quote:
Jer 9:23 Zo zegt de HEERE: Een wijze beroeme zich niet in zijn wijsheid, en de sterke beroeme zich niet in zijn sterkheid; een rijke beroeme zich niet in zijn rijkdom; Jacobus 1:9 e.v.:Maar de broeder, die nederig is, roeme in zijn hoogheid. En de rijke in zijn vernedering; want hij zal als een bloem van het gras voorbijgaan. Want de zon is opgegaan met de hitte, en heeft het gras dor gemaakt, en zijn bloem is afgevallen, en de schone gedaante haars aanschijns is vergaan; alzo zal ook de rijke in zijn wegen verwelken. Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben.
Mat 19:23 En Jezus zeide tot Zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, dat een rijke bezwaarlijk in het Koninkrijk der hemelen zal ingaan. quote:
Je kunt dan ook "tijd" een beproeving noemen. Je kunt teveel tijd voor jezelf besteden, in plaats van aan God en de naaste.
Ja, dat denk ik ook. Maar dat dat kan, moet niet verminderde aandacht opleveren voor het feit dat het geld een vooraanstaande plaats heeft als afgod en verleider.
Gal 6:9 geeft ons een voorbeeld:
Doch laat ons, goed doende, niet vertragen; want te zijner tijd zullen wij maaien, zo wij niet verslappen. Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. quote:
Geldzucht is verwerpelijk. Dat geldt ook voor de hang naar luxe.
Wie rijkdom als doel stelt is verkeerd bezig. Ik moet ook zeggen dat de Mammon in deze wereld intensief aanbeden wordt en dat het voor ons als gelovigen aanstekelijk werkt.
Is het "tot doel stellen" wat het verschil maakt tussen goed en fout en tussen verleiding en genade?? De zaligsprekingen van Mattheüs 5 geven en kern van ons geloof weer waaruit blijkt dat wie verdrukt is en ellende beleeft, een geestelijke voorsprong heeft omdat hij eerder verlossing zoekt.
Wie een enorm bedrag wint of krijgt, heeft hij daar zijn zinnen op gezet? Dat hoeft helemaal niet. Toch is algemeen bekend in de wetenschap dat wie ineens veel krijgt onder enorme druk en verleiding staat. Denk aan velen in Oost-Europa toen de muur viel. In sommige plaatsen leek het in één klap afgelopen met het geloof.
Dus ik geloof dat je inbreng van geldzucht, niet zozeer het onderwerp is - hoewel het oppervlakkig veel gemeen heeft.
quote:
Maar we mogen het ook als een zegen zien als we voldoende geld hebben voor ons levensonderhoud en bovendien in staat zijn arme mensen daarvan te laten profiteren. Het is iets waarvoor we de Here mogen danken.
Een zegen is een verkrijging. Een zegen is waarmee de gezegende niet zichzelf, maar God rijk rekent. Maar geld hebben is geen zegen, maar een beproeving. De boodschap van het evangelie is dat het geld een boosaardige hoedanigheid van bezit heeft waardoor het uit zichzelf trekt en bezeten wil worden. Maar als je dan in dankbaarheid je rijk rekent met geld en daar goede doelen voor gaat zoeken - voor zover je het niet zelf wilt gebruiken - dan behandel je het geld niet als beproeving waarmee wordt getest hoe je ermee omgaat, maar dan behandel je het als bezit waar jij goede dingen mee mag doen. Als rijkdom die jij mag uitdelen. Maar praktisch is dat een formele verwerping van rijdkom die in de praktijk een
materialistische benadering en een
materialistische kijk geeft.
Op mij komt dat tweeslachtig over. Rijkdom is de deelname in het heil van Christus. Rijkdom is de heerlijkheid van de verborgenheden in Christus. Wat heeft een geestelijk rijke te profeteren met geld? Wat heeft een arme te profiteren van geld? Wie meent de arme te kunnen laten profiteren met geld, die brengt een ander evangelie dan de heerlijkheid in Christus. En het is een boodschap van verleiding alsof er iets in Christus te winnen is in het materiële en aardse.
quote:
Als we bidden om ons dagelijks brood, vragen we om te voorzien in onze stoffelijke levensbehoeften. Daarvoor hebben we geld nodig. Daar is niets mis mee. We mogen daarmee vertrouwen op Gods voorzienigheid en met Paulus zeggen: Maar mijn God zal u, overeenkomstig Zijn rijkdom, voorzien van alles wat u nodig hebt, in heerlijkheid, door Christus Jezus. Fil. 4:19
In de verzen die daaraan vooraf gaan, komt geld ter sprake. We mogen putten uit de rijkdom van God.
Rijkdom in geestelijke zin heeft helemaal niets met geld te maken. Ook niet in Fil.4.
2 Kor 8:2 Dat in vele beproeving der verdrukking de overvloed hunner blijdschap, en hun zeer diepe armoede overvloedig geweest is tot den rijkdom hunner goeddadigheid. Ef 1:7 In Welken wij hebben de verlossing door Zijn bloed, namelijk de vergeving der misdaden, naar den rijkdom Zijner genade,Ef 1:18 Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen; Ef 2:7 Opdat Hij zou betonen in de toekomende eeuwen den uitnemenden rijkdom Zijner genade, door de goedertierenheid over ons in Christus Jezus. Ef 3:8 Mij, den allerminste van al de heiligen, is deze genade gegeven, om onder de heidenen door het Evangelie te verkondigen den onnaspeurlijken rijkdom van Christus, Ef 3:16 Opdat Hij u geve, naar den rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht versterkt te worden door Zijn Geest in den inwendigen mens;
Fil 4:19 Doch mijn God zal naar Zijn rijkdom vervullen al uw nooddruft, in heerlijkheid, door Christus Jezus. Kol 1:27 Aan wie God heeft willen bekend maken, welke zij de rijkdom der heerlijkheid dezer verborgenheid onder de heidenen, welke is Christus onder u, de Hoop der heerlijkheid; Kol 2:2 Opdat hun harten vertroost mogen worden, en zij samengevoegd zijn in de liefde, en dat tot allen rijkdom der volle verzekerdheid des verstands, tot kennis der verborgenheid van God en den Vader, en van Christus; Heb 11:26 Achtende de versmaadheid van Christus meerderen rijkdom te zijn, dan de schatten in Egypte; want hij zag op de vergelding des loons. Op 5:12 Zeggende met een grote stem: Het Lam, Dat geslacht is, is waardig te ontvangen de kracht, en rijkdom, en wijsheid, en sterkte, en eer, en heerlijkheid, en dankzegging.