de de Here, dus niet ik heb een academische opleiding! maar de Heer heeft mij gezegend met een goed stel hersens waardoor ik een academische opleiding kon volgen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juni 15, 2012, 12:26:35 pm »

quote:

Peter68 schreef op 15 juni 2012 om 11:46:
Uiteraard is een academische opleiding een aardse zaak. Echter wel het gevolg van wat anders namelijk het verstand dat de Heer je gegeven heeft.  Derhalve vind ik je opmerking over opleidingsniveau nogal ongepast. En dat is denk wat ik wat Riemer bedoelt. Wie roemt, roeme in de de Here, dus niet ik heb een academische opleiding! maar de Heer heeft mij gezegend met een goed stel hersens waardoor ik een academische opleiding kon volgen.

Maar de HEER oordeelt niet op basis van het hebben van een goed stel hersens of niet. Het heeft betrekking in de Schrift op het roemen in de geestelijke werken voor GOD.

Dus wanneer ik mijzelf (of een ander zichzelf) op de borst zou slaan over hoeveel geld ik wel of niet aan goede doelen zou storten, of hoeveel uren ik wel niet vrijwillig mezelf zou inzetten voor kerk, GOD, evangelische omroep etc, dan roem je in zaken die je voor GOD doet. Je ontvangt dan al een aarde "beloning" en zal het hemelse derhalve missen. Daar gaat dit over.

Misschien heb ik meer opleiding genoten dan Jantje, maar kan Jantje harder rennen dan ik, of beter voetballen? Geen roemen dus. Dus als jantje die hard kan rennen van de toren blaast hoe snel hij is? Is geen roemen. Het wordt roemen zo snel jantje gaat blazen over hoeveel km hij wel niet gelopen heeft voor een goed doel, noemend het bedrag van sponsoring welke hij aan de kerk heeft gedoneerd.

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juni 15, 2012, 12:34:36 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 12:26:
[...]

Maar de HEER oordeelt niet op basis van het hebben van een goed stel hersens of niet. Het heeft betrekking in de Schrift op het roemen in de geestelijke werken voor GOD.

Dus wanneer ik mijzelf (of een ander zichzelf) op de borst zou slaan over hoeveel geld ik wel of niet aan goede doelen zou storten, of hoeveel uren ik wel niet vrijwillig mezelf zou inzetten voor kerk, GOD, evangelische omroep etc, dan roem je in zaken die je voor GOD doet. Je ontvangt dan al een aarde "beloning" en zal het hemelse derhalve missen. Daar gaat dit over.

Misschien heb ik meer opleiding genoten dan Jantje, maar kan Jantje harder rennen dan ik, of beter voetballen? Geen roemen dus. Dus als jantje die hard kan rennen van de toren blaast hoe snel hij is? Is geen roemen. Het wordt roemen zo snel jantje gaat blazen over hoeveel km hij wel niet gelopen heeft voor een goed doel, noemend het bedrag van sponsoring welke hij aan de kerk heeft gedoneerd.

Strikt genomen is het geldelijk sponsoren van de kerk dan een ook aardse zaak.

Voor en verheldering van wat ik bedoel wil ik je verwijzen naar Jeremia 9:

22 Dit zegt de HEER:
De wijze moet zich niet beroemen op zijn wijsheid,
de sterke niet op zijn kracht,
de rijke niet op zijn rijkdom.
23 Wil iemand zich op iets beroemen,
laat hij zich erop beroemen dat hij mij kent,
inziet dat ik, de HEER, dit land liefde schenk,
rechtvaardigheid en recht,
want daar schep ik behagen in
– spreekt de HEER.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 12:41:09 pm door Peter68 »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juni 15, 2012, 12:56:27 pm »

quote:

Peter68 schreef op 15 juni 2012 om 12:34:

Strikt genomen is het geldelijk sponsoren van de kerk dan een ook aardse zaak.

Voor en verheldering van wat ik bedoel wil ik je verwijzen naar Jeremia 9:

22 Dit zegt de HEER:
De wijze moet zich niet beroemen op zijn wijsheid,
de sterke niet op zijn kracht,
de rijke niet op zijn rijkdom.
23 Wil iemand zich op iets beroemen,
laat hij zich erop beroemen dat hij mij kent,
inziet dat ik, de HEER, dit land liefde schenk,
rechtvaardigheid en recht,
want daar schep ik behagen in
– spreekt de HEER.

Je hebt gelijk Peter, deze kende ik nog niet, dank je !
Toch weer iets geleerd vandaag.

Ppffftt gelukkig dan maar dat ik in mijn reactie Little Brother roemde en niet mijzelf.  ;)

Peter68

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juni 15, 2012, 01:01:34 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 15 juni 2012 om 12:56:
[...]

Je hebt gelijk Peter, deze kende ik nog niet, dank je !
Toch weer iets geleerd vandaag.

Ppffftt gelukkig dan maar dat ik in mijn reactie Little Brother roemde en niet mijzelf.  ;)
Graag gedaan!

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juni 15, 2012, 01:36:56 pm »
Terug naar het onderwerp.
Ismetoo: hoe lees jij deze tekst eigenlijk?
2 Daarop riepen de twaalf apostelen de voltallige gemeenschap van leerlingen bijeen en zeiden: ‘Het is niet goed dat wij de zorg dragen voor de gemeenschappelijke maaltijden, want daardoor verwaarlozen we de verkondiging van Gods woord. 3 Kies daarom, broeders en zusters, uit uw midden zeven wijze mannen die goed bekendstaan en vervuld zijn van de heilige Geest. Aan hen zullen we deze taak opdragen, 4 terwijl wij ons zullen wijden aan het gebed en aan de verkondiging van het woord van God.’ 5 Alle leerlingen stemden met dit voorstel in. Ze kozen Stefanus, een diepgelovig man, die vervuld was van de heilige Geest, en verder ook Filippus, Prochorus, Nikanor, Timon, Parmenas en Nikolaüs, een proseliet uit Antiochië.