Auteur Topic: Schatten op aarde, schatten in de hemel...  (gelezen 19609 keer)

Ozombi

• Bekijk profiel
Schatten op aarde, schatten in de hemel...
« Reactie #50 Gepost op: juni 30, 2012, 02:21:26 pm »
@Hendrik :: met potentie bedoel ik hier:: de (latente) mogelijkheid
of zelfs de latente waarheid die gelegen is in etc.

Met " zoek het heil in je zelf en je verdort " wordt bedoeld dat een mens niet vanuit zijn menselijke aard zichzelf een/als god moet wanen , en dat onderschrijf ik helemaal. In die zin bedoel ik al deze dingen niet.

Wat ik bedoel is dat Jezus door middel van de universele Christus(kracht)
- de versmelting met zijn ideale (goddelijke) zelf - als mens het goddelijke ideaal uitdrukt. Ditzelfde moet ook gelden voor gelijk ieder ander mens. Dat zal niet met zn allen tegelijk gebeuren (daarom de verwijzing naar 'wanneer') maar het 'hoe' is voor allen gelijk, namelijk door de universele Christus(kracht).
Men noemt die hier regelmatig bij de naam Jezus, maar Christus stelt een werkend principe voor en Jezus stelt symbolisch een wijze mens voor die zich dmv de Christus uitdrukt en zodoende een ideale / goddelijke mens is.

@itsmetoo::
Johannes 6 vers65 heeft een heel andere betekenis dan jij er blijkbaar in denkt te zien. Het betekent niet ,dat een mens enkel mag hopen en maar moet afwachten, in andere woorden dat een mens daarin geen eigen keuze of invloed heeft. Het betekent wel , dat een mens zichzelf niet eerder Christus zal kunnen noemen voordat aan alle voorwaarden is voldaan. Voorwaarden waaraan een mens dus moet voldoen. Dat een mens zodoende wilskracht, discipline en nog vele andere eigenschappen zal moeten tonen om te bewijzen dat ie het waard is. Pas dan zal de Vader het geschenk overhandigen.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juli 02, 2012, 10:53:58 pm »

quote:

Ozombi schreef op 30 juni 2012 om 14:21:
@itsmetoo::
Johannes 6 vers65 heeft een heel andere betekenis dan jij er blijkbaar in denkt te zien. Het betekent niet ,dat een mens enkel mag hopen en maar moet afwachten, in andere woorden dat een mens daarin geen eigen keuze of invloed heeft. Het betekent wel , dat een mens zichzelf niet eerder Christus zal kunnen noemen voordat aan alle voorwaarden is voldaan. Voorwaarden waaraan een mens dus moet voldoen. Dat een mens zodoende wilskracht, discipline en nog vele andere eigenschappen zal moeten tonen om te bewijzen dat ie het waard is. Pas dan zal de Vader het geschenk overhandigen.

Dank voor je reactie, maar....
Terug naar het Wettische dus?
Genade is volgens de Schrift toch een gift van GOD, een geschenk? genade hoeven we niet te verdienen, die ontvangen we.

Zo snel mensen beginnen met uiteggen dat wat er letterlijk staat je niet zo moet lezen maar anders moet lezen, nemen we m.i. (mijn mening, meer niet) de Schrift niet serieus als het Woord van GOD. Met alle respect en even goede vrienden.  :)
Jesaja 40:1 Troost, troost Mijn volk, zal uw God zeggen,

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juli 02, 2012, 11:10:10 pm »
Wetten als: je moet je volwassen laten dopen, anders ontvang je de heilige Geest niet dus  :P . Je moet geloven dat de schepping letterlijk in 6 dagen gebeurd is, anders raak je de rest van Gods woord ook kwijt. Je moet precies 1/10 deel van je inkomen aan de gemeente geven, anders zegend God jou niet in voorspoed.
Er is eigenlijk maar één wet: Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles.
alle richtlijnen van de tien geboden wijzen daar naar.
Als je lief hebt, dan steel je niet. Als je lief hebt, dan bedrieg je niet. Als je liefhebt, dan begeer je niet. Als je lief hebt, toon je eerbied voor je ouders etc..
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2012, 11:11:14 pm door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juli 02, 2012, 11:15:22 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 02:37:31 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juli 02, 2012, 11:20:49 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 18 juni 2012 om 16:06:

En dat ik met mijn 50e jaar bijna zeker ga rentenieren, dat is voor mij vrijheid !
Misschien klus ik nog wat bij erna om DAT weg te geven? Of in goede projecten te investeren? Of om mijn tijd aan de HEER te geven? Ik leg het in Zijn handen.

Mijn vader is 58 en er uit geknikkerd op zijn werk, doordat het bedrijf omviel.
hij voelt zich nog te jong om met pensioen te zijn. Hij is nu al volop aan de vrijwilligerswerk en aan het klussen  (H) .
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 12:04:44 am door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juli 02, 2012, 11:28:40 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 12:06:38 am door itsmetoo »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juli 02, 2012, 11:36:03 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 05:05:46 pm door itsmetoo »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juli 02, 2012, 11:37:14 pm »

quote:

Trajecto schreef op 09 juni 2012 om 16:43:
Mattheüs 6
19 Vergadert u geen schatten op de aarde, waar ze de mot en de roest verderft, en waar de dieven doorgraven en stelen;
20 Maar vergadert u schatten in den hemel, waar ze noch mot noch roest verderft, en waar de dieven niet doorgraven noch stelen;

Mattheüs 19
(...)
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog?
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in den hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
22 Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
(...)

Lukas 12
33 Verkoopt hetgeen gij hebt, en geeft aalmoes. Maakt uzelven buidels, die niet verouden, een schat, die niet afneemt, in de hemelen, daar de dief niet bijkomt, noch de mot verderft.

Wat doen wij met deze verzen? Vergeten we ze gauw, of...?
Hoe zit het met rijkdom? En als we aardse rijkdom hebben, hoe hebben we het verkregen?
Bedrijven wij woeker en plegen wij roofbouw op wat de aarde ons kan bieden?
Goed rentmeesterschap..., is dat iets waar we aan doen of vergeten we dat maar liever even?

Vragen genoeg om eens over na te denken,

Waar ik zelf wel achter ben gekomen de afgelopen jaren: dat ik zonder pijn en moeite mijn bezittingen kan afstaan. Ik had een mooie auto en deed die tot mijn eigen verbazing zonder moeite de deur uit toen in net in het rood begon te lopen. Ik was zelfs blij dat die weg ging, want ik stond opeens dik in de plus!  :*)

Oeps  :X

Maar geld baat wel snel zorgen en het is ene kunst om dat los te laten.
De laatste tijd verveel ik me ook in mijn rijkdom. Als man alleen in dat grote huis met drie slaapkamers en een roale zolder. Ik voel er me als een hamster in de AH :D

Maar toen ik van de week de natuurgebieden doorging op de fiets verwonderde ik me over de schoonheid van Gods achtertuit, om het zomaar te noemen. En ik verwonderde me al over de mooie tuin die God ieder jaar laat bloeien voor en achter mijn huis, deels vorm gegeven door de vorige bewoners en verder met mijn groene vingers door ontwikkeld.

Ik zie hierin God en ervoer God. Ik zag opeens hoe blind we als mensen wel niet staren op onze eigen bouwwerken. Het verbaast me niet dat rijken snel zeggen: "waar is God, ik zie Hem niet?"
Nee, dat komt omdat je naar als die gebouwen tuurt en naar je eigen onderkomen en de auto's van jezelf en van de anderen. Uren achter de PC verknooid. Fiets je door die bossen tussen woonplaatsen waar met elkaar meet dan 60.000 inwoners wonen, dat tref je daar slechts enkele mensen en verbaas ik me er over dat zo weinigen dat komen bewonderen. Kijk dan toch eens: "Gods tastbare werk!" Mooier dan al die babilonische bouwwerken bij elkaar!

Dan die schatten bouwen hé? Als we nu eens ons verantwoordelijk voelen voor de mensen om ons heen, zoals de mensen van de nieuwe Pauluskerk die in Rotterdam wordt gebouwd (PKN) waar vele vluchtelingen naar toe gaan en van de autochtone kerkbezoekers er 70 procent met problemen worstelen als bijvoorbeeld grote schulden. Ze zitten nu voorlopig elders en hebben een te kleine samenkomstruimte. Die zorg, die aandacht. Met elkaar de zorg daren (met honderden vrijwilligers) voor de kwetsbaren van de samenleving. Volgens de PKN leeft 100.000 Rotterdammers onder de armoedegrens! De genen die de Pauluskerk gaan bezoeken (zijn overigens geen geregistreerde leden, maar gasten) en nu dus al samenkomen behoord het grootste gedeelte tot die genen die onder de Rotterdammers "losers" genoemd worden. De genen die het niet gemaakt hebben.
Ware rijkdom zit hem in die liefde en zorg dragen voor voor de geringen en de behoeftigden. Voor de armen en de wezen. Ook wezen die hun Vader er vinden.
Schatten opbouwen komt vanuit je hart. Liggend aan het Vaderhart.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2012, 11:43:44 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juli 02, 2012, 11:49:16 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 02 juli 2012 om 23:36:
[...]

Sorry voor je vader, gaitema,
maar wie zegt dat ik niets meer ga doen dan?
Ik ga alleen doen wat ik leuk vind om te doen en laat het verder aan de HEER om te bepalen wat te doen.

Waarom mij dat verwijten? Beunhazen is immers ook niet van de HEER, of wel?
Ik zou het hier maar ook niet zo overduidelijk schrijven trouwens, als ik je een broederlijke tip mag geven, je staat met je gegevens op internet en je vader is derhalve gemakkelijk te traceren.

O, maar ik oordeelde ook niet. Ik had het alleen over mijn vader, omdat de werkelijkheid nogal eens anders kan lopen dan je voornemens. Ik gaf geen oordeel over jouw keuze. Per slot van rekening heeft het werk dat we hier op aarde doen en het geld wat we er mee verdienen geen waarde voor God. Het enige wat voor Hem telt is: wat doen we voor de genen die hij graag aan onze zorg overdraagt?
Kijk, ik zit een beetje lastig in mijn grote huis. Rechts van me wonen Braziliaanse werklozen. Daarnaast een deels arbeidsongeschikte alleenstaande moeder die slecht aan het werk komt en haar geld aan het opteren is. Links een paar huizen verder op een stel die zwaar arbeidsongeschikt met dubbele hernia bij de man bijvoorbeeld thuis woont. Tja, genot is dan beperkt.
Het is zo'n worsteling wat ik dan doormaak.

Zwartwerken haal ik maar weer weg dan. Al trekken ze dat toch niet na.
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2012, 11:51:15 pm door gaitema »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juli 02, 2012, 11:50:06 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 juli 2012 om 23:10:
Er is eigenlijk maar één wet: Heb uw naaste lief als u zelf en God boven alles.
alle richtlijnen van de tien geboden wijzen daar naar...

[Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod.” (Matt.22:37,38)]

De eerste tafel toont ons de liefde tot God;
1e Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. 2e Gij zult u geen gesneden beeld maken ...
3e Gij zult Mijn Naam niet ijdel gebruiken ...
4e Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt ...

[Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet (Gods Verbond) en de profeten.” (Matt.22:39,40)]

De tweede tafel toont ons de liefde tot de naaste; 5e Eer uw vader en uw moeder.
6e Gij zult niet doodslaan.
7e Gij zult niet echtbreken.
8e Gij zult niet stelen.
9e Gij zult geen valse getuigenis spreken. 10e Gij zult niet begeren.

Jezus gaf dus eigenlijk gewoon een samenvatting van de tien geboden, Hij wijzigde inderdaad niets.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juli 02, 2012, 11:54:43 pm »
Dit heb ik inderdaad eerder zo zien staan. Mooi dat je het er zo bij haalt :)

Nou is trouwens mijn term "Puber" ook een oordeel. Maar het is ook puur dat we scherp blijven en omdat ik je er even op wil wijzen dat er moderatoren zijn die niet willen dat we op de man spelen EN we zijn als kinderen van God niet bij machte een juist oordeel over een ander te geven. Bovendien is "puber"een term wat geen van ons allen hier toekomt. Want geestelijk zal vrijwel niemand hier echt veel verder zijn dan de geestelijke papfles.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juli 02, 2012, 11:56:07 pm »

quote:

gaitema schreef op 02 juli 2012 om 23:49:
[...]
O, maar ik oordeelde ook niet. Ik had het alleen over mijn vader, omdat de werkelijkheid nogal eens anders kan lopen dan je voornemens. Ik gaf geen oordeel over jouw keuze.

Ik noemde het ook geen oordelen, in de email als antwoord op de jouwe gaf ik nog aan dat dat je zelden oordeelt. Remember?
Nee ik noemde het verwijten, dat is niet oordelen immers.

Plannen zijn nodig om een koers te bepalen en meten inderdaad gaandeweg wel eens bijgeteld worden. Maar met 50 jaar als streefdatum, doe ik het zeg maar rustig aan.  ;)  het is een voorzichtige prognose.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juli 02, 2012, 11:58:40 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 05:05:21 pm door itsmetoo »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juli 02, 2012, 11:59:44 pm »
.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 12:02:30 am door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juli 03, 2012, 12:03:43 am »

quote:

itsmetoo schreef op 02 juli 2012 om 23:58:
[...]

Als je nog eens kijkt gaitema, zal je zien dat de reactie waar je nu op reageerde van voor de ban was, 17 Juni. ;)
O ja, nou dan heb ik niets gezegd  :X   :9

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juli 03, 2012, 12:04:17 am »

quote:

gaitema schreef op 02 juli 2012 om 23:59:
[...]

Het is hier niet toegestaan op de man te spelen en ik vind dat terecht. Ik keur je oordelen over hem keer op keer af. Beoordelen of oordelen doet niet ter zake. Iemand en ego noemen of scheinheilig en dat soort zaken wat ik je zie doen zijn gewoon onnodige kwetsende opmerkingen dat gaat over het hart van een ander waar jij niet in kan kijken. Het wel oordelen daarover op zon negatief beladen manier komt naar mijn oordeel rechtsstreeks uit het hart van de duivel en daarom zal ik daar op blijven wijzen.
Iedereen heeft een ego, ook jij en ook ik. Ons ego is onze grootste vijand en bij de een is ie wat groter dan de ander. Wanneer nodig wijs ik erop. Alleen verbaasde me jou late reactie erop. Dat is alles. Je bent vrij om er van te vinden wat je wilt. Dat ben ik ook.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juli 03, 2012, 12:05:39 am »
Het is al weg, want oude koeien stinken zo :D

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juli 03, 2012, 12:07:00 am »
Nu heb ik twee dingen weg gehaald die nog te lezen zijn in de citaten erop.
Lastig. Ach ja :)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juli 03, 2012, 12:07:10 am »
Wat is weg?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juli 03, 2012, 12:08:08 am »
.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 05:58:58 pm door itsmetoo »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juli 03, 2012, 12:08:41 am »
maandag 02 juli 2012 23:59 en het laatste stukje van maandag 02 juli 2012 23:20

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juli 03, 2012, 12:10:24 am »
.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 05:58:44 pm door itsmetoo »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juli 03, 2012, 01:28:10 am »
laat maar weer.
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 08:48:18 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Trajecto

• Nulla aetas ad discendum sera
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juli 03, 2012, 02:22:16 am »
-
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 09:47:20 am door Trajecto »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juli 03, 2012, 09:28:35 am »
Zo werd het weer ledig...
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 09:48:16 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juli 03, 2012, 02:39:53 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 03 juli 2012 om 00:10:
Maar het origineel staat nog om 23:15 :-)
Alleen de punt nog:

quote:

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: juli 03, 2012, 05:27:13 pm »
Oké, maar nu wel graag weer gewoon on-topic en niet van die opmerkingen over en weer die misschien nog wel in het chatforum kunnen. Hier is het toch wel de bedoeling dat er wat meer inhoud in een post is die een echte discussie geeft. :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: juli 03, 2012, 08:01:46 pm »
Ja, Trajecto.
Konden we hier geen schatten mee verzamelen? Met het verzoenen van onderlinge stribbelingen?  :)
« Laatst bewerkt op: juli 03, 2012, 08:02:26 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: juli 03, 2012, 09:31:11 pm »

quote:

gaitema schreef op 03 juli 2012 om 20:01:
Ja, Trajecto.
Konden we hier geen schatten mee verzamelen? Met het verzoenen van onderlinge stribbelingen?  :)
O nou ja, zeker wel! Het is een goede zaak om onenigheden uit te werken en zich weer te verzoenen.  :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: juli 04, 2012, 12:41:12 am »

quote:

Trajecto schreef op 03 juli 2012 om 21:31:
[...]

O nou ja, zeker wel! Het is een goede zaak om onenigheden uit te werken en zich weer te verzoenen.  :)

Verzoenen betekent ook: de ander erkennen als gelijke. En dat is er niet.
Dus: verzoening is onzinnig als je mensen als onchristelijk betiteld en dat soort zaken voor de voeten van de ander werpt.

Verzoenen is de hand in EIGEN boezem en niet de hand in andermans boezem steken.

Wie de schoen past trekke hem aan...
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 01:01:23 am door Riemer Lap »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: juli 04, 2012, 02:17:12 am »
Dat ben ik met je eens Riemer:
Wat dat betreft is het vragen om een nieuwe ban als je iemand openlijk betiteld als "onchristelijk".

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: juli 04, 2012, 02:19:05 am »

quote:

Trajecto schreef op 03 juli 2012 om 21:31:
[...]

Jammer genoeg is het nu volledig uit de hand gelopen. Ik had nog niet gezien dat grondig christelijk voor "grondig onchristelijk" werd uitgemaakt.
Dat vraagt om zijn minst aan Itsmetoo om een vraag om vergeving en door het stof gaan.

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: juli 04, 2012, 11:33:09 am »

quote:

gaitema schreef op 04 juli 2012 om 02:19:
[...]

Jammer genoeg is het nu volledig uit de hand gelopen. Ik had nog niet gezien dat grondig christelijk voor "grondig onchristelijk" werd uitgemaakt.
Dat vraagt om zijn minst aan Itsmetoo om een vraag om vergeving en door het stof gaan.

Inderdaad.
Mee eens.

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: juli 04, 2012, 02:25:59 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 juli 2012 om 00:41:
[...]

Verzoenen betekent ook: de ander erkennen als gelijke. En dat is er niet.
Dus: verzoening is onzinnig als je mensen als onchristelijk betiteld en dat soort zaken voor de voeten van de ander werpt.

Verzoenen is de hand in EIGEN boezem en niet de hand in andermans boezem steken.

Wie de schoen past trekke hem aan...

Tenzij de ander zijn hand niet in eigen boezem wil steken, dan moet een ander dat maar eens doen, toch?
Ik zou zeggen, begin eens met het voorbeeld te geven. Balk en oog ?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: juli 04, 2012, 02:32:15 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 juli 2012 om 02:19:
[...]

Betrokkene heeft mij uitgemaakt voor blinde! DAT vind ik niet christelijk en dan meld ik dat. Wie de bal bij mij kaatst krijgt hem helaas drie maal zo hard terug. Inderdaad is dat ook onchristelijk. Dat maakt dan dat we samen met dat stempel opgezadeld zitten....... Alleen ik kan er geen ene moer mee zitten. Het zijn niet meer dan meningen van mensen (ook die van mij).

Maar niet bij mij de bal kaatsen en vervolgens lopen huilen waneer je deze driemaal zo hard terug krijgt.

Daarom evangeliseer ik nu eenmaal liever in en achterbuurt dan dat ik in een kerk genootschap spreek.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: juli 04, 2012, 02:45:33 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 04 juli 2012 om 14:25:
[...]

Tenzij de ander zijn hand niet in eigen boezem wil steken, dan moet een ander dat maar eens doen, toch?
Ik zou zeggen, begin eens met het voorbeeld te geven. Balk en oog ?
Ho ho, ik reageerde in algemene zin. Als je denkt dat de schoen jou niet past dan laat je hem gewoon staan :)

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: juli 04, 2012, 02:55:55 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 04 juli 2012 om 14:32:
[...]

Betrokkene heeft mij uitgemaakt voor blinde! DAT vind ik niet christelijk en dan meld ik dat. Wie de bal bij mij kaatst krijgt hem helaas drie maal zo hard terug. Inderdaad is dat ook onchristelijk. Dat maakt dan dat we samen met dat stempel opgezadeld zitten....... Alleen ik kan er geen ene moer mee zitten. Het zijn niet meer dan meningen van mensen (ook die van mij).

Maar niet bij mij de bal kaatsen en vervolgens lopen huilen waneer je deze driemaal zo hard terug krijgt.

Daarom evangeliseer ik nu eenmaal liever in en achterbuurt dan dat ik in een kerk genootschap spreek.
Helder. Wel, dan bekijken we het maar als een storm in een glas water en gaan we over op de orde van de dag  (H) Zonnen!

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: juli 04, 2012, 02:59:57 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 juli 2012 om 14:45:
[...]

Ho ho, ik reageerde in algemene zin. Als je denkt dat de schoen jou niet past dan laat je hem gewoon staan :)
Hij past velen op dit forum, mij ook  ;)

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: juli 04, 2012, 03:01:00 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 juli 2012 om 14:55:
[...]

Helder. Wel, dan bekijken we het maar als een storm in een glas water en gaan we over op de orde van de dag  (H) Zonnen!
Oke, ik ga mijn dagelijkse workout doen.  :ja:

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: juli 04, 2012, 03:17:07 pm »
Ja, en ik de afwas  }:|

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: juli 04, 2012, 03:18:56 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 04 juli 2012 om 14:59:
[...]

Hij past velen op dit forum, mij ook  ;)

d:)b

Dan weer even voor extra les naar de kattebak. Hoe was het ook al weer?
O ja. Wat is de enige troost die we hebben?
Dat we behouden zijn in Jezus Christus  :*)
Of formuleer ik het nu verkeerd??
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 03:19:37 pm door gaitema »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: juli 04, 2012, 03:20:43 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 04 juli 2012 om 14:32:
[...]

De zin die ik even vet gemaakt heb in de quote, daarin zit iets wat nou juist aangeeft dat er een probleem is. Als je ergens niet mee zit is het ook moeilijk om eruit te leren. Hoe ga je vooruit komen als je niet het probleem voelt als je iets fout gedaan hebt en alleen zegt: "de ander deed iets fout en ik ben nou eenmaal zo dat ik het dan drie keer zo erg ook fout ga doen; daar zit ik niet mee."(?)
Dan is het de andere wang toekeren wanneer iemand op de ene slaat wel erg ver weg.
Je moet er niet al te erg mee zitten als een ander je bestempelt, maar je moet er wel mee zitten als je vervolgens zelf ook dat gaat doen.

En in dit concrete geval had je beter gewoon eens nagevraagd waarvoor je dan blind zou wezen -- vragen of hij het eens kon toelichten dus -- en al is er dan misschien wel de kans dat de ander met iets komt wat vervelend klinkt (en voelt als een klap op de andere wang), toch maak ik me sterk dat er dan waarschijnlijk wel juist duidelijkheid en begrip had kunnen komen terwijl er nu alleen maar verharding en onbegrip is.

Maar goed; mijn mening dus.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 03:57:47 pm door Trajecto »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: juli 04, 2012, 03:56:30 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 juli 2012 om 15:18:
[...]

d:)b

Dan weer even voor extra les naar de kattebak. Hoe was het ook al weer?
O ja. Wat is de enige troost die we hebben?
Dat we behouden zijn in Jezus Christus  :*)
Of formuleer ik het nu verkeerd??
Ik weet van mijzelf, dat wanneer ik bij de Here Jezus zal komen dat de kans groot is dat Hij zal zeggen: "Sjonge Itsmetto, dat Kruisoffer van Mij is bij jou absoluut hard nodig geweest." ..................... ;(

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: juli 04, 2012, 04:01:22 pm »

quote:

Trajecto schreef op 04 juli 2012 om 15:20:
[...]

De zin die ik even vet gemaakt heb in de quote, daarin zit iets wat nou juist aangeeft dat er een probleem is. Als je ergens niet mee zit is het ook moeilijk om eruit te leren. Hoe ga je vooruit komen als je niet het probleem voelt als je iets fout gedaan hebt en alleen zegt: "de ander deed iets fout en ik ben nou eenmaal zo dat ik het dan drie keer zo erg ook fout ga doen; daar zit ik niet mee."(?)
Dan is het de andere wang toekeren wanneer iemand op de ene slaat wel erg ver weg.

En in dit concrete geval had je beter gewoon eens nagevraagd waarvoor je dan blind zou wezen -- vragen of hij het eens kon toelichten dus -- en al is er dan misschien wel de kans dat de ander met iets komt wat vervelend klinkt (en voelt als een klap op de andere wang), toch maak ik me sterk dat er dan waarschijnlijk wel juist duidelijkheid en begrip had kunnen komen terwijl er nu alleen maar verharding en onbegrip is.

Maar goed; mijn mening dus.

Je hebt gelijk, alles in kleine stapjes voor mij naar daar waar ik zijn moet.
Een andere wang toekeren is absoluut niet mijn sterkste punt en dan druk ik me zeer positief uit. Ik weet het !

Ik ben al blij dat ik zonder echte wraak kan, ieder het zijne.
Tussen Gaitema en mijzelf ging het wel goed, maar nu is die gaitema ook wel een kerel van goud, waar ik in dat opzicht veel van leren kan.  :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: juli 04, 2012, 04:20:04 pm »
Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? (Rom 6:1)

Het lijkt mij de grootste uitdaging voor ieder om te doen wat we na Rom 6:1 lezen:
Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?

Het gaat niet om het gelijk of ongelijk: het gaat om eervol met de ander omgaan.
Ook de ander is namelijk van God gegeven en door God geschapen.
We hebben de neiging om snel in andermans boezem te graaien maar vergeten dan het zelfonderzoek. (Jij noemde dat al "balk en splinter".)

Niet voor niets leert Jezus ons in het gebed:
"gelijk ook wij vergeven"
Lees  Mattheus 6:14+15 eens. Daar staan harde gevolgen voor wie niet bereid is tot vergeving.

Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.
15   Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven.

De andere wang dus. Knielen om iemand zijn voeten te wassen in plaats van iemand de oren wassen. Iemand die je jas van je eist ook de rest van je kleding geven. Dat soort dingen horen bij het burgerschap in het Koninkrijk.

Lukt dat allemaal?
Nee, natuurlijk niet. vandaar ook dat het offer van Christus meer dan nodig is om onze ellende weg te doen.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 04:20:39 pm door Riemer Lap »

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: juli 04, 2012, 05:01:00 pm »

quote:

Riemer Lap schreef op 04 juli 2012 om 16:20:
Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt? (Rom 6:1)

Het lijkt mij de grootste uitdaging voor ieder om te doen wat we na Rom 6:1 lezen:
Hoe zullen wij, die aan de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?

Het gaat niet om het gelijk of ongelijk: het gaat om eervol met de ander omgaan.
Ook de ander is namelijk van God gegeven en door God geschapen.
We hebben de neiging om snel in andermans boezem te graaien maar vergeten dan het zelfonderzoek. (Jij noemde dat al "balk en splinter".)

Niet voor niets leert Jezus ons in het gebed:
"gelijk ook wij vergeven"
Lees  Mattheus 6:14+15 eens. Daar staan harde gevolgen voor wie niet bereid is tot vergeving.

Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.
15   Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven.

De andere wang dus. Knielen om iemand zijn voeten te wassen in plaats van iemand de oren wassen. Iemand die je jas van je eist ook de rest van je kleding geven. Dat soort dingen horen bij het burgerschap in het Koninkrijk.

Lukt dat allemaal?
Nee, natuurlijk niet. vandaar ook dat het offer van Christus meer dan nodig is om onze ellende weg te doen.

Daarom ook bid ik dat gebed anders:
Ik bid vergeeft u mijn schulden aUb en geeft U mij de Uw kracht aUb om mijn schuldenaren te vergeven en vergeeft U aUb mijn schuldenaren. Juist omdat ik weet dat ik het niet kan.

Maar als je goed terug leest dan zie je dat ik grondig christelijk al lang vergeven heb, al na dat jij een TR of hoe het ook heten mag adviseerde en grondig christelijk vroeg of jij het tegen hem had. Ik vergeef zonder dat men mij erom vraagt.  :) Vergeving vragen is wat anders dan vergeving geven. Maar als Zijn volgelingen moeten we ook vergeven zonder dat het gevraagd wordt. Dat had ik dus al heel snel gedaan. Maar DAT ziet natuurlijk iemand, nou Een dan.

quote:

Geplaatst op dinsdag 03 juli 2012 18:40CITEERBEKIJKMYGKVPROFIEL
grondig christelijk
Wat was, Dat is, Zal zijn
quote:
Riemer Lap schreef op 03 juli 2012 om 01:17:
laat ook maar

quote:

ik kan je even niet volgen, TR voor mij?

quote:

Geplaatst op dinsdag 03 juli 2012 18:45CITEERWIJZIGMYGKVPROFIEL
itsmetoo
Itsmetoo
quote:
grondig christelijk schreef op 03 juli 2012 om 18:40:
[...]

quote:

Zou toch onzin zijn !?
Dat blinde is er uit geschoten, ik heb je het al lang vergeven  
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 05:05:40 pm door itsmetoo »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: juli 04, 2012, 05:12:43 pm »

quote:

itsmetoo schreef op 04 juli 2012 om 15:56:
[...]

Ik weet van mijzelf, dat wanneer ik bij de Here Jezus zal komen dat de kans groot is dat Hij zal zeggen: "Sjonge Itsmetto, dat Kruisoffer van Mij is bij jou absoluut hard nodig geweest." ..................... ;(

Het ergste wat we allemaal gemeen hebben is: "Hem persoonlijk (onze Vader) de rug toekeren (zondeval), waardoor we allen in totale duisternis hebben verkeerd."

Om vervolgens als bemiddelaar op te treden tussen Zijn Vader en ons, moest Jezus het offer brengen die het zou kosten. Een ergere daad dan Hem de rug toe keren, die onze Vader en schepper is, kan je niet bedenken.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 05:17:46 pm door gaitema »

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: juli 04, 2012, 05:21:19 pm »
Maar goed, hoeveel schatten hebben we nu verzameld ondertussen?
Of zijn de kisten nog leeg?

itsmetoo

• Itsmetoo
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: juli 04, 2012, 05:33:32 pm »

quote:

gaitema schreef op 04 juli 2012 om 17:21:
Maar goed, hoeveel schatten hebben we nu verzameld ondertussen?
Of zijn de kisten nog leeg?

Dat oordeel laten we toch maar liever aan de HEER, toch?
Laten we hier niet onze verzamelde schatten gaan opnoemen, opdat de HEER ze dan niet meer zal meetellen, omdat de eer al is verkregen op aarde.

Het is de HEER die ons optrekt, niet wij die ons opwerken  :) En daar ben ik eigenlijk wel erg dankbaar voor.
« Laatst bewerkt op: juli 04, 2012, 05:34:36 pm door itsmetoo »

Trajecto

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: juli 04, 2012, 06:31:35 pm »
@ itsmetoo

Even een reactie in verband met deze post van je aan Riemer:

quote:

Ai, dit begint ingewikkeld te worden, maar je vergist je volgens mij.
Het zat in mijn waarneming zo:

grondig christelijk schreef aan itsmetoo op 02 juli 2012 om 20:54:

quote:

jij had al een oordeel gegeven.
Hij bedoelt daarmee dat itsmetoo had gesproken van "onchristelijk" en daarmee een oordeel gegeven.
Riemer vindt dat dat wat te matig gereageerd is voor het verhaspelen van een user-name met de bedoeling om iemand in een kwaad daglicht te stellen en zegt tegen grondig christelijk op 03 juli 2012 om 01:14:

quote:

Ik zou zeggen: een TR.
Dit soort zaken moet je gewoon niet accepteren.
Hij adviseeert dus aan grondig christelijk een topic-report te gaan schrijven.
Eronder schrijft Riemer ook op 03 juli 2012 om 01:17:

quote:

laat ook maar.
Of dat rechtstreeks op de vorige post slaat is de vraag; waarschijnlijk niet. Het was meer een opmerking naar aanleiding van een post die hij eerst op die plek had geplaatst, maar die hij bij nader inzien toch maar verwijderd had, of eigenlijk gewijzigd. (Hij heeft hem dus ge-edit en er "laat ook maar" van gemaakt.) Hij sprak dus mogelijk hoofdzakelijk tegen zichzelf bij dat laat ook maar. (Maar dat moet Riemer eventueel zelf toelichten.)

Naar aanleiding van de oproep tot TR schijft itsmetoo op 03 juli 2012 om 17:13:

quote:

Niemand iS VerBaasd ........

Deze opmerking kan ik niet duiden; de bedoeling is mij niet duidelijk.

grondig christelijk vraagt aan Riemer naar aanleiding van het "laat ook maar" op 03 juli 2012 om 18:40:

quote:

En dan vraagt itsmetoo vervolgens op 03 juli 2012 om 18:45:

quote:

Zou toch onzin zijn !?
Dat blinde is er uit geschoten, ik heb je het al lang vergeven  :*)
Dat is echter een omkering want Riemer bedoelde dat grondig christelijk een TR zou kunnen schrijven over de naamverhaspeling.

gaitema ziet wel wat er bedoeld wordt en zegt tegen grondig christelijk op 04 juli 2012 om 02:21:

quote:

Hij noemde jou Grondig Onchristelijk.